Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Dokument 8:101 S (2014–2015) om kompetanseløft i barnehagen.
Komiteen viser til at forslagsstilleren,
representanten Lysbakken, mener at kravene til kompetanse i barnehagen
må skjerpes. Forslagsstilleren påpeker at blant suksesskriteriene
for en god barnehage er kompetent og tydelig ledelse, passende antall
barn per voksen, stabilitet i personalet og de ansattes pedagogiske kompetanse.
Kvalitet er avhengig av dem som arbeider i barnehagen. Komiteen deler
dette synet.
Forslagsstilleren fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne kommunenes mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens
krav om barnehagelærerutdanning for pedagogiske ledere.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til lov som sikrer at 50 pst. av de ansatte i hver barnehage skal
ha utdanning som barnehagelærer.»
Komiteen viser til svarbrevet
fra statsråd Røe Isaksen (vedlegg). Statsråden slutter seg der til
at det er gode grunner til å vurdere å endre reglene om varig dispensasjon,
og han informerer om at departementet utreder dette nærmere. Statsrådens
svar til forslag nummer to er at regjeringen på bakgrunn av mange
regioners utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm vil prioritere
å sikre oppfylling av dagens norm før regjeringen eventuelt vurderer
forslag om 50 pst. barnehagelærerdekning. Statsråden skriver også
at regjeringen vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen
i områder som opplever de største utfordringene.
Komiteen viser til at det store
flertallet av barn i alderen ett til fem år tilbringer mye tid i
barnehagen, og barnehagen utgjør en stor og viktig del i barnas
og familienes liv. Komiteen mener at alle barnehagebarn
skal ha et godt barnehagetilbud. Dette må sikres uavhengig av om
de går i en privat eller offentlig barnehage, om det er store eller
små barnehager, gamle eller nye. Komiteen vil understreke
at det er viktig å vektlegge arbeidet med kvalitet i barnehagene
slik at man sikrer et barnehagetilbud av høy kvalitet til alle som
ønsker det. Alle barnehager må ha høy kvalitet, og førskolelærere
og annet kvalifisert personale er avgjørende for kvaliteten i barnehagetilbudet.
Kvalitet innebærer først og fremst en trygg hverdag med nok antall
voksne pr. barn, men også godt pedagogisk innhold og nok pedagoger. Komiteen mener
at de ansatte i barnehagen og deres personlige og faglige kompetanse er
den viktigste forutsetningen for god kvalitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, synes det er positivt at
det fremmes sak med den hensikt å heve kvaliteten i barnehagetilbudet.
Dette er helt i tråd med regjeringens intensjon og prioriteringene
i budsjettene. Flertallet har på bakgrunn av dette
også forståelse for forslaget om å fjerne muligheten til å gi varige
dispensasjoner fra krav om barnehagelærerutdannelse for pedagogiske ledere.
Det er flertallets oppfatning at dispensasjoner som
hovedregel skal gis midlertidig, og ikke fungere som permanente
unntaksbestemmelser. I denne sammenheng ønsker flertallet å
vise til svarbrevet fra statsråd Røe Isaksen hvor det påpekes at
han ser gode grunner for å vurdere endring i reglene for å unngå
varig dispensasjon, og at Kunnskapsdepartementet utreder dette nærmere. Flertallet er
positive til en slik gjennomgang, og ønsker samtidig å understreke
at de deler statsrådens og regjeringens ambisjon om å heve kvaliteten
i barnehagene og utdanne flere pedagoger til barnehagesektoren,
noe nevnte svarbrev understreker allerede er i positiv utvikling
under sittende regjering.
