Ovennevnte grunnlovsforslag som er fremmet av
Hallgeir H. Langeland, Snorre Serigstad Valen, Eirin Sund, Truls
Wickholm, Marianne Marthinsen og Jette F. Christensen, gjelder innføring
av republikk som styreform i Norge.
Forslagsstillerne viser til at Norges styreform
er arvelig monarkisk. Det innebærer at det formelle statsoverhodet
innehas av en person som har arvet denne posisjonen, og ikke er
gitt den av folket gjennom valg. Ifølge Grunnloven står Kongen over
det folkevalgte parlamentet.
Enhver stilling som hviler på nedarvede rettigheter,
er en anakronisme i demokratiske samfunn. Monarkiet er en fortidslevning
fra et autoritært styre, og egner seg derfor dårlig som demokratisk
symbol. Sist, men ikke minst, viser forslagsstillerne til at en
overgang til republikk vil være det naturlige sluttpunktet på den demokratiseringen
som startet i 1814, og som var sluttført da Stortinget fratok Kongen,
ved unionsoppløsningen, de siste restene av formell makt.
Republikk er i dag den mest vanlige styreformen i
verden. Forslagsstillerne ønsker å endre Grunnloven, slik at også
Norge får et statsoverhode som er valgt – en president, som erstatter
for dagens kongehus. Derfor foreslås konkrete endringer i Grunnloven,
slik at Norge kan endre sin formelle styreform fra arvelig monarkisk
til republikansk.
Forslagsstillerne ønsker å endre Grunnloven, slik
at også Norge får et statsoverhode som er valgt av folket, det vil
si en president. Et sentralt spørsmål er hva slags republikk som
skal innføres. Blant de mest sentrale spørsmålene er hvilken makt
en president skal ha, sett i forhold til makten til regjering og
storting, og hvordan presidenten skal velges. Andre spørsmål er
blant annet hvem som er valgbar som president, hvor lenge en president
kan sitte og hvor mange ganger på rad man kan velges som president.
I tillegg kommer spørsmål om hva som skjer med dagens medlemmer
av kongehuset, og en rekke formelle og praktiske spørsmål.
Det følger av grunnlovsforslaget at forslagsstillerne
i tillegg vil fremme et representantforslag med forslag om at Stortinget
ber regjeringen utrede ulike alternativer for innføring av republikk
som styreform i Norge, og legge vurderinger av de ulike alternativene
fram for Stortinget slik at de foreligger i god tid før Stortingets
behandling i neste valgperiode av det nærværende grunnlovsforslaget
om innføring av republikk. Forslagsstillerne viser til at dersom
et slikt representantforslag blir vedtatt og utredningen gjennomføres,
vil Stortinget ha et godt grunnlag for å kunne ta stilling til sentrale
spørsmål knyttet til republikk som statsform innen grunnlovsforslaget
skal opp til behandling.
Representantene Hallgeir H. Langeland, Snorre Serigstad
Valen, Eirin Sund, Truls Wickholm, Marianne Marthinsen og Jette
F. Christensen fremmet 28. september 2012 et representantforslag
om å utrede republikk som styreform i Norge, jf. Dokument 8:151
S (2011–2012). Forslaget lød:
«Stortinget ber regjeringen utrede ulike alternativer
for innføring av republikk som styreform i Norge. Vurderinger av
de ulike alternativene, og forslag om hovedpunktene i en republikansk styreform,
legges fram for Stortinget i god tid før Stortingets behandling
i neste valgperiode av grunnlovsforslag om innføring av republikk, senest
innen utgangen av stortingsperioden 2014-2015.»
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
i saken 12. mars 2013, jf. Innst. 235 S (2012–2013). Ved Stortingets
behandling 19. mars 2013 ble forslaget med 75 mot 17 stemmer ikke
bifalt.
Forslagsstillerne viser til at en endring av
styreformen for den norske staten er av stor viktighet for folket
og landet. Innføring av republikk som ny styreform bør derfor bare
gjennomføres dersom et flertall av folket stemmer ja til dette ved en
folkeavstemning der valget står mellom å innføre republikk eller
fortsatt ha en arvelig monarkisk styreform.
En slik folkeavstemning bør gjennomføres etter at
Stortinget har vedtatt de nødvendige grunnlovsendringene for innføring
av republikk som styreform. For at folkeavstemningen skal få betydning,
må grunnlovsendringene gjøres betinget av at de får tilslutning
i den etterfølgende folkeavstemningen. Forslagsstillerne har derfor tatt
inn i grunnlovsforslaget en bestemmelse om at grunnlovsendringene
bare trer i kraft dersom innføring av republikk som styreform i
Norge får flertall ved en etterfølgende folkeavstemning. Ikrafttredelsestidspunktet
settes til 1. januar i året etter at en slik folkeavstemning avholdes, for
å gi noe tid til praktiske forberedelser for iverksettelse av den
nye styreformen.
Forslaget innebærer at det settes som betingelse at
en slik folkeavstemning avholdes innen utgangen av neste stortingsperiode,
slik at det grunnlovsvedtaket Stortinget eventuelt fatter i neste periode
ikke kan «vekkes til live» ved en folkeavstemning i en senere periode.
