Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, frå Høgre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen,
Mudassar Kapur og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari
og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N.
Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til regjeringa sitt forslag i Prop. 45 L (2015–2016) om å
avvikle samkommunen. Samkommunen har vore ein mogleg modell for
omfattande samarbeidstiltak mellom kommunar, der vesentleg avgjerdsmakt
vert overført til den interkommunale eininga. Forslaget om å avvikle modellen
vil redusere det totale talet på tilgjengelege modellar for interkommunalt
samarbeid.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
viser til at dette dermed forenklar regelverket som gjeld for interkommunalt
samarbeid. Forslaget vil bli gjennomført ved å oppheve kapittel
5 B i kommuneloven.
Fleirtalet viser til at samkommunen
er ein eigen juridisk person og eit sjølvstendig interkommunalt
forvaltningsorgan.
Fleirtalet viser til at framlegget
heng saman med regjeringas ønskje om å gjennomføre ei kommunereform,
og difor ønskjer å avvikle modellen.
Fleirtalet merker seg at KS,
som representerer alle norske kommunar, ønskjer å avvikle ordninga.
KS skriv:
«KS’ prinsipielle syn er at lokaldemokratiet skal ivaretas
gjennom direkte folkevalgte organer. KS støtter derfor forslaget
om oppheving av kommuneloven kapittel 5 B – Samkommune.»
Fleirtalet meiner at kommunesamanslåing
er ein betre modell enn samkommunen, fordi kommunesamanslåing er
ei betre løysing for ein kommune som treng å samarbeide på så mange tenesteområde
som det samkommunen gir høve til.
Fleirtalet meiner at når samkommunen
skal avviklast, er det naturleg å sjå dette som ei reversering av
prosessen med å overføre mynde til samkommunen; mynde og ansvar
blir lagt tilbake til den enkelte deltakarkommunen med ansvar for
innbyggjarane sine.
Fleirtalet har forståing for
at dei to samkommunane treng overgangsordningar for å kunne avvikle
verksemda på ein god måte. Det vert lagt opp til ei avvikling 1. januar
2020, noko som vil gje kommunane tid til å finne alternative løysingar.
Fleirtalet viser til forslaget
til lovvedtak og dei spesielle merknadene i proposisjonen. Fleirtalet har
merka seg forslaget i romertal I om å endre § 28-2 a nr. 1 slik
at det ikkje lenger vert tilgang til å opprette samkommunar eller
slutte seg til eksisterande samkommunesamarbeid. Samstundes er det
eit forslag i romertal I om å oppheve kapittel 5 B Samkommune. Forslaga
til lovvedtak inneber at ein opphevar eit kapittel i lova samstundes
som ein endrar ei av føresegnene i det same kapitlet. Fordi dette
kan skape tvil om kva føresegner i kommunelova som skal gjelde,
vil fleirtalet særskilt peike på samanhengen mellom
romertal I og romertal VII. I romertal VII går det fram at Kongen
kan setje i verk dei einskilde føresegnene til ulik tid og at kommuneloven
kapittel 5 B gjeld for eksisterande samkommunar inntil dei er avvikla. Komiteen
føreslår også ei lita endring i romertal VII for å vise denne samanhengen
betre. Fleirtalet legg vidare til grunn at opphevinga
av kapittel 5 B Samkommune også inneber at § 28-2a nr. 1, slik han
vil lyde etter endringa, vil vert omfatta når opphevinga av kapittel
5 B Samkommune trer i kraft. Under Punkt 8 Spesielle merknader i
proposisjonen går det fram at «Når begge samkommunane er avvikla,
vil departementet be Kongen i statsråd sanksjonere dei resterande
lovendringane for å fjerne føresegner og tilvisingar til samkommunemodellen». Fleirtalet antar
at det er ein inkurie når det i proposisjonen står «sanksjonere»
og at det i staden skulle stått «setje i verk». Fleirtalet føreslår
samstundes nokre andre mindre språklege og lovtekniske justeringar.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at kommuneloven regulerer kommunens muligheter for interkommunalt
samarbeid. Samkommune ble lovfestet i 2012. Før selve lovfestingen
var det mulighet for prøveprosjekt med samkommunen som modell for
interkommunalt samarbeid. Per dags dato eksisterer det to samkommuner;
Innherred samkommune og Midtre Namdal samkommune. Disse medlemmer registrerer
at på tross av at forsøksordningen har vært tilgjengelig over noe tid
og lovfestingen ble gjort for snart fire år siden, er det svært
liten interesse for samkommune som modell for interkommunalt samarbeid.
Disse medlemmer ber derfor regjeringen sørge
for at ingen nye kommuner gis mulighet til å bruke samkommune for
interkommunalt samarbeid. Samtidig ønsker disse medlemmer at
de to samkommunene som eksisterer, skal kunne fortsette fram til
kommunene selv eventuelt velger å avslutte samarbeidet.
Disse medlemmer vil på bakgrunn
av dette stemme imot regjeringens forslag om å avvikle samkommunemodellen
på det nåværende tidspunkt, men fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å avvikle samkommunemodellen på det tidspunkt hvor ingen kommuner
lenger bruker modellen for interkommunalt samarbeid.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at samkommunemodellen
ble etablert som en samarbeidsform mellom kommuner for å løse mer omfattende
oppgaver enn det som er ønskelig å delegere til nabokommuner gjennom
vertskommunesamarbeidet.
Disse medlemmer viser til at
Samkommunemodellen benyttes i dag i Nord-Trøndelag, i Innherrad
samkommune hvor Levanger og Verdal inngår, og Midtre Namdal samkommune
hvor Namsos, Overhalla, Namdalseid og Fosnes inngår. Begge de etablerte
samkommunene går imot avvikling av modellen.
Disse medlemmer registrerer at
samkommunemodellen er lite brukt. Modellen har svakheter som styringsmodell
fordi samarbeid om lovpålagte velferdsoppgaver ikke underlegges direkte
folkevalgt styring.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens begrunnelse for å ta samkommunemodellen ut av kommuneloven
ensidig er knyttet til argumentet om at kommunesammenslåing er en
bedre løsning enn interkommunalt samarbeid. Dette er et altfor snevert
grunnlag å vurdere lovgrunnlaget for interkommunale samarbeidsløsninger
på. Sterke og svake sider ved samkommuner i forhold til vertskommunemodellen
og andre former for interkommunale samarbeid er ikke behandlet på
en tilfredsstillende måte i proposisjonen. Eventuelle endringer
i kommunelovens bestemmelser om interkommunale samarbeid må bygge på
en helhetlig gjennomgang som har til formål å lovregulere relevante
og funksjonelle interkommunale samarbeidsformer mellom kommunene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot
regjeringens forslag om å fjerne adgangen i kommuneloven kap. 5 B
om etablering av samkommune.