Flertallet er derimot skeptiske
til den smale tolkningen av relevant kompetanse som tilkjennegis
i ordlyden til forslag. Selv om flertallet ønsker
å gjenta sin støtte til regjeringens innsats for å fremme kvaliteten
i barnehagene, er det mindre tydelig for flertallet at
dette ønsket blir best ivaretatt med en strengere nasjonal pedagognorm
for alle landets barnehager. Det er stor lokal variasjon mellom
barnehagene, både både når gjelder størrelse og personalbehov. Ved
en prosentvis fastsettelse av kompetansekrav burde også andre barnefaglige
utdannelser enn barnehagelærer inkluderes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, mener
det må være rom for at slik annen formell kompetanse kan inngå i
beregningen av et kompetansekrav. Det er også uheldig om pedagogisk
ledelse ved den enkelte barnehage blir utelukket enhver mulighet
til å vurdere sine ansattes realkompetanse i kombinasjon med annen
formell pedagogisk utdannelse, når man vurderer i hvilken grad pedagognormen
er oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at personaltettheten og
andelen pedagoger har økt de siste årene. Statistikk utarbeidet
av Utdanningsdirektoratet viser at kommunale barnehager i gjennomsnitt
har tilstrekkelig bemanning til å oppfylle et krav på én voksen
per tre småbarnsplasser og én voksen per seks storbarnsplasser. Private
barnehager har i gjennomsnitt noe lavere bemanning. Statistikken
viser også at det er stor variasjon i voksentetthet mellom barnehagene.
For å sikre økt voksentetthet i barnehagene
er det bred enighet om at det vil være nødvendig å innføre en bemanningsnorm
som gjelder hele åpningstiden. Alle partier på Stortinget unntatt Fremskrittspartiet
har også bedt regjeringen vurdere hvorvidt en pedagognorm på 50
pst. bør innføres i sammenheng med bemanningsnormen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for
innfasingen av en bemanningsnorm, der det vurderes om krav om 50
pst. barnehagelærere bør være en del av planen.»
Disse medlemmer viser til at
disse partier mener det er på tide å starte arbeidet med krav til generell
bemanning og pedagogtetthet. Flertallet i Øieutvalget (NOU 2012:1)
anbefalte et pedagogkrav på én voksen per seks barn under tre år og
én voksen per tolv barn over tre år (1:6 og 1:12), kombinert med
et generelt bemanningskrav på én voksen per tre barn under tre år
og én voksen per seks barn over tre år (1:3 og 1:6).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at et mindretall i Barnehagelovutvalget
mente at det mest forsvarlige nivået på et generelt bemanningskrav
er én voksen per to barn under tre år og én voksen per fem barn
over tre år (1:2 og 1:5). Dette medlem viser til
at en bemanningsnorm skal være et minimumskrav til voksentetthet,
og det er en viktig vurdering hvor grensen går for hva som er forsvarlig
bemanning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det er viktig at målet
om å innføre en bemanningsnorm innen 2020 gjennomføres, slik at
det sikres nok voksne i barnehagen. Disse medlemmer mener
også at det samtidig er nødvendig å øke kompetansen hos de ansatte,
å få flere faglærte i sektoren.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 24 (2012–2013) og Innst. 380 S (2012–2013), der komiteen med
unntak av Fremskrittspartiets medlemmer støttet opp om å fastsette
krav til generell grunnbemanning på 1:3 voksne for barn under tre
år og 1:6 for barn over tre år innen 2020. Komiteen uttrykte videre
full støtte til at ufaglærte assistenter skulle få mulighet til
kompetanseheving. Stortingsmeldingens klare signal om at det var
behov for å stramme inn på dispensasjonsordningen fra utdanningskravene
for pedagogiske ledere og styrere, ble støttet av en samlet komité:
«Komiteen er glad for at regjeringen vil vurdere å
fjerne dagens mulighet til å innvilge varig dispensasjon fra utdanningskravet.
Muligheten til midlertidig dispensasjon beholdes, men komiteen mener
at eierne må dokumentere at de jobber for å tiltrekke seg nødvendig
kompetanse for å kunne få midlertidig dispensasjon.»
Disse medlemmer forutsetter at
det arbeides med å sikre målet om bemanningsnorm og viser til at
et tilstrekkelig antall kompetente voksne er av uvurderlig betydning
for kvaliteten og hverdagen i barnehagen. Videre støtter disse
medlemmer at muligheten til å gi varig dispensasjon fra
utdanningskravet til styrer og pedagogisk leder fjernes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne kommunens mulighet
til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning
for pedagogiske ledere.»