Sametingets årsmelding for 2014 ble vedtatt
av Sametingets plenum 5. mars 2015. I meldingen til Stortinget er
noen saker i Sametingets årsmelding løftet fram og kommentert.
Det blir i meldingen til Stortinget vist til
at man de siste årene har sett en utvikling med økende tilflytting
fra små lokalsamfunn til byer og større tettsteder, samt nedgang
i andelen ansatte i primærnæringene. For samisk kultur er denne
utviklingen spesielt utfordrende, nettopp fordi språk og tradisjon
er nært knyttet til samiske lokalsamfunn og primærnæringer.
Økt tilflytting av samer byr på nye utfordringer for
bykommuner som får et større ansvar for å imøtekomme den samiske
befolkningens behov. Sametinget har over flere år arbeidet målrettet med
å inngå samarbeidsavtaler med regionale og statlige aktører samt
bykommuner som Tromsø og Bodø.
Sametinget markerte 25-årsjubileum under Sametingets
plenumsuke i oktober 2014. Siden etableringen i 1989 har det skjedd
en betydelig utvikling av rammevilkårene for Sametingets stilling
og handlingsrom.
I 2014 fikk Sametinget tildelt 421,3 mill. kroner (inkl.
Samefolkets fond) over fagdepartementenes budsjetter. Sametinget
mottok også 5,7 mill. kroner fra Riksantikvaren, 158 908 kroner
fra Troms fylkeskommune og 363 947 kroner fra Nordland fylkeskommune.
Totalt forvaltet Sametinget 427,8 mill. kroner i 2014.
Det blir i meldingen til Stortinget gitt omtaler
av Sametingets bruk av tildelte budsjettmidler i 2014 på utvalgte
områder.
Det vises i meldingen til Stortinget til at
Sametinget har en bred oppgaveportefølje, og virksomheten ved Sametinget
har fellestrekk med arbeidet til både storting, regjering, departement og
direktorat. Sametingets plenum satte av totalt 135,7 mill. kroner
til drift av Sametinget i 2014.
Sametinget hadde i sitt regnskap for 2013 en negativ
balanse på 6,97 mill. kroner. I Sametingets reviderte budsjett for
2014 ble det foretatt en inndekning av den negative balansen.
Sametinget har i samtaler med Kommunal- og moderniseringsdepartementet
vist til at dagens budsjettordning, med tildelinger over flere departementers
budsjetter, oppleves som både byråkratiske og politisk utfordrende.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet, i samarbeid med berørte
departementer og Sametinget, skal vurdere fordeler og ulemper ved
å samle de fleste av eller alle bevilgningene til Sametinget på
ett budsjettkapittel og én budsjettpost. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
tar sikte på å ferdigstille dette arbeidet i løpet av 2015.
Regjeringen viderefører forhandlingene med Sverige
og Finland om en felles nordisk samekonvensjon. Det er i konsultasjoner
oppnådd enighet med Sametinget om et mandat for forhandlingene.
Sametingets internasjonale arbeid var i 2014 konsentrert
om prosessen fram mot FNs verdenskonferanse for urfolk, som ble
avholdt 22. og 23. september 2014 i New York. I sluttdokumentet,
som ble enstemmig vedtatt, bekreftet medlemsstatene sin støtte til
FNs urfolkserklæring fra 2007 og forpliktet seg til ulike tiltak for
å iverksette den. Da urfolkserklæringen ble vedtatt, la Norge til
grunn at erklæringen var i tråd med allerede gjeldende politikk.
De politiske forpliktelsene i sluttdokumentet fra urfolkskonferansen
anses for Norges del ikke å gå lenger enn FNs urfolkserklæring.
Sametinget har signalisert ønske om en oppfølging av sluttdokumentet
på nasjonalt nivå. Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Utenriksdepartementet
avventer en skriftlig vurdering fra Sametinget av hvilke utfordringer
de mener gjenstår i den nasjonale gjennomføringen av målsettingene
i FNs urfolkserklæring, og hvilke bestemmelser disse utfordringene
knytter seg til.
Det vises i meldingen til Stortinget til at
de samiske språkene er viktige kulturbærere og sørger for videreføring
av samiske verdier og kunnskap mellom generasjoner. Språkene er små
og sårbare, særlig sør- og lulesamisk. Regjeringen er opptatt av
å føre en politikk som sikrer de samiske språkenes framtid i Norge.
