EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 102/2015
av 30. april 2015 å endre EØS-avtalen vedlegg X (Generelle tjenester)
og protokoll 31 (Om samarbeid på særlige områder utenfor de fire
friheter) ved å innlemme Europaparlaments- og rådsforordning (EU)
nr. 1024/2012 om forvaltningssamarbeid gjennom informasjonssystemet
for det indre marked og om oppheving av kommisjonsvedtak 2008/49/EF
(«IMI-forordningen»).
Europakommisjonen utviklet i 2008 et elektronisk
informasjonssystem for det indre marked (IMI) for å styrke samarbeidet
mellom myndighetene i EØS-statene på nasjonalt, regionalt og lokalt
nivå. De aktuelle myndighetene kan med IMI som verktøy effektivt
utveksle informasjon om vilkårene for utøvelsen av økonomiske og
næringsrelaterte aktiviteter i de respektive EØS-statene. Norge
har vært bruker av systemet fra starten.
Ved hjelp av IMI kan myndighetene i en EØS-stat
finne relevante ansvarlige myndigheter i andre EØS-stater og ta
direkte kontakt med henblikk på å avklare eventuelle spørsmål i forbindelse
med deres saksbehandling. Samarbeidet knytter seg til utveksling
av informasjon i forbindelse med tillatelsesordninger eller bistand
ved tilsyn med ulike aktører som opererer i flere EØS-stater.
Forordning 1024/2012 innebærer en videreføring
av det eksisterende europeiske informasjonssystemet for det indre
marked, som Norge allerede er en del av. Forordningen utgjør det
rettslige grunnlaget for administrativt samarbeid gjennom informasjonssystemet
for det indre marked, og legger til rette for at systemet kan benyttes
på flere områder. Gjennomføring av forordningen krever lovendring.
Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.
EØS-komiteens beslutning og forordning 1024/2012
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Forordning (EU) nr. 1024/2012 erstatter kommisjonsbeslutning
2008/49/EF om gjennomføring av informasjonssystemet for det indre marked
(IMI) med hensyn til vern av personopplysninger. Forordningen etablerer
videre et horisontalt rettsgrunnlag for IMI. Det overordnede siktemålet
er å fremme det indre marked ved å etablere gode betingelser for
administrativt samarbeid. Forordningen gir nærmere regler som skal
sikre effektiv bruk, personvern og datasikkerhet, samt prosesser
for videreutvikling av systemet slik at det kan anvendes på andre
områder der dette er formålstjenlig.
Forordningens materielt sett viktigste regler gjelder
utveksling og vern av personopplysninger samt at det skal tilrettelegges
for at IMI kan utvides til å omfatte nye områder.
Kapittel 4 i forordningen omhandler registrertes rettigheter
og tilsyn. Artikkel 18 forplikter IMI-aktører til å informere de
registrerte om at deres personopplysninger er behandlet i IMI. Artikkel 19
pålegger IMI-aktørene en plikt til å sikre at de registrerte på
en effektiv måte og i samsvar med nasjonal lovgivning kan utøve
sin rett til innsyn i opplysninger om seg selv i IMI, og retten
til å få unøyaktige eller ufullstendige opplysninger slettet. De
nasjonale tilsynsmyndighetene (Datatilsynet) får kompetanse til
å føre tilsyn med IMI-aktørenes behandling av personopplysninger.
Bruken av systemet til myndighetssamarbeid har så
langt vært frivillig, og Norge har anvendt systemet siden det ble
lansert i 2008. IMI har derfor så langt fungert på ulovfestet grunnlag.
IMI-forordningen etablerer et horisontalt rettsgrunnlag og danner
dermed et nødvendig fundament for bruken og videreutviklingen av
det elektroniske myndighetssamarbeidet i EØS. Utveksling av personopplysninger
krever bestemmelser som ivaretar personvernet og datasikkerhetsaspekter.
Ved myndighetssamarbeid innen enkelte områder er det i dag obligatorisk
å benytte IMI som verktøy. Administrativt samarbeid gjennom IMI
er ikke regulert i norsk rett. Gjennomføring av forordningen vil
kreve lovvedtak.
Nærings- og fiskeridepartementet vil fremme forslag
om lovvedtak om gjennomføring ved inkorporasjon. Det tas sikte på
å foreslå å endre lov 17. desember 2004 nr. 101 om europeisk meldeplikt
for tekniske regler m.m. (EØS-høringsloven), slik at departementet
får hjemmel til å fastsette en forskrift som gjennomfører forordningen.
