Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 3:10 (2014–2015)
Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandling i Fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker. Barnevernloven har som formål å
sikre at barn får trygge oppvekstvilkår og om nødvendig hjelp i
vanskelige situasjoner. Fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker behandler og avgjør saker om tvangstiltak overfor barn, blant
annet om barnevernstjenesten skal overta omsorgen for barn. Saksbehandlingstiden
i nemnda har over flere år vært over barnevernlovens krav.
Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å vurdere saksbehandlingstiden og produktiviteten i Fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker, samt årsakene til lang saksbehandlingstid
i sakene om tvangstiltak etter barnevernloven.
Komiteen viser til at fylkesnemndene
behandler tre typer saker etter barnevernloven, akuttsaker (midlertidige
saker), ordinære saker og klagesaker.
Komiteen har merket seg at fylkesnemndene
i stor grad klarer å behandle akutt- og klagesaker innen fristen
på 1 uke. Dette erkomiteen fornøyd
med.
Imidlertid viser Riksrevisjonens undersøkelse
at alle fylkesnemndene har betydelige utfordringer med å nå de sentrale
krav som er satt til saksbehandlingstid for de ordinære sakene.
Spesielt alvorlig er det at nesten 30 prosent av de ordinære sakene
med forhandlingsmøte i 2014 hadde en saksbehandlingstid på over
4 måneder. Ved en kortere saksbehandlingstid vil barna og deres pårørende
slippe den store belastningen det er å leve i uvisshet under behandlingen
av deres sak. Komiteen vil understreke viktigheten
av at saksbehandlingstiden for de ordinære sakene reduseres, og
spesielt for de med lengst saksbehandlingstid.
Komiteen vil også understreke
at lang saksbehandlingstid fører til flere akuttsaker som i rundt halvparten
av sakene påklages. Dette går igjen ut over saksbehandlingskapasiteten
for de ordinære sakene. Det er derfor viktig at den «onde» sirkelen
brytes. Komiteen vil imidlertid understreke at barnevernlovens
formål er å sikre at barn og unge får nødvendig hjelp og omsorg
til rett tid, samtidig som rettssikkerheten ivaretas.
Komiteen merker seg at fylkesnemndene
og departementet er uenig om hva som er realistisk saksbehandlingstid
for ordinære saker. Uenigheten går ut på om det er realistisk å
gjennomføre forhandlingsmøte innen 28 dager. Komiteen ser
det som positivt at alle nemndene har oppfylt kravet om å fatte
vedtak 2 uker etter at forhandlingsmøtet er avsluttet.
Komiteen viser til at Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet har iverksatt en rekke
ulike tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, men antall saker
har økt mer enn tildeling av ressurser og den forbedrede produktivitetsveksten
som har funnet sted de siste årene. Komiteen har
merket seg at det likevel er et potensial for å behandle flere saker,
blant annet som følge av hvordan nemndene behandler sakene og i
hvilken utstrekning en benytter forenklet behandling. Komiteen viser
til at produktiviteten også kan økes med et bedre og mer velfungerende
saksbehandlingssystem. Et nytt saksbehandlingssystem er under utvikling, men
systemet er blitt forsinket.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
anbefaler at departementet i samarbeid med Sentralenheten for fylkesnemndene
avklarer hvilke tiltak som må iverksettes for å redusere saksbehandlingstiden
av de ordinære sakene. Komiteen merker seg videre
at Riksrevisjonen anbefaler sentralenheten å videreutvikle virkemidlene
for bruk av ressursene på tvers av fylkesnemndene. Komiteenser det som positivt at Sentralenheten
har ansatt en jurist som skal brukes av nemndene ved behov for å
redusere forskjeller i saksbehandlingstider mellom nemndene.
Komiteen merker seg at departementet
vil se på Riksrevisjonens anbefaling om at nemndlederne øker oppmerksomheten
om barnevernlovens muligheter for forenklet saksbehandling for å
redusere saksbehandlingstiden. Komiteen merker seg
videre at departementet vil se på behovet for opplæring og rådgivning
for nemndlederne ved bruk av forenklet saksbehandling, slik at dette
ikke går ut over kvaliteten i saksbehandlingen.
Komiteen ser det videre som positivt
at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i samarbeid
med sentralenheten vil vurdere hvordan sentralenheten kan sikre
en mer lik organisering mellom fylkesnemndene og få på plass en mer
likeartet arbeidsinstruks som bedre løser arbeidsoppgavene. Ved
en slik organisering kan ressursene brukes mer effektivt og kompetansen kan
utveksles på tvers av fylkesnemndene.
Komiteen har merket seg de store
variasjonene mellom fylkesnemndene når det gjelder medhold i klagesaker.
Dette gir etter Riksrevisjonens vurdering en berettiget tvil om
likeverdighetsprinsippet ivaretas. Komiteen vil bemerke
at ulikhetene kan skyldes både ulikheter kommunene imellom og ulikheter
i behandlingen mellom fylkesnemndene. En mulig løsning kan være
å se på de domstolsavgjørelser som finnes og se om fylkesnemndenes
avgjørelser blir opprettholdt eller ikke.
For øvrig viser komiteen til
Riksrevisjonens anbefalinger og slutter seg til disse.