Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at hensikten
med rettsaktene er å bidra til effektivisering av lufttrafikkstyringen
i Europa ved å sikre at oppdatert og nøyaktig informasjon og data,
herunder kartdata, til sivil luftfart blir formidlet til brukerne
av slike data.
I og med at gjennomføring av EØS-komiteens beslutning
vil kreve bevilgningsvedtak, er Stortingets samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nødvendig i medhold av Grunnloven § 26
annet ledd.
Komiteen viser videre til at
ADQ-forordningen får økonomiske og administrative konsekvenser for
Luftfartstilsynet, Avinor AS og frittstående flyplasser som Moss
lufthavn Rygge og Sandefjord lufthavn Torp m.fl. Likeså medfører
den økonomiske og administrative konsekvenser for Statens kartverk,
samt Norges Luftfartshinderregister (NRL), Forsvarets Militærgeografiske
Tjeneste i den grad de leverer data til sivil luftfart, samt private
oppmålingsfirmaer der disse blir engasjert. Militære instanser blir
primært berørt som eier av lufthavner med sivil flytrafikk.
Eventuelle økte utgifter for Luftfartstilsynet
vil dekkes innenfor Samferdselsdepartementets gjeldende budsjettrammer. Komiteen oppfordrer
Samferdselsdepartementet til å holde tett dialog med de ikke-statlige
flyplassene som i dag får tilskudd, med sikte på inndekking av eventuelt
økte kostnader.
Komiteen viser til at konsernet
Avinor AS vil som ansvarlig for 46 lufthavner i Norge, samt flysikrings-
og kunngjøringstjenesten, få om lag 180–200 mill. kroner i samlede
investerings- og gjennomføringskostnader, samt 20 mill. kroner i økte
årlige driftskostnader. Lufthavnene utenom Avinor-systemet (p.t.
Moss lufthavn Rygge, Notodden lufthavn, Stord Lufthavn, Sandefjord lufthavn
Torp, og Ørland lufthavn) vil også få økte kostnader knyttet til
investeringer i kartdata, forvaltning mv. Kostnadene samlet for
disse er anslått til inntil 12 mill. kroner i prosjektkostnader
og inntil 6 mill. kroner i årlige kostnader, men dette er svært
usikre anslag.
Komiteen viser også til at regjeringen
legger til grunn at det nødvendige kartgrunnlaget fremskaffes ved
at programmet for etablering av «ny nasjonal digital høydemodell»
gjennomføres som planlagt. Tilsvarende satsing gjennomføres bl.a.
i Danmark, Sverige og Finland. Kostnaden er anslått til om lag 300
mill. kroner, som må dekkes over budsjettene til Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
Statens kartverk og andre berørte departementer og etater over en periode
på fire–fem år.
Komiteen viser til at data fra
ny nasjonal høydemodell i tillegg til å oppfylle kravene i ICAO
vedlegg 15 og ADQ-forordningen vil kunne gi en verdifull nøyaktighet
for andre fremtidige anvendelsesmåter innenfor luftfarten, f.eks.
innenfor navigasjon, som har betydning for flysikkerhet og effektiv
avvikling av flytrafikken. Overordnet vil data fra ny digital høyde-
og terrengmodell legge til rette for en reduksjon av risiko forbundet
med krevende bakkenære flyoperasjoner som utføres av Redningstjenesten,
politi, luftambulanse, Luftforsvaret og sivile helikopteroperatører.
Komiteen viser til at gjennomføringen
av rettsaktene i norsk rett ikke krever lovendring, men vil medføre
behov for visse forskriftsendringer. Det ligger an til en forsinkelse
på om lag ett år i Norge i forhold til tidsfristen 30. juni 2017
for å konvertere alle data til nytt system. Mange av EU-statene
har informert EU-kommisjonen om at de ikke er i stand til å holde
fristen.