Det fremgår av meldingen at de samiske språkene
blir ivaretatt gjennom internasjonale konvensjoner og nasjonale
rettsregler. Flere offentlige virksomheter jobber aktivt med samiske språk,
og de er mer synlig enn noen gang. Situasjonen for de samiske språkene
er likevel alvorlig. Av de samiske språkene som er og har vært i bruk
i Norge, har UNESCO i sin «røde liste» klassifisert østsamisk, pitesamisk
og umesamisk som utdødde, lulesamisk og sørsamisk som alvorlig truede
språk, mens nordsamisk er klassifisert som truet.
Sametingets to hovedmålsettinger for språkarbeidet
er å øke bruken av samiske språk og øke antallet samiske språkbrukere.
Totalt fordelte Sametinget 75,8 mill. kroner til ulike språktiltak i
2014. Av dette satte Sametinget av 68,2 mill. kroner til ulike tiltak
som kan stimulere til økt bruk av samiske språk, hvorav 44,9 mill.
kroner ble fordelt som tospråklighetstilskudd til kommuner og fylkeskommuner
innenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
Sametinget er opptatt av å sikre gode rammevilkår
for de samiske språksentrene. I 2014 tildelte Sametinget 13,9 mill.
kroner i 2014 i tilskudd til språksentrene.
Sametingets egen søkerbaserte tilskuddspost Samiske
språkprosjekter, hadde i 2014 en ramme på 7,6 mill. kroner.
Sámi Giellagáldu – Nordisk samisk fag- og ressurssenter
er et felles nordisk språkorgan med fokus på språkrøkt, språkutvikling
og terminologiutvikling. Regjeringen sørget for å sikre den norske
delen av finansieringen av senteret ved å øke Sametingets budsjett
med 2 mill. kroner i statsbudsjettet for 2015. I tillegg finansieres
senteret med Interreg-midler.
Sametinget har en svært sentral rolle i arbeidet med
samiske språk. Samtidig har norske myndigheter et overordnet ansvar.
Det vil alltid være et statlig ansvar å sørge for at samiske språk vernes
og videreutvikles.
Regjeringen satte 19. september 2014 ned et
utvalg som skal se på lovverk, tiltak og ordninger for de samiske
språkene i Norge. Mandatet slår fast at utvalget blant annet skal
vurdere dagens ordning med et forvaltningsområde for samisk språk,
prosedyrer for innlemmelse, og om det bør innføres et mer fleksibelt
regelverk. Aktuelle løsninger skal vurderes i lys av arbeidet med kommunereformen.
Utvalget skal levere en delrapport om struktur og kommunenes forpliktelser
knyttet til samelovens språkregler i februar 2016. Den endelige
rapporten vil bli lagt fram i august 2016.
Handlingsplan for samiske språk har satt fokus på
de samiske språkene på ulike samfunnsområder, særlig innenfor opplæring
og utdanning, offentlig tjeneste- og omsorgsyting og bruk og synliggjøring
av samiske språk i offentlig sammenheng. Handlingsplanens virketid
er forlenget til ut 2016, og det vil bli laget en sluttrapport ved
periodens utløp.
Sametinget har reist spørsmål om tidsperspektivet
i arbeidet med å innføre samiske tegn i offentlig forvaltning. Det
er behov for ulike IKT-standarder. Et av de viktigste grepene som
har blitt tatt for å sikre felles standarder i offentlig sektor
er forskriften om IT-standarder i forvaltningen. En konsekvens er
at andelen fagsystemer som støtter samiske tegn vil øke på sikt.
Det vises i meldingen til Stortinget at Sametinget er
en viktig premissgiver for utviklingen av samisk kultur. Samtidig
har også nasjonale, regionale og lokale myndigheter et ansvar for
å gi samisk kultur gode utviklingsmuligheter.
Kulturdepartementets midler til samiske kulturformål
blir i hovedsak bevilget over statsbudsjettets kap. 320 Allmenne
kulturformål, post 53 Sametinget. I 2014 utgjorde tildelingen over budsjettposten
77,2 mill. kroner. Sametinget disponerer bevilgningen etter egne
prioriteringer.
Sametingets årsmelding 2014 viser at Sametinget
prioriterer kulturformål høyt. I 2014 tildelte Sametinget 104,1
mill. kroner til ulike kulturformål. Ved fordeling av overskuddet
til Norsk Tipping AS for 2013 mottok Sametinget i 2014 750 000 kroner
til tiltak for å opprettholde og videreutvikle særegne samiske idrettsaktiviteter.
Sametinget tildelte 2,7 mill. kroner i tilskudd til tiltak som
stimulerer til økt mangfold av idrettsaktiviteter. For Sametinget
er det viktig å sikre den samiske befolkningen tilgang til et større
mangfold av samiske medier som synliggjør samisk språk, kultur og
samfunnsliv. I 2014 satte Sametinget av 3,8 mill. kroner til formålet. I
tillegg til avsetningen til kulturformål ble det satt av 8,7 mill.
kroner til bibliotekformål/samiske bokbusser.
