Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rigmor Aasrud, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal og Lise Christoffersen,
fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen
og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda
Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra
Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø, viser til Prop. 139 L (2014–2015) om endringer
i lov om anke til Trygderetten (lovrevisjon).
Komiteen understreker at Trygderetten
fortsatt skal være et uavhengig, domstolslignende forvaltningsorgan
som skal treffe avgjørelser om enkeltpersoners rettigheter og plikter
etter folketrygdloven og en rekke andre pensjons- og trygdelover.
Komiteen viser til at et hovedformål
med revisjon av trygderettsloven er å modernisere og tilpasse loven
til dagens behov.
Komiteen merker seg at de endringer
som foreslås i hovedsak er knyttet til saksbehandlingsreglene og
at det ikke foreslås endringer i forhold til Trygderettens virkeområde. Søksmålsadgangen
opprettholdes i det alt vesentlige som nå.
Komiteen merker seg at endringer
foreslås gjennom innføring av formålsparagraf, avvikling av ordningen
med legmedlemmer, at retten settes med fem medlemmer i stedet for
syv i prinsippsaker, innføring av regler om tilleggskjennelse, utvidede
regler om utforming mv. av kjennelser, lovfesting av rettsmedlemmenes
uavhengighet, lovfesting av tilfeldighetsprinsippet, lovfesting
av ordningen med gjenopptak av trygderettens kjennelser, og at reise-
og oppholdsutgifter ved muntlige rettsmøter dekkes.
Komiteen merker seg at det også
foreslås endringer av mer redaksjonell karakter, herunder forbedring
av lovens systematikk og modernisering av lovteksten.
Komiteen viser til at i rettspleien
har innslaget av legmenn vært ansett som et viktig prinsipielt element.
Debatten har imidlertid særlig knyttet seg til legmannsdeltakelsen
i straffesaker. Komiteen merker seg at i sivile saker
er legmannsdeltakelse, med unntak av visse spesielle sakstyper,
nå et særsyn. Komiteen viser til at det i trygdesaker
brukes så godt som aldri. Siden 90-tallet har legmenn vært nyttet
i én sak. Det har heller ikke vært etterspurt fra partenes side.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det må være et mål for Trygderetten å få ned saksbehandlingstiden.
En for lang saksbehandlingstid er uheldig først og fremst for den
private parten, som venter på en avgjørelse som ofte er av stor
økonomisk betydning. Rettssikkerhet i Trygderetten dreier seg om å
ha en faglig god kompetanse til å avgjøre de sakene som skal behandles
der. Trygderetten innehar i dag god kompetanse gjennom de attføringskyndige
og medisinskkyndige rettsmedlemmene. Trygderetten har derfor svært sjelden
blitt satt med legmedlemmer, og sist det skjedde var i 2002. Trygderetten
er ingen domstol, og er i motsetning til i straffesaker for domstolene
ikke bygget opp rundt tanken på at en skal dømmes av likemenn. Trygderettens
oppgave er å være en uavhengig instans som sørger for en betryggende
og tillitsskapende saksbehandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at innslaget av legmedlemmer
er ansett som et viktig prinsipielt element i rettspleien. I proposisjonen
vises det til at legmedlemsordningen i Trygderetten kan sammenlignes
med legdommerordningen ved tingrettene og lagmannsrettene. Det vises
videre i proposisjonen til at bakgrunnen for opprettelsen av en
særskilt legmedlemsordning primært var det skjønnsmessige elementet
ved saker som Trygderetten skal behandle. Begrunnelsen for regjeringens forslag
om å avvikle ordningen, er at bruk av legmedlemmer vil kunne forlenge
saksbehandlingen og være ressurskrevende både økonomisk og administrativt. Disse
medlemmer savner en mer prinsipiell begrunnelse for forslaget,
særlig siden ordningen, ifølge proposisjonen, benyttes svært sjelden.
Blant annet savnes en vurdering av om det finnes saker der legmedlemsskjønnet
og legmedlemsordningen forsvarer sin plass. Disse medlemmer går derfor
inn for at muligheten for å oppnevne legmedlemmer beholdes som i
dag.
