Ved EØS-komiteens beslutning nr. 318/2015 av 11. desember
2015 ble vedlegg XIII (Transport) til EØS-avtalen endret for å innlemme
europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 80/2009 om regler for
bruk av edb-baserte reservasjonssystemer og om oppheving av rådsforordning (EØF)
nr. 2299/89.
Forordningen inneholder regler om reservasjonssystemer
som skal brukes av reisebyråer og andre selgere av flybilletter
og tilhørende jernbanebilletter.
Ettersom gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning
i norsk rett krever lovendring, er Stortingets samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26
annet ledd.
Forordning (EØF) nr. 2299/89 omtales som en adferdskodeks
for edb-reservasjonssystemer. Reglene skal sikre at reisebyråene
og passasjerer mottar objektiv informasjon fra reservasjonssystemene
om reise- og prisalternativer, og at alle flyselskaper skal ha rett
til å delta i et ERS-system på like og ikke-diskriminerende vilkår.
Systemene anvendes i flyselskapene i forbindelse med plassreservasjoner,
og inneholder informasjon om alternative reisemåter, avgangstider, tilgjengelighet
og lignende. Den nye forordningen er en konsekvens av at flybilletter
ikke lenger selges bare på samme måte som før. I tillegg er det
slik at flyselskapene ikke lenger er eiere av de selskapene som
driver rapporteringssystemene.
Som en følge av at en stadig stigende andel
av flybillettene selges via flyselskapenes egne internettsider,
har forordningen også styrket muligheten til å drive med frie pris-
og vilkårsforhandlinger for salg via reservasjonssystemer.
I kapittel 3 omtales innholdet i rettsakten nærmere.
I kapittel 4 omtales EØS-komiteens beslutning. Forholdet til Grunnloven
og gjennomføring i norsk rett behandles henholdsvis i kapittel 5
og 6.
Nasjonale myndigheters plikt til å bistå ESA
når det føres kontroll med foretak, faller bort med den nye forordningen.
Siden denne oppgaven har vært av meget beskjedent omfang i de årene forordning
(EØF) nr. 2299/89 har vært i kraft, er endringen tilsvarende liten.
Gjennomføringen har ingen budsjettmessig betydning.
Forenklingene i den nye forordningens materielle
bestemmelser er ikke uvesentlige, men siden den gamle forordningens
bestemmelser trolig har hatt beskjeden økonomisk og administrativ betydning
for de berørte foretakene, er også denne endringen av liten betydning.
Samferdselsdepartementet tilrår at Norge godkjenner
EØS-komiteens beslutning nr. 318/2015 av 11. desember 2015 om innlemmelse
i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 80/2009
om felles regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer og
om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 2299/89. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til Prop. 48 S (2015–2016) fra Samferdselsdepartementet
om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer.
Komiteen viser til at forslaget
inneholder regler om reservasjonssystemer som skal brukes av reisebyråer
og andre selgere av flybilletter og tilhørende jernbanebilletter.
Regelverket har som formål å sikre rettferdig konkurranse mellom
de ulike reservasjonssystemene og de transportørene som benytter
seg av systemet. I tillegg skal det bidra til at passasjerene får
korrekt og fullstendig informasjon som grunnlag for sine valg.
Komiteen viser til at forslaget
har bakgrunn i en oppdatering av forordning (EØF) nr. 2299/89, og
forslaget innebærer forenklinger som gjør at det europeiske regelverket
blir mer likt det som finnes i andre steder av verden, og at konkurransevilkårene
dermed blir mer like.
Komiteen bemerker at både den
gamle og den nye forordningen innebærer at ansvaret for håndhevingen
ligger hos Europakommisjonen og EFTAs overvåkingsorgan (ESA), men
at forslaget innebærer at Konkurransetilsynet ikke lenger vil bistå
ESA i disse sakene. ESA vil skaffe seg nødvendig informasjon om
norske foretak ved hjelp av revisorrapporten som er omtalt i forordningens
artikkel 12, eller ved å stille skriftlige spørsmål direkte til
foretaket i tråd med bestemmelsene i artikkel 14.
Komiteen viser til at om ESA
kommer til at regelverket brytes, kan det i medhold av artikkel 13
gi pålegg om at det ulovlige oppholdet skal opphøre. Etter den gamle
forordningen har ESA allerede i dag den kompetansen som forordningen
angir.
Etter komiteens vurdering innebærer
ikke innlemmelsen av forordning (EF) nr. 80/2009 avståelse av ny
suverenitet ut over den som allerede er avstått ved innlemmelsen
av forordning (EØF) nr. 2299/89.
Komiteen viser til at gjennomføringen
ikke har budsjettmessig betydning.
Utkast til innstilling har vært forelagt utenriks- og
forsvarskomiteen, som i brev av 10. mars 2016 slutter seg til transport-
og kommunikasjonskomiteens innstilling, uten ytterligere merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 318/2015 av 11. desember 2015 om
innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 80/2009 om regler for
bruk av edb-baserte reservasjonssystemer.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 10.
mars 2016
Nikolai Astrup | Abid Q. Raja |
leder | ordfører |