Stortinget vedtok i 2014 å bevilge midler til
oppstart av nytt, redusert forprosjekt for Saemien Sijte i statsbudsjettet
for 2015 under kap. 2445 post 31. Kulturdepartementet har i 2015
gitt Statsbygg i oppdrag å utarbeide forprosjekt.
Det vises i meldingen til at samiske kulturminner er
viktige kilder til kunnskap om samisk forhistorie og historie både
for det samiske samfunnet og for samfunnet generelt.
Sametinget har forvaltningsansvar for samiske kulturminner
og fikk i 2014 tildelt 3,3 mill. kroner til samisk kulturminnevernarbeid
over Miljøverndepartementets budsjett.
Riksantikvaren har igangsatt et prosjekt med identifisering
og registrering av alle automatisk fredete samiske bygninger. Målsettingen
er at arbeidet skal være sluttført innen 2017. Sametinget er prosjektleder
for bygningsregistreringen og fikk i 2014 tildelt 4 mill. kroner
til formålet. I 2014 mottok Sametinget 2 mill. kroner til vern og
sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer.
I tillegg mottok Sametinget 250 000 kroner til verdiskapingsprosjektet Krigsminner
i Nord-Salten og 820 000 kroner til bevaringsprogram for utvalgte
arkeologiske kulturminner og kulturmiljøer.
Det er anerkjent at den flytende 100-årsgrensen for
automatisk fredning av samiske kulturminner kan bli en utfordring
i nær framtid. Det er derfor tatt initiativ til, i samarbeid med
Sametinget, å se nærmere på et behov for lovendringer i dagens forvaltning.
Pilotprosjektet Árbediehtu (som på nordsamisk betyr
tradisjonell kunnskap) ble etablert ved Samisk høgskole fra 2008
og er forlenget ut 2016. Prosjektet har som mål å innhente, dokumentere,
systematisere og formidle samisk tradisjonell kunnskap i Norge,
særlig når det gjelder naturforståelse og naturbruk. Prosjektet finansieres
av Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Sametinget i fellesskap.
Sámi allaskuvla/Samisk høgskole har opprettet studiet
Árbediehtu/Tradisjonell kunnskap. Sametinget har opprettet en tilskuddsordning
for tradisjonell kunnskap og samisk utmarksbruk i grunnskolen.
Det vises i meldingen til Stortinget til at
regjeringen er opptatt av å føre en politikk som legger til rette
for verdiskaping og sysselsetting i alle deler av norsk økonomi.
Gjennom sine virkemiddelordninger bidrar Sametinget
til vekst og utvikling, blant annet innen primærnæringene, kulturnæringene
og samisk reiseliv. I 2014 tildelte Sametinget totalt 34,2 mill.
kroner til ulike næringsformål.
Analyser utført av Telemarksforsking på oppdrag
fra Sametinget viser at antallet ansatte i primærnæringene, industrien
og tekniske tjenester i Norge har sunket med 17 prosent siden år 2000.
Marine næringer, reindrift og jordbruk er viktige kulturbærere og
utgjør en sentral del av næringslivet i samiske områder. Sametinget
er derfor spesielt bekymret for nedgangen innenfor primærnæringene.
I 2014 tildelte Sametinget 10,8 mill. kroner til tiltak som bidrar
til å bevare og utvikle primærnæringene.
De samiske kulturnæringene har, etter Sametingets
vurdering, potensial for å bli en av de viktigste næringsveiene
i fremtiden. Sametinget har derfor i 2014 satset spesielt på kompetanseheving,
nettverksbygging og lønnsomhet i utviklingen av kulturnæringer.
Et eget bedriftsutviklingsprogram for kulturnæringsbransjen er også
blitt igangsatt. I 2014 tildelte Sametinget 14,4 mill. kroner til
ulike tiltak som kan stimulere til flere samiske kunst- og kulturbaserte
arbeidsplasser.
I 2014 tildelte Sametinget 4,3 mill. kroner
til ulike regionale utviklingstiltak.
Sametinget er gitt myndighet til å fremme innsigelser
i planforslag som er av vesentlig betydning for samisk kultur eller
næringsutøvelse. I meldingen omtales flere planer der Sametinget har
fremmet innsigelser.
Mineralnæringen er et viktig satsingsområde
for regjeringen. Samtidig er det i Sundvolden-erklæringen gjort
klart at regjeringen vil ta vare på samisk kultur og de tradisjonelle
samiske næringene. Det går frem av meldingen at det derfor vil være
behov for dialog med samiske interesser og Sametinget ved mineralvirksomhet
i samiske områder.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjente
i mars 2014 reguleringsplan for Nussir og Ulveryggen i Kvalsund
kommune i Finnmark. Departementet legger til grunn at gruveselskapet
i samråd med reindriftsnæringen kommer fram til avbøtende tiltak
som legger grunnlaget for en videreføring av reindriften i området.
