Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at forslagsstillerne
peker på at mange eldre i løpet av de siste ti årene har mottatt
mer hjemmebasert omsorg. Representantforslaget viser videre til
at det har blitt større bevissthet rundt behovet for hverdagsrehabilitering
– noe som særlig ble understreket i NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg, og
i Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg. Også Meld. St. 26
(2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, omtalte
behovet for habilitering og rehabilitering i kommunehelsetjenesten. Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at målsettingen må være at den enkelte kan leve et selvstendig
liv så lenge som mulig, at man kan bo hjemme så lenge man ønsker
og har mulighet til, og at man kan utsette eller redusere behovet
for pleie- og omsorgstjenester gjennom god og tidlig oppfølging
med tilpasset hjelp og bistand til den enkelte.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at beboere på sykehjem i fremtiden sannsynligvis vil komme til
å bli skrøpeligere enn før. Det vil også være slik at stadig flere
vil leve stadig lenger. Dette vil stille store krav til sykehjemmenes
utforming, ledelse, bemanning og kompetanse, men også til ulike
former for aktivitet som skal understøtte den enkeltes behov, interesser
og muligheter.
Komiteen viser til at Meld. St.
29 (2012–2013) Morgendagens omsorg, fremmet flere tiltak om både
sosial og fysisk aktivitet i eldreomsorgen i sykehjem. Her ble det
også understreket at man må få inn flere faggrupper i eldreomsorgen,
og legge økt vekt på tverrfaglig arbeid. I Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, ble det understreket
at den demografiske utviklingen tilsier at gruppen av demente og
syke eldre vil øke sterkt de neste årene. Dette vil representere
en stor rehabiliteringsutfordring for kommunene, men også en mulighet
for at man kan forebygge og bremse forverring av helsetilstanden
til den enkelte.
Komiteen vil peke på at alle
som deltok i komiteens høring om saken, fremholdt betydningen av
intensjonen i representantforslaget. Norsk fysioterapiforbund sa
det slik i komiteens høring i Stortinget 11. februar 2016:
«En nordisk forskningsundersøkelse fra 2010 viser
til at det er et stort potensial for helse- og treningseffekt hos
de eldre. De som har liten funksjonsevne, har mye å hente på fysisk
trening. Undersøkelsen viser at de skrøpeligste beboerne på sykehjem
hadde mest utbytte av treningen.»
Komiteen merker seg dette, og
understreker at fysisk aktivitet og trening både kan styrke bærekraften
i pleie- og omsorgssektoren, og gi bedre helse og økt livskvalitet
til den enkelte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er positivt at stadig flere
lever lengre, men tror ikke det nødvendigvis betyr at flere vil
ha behov for sykehjem. Disse medlemmer mener likevel
at det kan stilles store krav til kommunene om å differensiere sitt
tilbud. Disse medlemmer er kjent med at det til tross
for sterk vekst i de eldste aldersgruppene de siste tiårene, ikke
er blitt flere eldre brukere av alders- og sykehjem og hjemmetjenester,
men at antall yngre brukere som har fått tilbud om omsorg og bistand
fra kommunen har økt, og at antall eldre vil øke fra 2020 og frem
mot 2050. Disse medlemmer viser til at en del av
de nye eldre vil ha demens og være syke på andre måter, samtidig
som det karakteristiske for de nye eldre er at mange vil være friske
nok til å bo hjemme lenger. Disse medlemmer mener
at alle vil ha behov for og ønske om en aktiv og trygg alderdom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen har stort fokus på å skape pasientens helse- og
omsorgstjenester, og tilrettelegge for at pasienten – uansett alder
– skal være sentrum for utvikling og endringer i tjenestene. Flertallet viser
til at god helse er å mestre eget liv og føle at man har god helse
også når man må leve med skader eller svekket funksjon. Flertallet vil understreke
at dette er utgangspunktet for regjeringens politikk også når det
gjelder habilitering og rehabilitering, og at dette vil gjenspeiles
i regjeringens varslede opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering.
