Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Harald T. Nesvik, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Rannveig Kvifte Andresen, merker seg at man under programområde
02 Utenriksforvaltning i år har hatt store merutgifter ved utenriksstasjonene
som følge av svak kronekurs. Videre at dette også gjør seg gjeldende
for midler til EØS-finansieringsordningene – der kronekursen målt
mot euro slår ut.
Komiteen merker seg også at det
på den annen side kan reduseres i bevilgningene til programmer under
Den norske finansieringsordningen, da fremdriften i enkelte programmer
er usikker.
Komiteen merker seg for øvrig
at regjeringen har gjort endringer under programområde 03 Internasjonal
utviklingshjelp, med styrking av bevilgningen til ODA-godkjente
flyktningtiltak på 1 716,3 mill. kroner på grunn av økede utgifter
til flyktningtiltak i Norge etter den store tilstrømming av asylsøkere
på kort tid. Det blir vist til omtale i budsjettproposisjonene til
Justis- og beredskapsdepartementet og Kunnskapsdepartementet som
er ansvarlige for dette saksfeltet.
Komiteen viser til at utgiftene
som omtales kan rapporteres som offisiell utviklingshjelp i tråd
med retningslinjene til OECDs utviklingskomité, og at dette har
vært norsk praksis siden tidlig på 1990-tallet. Komiteen slutter
seg til dette. Komiteen merker seg at tilleggsbehov
til dette formål i salderingen blir foreslått finansiert med en
økning i bistandsrammen på 608,1 mill. kroner og en omfordeling
innenfor Utenriksdepartementet sitt budsjett på 1 008,2 mill. kroner samt
100 mill. kroner fra Klima- og miljødepartementets budsjett. Komiteen merker
seg også at hvis man ser bort fra utgiftene til flyktninger i Norge,
legger regjeringen opp til å bruke 30,1 mrd. kroner til bistand
i 2015.
Komiteen viser til at den humanitære
krisen i Syria og i nabolandene er mer og mer akutt. Fem år inn
i krigen opplever stadig flere barn i Syria akutt underernæring.
At Verdens matvareprogram (WFP) i en slik situasjon må redusere
matrasjonene, er uakseptabelt. Komiteen vil også peke
på at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har store budsjettutfordringer.
Med den store migrasjonen er det et prekært behov for å hjelpe de
mange på flukt og ikke minst de som befinner seg i Syrias nærområder
f.eks. i Libanon og Jordan.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, foreslår derfor å styrke kap.
170 post 74 med 100 mill. kroner til UNHCR. Flertallet foreslår
også å øke bevilgningen til kap. 170 post 73 med 100 mill. kroner
til FNs matvareprogram. De økte midlene til kap. 170 post 74 og
kap. 170 post 73 øremerkes innsats i Syria og nærområdene. Flertallet vil når
det gjelder inndekning vise til finanskomiteens behandling av Innst.
150 S (2015–2016), jf. Prop. 34 S (2015–2016).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen foreslår
å redusere kap. 164 post 72 med 34,5 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at organisasjoner som arbeider med kunnskaps-
og informasjonsarbeid knyttet til nedrustningsspørsmål har fått
støtte gjennom denne posten på tilskuddsordningen Utvikling og nedrustning
administrert av Utenriksdepartementet. Disse medlemmer viser
til at disse organisasjonene nylig fikk sine søknader avvist, og
mener at det ikke foreligger en faglig begrunnelse for dette annet
enn omdisponeringene på bistandsbudsjettet. Disse medlemmer mener at
tilskuddsordningen bør skjermes fra reduksjonen i posten, og dermed
at organisasjonene får behandlet sin søknad på nytt for søknadsperioden
2015–2016.
Disse medlemmer viser til at
Norad tidlig i 2015 lyste ut midler internasjonalt til organisasjoner
som arbeider med temaområdet kvinner, fred og sikkerhet, under overskriften:
«Funds for efforts supporting the follow-up of 1325 – Women, Peace
and Security 2015–2017». Disse medlemmer viser til
at etter en grundig vurdering og prosess valgte Norad ut 8 av 85
søkere, som fikk tildelt midler over en treårs periode. I brev til
organisasjonene skriver Norad følgende:
«All applicants fulfilling the formal criteria have been
thoroughly assessed on the basis of their overall quality, their
relevance to the objectives of this grant scheme, the geographic
focus and the type and capacity of the applicant organization. All
applications were also assessed on how they contributed to forming
an integral and holistic civil society portfolio for 2015-2017.»