Dette må skje før tiltaket iverksettes. Sametinget og Miljødirektoratet
har påbegynt konsultasjoner om søknaden fra Nussir ASA om tillatelse
til å deponere avgangsmasse fra kobbergruven i sjøen.
I FNs menneskerettighetsråds Universal Periodic
Review of Norway i 2013 fikk Norge anbefalingen:
«Sustain its dialogue with indigenous groups affected
by the intensified state’s mining activities in the North and to
reach an agreement that is acceptable for both sides».
Norge har gjennom Norges geologiske undersøkelse
(NGU) siden 2011 gjennomført omfattende geofysisk kartlegging fra
fly og helikopter i Nord-Norge. NGU har hatt dialog med berørte samiske
interesser for å sikre at kartleggingen gjennomføres på en slik
måte at den ikke medfører ulemper for reindriften.
Sametinget skriver i sin årsmelding at Sametinget
i 2014 gjennom egne vedtak har bedt regjeringen raskt å ta initiativ
til konsultasjoner med sikte på endringer av mineralloven. En eventuell
endring av mineralloven vil bli vurdert i forbindelse med oppfølgingen
av NOU 2007:13 Den nye sameretten.
I forbindelse med melding til Stortinget om
evaluering av forvaltningen av kongekrabbe, bemerker Sametinget
at det ble avholdt flere konsultasjoner på både politisk og administrativt nivå
og at konsultasjonene ikke førte til enighet om alle tiltak i meldingen.
Nærings- og fiskeridepartementet gjør oppmerksom på at konsultasjonene
fortsatte i 2015, og det ble oppnådd enighet om de fleste tiltakene
i meldingen. På noen viktige punkter ble det likevel ikke oppnådd
enighet.
Sametinget bemerker også i sin årsrapport at
de ønsket å konsultere om endringene i deltakerloven, uten å nå
frem med det. Departementet mente det ikke var plikt til å konsultere
i denne saken etter konsultasjonsavtalen.
Etter initiativ fra Norge ble det i 2012 igangsatt forhandlinger
for å få på plass en ny avtale med Finland om fisket i Tanaelva.
En ny avtale kan tidligst være på plass i 2017.
Det vises i meldingen at regjeringen vil sikre levedyktige
bestander av de store rovviltartene i henholdt til rovdyrforliket
og redusere konfliktnivået. Det søkes derfor etter en bredest mulig aksept
for forvaltningen av rovvilt. Se nærmere omtale i meldingen.
Landbruks- og matdepartementet er i gang med å
utarbeide en ny melding til Stortinget om reindriftspolitikken.
Meldingen vil være næringsrettet. Det tas sikte på å fremme meldingen
til Stortinget ved årsskiftet 2016/2017.
Landbruks- og matdepartementet fikk i august 2015
presentert reintallene for Finnmark. Reintallet er i hovedsak redusert
til fastsatt nivå.
Etter departementets syn er det avgjørende for reindriftens
framtid at reintallene holdes på et stabilt bærekraftig nivå. Det
er gitt en nærmere redegjørelse for reintallsprosessen i Prop. 68
S (2014–2015) om reindriftsavtalen 2015–2016.
I mars 2014 overleverte en arbeidsgruppe om norsk-svensk
reinbeitekonvensjon sin rapport til Norges landbruks- og matminister
og Sveriges landsbygdsminister. Landbruks- og matdepartementet har
nå løpende kontakt med svenske myndigheter med sikte på å få ratifisert
og satt i kraft en ny konvensjon.
Regjeringen har i revidert statsbudsjett for
2015 satt av 1 mill. kroner i tilskuddsmidler til institusjoner
og organisasjoner som skal styrke dialogen og bistå samiske interesser
i saker om utnyttelse av naturressurser og andre inngrep i tradisjonelle
samiske områder. Det vil være opp til Sametinget å fordele midlene.
Det vises i meldingen til Stortinget til at
regjeringen er opptatt av å sikre et likeverdig tjenestetilbud for
hele befolkningen, uavhengig av geografisk, språklig og kulturell
bakgrunn.
Sametinget er en sentral dialogpartner for de statlige,
regionale og lokale myndighetene som har ansvar for tjenesteutøvelsen
overfor den samiske befolkningen.
Målsettingen for Sametingets helse- og sosialpolitikk
er å sikre at også den samiske befolkningen får et tjenestetilbud
som er tilpasset deres behov og rettigheter.