Flertallet viser til at gode
rehabiliteringstjenester handler om kompetanse, ledelse, ressurser, holdninger
og kultur i tjenesten, og viser til at alle pasienter, uavhengig
av alder, har rett til rehabiliteringstjenester etter pasient- og
brukerrettighetsloven § 2-1 a, og at det er kommunen som ifølge
helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 første ledd skal sørge for
rehabilitering til innbyggerne uansett boform.
Flertallet viser til at samhandlingsreformen og
kommunereformens intensjoner er at flere brukere etter hvert vil
bli behandlet i kommunen. Regjeringen har i den anledning varslet
flere tiltak for å sikre brukerne bedre habiliterings- og rehabiliteringstilbud,
der kommunene bl.a. kan søke fastlønnstilskudd for ansatte fysioterapeuter;
en ordning som nå er hjemlet i forskrift. Flertallet viser
også til at det pågår et arbeid for å gjøre fysioterapitjenesten
mer fleksibel for kommunene, og at regjeringen vurderer å endre vilkårene
for fastlønnstilskudd, slik at alle brukere med behov for fysioterapi
og rehabilitering, uansett boform, fanges opp.
Flertallet mener målsettingen
må være at den enkelte kan leve et selvstendig liv og bo hjemme så
lenge som mulig, og synes derfor det er positivt at mange kommuner
allerede gjør en god forebyggende jobb på området, med f.eks. økt bruk
av hverdagsrehabilitering i brukernes hjem eller nærmiljø. Flertallet viser
til at hverdagsrehabilitering er svært aktuelt for personer med akutt
eller gradvis funksjonsfall – eller ved progredierende sykdom, som
f.eks. demens – for å bevare og bedre brukernes funksjoner lengst
mulig. Flertallet mener derfor det er en god investering
å komme tidlig inn med tverrfaglige rehabiliteringsressurser, i
stedet for å gi stadig mer kompenserende bistand og pleie etter
hvert som funksjonsevnen reduseres. Flertallet mener
dette gir et bedre liv for den enkelte, og utsetter eller reduserer
behovet for andre kostnadskrevende kommunale pleie- og omsorgstilbud.
Flertallet ser at antall alvorlig
syke eldre, spesielt antall demente med behov for heldøgns pleie
og omsorg, er sterkt økende. Flertallet er derfor
opptatt av at vi i fremtiden må få et langt mer demensvennlig samfunn,
med økt fokus på forebygging, slik det legges opp til i «Demensplan
2020», der målet med planen er å skape et samfunn som tar vare på
og integrerer personer med demens i felleskapet. Flertallet viser
til at regjeringen i Demensplan 2020 er opptatt av mer åpenhet,
økt kunnskap og kompetanse rundt demens, for å bidra til å utvikle
gode, fleksible og tilpassede tjenester til personer med demens
og deres pårørende.
Flertallet har merket seg at
stadig flere kommuner rundt omkring i landet viser at de tar dette på
stort alvor. Mange er allerede godt i gang med å etablere gode aktivitetstilbud
for demente, både med tanke på det å forebygge gjennom tidlig diagnose,
aktivisering, mestring og avlastning, og for å hindre for tidlig
plass i institusjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at altfor mange
eldre passiviseres i helse- og omsorgstjenestene, og at dette særlig blir
synligjort som en utfordring på sykehjem. Disse medlemmer mener
at dagens situasjon er uholdbar, og at det nå trengs sterkere politiske virkemidler
for å sørge for mer innhold og aktivitet i eldreomsorgen. Disse
medlemmer mener det er stort behov for en systematisk og overordnet
innsats for økt aktivitet i eldreomsorgen, særlig på sykehjem. Med
aktivitet mener disse medlemmer fysisk aktivitet,
men også kulturell og sosial aktivitet som er viktig i hverdagen
for å skape glede, trivsel, mestring og tilhørighet.
Disse medlemmer mener at fysisk
aktivitet ikke får nok oppmerksomhet på norske eldreinstitusjoner.
Alle eldre, uansett funksjonsnivå, har godt av fysisk aktivitet
i hverdagen, selvsagt tilpasset sitt funksjonsnivå. Det handler
om å hindre tap av funksjoner, altså opprettholde funksjonsnivå,
men også for noen å kunne forbedre sine dagligdagse funksjoner.
