Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om endringer i film- og videogramlova (innkreving av film- og videogramavgift)

Dette dokument

  • Innst. 95 L (2015–2016)
  • Kildedok: Prop. 5 L (2015–2016)
  • Dato: 01.12.2015
  • Utgiver: familie- og kulturkomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Kulturdepartementet legger med dette frem forslag til lov om endringer i lov 15. mai nr. 21 om film og videogram.

Regjeringen ønsker å endre dagens ordning der avgift for formidling av film og videogram i næring går til Norsk kino- og filmfond. Regjeringen vurderer det som mer formålstjenlig at avgiften inntektsføres på statsbudsjettet.

Departementet foreslår på denne bakgrunn å endre den aktuelle avgiftsbestemmelsen i film- og videogramlova.

Forslaget i lovproposisjonen er i samsvar med forslag til bevilgningsvedtak i Prop. 1 S (2015–2016) samt forslag om endringer i Meld. St. 30 (2014–2015) En framtidsrettet filmpolitikk.

1.2 Innholdet i forslaget

Endringen i film- og videogramlova består av at avgiften som etter dagens regler betales til Norsk kino- og filmfond, skal betales til staten. Endringen innebærer videre at det samlede nasjonale ansvaret for formidling av filmkultur og forvaltning av tilskudd til filmformidling legges til NFI.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til at Kulturdepartementet legger frem forslag til lov om endringer i lov 15. mai nr. 21 om film og videogram. Komiteen er kjent med at forslaget i lovproposisjonen er i samsvar med forslag til bevilgningsvedtak i Prop. 1 S (2015–2016) og forslag om endringer i avgiftsforvaltningen fremsatt i Meld. St. 30 (2014–2015) En framtidsrettet filmpolitikk.

Komiteen viser til at gjeldende rett er at den som formidler film eller videogram som næringsvirksomhet, betaler en avgift til Norsk kino- og filmfond på 2,5 pst. av brutto omsetning, og at de som omfattes av slik avgiftsplikt, må føre et særskilt regnskap for slik formidling. Aktører som vil registrere et videogram for omsetning i næringsvirksomhet, skal betale en avgift til Norsk kino- og filmfond per videogram. Komiteen minner om at det, etter gjeldende rett, er Stortinget som fastsetter satsene, og at Kulturdepartementet fastsetter retningslinjen om avgiftsgrunnlag, beregning og innkreving av avgift og bruken av avgiftsmidlene i forskrift. Komiteen viser til at departementet i denne lovproposisjonen anbefaler at gjeldende avgiftsnivå, på kr 3,50 per videogram, videreføres.

Komiteen anser det som viktig å minne om bakgrunnen for lovproposisjonen – slik det nevnes i Meld. St. 30 (2014–2015) – som er at Film & Kino, som hittil har forvaltet avgiftsmidlene gjennom sitt fond, har endret struktur og virke fra å være en organisasjon for kommunale kinoer, til å bli en ren bransjeorganisasjon som også har private medlemmer. Det er derfor ikke hensiktsmessig at Film & Kino forvalter midler som har form av en statlig avgift.

Komiteen viser til Innst. 83 S (2015–2016) hvor bruken av avgiftsmidler er nærmere omtalt.

Komiteen gir også sin støtte til Kulturdepartementets anbefaling om at Norsk filminstitutt (NFI) er det best egnede forvaltningsorgan på filmområdet for å fordele tilskudd fra filmavgiften til filmformidling, og at denne myndigheten derfor legges til NFI. Komiteen støtter denne tildelingen av ansvar, og samstemmer i at dette vil kunne legge til rette for en mer helhetlig tenkning for hele prosessen i utviklingen av film, fra produksjon til formidling.

Komiteen slutter seg samtidig til departementets anbefaling om opprettelsen av et nytt støtteutvalg som får ansvar for å tildele midler til både filmfestivaler og cinemateker. Utvalget underlegges NFI, som får sekretariatfunksjon.

Komiteen viser til at endringen i film- og videogramloven består av at avgiften som etter dagens regler betales til Norsk kino- og filmfond, skal betales til staten. Dette er, etter komiteens syn, en endring som ivaretar filmavgiften på en god måte, og som medfører nødvendige endringer i forvaltningen i tråd med videogramlovens hensikt og intensjon.

3. Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i film- og videogramlova (innkreving av film- og videogramavgift)

I

I lov 15. mai 1987 nr. 21 om film og videogram skal § 3 lyde:

§ 3 Avgift til staten

Den som driv framsyning av film og videogram i næring, skal betale ei avgift til staten på 2,5 % av bruttoomsetninga. Dei avgiftspliktige skal føre særskild rekneskap for slik framsyning.

Den som vil ha eit videogram registrert for omsetning i næring, skal betale ei avgift til staten per videogram. Stortinget fastset satsane.

Departementet fastset i forskrift nærmare retningsliner om avgiftsgrunnlag, utrekning og innkrevjing av avgifter, bruken av midlane og kan gjere unntak frå kravet om avgift.

II

Loven trer i kraft 1. januar 2016.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 1. desember 2015

Svein Harberg

leder og ordfører