Sametinget fikk i 2014 tildelt 5,4 mill. kroner over
Helse- og omsorgsdepartementets budsjett. Deler av denne tildelingen
brukte Sametinget til å dekke administrative utgifter ved Sametingets seksjon
for helse og sosial. Sametinget tildelte også 2,8 mill. kroner til
i alt 19 helse- og sosialprosjekter. De fleste prosjektene hadde,
i tråd med Sametingets hovedmålsetting for helse- og sosialpolitikken,
som mål å fremme kunnskap om samiske språk og kultur i eksisterende
helse- og sosialtilbud. I tillegg fikk Várdobáiki samiske senter
tildelt midler til et brukerrettet tiltak for samiske eldre. Samisk
legeforening fikk også tildelt midler til blant annet informasjonsvirksomhet
og rekruttering av samiskspråklig helsepersonell.
Det er foretatt endringer i prinsippene for
endring av styrerepresentanter til regionale helseforetak og helseforetak.
Det vises i meldingen til at prinsipielt vil Sametingets årlige
konsultasjon med Helse- og omsorgsdepartementet om innspill til
Oppdragsdokumentet være en viktigere arena for å bidra til å sikre
kvalitet på samiske helsetjenester, framfor styrerepresentasjon.
Tolkeutvalget overleverte 24. september 2014 NOU
2014:8 Tolking i offentlig sektor – et spørsmål om rettssikkerhet
og likeverd til Barne-, likestillings- og inkluderingsministeren. Regjeringen
vil følge opp flere av de foreslåtte tiltakene i utredningen. Et
av medlemmene i utvalget ble utnevnt etter forslag fra Sametinget, og
Sametinget har også gitt innspill til utredningen i høringsrunden.
Det vises i meldingen til at et godt tilrettelagt
opplæringstilbud for samiske elever er avgjørende for samiske språks
framtid.
Sametingets myndighet på opplæringsområdet framkommer
først og fremst av opplæringsloven § 6-4. Sametinget har blant annet
ansvar for utarbeiding av læreplaner for opplæring i samiske språk
i grunnskolen og i den videregående opplæringen.
Regjeringen merker seg i meldingen at Sametingets
hovedmål for oppvekst- og utdanningspolitikken er at den samiske
befolkningen får kunnskap, kompetanse og ferdigheter som kreves
for å delta aktivt i det samiske, nasjonale og internasjonale samfunnet.
Sametinget ble i 2014 tildelt 39 mill. kroner i tilskudd til samisk
i grunnopplæringen og 15,1 mill. kroner i tilskudd til barnehagetilbud
over Kunnskapsdepartementets budsjett.
Djupedalutvalget overleverte Kunnskapsdepartementet
NOU 2015:2 Å høre til i mars 2015. Utredningen inneholder flere
forslag til tiltak for å skape et godt psykososialt skolemiljø for
elevene, og motvirke og håndtere mobbing i skolen. Noen av forslagene
omhandler spesifikt samiske forhold og tiltak som involverer Sametinget.
NOU 2015:8 Fremtidens skole, utredning fra Ludvigsen-utvalget,
er sendt på høring med høringsfrist 15. oktober 2015. Når høringen
er avsluttet, vil Kunnskapsdepartementet gå grundig gjennom høringsuttalelsene
og vurdere forslagene i NOUen.
Kunnskapsdepartementet er kjent med Sametingets
ønsker knyttet til endringer i opplæringsloven og friskoleloven.
De forespurte endringene er omfattende og i stor grad budsjettavhengige.
Når det gjelder opplæring i og på samisk mv. i godkjente friskoler,
omtales dette særskilt i Prop. 84 L (2014–2015), punkt 8.4.2.
Det vises i meldingen til Stortinget til at
det er viktig at samiske språkbrukere ikke skal komme dårligere
ut som følge av endringer i kommuneinndelingen. Sametinget har fått
tildelt 600 000 kroner for å bistå kommuner i og utenfor samisk
forvaltningsområde i kommunereformen.
Regjeringen har i samråd med Sametinget satt ned
et utvalg som skal se på lovverk, tiltak og ordninger for de samiske
språkene i Norge. Aktuelle tiltak skal vurderes i lys av arbeidet
med kommunereformen. Regjeringen vil ta stilling til spørsmål som
gjelder regelverk og forvaltningsområdet for samisk språk etter
at utvalget har lagt frem sin utredning. Det vil bli konsultert med
Sametinget.