Det kan være enkle ting som å gå fra rommet til stuen med hjelp,
i stedet for å bli trillet i rullestol, men også mer spesifikke
og spesialiserte tilbud om rehabilitering og fysikalsk opptrening,
for eksempel etter en skade. Fysisk aktivitet virker generelt gunstig
på mange sykdommer, som eldre på sykehjem ofte lider av. Stillesitting
er nå definert som en isolert helserisiko, og dette gjelder den eldre
befolkning på samme måte som den yngre befolkning. Fysisk inaktivitet
på eldreinstitusjoner kan forebygges og reduseres, på samme måte
som man kan gjøre tiltak for å forebygge og redusere inaktivitet
i resten av befolkningen.
Disse medlemmer viser til at
i en studie av 40 norske sykehjemsavdelinger fra sju ulike fylker, konkluderte
forskerne med at fysisk og sosial aktivitet fortsatt er på et relativt
lavt nivå til tross for gjentatte kampanjer fra helsemyndighetene (publisert
i tidsskriftet Sykepleien 26. oktober 2015). Studier viser at et
økt antall sykepleiere på sykehjem alltid fører til bedre generell
omsorg, men ikke nødvendigvis til mer fysisk og sosial aktivitet
blant beboerne. Forskerne bak studien peker på at en forklaring
på dette kan være at sykepleiere har konsentrert seg om det medisinske.
En annen forklaring kan være manglende tverrfaglighet på sykehjem.
Det pekes på at for eksempel flere fysioterapeuter og ergoterapeuter
vil kunne bidra til økt aktivitetsnivå blant beboerne.
Disse medlemmer mener at alle
eldre, uansett funksjonsnivå, har ressurser som kan mobiliseres
med rehabilitering, men at dette krever at de blir møtt av fagpersoner
som kan kartlegge og iverksette tiltak. Disse medlemmer viser
til NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg, der det ble vist til at de
fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, sosiale og kulturelle forhold
som de største svakhetene ved dagens omsorgstilbud. Det ble vist
til behovet for større faglig bredde med plass til flere yrkesgrupper, slik
at omsorgstilbudet dekker psykososiale behov og kan gis en mer aktiv
profil. Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg, fulgte opp disse
anbefalingene og fremmet tiltak for å legge mer vekt på aktivisering
både sosialt og fysisk, og mer tverrfaglig samarbeid i helsetjenesten
for å oppnå dette, i tillegg til en nasjonal strategi for frivillig
arbeid på helse- og omsorgsfeltet. Også Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, omtalte behovet
for habilitering og rehabilitering i primærhelsetjenesten, og at
dette området i mange år har vært helse- og omsorgstjenestens svakeste. Disse
medlemmer mener at de politiske målsettingene i stortingsmeldingene
om aktiv omsorg, må følges opp med konkrete tiltak. Det er behov
for å tilrettelegge for aktiv omsorg i hele omsorgstjenesten, men disse
medlemmer vil særlig peke på utfordringene med inaktivitet
og passivitet i sykehjem.
Disse medlemmer merker seg at
det var bred støtte til representantforslaget i komiteens høring.
Norsk Fysioterapeutforbund viste til at de gjennom mange år har
arbeidet for et paradigmeskifte i eldreomsorgen, fra passiv omsorg til
aktiv veiledning, behandling og rehabilitering. Alle vil jo kunne
spise, kle på seg, gå og for øvrig klare seg selv så lenge som mulig.
De viste også til en nordisk forskningsundersøkelse fra 2010 som
viste at det er et stort potensial for helse- og treningseffekt
hos eldre. Norsk Ergoterapeutforbund viste til Sverige der det er
anbefalt én ergoterapeut pr. 50 sykehjemsbeboere og 0,5 ergoterapeuter
pr. 18 sykehjemsbeboere på demensavdelinger. Disse medlemmer mener at
en liknende anbefaling kan være relevant også for norske sykehjem.
Disse medlemmer merker seg at
det i høringen ble opplyst at det i liten grad gis systematisk trening
for at personer med demens skal kunne opprettholde selvstendighet
og daglige aktiviteter lengst mulig. Disse medlemmer viser til
at en stor andel av beboere på sykehjem har demensproblematikk.
