Innstilling fra Stortingets presidentskap vedrørende granskingskommisjon for brannen på Scandinavian Star

Dette dokument

  • Innst. 143 S (2015–2016)
  • Dato: 17.12.2015
  • Utgiver: Stortingets presidentskap
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Stortinget traff 12. mai 2015 følgende vedtak i samsvar med Innst. 262 S (2014–2015) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen:

  • I. Det oppnevnes en uavhengig granskingskommisjon for brannen på Scandinavian Star. Granskingskommisjonens formål er å vurdere om de faktiske forhold som det er blitt redegjort for under Stortingets tidligere behandling av saken, jf. bl.a. Innst. S. nr. 235 (1989–1990), St.meld. nr. 63 (1991–1992), jf. NOU 1991:1 a og b, samt Innst. S. nr. 108 (1992–1993), gir et korrekt og fyllestgjørende bilde av saken i lys av den informasjonen som senere er kommet frem. Kommisjonen skal videre vurdere de offentlige myndigheters oppfølging av saken, herunder oppfølgingen av anbefalingene i de ovennevnte dokumenter samt ivaretakelsen av overlevende og pårørende.

  • II. Stortingets presidentskap fastsetter granskingskommisjonens sammensetning og mandat, herunder avgrensningen mot den pågående etterforskningen av eventuelle straffbare forhold i saken.

Presidentskapet har fastsatt følgende mandat for kommisjonen:

  • 1. Kommisjonen skal vurdere om de faktiske forhold som det er blitt redegjort for under Stortingets tidligere behandling av brannen på Scandinavian Star (jf. bl.a. Innst. S. nr. 235 (1989–1990), St.meld. nr. 63 (1991–1992), jf. NOU 1991:1 a og b, samt Innst. S. nr. 108 (1992–1993)) gir et korrekt og fyllestgjørende bilde av saken.

  • 2. Kommisjonen skal videre vurdere de offentlige myndigheters oppfølging av saken, herunder oppfølgingen av de anbefalinger som ble gitt i ovennevnte dokumenter, samt ivaretakelsen av overlevende og pårørende.

  • 3. Kommisjonen skal ikke ta stilling til spørsmål om strafferettslig ansvar.

  • 4. Kommisjonen kan benytte både nasjonal og internasjonal fagkompetanse i den grad dette anses nødvendig. Det forutsettes at kommisjonen oppretter dialog med personer og instanser som kan opplyse saken, herunder overlevende og pårørende.

    Offentlige myndigheter forutsettes å stille til rådighet for kommisjonen alt materiale som kommisjonen anser kan være av interesse for saken.

    I den grad granskingen medfører kontakt med fremmed makt, skal Utenriksdepartementet orienteres og deretter koordinere kontakten.

  • 5. Kommisjonen starter sin gransking så snart som mulig og utarbeider innen 1. juni 2017 en rapport med sine konklusjoner til Stortingets presidentskap.

Kommisjonen antar selv den sekretærhjelp den anser nødvendig.

Som medlemmer av kommisjonen har presidentskapet etter drøftelse med partigruppene oppnevnte følgende:

  • Sorenskriver Frank Kjetil Olsen, Tromsø, leder

  • Advokat Elisabeth Roscher, Oslo

  • Orlogskaptein Frode Singstad, Trondheim

  • Beredskapssjef Torstein Nielsen, Stavanger

  • Fagdirektør Hildegunn Bjerke, Ås

  • Tidligere stortingsrepresentant Sonja Irene Sjøli, Minnesund

  • Professor Tine Jensen, Nittedal

  • Sjefsingeniør Svein Erik Jacobsen, Høvik

For tidligere granskingskommisjoner som Stortinget har oppnevnt, har Stortinget vedtatt å be regjeringen bruke den kompetanse den har etter gjeldende lovgivning til å frita nåværende og tidligere tjenestemenn for taushetsplikt overfor kommisjonen. Det kan ikke utelukkes at det også i denne saken finnes nåværende eller tidligere tjenestemenn som besitter opplysninger av interesse for kommisjonen, og presidentskapet fremmer derfor forslag om at regjeringen fritar for taushetsplikt overfor kommisjonen.

I samsvar med mandatets punkt 3 foreslår presidentskapet videre at Stortinget vedtar at de offentlige myndigheter forutsettes å stille til rådighet for kommisjonen alt materiale som kommisjonen anser kan være av interesse for saken. Med «offentlig myndighet» skal forstås all offentlig virksomhet, herunder politi- og påtalemyndighet. Presidentskapet viser i denne sammenheng til at det vil bli fremmet forslag om en særlov for kommisjonen med regler om fremleggelse av bevis, og at tvistelovens regler om bevisforbud for nærmere angitte type opplysninger vil gjelde tilsvarende for kommisjonen. Offentlige myndigheters plikt til å bidra med vitnebevis eller skriftlig bevis vil derfor skje innenfor rammene av denne loven.

Presidentskapet viser til at det er foreslått å bevilge midler til granskingskommisjonen på Stortingets budsjett for 2016 jf. Prop. 1 S (2015–2016) og Innst. 10 S (2015–2016).

Etter presidentskapets oppfatning er det viktig å sikre god kommunikasjon med representanter for de pårørende etter brannen. Kommisjonen forutsettes selv å vurdere på hvilken måte kontakten med pårørende best kan ivaretas.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

  • 1. Stortinget ber regjeringen bruke den kompetanse den har etter gjeldende lovgivning til å frita nåværende og tidligere tjenestemenn for taushetsplikt overfor granskingskommisjonen for brannen på Scandinavian Star.

  • 2. Stortinget ber alle offentlige myndigheter å stille til rådighet for kommisjonen ethvert materiale som kommisjonen anser kan være av interesse for saken.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 17. desember 2015

Olemic Thommessen

Marit Nybakk

Kenneth Svendsen

Svein Roald Hansen

Ingjerd Schou

Line Henriette Hjemdal