2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til regjeringens forslag om redusert minstegrense for medlemskap i Statens pensjonskasse, i pensjonsordningen for apotekvirksomhet mv. og i pensjonsordningen for sykepleiere, med felles minstegrense ved 20 pst. av full stilling, og der retten til medlemskap også lovfestes når summen av stillingsandeler under minstegrensen til sammen overstiger minstegrensen. I dag gjelder det ulike minstegrenser i de ulike ordningene.

Bakgrunnen for regjeringens forslag er dom i Arbeidsretten av 21. juni 2013 som fastslo at minstegrensen på 14 arbeidstimer pr. uke for rett til medlemskap i kommunal tjenestepensjonsordning, innebar brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser mot diskriminering av deltidsansatte. Dagens minstegrenser i de tre nevnte ordningene er forskjellige, men alle er tilsvarende eller høyere enn den minstegrensen Arbeidsretten fant ulovlig. Det opplyses videre at KS fra samme dato som dommen i Arbeidsretten falt, valgte å rapportere alle stillingsforhold i sitt tariffområde til pensjonsleverandørene, og videre at partene ved tariffoppgjøret i 2014 fastslo at det ikke gjelder noen minstegrense i kommunal tjenestepensjonsordning.

Komiteen valgte i sin behandling ikke å avholde egen høring, da saken allerede har vært til bred høring, som det er grundig redegjort for i proposisjonen. Det opplyses at ingen av høringsinstansene var uenige i at minstegrensene i de tre ordningene burde reduseres, men at det var ulike syn på hva endringene burde innebære. Flere av arbeidsgiverrepresentantene og pensjonsleverandørene som deltok i høringen, støtter forslaget fra regjeringen om felles minstegrense på 20 pst. og fremhever at det i tillegg da blir samme minstegrense i offentlige og private ordninger. Flere av de store arbeidstakerorganisasjonene, sammen med KS, viser til at den foreslåtte minstegrensen sannsynligvis er ulovlig og med stor sannsynlighet vil bli prøvd rettslig. KS viser dessuten til at sammenslåing av lavere stillingsbrøker, og i tillegg på tvers av tariffområder, vil ha store kostnadsmessige og administrative konsekvenser. Disse høringsinstansene anbefaler derfor at man går over til et system hvor man melder inn alle stillingsforhold, slik det nå skjer i det tariffområdet KS er part i. Arbeidstakerorganisasjonene viser til at å oppheve minstegrensene kan gi flere «nullpensjonister», men at dette kan løses gjennom endringer i samordningsloven.

Komiteen viser til regjeringens syn på at de to aktuelle alternativene enten er å redusere de gjeldende minstegrensene til en felles grense på 20 pst. av full stilling eller å oppheve den helt. Komiteen slutter seg til denne vurderingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, deler departementets syn på at en minstegrense på 20 pst. av full stilling er å foretrekke framfor en opphevelse av minstegrensen for medlemskap i de tre tjenestepensjonsordningene som inngår i Statens pensjonskasse, pensjonsordningen for apotekvirksomhet og i pensjonsordningen for sykepleiere. Det vil da være en felles grense både i offentlige og private tjenestepensjonsordninger. Flertallet slutter seg på denne bakgrunn til forslaget om lovendringer slik disse framgår av proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er en fordel å ha like bestemmelser når det gjelder adgangen til medlemskap i de offentlige tjenestepensjonsordningene. Å oppheve kravet om minstegrense i de lovbestemte ordningene, slik det allerede er gjort i kommunal sektor, samsvarer også bedre med prinsippet i pensjonsreformen som ble iverksatt 1. januar 2011, om opptjening i folketrygden fra første krone. I tillegg har KS vist til at det å summere stillingsbrøker på tvers av virksomheter, vil være administrativt krevende og gi rom for økende feilregistreringer og feilutbetalinger. Disse medlemmer anbefaler derfor at Stortinget vedtar å oppheve minstegrense for medlemskap i Statens pensjonskasse, inklusive lærere, i pensjonsordningen for apotekvirksomhet mv. og i pensjonsordningen for sykepleiere.

Disse medlemmer viser til at det er vanskelig å anslå de nøyaktige merkostnadene sammenlignet med regjeringens forslag om minstegrense på 20 pst. stilling. Regjeringen understreker imidlertid at anslaget på kostnadene ved en grense på 20 pst. også er høyst usikre, fra 2 mill. kroner per år i Statens pensjonskasse første år, stigende til 60–80 mill. kroner ved full innfasing etter 30–40 år. I apotekerordningen er anslaget 1–2 mill. kroner ved full innfasing, i sykepleierordningen 20–40 mill. kroner. I tillegg kommer usikkerheten vedrørende mulig økt antall nullpensjonister på den ene side og antall mulige nye uføre- eller etterlatterettigheter på den annen.

Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen er presentert statistikk over antall ansatte fordelt på stillingsstørrelse. Med utgangspunkt i disse tallene, kan det se ut til at regjeringens forslag i utgangspunktet berører 15 271 ansatte med en stillingsbrøk mellom 40 og 20 pst., og at ytterligere 10 509 kommer i tillegg ved å oppheve minstegrensa helt. Imidlertid er det 13 746 som har mer enn én stilling, uten at samlet stillingsprosent for den enkelte fremgår. En del av de 10 509 som har en stillingsandel under 20 pst., vil trolig allerede ligge inne i regjeringens kostnadsanslag, samtidig som stillingsprosentene for de øvrige er lavere (fra 20 til under 10 pst.). Til sammenligning oppgis tilsvarende tall for kommuner og fylkeskommuner, Oslo unntatt, der ca. 85 000 ansatte har en stillingsstørrelse under 40 pst., halvparten av dem under 20 pst. Samtlige av disse er tilmeldt pensjonsordningen.

Selv om anslagene over kostnader er usikre, vil de uansett utgjøre en svært beskjeden andel av pensjonsforpliktelsene og de løpende pensjonsutbetalingene i de lovbestemte ordningene, jf. siste årsmelding fra Statens pensjonskasse som viser at det i 2014 var 257 000 med pensjon og 16 000 med delvis pensjon fra Statens pensjonskasse. Utbetalte pensjoner utgjorde 24 mrd. kroner og opparbeidede rettigheter 499 mrd. kroner.

Disse medlemmer mener det ikke skal gjelde en minstegrense for medlemskap i de lovbestemte pensjonsordningene, slik at de lovbestemte pensjonsordningene omfatter alle ansatte (faste og midlertidige). Det innebærer lovendringer i de aktuelle lovene.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse gjøres følgende endringer:

§ 5 første ledd første punktum skal lyde:

Arbeidstakere tilsatt i statens tjeneste er medlemmer av Statens pensjonskasse.

§ 5 første ledd andre, tredje og fjerde punktum oppheves.

I lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. gjøres følgende endringer:

§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:

  • b) arbeidstakere tilsatt ved apotek.

§ 1 andre ledd oppheves.

I lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere gjøres følgende endringer:

§ 2 skal lyde:

Sykepleier som er ansatt midlertidig eller på prøve omfattes av pensjonsordningen.

§ 3 b oppheves.

§ 3 skal lyde:

§ 3. Unntatt fra medlemskap er:

Sykepleier som ved aldersgrensen ikke vil få en samlet pensjonsgivende tjenestetid på minst 5 år.

Departementet kan unnta fra pensjonsordningen sykepleiere som på grunn av stilling som nevnt i § 1 første og andre ledd, er omfattet av annen pensjonsordning som det finner likeverdig med pensjonsordningen etter denne lov, eller når det ellers foreligger særlige grunner for det.»