Arbeidet i språkutvalget skjer samtidig med regjeringens
arbeid med kommunereformen. Departementet har derfor også utarbeidet
et forslag til midlertidige løsninger for hvordan nye storkommuner,
bestående av kommuner både fra forvaltningsområdet for samisk språk
og kommuner utenfor, skal praktisere bestemmelsene som gjelder for
forvaltningsområdet. Forslaget ligger i hovedsak innenfor gjeldende
rett, og innebærer at det i en periode vil kunne gjelde ulike bestemmelser
for den tidligere forvaltningskommunen og de øvrige delene av den
nye storkommunen. Departementet har startet konsultasjoner med Sametinget
om forslaget.
Regjeringen er opptatt av å legge til rette
for gode kommunale prosesser, slik at samene blir involvert og får
en reell mulighet til å påvirke beslutningene i kommunene. Som en
del av oppfølgingen av utredningen fra Samerettsutvalget i NOU 2007:13,
vurderer nå departementet hvordan samiske interesser best kan ivaretas
i kommunene. Arbeidet skjer i samarbeid med Sametinget og KS. Det
ses blant annet på hvordan konsultasjoner kan gjennomføres på kommunalt
nivå, og i hvilken grad eksisterende ordninger ivaretar samenes
rett til å påvirke beslutningsprosesser, for eksempel plan- og bygningslovens
krav til medvirkning og Sametingets innsigelsesmyndighet etter loven.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet deler
Sametingets syn om at gjennomføringen av konsultasjonsprosedyrene
har styrket samspillet og samarbeidet mellom statlige myndigheter
og Sametinget.
Regjeringen har i sin politiske plattform «Sundvolden-erklæringen»
slått fast at konsultasjonsordningen med Sametinget står fast. Hovedinntrykket
er at konsultasjonene går stadig bedre.
Myndighetene har plikt til å konsultere Sametinget
når det overveies å innføre lovgivning eller administrative tiltak
som vil kunne påvirke samiske interesser direkte. Myndighetene legger stor
vekt på Sametingets vurdering av om saker vil kunne påvirke samene
og samiske interesser direkte, slik at det oppstår konsultasjonsplikt.
Sametinget definerer arbeidsområdet sitt selv, og
kan ta opp saker med statlige myndigheter på eget initiativ. Dersom
myndighetene av ulike grunner ikke vil gå videre med Sametingets
initiativ, følger det heller ingen plikt til å konsultere.
Det er viktig med god dialog med Sametinget også
i saker hvor det ikke er konsultasjonsplikt. Flere departementer
har etablert møtepunkter med Sametinget.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har
god dialog med øvrige departementer om gjennomføringen av konsultasjonsprosedyrene.
Samerettsutvalget har i NOU 2007:13 foreslått nye
konsultasjonsregler. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har
nå startet konsultasjoner med Sametinget om de delene av utvalgets
forslag som omhandler konsultasjonsregler.
Sametinget har tatt opp spørsmålet om det kan være
mer åpenhet rundt konsultasjonene. Det er naturlig å drøfte nærmere
spørsmålet om åpenhet i forbindelse med oppfølgningen av Samerettsutvalgets
forslag om nye konsultasjonsregler.
I meldingens kapittel 2.7.2 gis en oversikt
over pågående og gjennomførte konsultasjoner med Sametinget.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, frå Høgre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari
og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N.
Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til at Sametinget si årsmelding for 2014 vart vedteken av
Sametinget i plenum 5. mars 2015. Dei totale rammene som Sametinget
forvalta i 2014 var 427,8 mill. kroner.
Komiteen viser også til at Sametinget
markerte 25-årsjubileet for Sametinget og 200-årsjubileet for Grunnlova
i 2014.
Komiteen viser til at regjeringa
vidarefører forhandlingane med Sverige og Finland om ein felles
nordisk samekonvensjon. Det er gjennom konsultasjonar semje med
Sametinget om eit mandat for forhandlingane.
Komiteen viser til at det i årsmeldinga
frå Sametinget blir peika på at regjeringa er oppteken av å ta vare
på samiske språk og at regjeringa i samråd med Sametinget har sett
ned eit utval som skal sjå på lovverk, tiltak og ordningar for dei
samiske språka i Noreg. Utvalet skal levere ein delrapport om struktur
og kommunane sine plikter knytt til samelova sine språkreglar i
februar 2016. Den endelige rapporten vil bli lagt fram i august
2016.
Komiteen viser også til at Sametinget
har fått tildelt 600 000 kroner for å støtte kommunar i og utanfor
samisk forvaltningsområde i kommunereforma, for at samiske språkbrukarar
ikkje skal kome dårlegare ut som følgje av endringar i kommuneinndelinga.