Disse medlemmer viser til to
av prosjektene som ble tildelt støtte, Nobel Women’s Initiative, som
fikk en bevilgning på 9 mill. kroner for perioden 2015–2017, og
Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF), som fikk
innvilget 12,5 mill. kroner for tidsrommet 2015–2017. Nobel Women’s
Initiative fikk midler til sitt arbeid for kvinner, fred og sikkerhet
og blant annet knyttet til kvinner og jenters situasjon og sårbarhet
i en fluktsituasjon. Organisasjonen har knyttet kvinner som Shirin
Ebadi, Tawakool Karman og Jodi Williams til seg i arbeidet. Etter
at vedtaket var formidlet ble midlene tatt i bruk og er i stor grad
brukt og implementert etter formålet. Brev om at midlene allikevel
ikke tildeles ble mottatt i siste halvdel av november. Disse
medlemmer viser videre til WILPF, som fikk midler til et
spesifikt programarbeid på kvinner, fred og sikkerhet i Midtøsten
og Nord-Afrika, som også fikk brev fra Norad i siste halvdel av
november med beskjed om at midlene allikevel ikke blir tildelt.
Disse medlemmer er kritisk til
omgjøringen av disse vedtakene, noe som har graverende konsekvenser
for disse organisasjonene og det arbeidet de gjør. Disse
medlemmer mener det er lite planmessig å trekke tilbake
midler til temaområdet kvinner, fred og sikkerhet, noe som ifølge
regjeringen selv er et prioritert satsingsområde i utviklingspolitikken. Disse medlemmer mener
vedtakene bør omgjøres og organisasjonene tildeles midler etter
tidligere inngåtte avtaler.
Disse medlemmer viser til det
som ser ut til å være en endring i budsjettpraksis fra Utenriksdepartementets
side, hvor større deler av midlene over bistandsbudsjettet holdes
tilbake gjennom året, og tilfeller hvor vedtak om tildeling omgjøres
etter de er blitt formidlet til mottakerne. Disse medlemmer er
bekymret over utviklingen som skaper en uforutsigbar situasjon for
bistandsmottakere, enten i det sivile samfunn eller andre aktører,
og frykter at mindre forutsigbarhet og stabil finansiering på sikt
vil kunne forringe kvaliteten i bistanden.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at FNs matvareprogram har et stort ansvar i konfliktområdet
som Sahel og i Syria. I Sahel-området er mange fordrevet fra sine
hjem på grunn av tørke og konflikter, og matvareprogrammet hjelper
6 millioner mennesker. FNs matvareprogram leverer også mat til syriske
flyktninger i og utenfor Syria.
Dette medlem foreslår derfor
å disponere ekstra midler til dette formålet og foreslår at kap. 170
post 73 styrkes med 100 mill. kroner.
Dette medlem viser til at UNHCR
har hovedansvar for organisering av flyktningleirer og hjelp til
flyktninger i svært mange steder i verden. I lys av den akutte flyktningkrisen
er det nødvendig å styrke organisasjonens arbeid. Dette medlem foreslår
derfor at bevilgningen under kap. 170 post 74 UNHCR økes med 250 mill.
kroner.
Dette medlem viser til at UNAIDS
sammen med mange aktører, har klart å redusere antall HIV-smittede,
men at man nå ser en økning av utbrudd i Europa og Nord-Afrika.
Organisasjonen er rammet av kutt fra flere donorer på grunn av flyktningkrisen. Dette
medlem foreslår derfor å øke bevilgningen til UNAIDS kap.
170 post 77 med 50 mill. kroner.
Dette medlem vil når det gjelder
inndekning vise til finanskomiteens behandling av Innst. 150 S (2015–2016),
jf. Prop. 34 S (2015–2016).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
170 | | FN-organisasjonar m.m. | |
| 73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan
overføres, økes med | 100 mill. kroner |
| | fra 212 mill. kroner til 312 mill. kroner | |
| 74 | FNs Høykommisær for flyktninger (UNHCR), økes med | 250 mill. kroner |
| | fra 300 mill. kroner til 550 mill. kroner | |
| 77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres,
økes med | 50 mill. kroner |
| | fra 175 mill. kroner til 225 mill. kroner» | |