Rekkefølgen på behandlingen av forslaget om
å innføre republikk som ny styreform blir dermed:
1. Stortinget vedtar
å be regjeringen utrede ulike alternativer for innføring av republikk,
og fremme forslag om hovedpunktene i en republikansk styreform.
2. Stortinget vedtar hovedpunktene for
hva slags republikk Norge bør ha.
3. Grunnlovsendringer som innfører republikk som
styreform vedtas, men trer først i kraft 1. januar året etter at
innføring av republikk som styreform har fått flertall i en folkeavstemning om
dette.
4. En folkeavstemning som nevnt avholdes.
Forslagsstillerne vil at Grunnlovens overskrift endres
fra «Kongeriket Norges Grunnlov» / «Kongeriket Noregs Grunnlov»
til «Norges rikes grunnlov» på bokmål og «Noregs rikes grunnlov»
på nynorsk.
Forslaget går ut på at § 1 i Grunnloven på bokmål
og nynorsk skal lyde:
«Norge er en fri, selvstendig, udelelig og uavhendelig
republikk» og
«Noreg er ein fri, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg
republikk».
Forslaget innebærer at «republikk» erstatter «rike»
i gjeldende bestemmelse og at annet punktum om at regjeringsformen
er arvelig monarkisk bortfaller.
Forslagsstillerne vil at overskriften til kapittel
B skal lyde på bokmål og nynorsk:
«Om den utøvende makt» og «Om den utøvande makta».
Det foreslås at § 3 på bokmål og nynorsk skal lyde:
«Den utøvende makt er hos regjeringen og presidenten.
Nærmere bestemmelser om presidenten fastsettes ved lov», og
«Den utøvande makta er hos regjeringa og presidenten.
Nærare føresegner om presidenten blir fastsette i lov».
Forslagsstillerne foreslår at flere av bestemmelsene
i Grunnloven som vedrører Kongen oppheves. Dette gjelder §§ 4, 5,
6, 7, 8, 9, 11, 24, 32, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 43, 44, 45,
46, 47 og 48.
Det foreslås endringer også i §§ 12, 13, 14
og 15 om «statsrådet» ved at «kongen» utgår.
I §§ 17, 18, 19 og 22 annet ledd erstattes «kongen»
med «regjeringen» på bokmål og med «regjeringa» på nynorsk.
I § 21 om utnevnelse av embetsmenn, erstattes «kongen»
med «regjeringen»/«regjeringa».
Forslaget går videre ut på at «kongen» som er nevnt
i en rekke bestemmelser i Grunnloven, erstattes med «regjeringen»/«regjeringa»
eller alternativt «presidenten».
I §§ 22 første ledd første og annet punktum,
27, 29 og 30 erstatte «statsrådet» av «regjering» eller «regjeringsmøte».
Både forslaget til §§ 20 første ledd, 23 første ledd,
25 første ledd første punktum, 26 første ledd, 68 første punktum,
69, 76 første ledd, 77, 78, 79 og 81 fremmes i 2 alternativer. I
1 B-alternativene foreslås «kongen» erstattet med «regjeringen»/«regjeringa»,
og i 2 B-alternativene foreslås «kongen» erstattet med «presidenten».
Forslaget til §§ 28 og 62 fremmes også i to
alternativer. I § 67 sløyfes «kongeriket».
I § 75 om Stortingets oppgaver foreslås flere
endringer, blant annet ved at «kongen» erstattes av «regjeringen»/«regjeringa».
Bokstav e om fastsetting av apanasjen til den kongelige familien foreslås
opphevet.
Også forslagene til endringer i § 74 første
ledd og § 80 tredje ledd fremmes i 2 alternativer der alternativ
1 B erstatter «kongen» med «statsministeren», mens alternativ 2
B erstatter «kongen» med «presidenten».
Det foreslås endringer i § 82 annet punktum
om opplysningsplikten ved at «medlem av statsrådet» erstattes av
«medlem av regjeringen/regjeringa», alternativt «medlem av regjeringen/regjeringa
eller presidenten».
I § 86 om Riksretten vises det i alternativ
1 B til «saker som Stortinget anlegger mot medlemmer av regjeringen,
Høyesterett eller Stortinget» / «saker som Stortinget reiser mot
medlemmer av regjeringa, Høgsterett eller Stortinget». I alternativ
2 B blir det vist til «saker som Stortinget anlegger mot medlemmer
av regjeringen, Høyesterett eller Stortinget, eller presidenten»
/ «saker som Stortinget reiser mot medlemmer av regjeringa, Høgsterett
eller Stortinget, eller presidenten».
Det foreslås også endringer i tidligere § 112,
nå § 121 jf. Innst. 203 S (2013–2014) og Stortingets vedtak 27. mai
2014. I begge alternativer erstattes «kongeriket Norges Grunnlov»
/ «grunnlova for Kongeriket Noreg» med «Norges rikes grunnlov» /
Noregs rikes grunnlov». I annet ledd foreslås «kongen» erstattet
med «regjeringen»/«regjeringa» i alternativ 1 og «presidenten» i
alternativ 2.