Komiteen viser til at Stortinget
i 2014 vedtok å løyve midlar til å starte opp eit nytt, redusert
forprosjekt for Saemien Sijte i statsbudsjettet for 2015. Kulturdepartementet
har i 2015 gjeve Statsbygg i oppdrag å utarbeide forprosjekt for eit
nytt, redusert bygg.
Komiteen viser til at Sametinget
gjennom sine verkemiddel bidreg til vekst og utvikling, mellom anna
innan primærnæringane, kulturnæringane og samisk reiseliv. I 2014
tildelte Sametinget totalt 34,2 mill. kroner til ulike næringsformål.
Komiteen viser til at Sametinget
sitt internasjonale arbeid i 2014 var konsentrert om prosessen fram
mot FN sin verdskonferanse for urfolk, som vart arrangert 22. og
23. september 2014 i New York. Norske myndigheiter og dei norske samane
sine representantar spelte ei sentral rolle både for at konferansen
vart halden og i forhandlingane om sluttdokumentet frå konferansen.
Komiteen viser til at det, etter
initiativ frå Noreg, i 2012 vart sett i gang forhandlingar for å få
på plass ei ny avtale med Finland om fiske i Tanaelva. Målet var
å få på plass ei avtale som kunne redusere fiskepresset på laksebestandene
i elva frå og med 2015. Etter det siste forhandlingsmøtet i november
2014 vart det klart at ei ny avtale tidlegast kan være på plass
i 2017.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at staten som skoleeier nå må prioritere bygging av ny
samisk videregående skole i Kautokeino.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at skolebygget er
fra 1957, og at det er angrepet av muggsopp. Senest i mai 2015 anbefalte
bedriftshelsetjenesten å stenge skolen på grunn av helsefare.
Dette flertallet er opptatt av
en språkpolitikk der språk ikke bare sees som en kommunikasjonsform,
men også i et makt- og identitetsperspektiv. Dette flertallet er
opptatt av å styrke det språklige mangfoldet og legge bedre til
rette for bruk av både nynorsk og samisk i det offentlige rom.
For dette flertallet er det derfor
avgjørende at det er en dags- og ukepresse som bidrar til Norges
ansvar for å ta vare på egne språk.
Dette flertallet mener det er
viktig å synliggjøre og å ta vare på sørsamisk kultur. Dette flertallet viser
til at stiftelsen Saemien Sijte – sørsamisk museum og kultursenter
– har behov for oppstartsbevilgning for å realisere det nye museumsbygget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til partienes budsjettavtale, hvor det vises til at arbeidet
med prosjektering av Saemien Sijte er igangsatt, men ikke ferdigstilt. Flertallet forutsetter
at regjeringen følger fremdriften nøye og informerer Stortinget
om fremdrift i revidert nasjonalbudsjett for 2016.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, er opptatt av å styrke samisk som
språk i kulturlivet. Det samiske nasjonalteatret, Beaivváš, har
en viktig rolle i norsk scenekunst, både som nyskapende institusjons- og
turnéteater, og som ivaretaker og videreutvikler av samisk språk,
kunst og kultur. Dette flertallet viser til at teatret
har behov for økte tilskudd blant annet for prosjektering av nytt teaterbygg.
Dette flertallet mener det er
viktig at det produseres norskspråklig film av høy kvalitet i flere sjangre,
og likeledes at samiskspråklig film har et godt fundament. Dette
flertallet mener at staten har som rolle å sikre forutsigbarhet
og mulighet for utvikling av norskprodusert film. Dette flertallet er
opptatt av å bevare de ulike regionale filmmiljøene i Norge, og
støtter regjeringens satsing på regionale filmsentre som del av
sterkere vektlegging av regionene i kulturpolitikken. Dette
flertallet vil i denne sammenheng peke på Internasjonalt
Samisk Filminstitutt, som står i en særstilling og som gjør et viktig
arbeid for å videreutvikle den samiske filmkulturen. Internasjonalt
Samisk Filminstitutt er i ferd med å etablere seg som en viktig
aktør også i andre nordiske land, og dette flertallet ønsker
å støtte opp om målene instituttet har satt seg.
Dette flertallet understreker
at den statlige utdanningspolitikken spiller en viktig rolle for
å ivareta språk og kultur, og følgelig er dette særlig viktig for
språklige og kulturelle minoriteter. Dette flertallet mener
at Sameskolen for Midt-Norge har hatt stor betydning for å bygge opp
og spre kompetanse om sørsamisk, som står på UNESCOs liste over
sterkt truede språk. Dette flertallet mener at kompetansemiljøet ved
skolen og språksamlingene som skolen tilbyr, er av stor verdi, og
kan ikke uten videre overføres andre skoler.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti ønsker fortsatt drift av skolen
inntil videre og forutsetter at regjeringen inngår dialog med Sametinget
om en eventuell nedleggelse og om hvordan oppgaver knyttet til fjernundervisning
og samlinger kan overtas av andre, for eksempel dersom det etableres
et kompetansemiljø ved Saemien Sijte som kan ta over oppgavene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke viktigheten
av involvering av de partene det angår i den videre prosessen.