Norge bidrar alt i dag til finansieringen av
IMI gjennom et årlig bidrag til EUs budsjettlinjer for utvikling
og gjennomføring av det indre marked. Forordningen medfører ingen
endringer på dette punkt. Innføring og gjennomføring av forordningen
er dermed ikke ventet å ha vesentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser. Eventuelle økte utgifter knyttet til plikter i forordningen
kan dekkes innenfor de gjeldende rammene til de fagansvarlige departementene, KD,
NFD,HOD, SD, KUD og ASD. Flere av bestemmelsene i forordningen er
rettet mot Europakommisjonen. Disse vil ikke ha administrative eller
økonomiske konsekvenser for Norge.
Myndighetssamarbeid på tvers av landegrensene i
EØS er nødvendig for å legge til rette for et effektivt indre marked.
Krav til slikt samarbeid er nedfelt i en rekke EØS-regler som styrer
fritt varebytte og fri bevegelighet for personer, tjenester og kapital
i det indre marked. Videreutviklingen av det indre marked krever
at EØS-statene samarbeider mer effektivt og utveksler opplysninger
med hverandre og med Europakommisjonen/EFTAs overvåkingsorgan (ESA).
IMI fungerer i dag som verktøy for slikt samarbeid på en rekke områder.
Forordningen innebærer en videreføring av det eksisterende
europeiske informasjonssystemet for det indre marked. Dette medfører
en fortsatt bruk og videreutvikling av systemet slik IMI-aktørene
i Norge kjenner det. Erfaringene med IMI har så langt vært gode.
Norge har gitt sin støtte til videreutvikling av systemet for at
myndighetssamarbeidet også på andre områder gjennomføres ved bruk
av IMI, der dette er formålstjenlig.
Nærings- og fiskeridepartementet tilrår godkjennelse
av beslutningen i EØS-komiteen om å endre EØS-avtalen vedlegg X
og protokoll 31 ved å innlemme Europaparlaments- og rådsforordning
(EU) nr. 1024/2012 om forvaltningssamarbeid gjennom informasjonssystemet
for det indre marked og om oppheving av kommisjonsvedtak 2008/49/EF.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til at EØS-komiteen vedtok ved beslutning
nr. 102/2015 av 30. april 2015 å endre EØS-avtalen vedlegg X (Generelle
tjenester) og protokoll 31 (Om samarbeid på særlige områder utenfor
de fire friheter) ved å innlemme Europaparlaments- og rådsforordning
(EU) nr. 1024/2012 om forvaltningssamarbeid gjennom informasjonssystemet for
det indre marked og om oppheving av kommisjonsvedtak 2008/49/EF
(«IMI-forordningen»).
Komiteen har merket seg at de
aktuelle myndighetene med IMI som verktøy effektivt kan utveksle
informasjon om vilkårene for utøvelsen av økonomiske og næringsrelaterte
aktiviteter i de respektive EØS-statene, og at Norge har vært bruker
av systemet fra starten. IMI så langt har fungert på ulovfestet
grunnlag, og erfaringene med IMI så langt har vært gode.
Komiteen har merket seg at forordning
1024/2012 innebærer en videreføring av det eksisterende europeiske
informasjonssystemet for det indre marked, som Norge allerede er
en del av.
Komiteen har merket seg at forordningen
utgjør det rettslige grunnlaget for administrativt samarbeid gjennom
informasjonssystemet for det indre marked, og legger til rette for
at systemet kan benyttes på flere områder. Gjennomføring av forordningen
krever lovendring. Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Komiteen viser til at forordningen
gir nærmere regler som skal sikre effektiv bruk, personvern og datasikkerhet,
samt prosesser for videreutvikling av systemet slik at det kan anvendes
på andre områder der dette er formålstjenlig.
Komiteen har merket seg at forordningens
materielt sett viktigste regler gjelder utveksling og vern av personopplysninger,
samt at det skal tilrettelegges for at IMI kan utvides til å omfatte nye
områder.
Komiteen har merket seg at Norge
alt i dag bidrar til finansieringen av IMI gjennom et årlig bidrag
til EUs budsjettlinjer for utvikling og gjennomføring av det indre
marked, og at forordningen ikke medfører noen endringer på dette punkt.
Innføring og gjennomføring av forordningen er dermed ikke ventet
å ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteens utkast til innstilling ble 5. november 2015
oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse.
Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende
i brev av 11. november 2015:
«Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til næringskomiteens utkast til innstilling til Prop. 135 S
(2014–2015) og har ingen ytterligere merknader.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 102/2015 av 30. april 2015 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 1024/2012 om forvaltningssamarbeid
gjennom informasjonssystemet for det indre marked (IMI-forordningen).
Oslo, i næringskomiteen, den 12. november
2015
Geir Pollestad | Odd Omland |
leder | ordfører |