Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Une Aina Bastholm, viser til at forslagsstiller begrunner
forslaget i Dokument 8:133 S (2014–2015) med ønsket om å utjevne prisforskjeller
mellom blyhagl og alternativ ammunisjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
ser at jakt med bruk av blyhagl kan gi miljøutfordringer, og ber
derfor regjeringen følge med utviklingen i bruk av blyhagl. Flertallet ber
regjeringen innhente kunnskap om de helsemessige konsekvensene ved
bruk av blyhagl på jakt og å følge utviklingen og virkningene av
den gjennomførte regelverksendringen, jf. Innst. 145 S (2014–2015).
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
har merket seg at Finansdepartementet mener det er usikkert om en
avgift vil være et egnet og målrettet virkemiddel for å regulere
bruken av blyhagl og prise miljøkostnadene ved en slik bruk. Dette
flertallet viser også til at en eventuell avgift i tillegg
til dagens reguleringer innebærer en dobbel virkemiddelbruk, som
for eksempel «Grønn skattekommisjon», jf. NOU 2015:15, advarer mot
å bruke.
Dette flertallet viser videre
til at flertallet på Stortinget begrunnet det å myke opp forbudet mot
bruk av blyhagl med behovet for å sikre dyrevelferd og en dyreetisk
god jakt med en mest mulig effektiv avliving av viltet. Dette
flertallet viser til at blyhagl er den mest effektive ammunisjonen
som er tilgjengelig i dag for å sikre rask avliving av byttedyr,
og at bruk av blyhagl er tryggere for jegere siden rikosjettfaren
er større ved bruk av alternativ ammunisjon.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at oppmykningen av forbudet mot bruk av blyhagl nylig er trådt
i kraft. Dette flertallet mener derfor det er for
tidlig å si noe om hvordan bruken av blyhagl vil utvikle seg, og at
det derfor er prematurt å vurdere nye tiltak.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser at prisforskjellene mellom blyhagl og de
beste alternativene i seg selv kan føre til at blyhagl velges. Dersom
jegere foretrekker blyhagl, har man nå mulighet til det, men prisnivået bør
ikke være en motivasjon i seg selv.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at et bredt flertall på Stortinget i Innst. 145 S (2014–2015)
har slått fast at «jakt med blyhagl medfører miljøutfordringer og
kan medføre helseskader», og at «bly er et tungmetall som ikke brytes
ned i naturen og som hoper seg opp i næringskjedene». Disse
medlemmer viser til at klima- og miljøministeren gir uttrykk
for samme syn i brev til komiteen 2. oktober 2015, som er vedlagt.
Disse medlemmer viser videre
til at Miljødirektoratet i 2014 foretok en ny vurdering av forbudet
mot bruk av blyhagl. Miljødirektoratet viser i sin rapport til at
ny forskning på skadeeffekter av bly bekrefter tidligere kunnskap
og avdekker nye bekymringer for helsemessige konsekvenser. Ifølge
Verdens helseorganisasjon (WHO) finnes det ingen trygg nedre grense
der en kan si at bly i blodet ikke er skadelig. Blyforurensning
kan forårsaker høyt blodtrykk, konsentrasjonsvansker og hukommelsestap, psykiske
lidelser og kreft. Disse medlemmer peker på at ammunisjon
gjenstår som den viktigste kilden til bly som bevisst blir spredt
i Europas naturmiljø uten regulering fra myndighetene.
Disse medlemmer viser til at
Folkehelseinstituttet har uttalt at en oppmykning av forbudet mot
blyhagl bør føre til at det vurderes å innføre en avgift på blyhagl. Disse
medlemmer viser til at miljøavgift på patroner med blyhagl
tidligere har vært foreslått, blant annet av regjeringen Jan P.
Syse i St.prp. nr. 10 (1990–1991).
Disse medlemmer viser til at
blyhagl i dag er langt billigere enn de beste og mest miljøvennlige
alternative hagltypene. Det er dermed stor risiko for at forbruket
av blyammunisjon vil øke, fordi jegere som velger miljøgiftig blyhagl,
premieres økonomisk i forhold til jegere som velger miljøvennlige
hagltyper. Disse medlemmer viser til at økonomiske
motiver ikke har vært nevnt – verken i flertallsmerknadene i innstillingen
om oppmykning av blyhaglforbudet eller av organisasjonene som har
argumentert for en oppmykning. Disse medlemmer legger
derfor til grunn at det ikke har vært stortingsflertallets hensikt
å gi brukere av blyhagl en økonomisk fordel sammenliknet med andre hagltyper
som ikke er miljøgiftige.
Disse medlemmer mener at det
derfor er nødvendig med en miljøavgift på blyhagl for å unngå at
pris i seg selv blir en hovedårsak til økt bruk av blyhagl. En avgift
som integrerer miljøkostnadene ved økte utslipp av bly og utjevner
forskjellen mellom blyhagl og de beste typene miljøvennlig hagl,
vil sikre at jegere velger ammunisjon ut fra de egenskaper for dyrevelferd,
sikkerhet og miljø som de legger mest vekt på. Disse medlemmer viser
til etablert praksis på en rekke områder der miljøavgifter brukes
med utgangspunkt i «forurenseren betaler»-prinsippet, som skal sikre
at miljøkostnader integreres i prisen på et produkt.
Disse medlemmer viser til at
samtidig som forbudet mot blyhagl ble opphevet, vedtok et samlet
storting å be regjeringen utarbeide en handlingsplan for en giftfri
hverdag, jf. Innst. 146 S (2014–2015). Et samlet storting slo her fast
behovet for en forsterket innsats for å redusere miljøforurensning,
inkludert blyforurensning, i miljøet. Disse medlemmer legger derfor
til grunn at det ikke har vært flertallets hensikt med opphevelsen
av blyhaglforbudet å legge til rette for at miljøgiftig blyhagl
brukes i større omfang enn strengt nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fra og med revidert budsjett
2016 innføre en avgift som sikrer at prisen på blyhagl kommer på
samme nivå som prisen på de beste og mest miljøvennlige blyfri hagltypene.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at miljøeffektene av å benytte blyhagl blir omtalt i en rapport
fra det svenske Naturvårdsverket og Kemikalieinspektionen (rapport 5627,
nov. 2009, s. 31), som har beregnet spredning av blyhagl i forbindelse
med jakt i Sverige. Her finner man at spredning av bly i naturen
begrenser seg til ett hagl per 25 kvadratmeter per hundre år i skogen,
og ett hagl per 100 kvadratmeter per hundre år i fjellet. Dette
medlem mener at en så begrenset spredning i svært liten grad
vil medføre risiko for konsentrasjoner av bly i fuglenes blod, nyrer,
lever og skjelett.
Dette medlem registrerer at det
argumenteres med at rovdyr eller åtseletere er utsatt for sekundærforgiftning
når de spiser byttedyr som inneholder blyhagl. Ifølge den årlige
Fallviltrapporten som er utarbeidet av Veterinærinstituttet i perioden
fra 1995–2003, framkommer det at forgiftning i liten grad var dødsårsak
for freda arter, mens blyhagl fremdeles var tillatt brukt. Dette
gjelder både rovfugl og svaner.