Forslagsstiller mener at kravene til kompetanse
i barnehagen må skjerpes hvis alle barn skal være garantert et barnehagetilbud
av høy faglig kvalitet.
Forslagsstiller viser til at blant suksesskriteriene for
en god barnehage er kompetent og tydelig ledelse, passende antall
barn per voksen, stabilitet i personalet og de ansattes pedagogiske
kompetanse. Kvaliteten i barnehagen er kort og godt knyttet til
dem som arbeider der.
Forslagsstilleren viser videre til at andelen barnehagelærere
i norske barnehager er på rundt 33 pst., vesentlig lavere andel
enn i andre utdanningsinstitusjoner. Norge er det eneste av 25 undersøkte
OECD-land som verken har 50 pst. pedagoger eller 80 pst. ansatte
med barnefaglig kompetanse.
Forslagsstiller viser til at barnehageeier unntaksvis
kan søke kommunen om midlertidig dispensasjon fra normen om pedagogisk
bemanning. Slike dispensasjoner skal være en form for nødløsning
fordi personer uten godkjent førskolelærerutdanning ansettes i stillinger
som krever førskolelærerutdanning. Men mange steder er kommunens
omgang med slike dispensasjoner svært liberal, slik at nødløsningen
over tid blir regelen. Resultatet er at mange barn går på avdelinger
uten skikkelig pedagogisk kompetanse. Når man vet hva forskningen
sier om betydningen av høy kvalitet i barnehagene, er det ifølge
forslagsstiller klart at en slik situasjon er uholdbar.
Forslagsstiller fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne kommunenes mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens
krav om barnehagelærerutdanning for pedagogiske ledere.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til lov som sikrer at 50 pst. av de ansatte i hver barnehage skal
ha utdanning som barnehagelærer.»