Flertallet viser til sine respektive
partiers opplegg for alternative statsbudsjett for 2016 og forslag
til økte bevilgninger under de ulike områdene som omtalt i denne
innstillingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til disse partiers budsjettavtale av 23. november 2015 om
statsbudsjettet for 2016.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at stortingsmeldingen peker
på viktige utfordringer som handler om samisk språk og kultur, og
at utvikling og bevaring av samisk språk og kultur er sentrale temaer.
Flertallet mener at spørsmål
knyttet til språk, kultur og utdanning står svært sentralt i politikkutformingen
for den samiske befolkningen. Flertallet mener at
konsultasjonsordningen mellom statlige myndigheter og Sametinget
er et av de viktigeste rammeverk for å sikre samene sin folkerettslige
rett til deltakelse i saker som vedkommer dem.
I årsmeldingen skriver Sametinget:
«Det er imidlertid viktig at konsultasjonsavtalen overholdes
av begge parter, og at partene har en felles forståelse av hvordan
konsultasjonsavtalen skal utføres i praksis.»
Videre i årsmeldingen skriver Sametinget at
det har vært tilfeller der Sametingets politiske ledelse eller administrasjon
har fått muntlige henvendelser om tiltak som allerede er iverksatt
i regjeringsapparatet, og Sametinget mener dette bryter med konsultasjonsavtalen.
Sametinget bemerker også at det i jordbruksavtalen
for 2014 ble fjernet 4 mill. kroner i virkemidler for Sametinget,
og at Sametinget er svært lite tilfreds med dette. Sametinget peker også
på at rovviltforvaltningen som regjeringen fører ikke i tilstrekkelig
grad tar hensyn til næringsinteressene i de samiske områder.
Når det gjelder arbeidet med norsk-svensk reinbeitekonvensjon
understreker Sametinget at det er nødvendig med god oppfølging hos
de respektive regjeringer.
Vedrørende kommunereformen merker flertallet seg
at Sametinget er opptatt av at samiske rettigheter i språk og andre
kommunale tjenester ikke skal forringes som en følge av eventuelle
kommunesammenslåinger.
Flertallet merker seg at Sametinget
i sin årsmelding gir uttrykk for at det er nødvendig med en bedre
felles forståelse av hvordan konsultasjonsavtalen i praksis skal
håndheves. Flertallet forventer at regjeringen gjennomfører konsultasjonsordningen
i tråd med intensjonen bak ordningen.
Videre merker flertallet seg
at Sametinget etterlyser regjeringens arbeid med å realisere Saemien
Sijte, samt at Sametinget også gir tydelig uttrykk for at Bååstede
– tilbakeføring av samisk kulturarv – er en oppgave Sametinget ikke
kan løse alene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet understreker betydningen
av at Sametinget har gode arbeidsvilkår med budsjettrammer som ivaretar
muligheten til å videreføre sin virksomhet, og registrerer derfor med
bekymring at budsjettforslag for 2016 ikke pris- og kostnadsjusterer
bevilgningene til Sametinget.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag
om nedlegging av Sameskolen i Midt-Norge vil virke negativt inn
på arbeidet for å bevare samisk språk og kultur, og viser til at disse medlemmers respektive
partier i sine alternative statsbudsjett for 2016 opprettholder
nødvendige bevilgninger.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å bringe fortgang i arbeidet med å realisere Saemien Sijte
på Snåsa.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til sine respektive partiers alternative
statsbudsjett for 2016 hvor det er foreslått en oppstartsbevilgning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at Sametingets virksomhet og oppgaver styrkes for
å kunne utføre sine oppgaver. Dette medlem viser
til at Sametinget ville fått 40 mill. kroner mer til disposisjon
med Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2016.
Det forutsettes da at det innenfor dette budsjettet ville være rom
for Sametingets egne prioriteringer av samiskprodusert film i Norge
og Norden.
Dette medlem viser til at den
sørsamiske befolkningens kultur, språk og næringsliv er særlig sårbar,
og at det er behov for en egen stortingsmelding om dette og konkrete
tiltak for å styrke disse områdene.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjere
følgjande
vedtak:
Meld. St. 5 (2015–2016) – om Sametingets
virksomhet 2014 – vert lagt ved møteboka.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 2. desember
2015
Helge André Njåstad | Bjørn Lødemel |
leiar | ordførar |