Disse medlemmer viser til Aktivitørforbundet
som i høringen vektla viktigheten av tilrettelegging og motivasjon
og tilstedeværelse av yrkesgrupper som har kompetanse og kan bidra til
dette i sykehjemmene. Disse medlemmer mener helhetlig
oppfølging som kan sikre jevn aktivitet over tid, ivaretas best
dersom det er flere i sykehjemmene som kan dele på oppgavene. Fysioterapeuter
og ergoterapeuter har kompetanse til å oppdage ubrukte ressurser
hos den enkelte beboer, og kan dermed bidra til at det tilrettelegges
for større grad av aktivitet. Ergo- og fysioterapeuter vil kunne
iverksette rett tiltak i samråd med lege, sykepleiere og helsefagarbeidere,
samt følge opp sykehjemsbeboerne og endre tiltak når endringer i
helsetilstand tilsier det. I den daglige oppfølgingen er andre yrkesgrupper
vel så viktige, for å motivere og tilrettelegge. Norsk Sykepleierforbund
(NSF) understreket i høringen at de ønsker flerfaglighet i sykehjemmene.
Disse medlemmer viser til at
Ergoterapeutforbundet i sin høringsuttalelse understreker behovet
for dagaktivitetstilbud som kan gjøre sykehjemsbeboere delaktige
i eget nærmiljø. Musikk, samvær med barn og unge og kulturaktiviteter
er slike aktiviteter, samt hverdagslige gjøremål som matlaging,
blomsterstell, hageaktivteter, sansehager og dyrehold. Disse
medlemmer viser til at en hindring for dette kan være for
lav grunnbemanning, og at få eller ingen er ansatt for å ivareta
aktivitet.
Komiteen er kjent
med at regjeringen har varslet en opptrappingsplan for habilitering
og rehabilitering i 2016. Det er stort behov for en slik opptrappingsplan. Komiteen mener
det nå trengs en styrking av habiliterings- og rehabiliteringstilbudet
i norske kommuner og i eldreomsorgen. På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i opptrappingsplanen for
habilitering og rehabilitering sørge for at rehabilitering av eldre
innlemmes i planen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at opptrappingsplanen
må inneholde konkrete mål og tiltak for å sikre flere fysio- og
ergoterapiressurser på norske sykehjem. På denne bakgrunn fremmes
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at opptrappingsplanen
for habilitering og rehabilitering inneholder konkrete tiltak for
å sikre økte fysio- og ergoterapiressurser i sykehjem.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste, der
regjeringen omtaler nødvendigheten av å ha rett kompetanse i den
kommunale helse- og omsorgstjenesten, og hvor det påpekes at noen
profesjoner er så grunnleggende viktig at de bør fremgå direkte
av lov – herunder lege, sykepleier, fysioterapeut, jordmor og helsesøster, samt
psykolog fra og med 2020. Flertallet er også svært
godt fornøyd med at et samlet storting har vedtatt at også ergoterapeuter
skal være en lovfestet profesjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er enige i at opptrappingsplanen for
habilitering og rehabilitering bør omtale rehabilitering av eldre,
og viser til at statsråden i sitt svar til komiteen ved brev 12. februar
2016 skriver at opptrappingsplanen vil omtale rehabilitering for
alle aldersgrupper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2016
har lagt inn 78,5 mill. kroner til dagaktivitet for demente og 4,6
mill. kroner for livsglede og aktiv aldring. Det er også foreslått
ekstra midler til et fond for innovasjon i den kommunale helse-
og omsorgssektoren, herunder midler til tjenesteinnovasjon. Disse medlemmer mener
at rehabilitering og habilitering for beboere i sykehjem både må
omfatte fysisk opptrening og andre aktiviteter og opplevelser. Disse
medlemmer vil i tillegg peke på at Arbeiderpartiet i sitt
alternative budsjett for 2016 foreslo å øke støtten til Den kulturelle
spaserstokken med femti prosent, til 45 mill. kroner.