Disse medlemmerpresiserer
at § 3 første til sjuende ledd og § 7 første og andre ledd blir
som foreslått i Prop. 139 L (2014–2015).
Disse medlemmerfremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Lov av 16. desember 1966 nr. 9 om anke til trygderetten
(trygderettsloven)
§ 3 åttende og nytt niende ledd skal lyde:
(8) Kongen oppnevner for fire år om gangen et utvalg
av legmedlemmer. Om lag halvparten av medlemmene skal ha særlig
kyndighet i de saksforhold Trygderetten får til behandling. De som oppnevnes,
skal være pliktige til å gjøre tjeneste som medlemmer av Trygderetten.
Valgbare er menn og kvinner som har fylt 18 år, og som er vederheftige
og valgbare ved kommunale valg. Domstolloven § 74 første ledd og
§ 100 får tilsvarende anvendelse.
(9) Et rettsmedlem er uavhengig i sin behandling av
ankesaker og saker om gjenopptak. Rettsmedlemmene skal utøve sin
virksomhet på en måte som inngir alminnelig tillit og respekt.
§ 6 skal lyde:
Trygderettens leder kan gi nærmere regler om saksforberedelse
og om rettens sammensetning i den enkelte sak, og kan gi faste medlemmer
av Trygderetten myndighet til å trekke ut eller oppnevne legmedlemmer.
§ 7 tredje ledd skal lyde:
Når saken reiser vanskelige retts- eller bevisspørsmål
og skal settes med tre medlemmer, kan inntil to medlemmer være legmedlemmer
med særlig kyndighet i saksforholdene.
§ 7 fjerde ledd skal lyde:
I de tilfellene hvor det må antas at rettens avgjørelse
kan bli bestemmende for praksis på et saksområde, kan retten settes
med fem medlemmer. To medlemmer hentes fra legmedlemsutvalget. Når
det er bestemt at en sak skal settes med fem medlemmer, skal partene
straks underrettes om dette. Spørsmål om å sette retten med fem
medlemmer, avgjøres av Trygderettens leder.
§ 7 femte ledd skal lyde:
Et juridisk kyndig medlem skal være rettens
administrator. Midlertidig ansatte medlemmer og rettsfullmektiger
kan være administratorer, med unntak for tilfellene nevnt i fjerde
ledd. Spørsmål om å sette retten med to eller tre medlemmer avgjøres
av rettens administrator, med unntak for tilfellene nevnt i andre
ledd bokstav d.
§ 7 sjette ledd skal lyde:
Administrator og de øvrige medlemmene av retten,
med unntak av eventuelle legmedlemmer, oppnevnes tilfeldig, med
mindre saklige grunner tilsier at dette må fravikes. I saker der legmedlemmer
oppnevnes, tas medlemmer fra legmannsutvalget ut ved oppnevning
når det skal utpekes legmedlemmer med særlig kyndighet i saksforholdene.
Dersom et legmedlem er ugild eller har forfall, skal det trekkes
ut eller oppnevnes et annet medlem i vedkommendes sted. For øvrig
tas medlemmer ut ved loddtrekning. Trygderettens leder kan bestemme
at de samme legmennene skal gjøre tjeneste i flere saker.
§ 32 skal lyde:
Innkalling av legmedlemmer, parter, vitner og sakkyndige
(1) Trygderetten innkaller legmedlemmer på den måten
som retten finner hensiktsmessig.
(2) Trygderetten innkaller parter, vitner og
sakkyndige til rettsmøte, om nødvendig ved forkynning.
(3) Reglene i domstolloven om forkynning gjelder
så langt de passer.
§ 33 skal lyde:
Godtgjørelse til legmedlemmer, vitner og sakkyndige
Til legmedlemmer som har gjort tjeneste i retten, ytes
godtgjørelse etter regler og satser som fastsettes av Kongen.
Vitner og sakkyndige har krav på godtgjørelse etter
reglene i lov 21. juli 1916 nr. 2 om vidners og sakkyndiges godtgjørelse
m.v.»
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen ytterligere merknader.