Disse medlemmer forventer at
regjeringen i den bebudede opptrappingsplanen for rehabilitering
og habilitering både vil konkretisere kvalitet, kompetansebehov
og innretning på tilpassede rehabiliteringstiltak for den eldre
befolkningen, herunder beboere ved sykehjem.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet merker seg statsrådens svar i saken, der
det understrekes at alle pasienter, uavhengig av alder, har rett
til rehabiliteringstjenester. Pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-1 a gir rett til sosial, psykososial og medisinsk habilitering
og rehabilitering. Det er kommunen som skal sørge for rehabilitering til
innbyggerne i kommunen uansett boform, jf. helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-1 første ledd, som pålegger kommunene å sørge for nødvendige
helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer mener
at situasjonen like fullt er slik i dag at mange som bor på sykehjem,
og også hjemmeboende eldre, ikke får de rehabiliteringstjenestene
de har krav på. Realiteten er at det i dag er svært begrensede fysio-
og ergoterapiressurser i sykehjem. Tall fra kommunenes rapportering
for 2013 viste at i 114 av landets kommuner får eldre på sykehjem
0,2 timer fysioterapi eller mindre per uke. Gjennomsnittskommunen
tilbyr 0,38 timer fysioterapi i uken per beboer. Forskning viser
at lang ventetid på terapitjenester for sykehjemsbeboerne kan lede
til en høyere henvisningsterskel og underforbruk av terapitjenester. Disse
medlemmer mener derfor det ikke er nok å vise til dagens lovverk,
men at det trengs nye tiltak som sikrer at beboere ved sykehjem
får bruke sine ressurser, og at de får den treningen og rehabiliteringen
de bør ha for å hindre funksjonstap, vedlikeholde og eventuelt bedre
sin funksjon. Det er flere forskrifter som regulerer innholdet i
tilbudene til beboere i sykehjem. I forskrift om en verdig eldreomsorg
og kvalitetsforskriften for pleie- og omsorgstjenestene fremkommer
det at det skal legges til rette for meningsfylt liv i samsvar med den
enkeltes individuelle behov. Tjenestetilbudet skal også bidra til
rehabilitering og habilitering og faglig forsvarlig oppfølging av
lege og annet relevant personell, for å sikre kontinuitet i behandlingen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
for 2016 hvor det ble foreslått å bevilge 500 mill. kroner ekstra
til landets kommuner for å styrke bemanningen i norske sykehjem.
Kun de aller sykeste bor på sykehjem, og rundt 80 prosent av disse
har en demenssykdom. Dette medlem understreker viktigheten
av medisinsk oppfølging og et helhetlig tilbud som ivaretar hele
mennesket. Dette medlem påpeker at den varslede opptrappingsplanen
for habilitering og rehabilitering vil være svært viktig, og helt
nødvendig. Både helsefremmende og skadereduserende tiltak, og tiltak
som kan bidra til at personer som er redusert som følge av sykdom,
fall eller operasjon, kan erfare å få hverdagen tilbake, noe som
vil kunne gi både høyere livskvalitet, selvmestring og bedre helse.
Dette medlem påpeker at gjeldende
forskrift om en verdig eldreomsorg i tillegg til det rent medisinske,
blant annet legger vekt på at den enkelte har rett til å få komme
ut i frisk luft, aktivitet og et variert kosthold. Dette
medlem påpeker at dette er grunnleggende behov som må sikres
den enkelte beboer. Tilstrekkelig tilføring av ressurser, herunder
personell, er avgjørende, men det er også viktig at det spesifiseres
i planen at økte fysio- og ergoterapiressurser i sykehjem er nødvendig,
slik dette representantforslaget presiserer. Dette medlem mener
dette er en selvfølge og forventer en sterk og tydelig plan fra
regjeringen, i tråd med felles forståelse av habiliteringens og
rehabiliteringens helt sentrale rolle i forebyggingsarbeidet og
i oppfølgingen av den enkelte bruker. Dette medlem er
også glad for at det som følge av Stortingets behandling av primærhelsemeldingen
Meld St. 26 (2014–2015), jf. Innst. 40 S (2015–2016), er vedtatt
å lovfeste kompetanse som tilrettelegger for et mer helhetlig tjenestetilbud
i sykehjem og heldøgns omsorgsbolig. Dette medlem understreker
at det er avgjørende at kjernekompetansen som lovfestes i kommunene,
gagner de mest skrøpelige brukerne av tjenestene, som i størst grad
har bruk for og er prisgitt disse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil påpeke
at det i dag ikke er noe forskriftsfestet krav om at det skal være
fysio- og ergoterapikompetanse i sykehjem. Dette medlem mener
at det må det være. I forskrift om sykehjem og boform for heldøgns
omsorg og pleie § 2-1 står det at i tilknytning til oppholdet skal det
være organisert legetjeneste, fysioterapitjeneste og sykepleiertjeneste
i samarbeid med andre deler av den kommunale helse- og sosialtjeneste. Dette
innebærer ikke nødvendigvis at fysioterapeutene benyttes til å opprettholde
og bedre funksjonen for sykehjemsbeboere generelt. I forskrift om
sykehjem § 3-2 står det kun at boformen skal ha tilknyttet:
a) en administrativ
leder
b) en lege som skal ha ansvaret for den
medisinske behandling
c) en offentlig godkjent sykepleier som
skal ha ansvaret for sykepleien
d) det antall personell for øvrig som er
nødvendig for å sikre beboer nødvendig omsorg og bistand
Dette medlem mener at det nå
må forskriftsfestes at alle sykehjem må ha tilknyttet ergoterapeuter
og fysioterapeuter. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre et forskriftsfestet
krav om fysio- og ergoterapikompetanse i sykehjem.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
Senterpartiet nå ønsker å innføre krav om fysio- og ergoterapikompetanse
på sykehjem, samtidig som de ikke støttet regjeringens forslag i
primærhelsemeldingen om lovfesting av bestemte profesjoner. Flertallet viser
til at Senterpartiet og Arbeiderpartiet i Innst. 40 S (2015–2016)
skriver følgende:
«En profesjonsnøytral lov vil etter disse medlemmers
mening gi bedre mulighet for lokale tilpasninger, større handlefrihet
og en organisering av tjenestene som tar utgangspunkt i lokale tilpasninger
og behov. Dette vil igjen gi kommunene større frihet til å sette
sammen nødvendig fagkompetanse for å oppfylle kommunens forpliktelser
overfor befolkningen.»
Flertallet mener dette står i
kontrast til forslaget som nå fremmes om innføring av fysio- og
ergoterapikompetanse i sykehjem.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2016 tok til orde for å sette mål om å gi alle eldre på institusjon
et tilbud om én times aktivitet hver dag, på samme måte som det
er et mål for mange politiske partier å gi alle barn i grunnskolen
én times fysisk aktivitet hver i dag. Et mål om én times aktivitet hver
dag i eldreomsorgen bør etter dette medlems syn ikke
bare omhandle fysisk aktivitet, men også kulturell og sosial aktivitet. Dette medlem mener
det bør opprettes en egen tilskuddsordning til de kommuner som vil
ansette personer på sykehjem som bidrar til økt aktivitet. Økt aktivitet
handler selvsagt om at dette må integreres som arbeidsmetode hos
alle som arbeider tverrfaglig i eldreomsorgen. Dette medlem viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett for 2016 prioriterte
200 mill. kroner til en tilskuddordning for sykehjem som lager en plan
for én times aktivitet hver dag. I tillegg vil Senterpartiet øke
antall etableringer av dagaktivitetsplasser for personer med demens
og satte av 70 mill. kroner til endring av finansieringsordningen,
slik at det statlige tilskuddet økes til 50 prosent. En tilskuddsordning
kunne bidratt til å sikre nødvendig spesialkompetanse og kunne for eksempel
gjelde for ansettelser av fysioterapeuter, ergoterapeuter, aktivitører,
musikkterapeuter og frivillighetskoordinatorer for økt bruk av frivillige
– for å skape mer aktivitet og innhold i tjenestene. Aktivitører
og musikkterapeuter er sterkt ettertraktet i tjenestene, men får
sjelden skikkelig innpass på grunn av harde budsjettprioriteringer,
der basis pleiepersonale og medisinsk personale prioriteres først.
Derfor kan en særskilt tilskuddsordning sammen med en konkret målsetting
for aktivitet som skal tilbys eldre, være virkemidler som retter
opp i dette. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tilskuddsordning
for å sikre stillinger på sykehjem som bidrar til økt aktivitet.»