Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
at departementet gis fullmakt til – på vegne av staten – å delta
proratarisk tilsvarende øvrige aksjeeieres valg av aksjer i utbytteaksjeprogrammet
til Statoil ASA. Departementet legger til grunn at den statlige
deltakelsen skal skje innenfor en ramme som gjør at statens eierandel
på 67 prosent i Statoil holdes konstant gjennom hele programmets
varighet.
Forslaget om utbytteaksjer vil være et tilbud
til selskapets aksjeeiere om å motta hele eller deler av sitt kontantutbytte
i nyutstedte aksjer til en rabattert pris. I praksis gjennomføres
dette ved at mottatt utbytte benyttes til å tegne nye aksjer gjennom
kapitalforhøyelse i selskapet.
I proposisjonen redegjøres det for selskapets økonomiske
og finansielle utvikling. Departementet viser til at Statoils finansielle
resultater i 2014 og 2015 preges av lavere inntekter som følge av
reduksjon i oljeprisen og betydelige nedskrivninger knyttet til
selskapets internasjonale virksomhet.
Kombinasjon av økte kostnader, store investeringer,
stabilt utbyttenivå og redusert inntjening har ført til at Statoils
kontantstrøm har utviklet seg i en negativ retning. Selskapet har
ikke generert positiv netto kontantstrøm siden 2012. Et sentralt
mål med Statoils forbedringsprogram, som ble offentliggjort i februar
2014, er å komme i en såkalt nøytral kontantstrømsposisjon hvor
kontantstrømmen fra virksomheten dekker alle utbetalinger fra selskapet
innenfor et regnskapsår.
Statoils gjeld har økt de siste årene. Statoils
netto gjeldsgrad, et sentralt måleparameter i olje- og gassbransjen,
har vært økende fra et lavt nivå i 2012 på 12,4 prosent til 26,8
prosent i 2015. Gjeldsgraden er likevel innenfor den rammen som
Statoil selv har kommunisert som akseptabel for selskapet.
Statoil har opprettholdt utbytteutbetalinger
i tråd med selskapets utbyttepolitikk. Med noen unntak har også
Statoils konkurrenter opprettholdt nivået på utbyttet.
Departementet viser til at Statoil ønsker å
bygge et selskap som er konkurransedyktig til enhver tid, og ikke
være avhengig av en gitt oljepris i fremtiden. I forbindelse med
Statoils kapitalmarkedsoppdatering i februar 2016, kommuniserte
ledelsen en strategi for å tilpasse selskapet til en situasjon med
lavere priser over tid. Selskapet ønsker med denne strategien å
vokse, samt å øke verdiskapingen gjennom tilgang på nytt areal,
leting, utvikling og produksjon av energiressurser globalt, og ved
å øke verdien av produksjonen gjennom selskapets posisjon innenfor
midt- og nedstrømsaktiviteter.
Departementet viser til at styret i Statoil
har uttalt at utbyttepolitikken er en viktig forpliktelse overfor
selskapets investorer, og at styret vil holde utbyttepolitikken
fast. Innenfor denne rammen foreslår styret i Statoil å introdusere
et toårig utbytteaksjeprogram. Styret har foreslått at programmet
gjelder fra og med fjerde kvartal 2015 til og med tredje kvartal
2017, og skal behandles på selskapets generalforsamlinger. Aksjeeierne
gis således et valg mellom å motta kvartalsvise utbytter enten i
kontanter eller i form av nyutstedte aksjer i Statoil, eller en
kombinasjon av disse.
Styret i Statoil påpeker at utbytteaksjeprogrammet
forventes å styrke Statoil finansielt i en situasjon med lave olje-
og gasspriser. Utbytteaksjeprogrammet skal være et verktøy for å
styrke Statoils finansielle kapasitet til å kunne investere i lønnsomme
prosjekter i en situasjon med lave, variable og usikre priser. Styret
har også vektlagt at Statoil skal kunne utnytte de samme finansielle
virkemidlene som flere av selskapets konkurrenter.
Det vises til at dersom forutsetningene for
utbytteaksjeprogrammet endrer seg, for eksempel ved at markedsforholdene
blir vesentlig annerledes eller det viser seg at få aksjeeiere velger
å motta utbyttet i aksjer i stedet for kontanter, kan styret etter
eget skjønn, innenfor fullmakten fra generalforsamlingen, beslutte
at det for enkelte kvartaler ikke skal tilbys utbytteaksjer eller
å avslutte utbytteaksjeprogrammet.
Statoils foreløpige vurderinger tyder på at
en vil kunne nå ut til om lag 95 prosent av aksjeeierne og 95 prosent
av aksjene, noe selskapet vurderer som akseptabelt og klart innenfor
markedspraksis. Statoil har opplyst at det vil bli utarbeidet et prospekt
i forbindelse med de kvartalsvise utbyttetildelingene, som skal
godkjennes av Finanstilsynet. Prospektet vil blant annet inneholde informasjon
om risikofaktorer, beskrivelse av anvendelse av midlene, bakgrunn
for utbytteaksjeprogrammet, beskrivelse av utbyttet og utbyttepolitikk,
oversikt over selskapets virksomhet, finansiell informasjon, informasjon
om styret og ledelse, mv.
Departementet viser til at styret i Statoil
har foreslått at det inngås en avtale som vil regulere forholdet
mellom statens opptak av nye aksjer og kontantutbytte, som innebærer
at staten ved Olje- og energidepartementet forplikter seg til å stemme
for forslagene som er nødvendige for å beslutte utbytteaksjeprogrammet
på de ordinære generalforsamlingene i 2016 og 2017. I henhold til
avtalen vil departementet benytte den delen av sitt kvartalsvise
utbytte som er nødvendig for å tegne det antall aksjer som gjør
at departementet opprettholder sin eierandel i Statoil. Departementet
legger til grunn at statens eierandel på 67 prosent i Statoil holdes
konstant gjennom hele programmets varighet. Den del av statens utbytte som
ikke benyttes til oppgjør av aksjer, skal utbetales i kontanter.
Statoil har videre foreslått å tilby aksjeeiere
valget mellom utbytteaksjer og kontantutbytte fra og med fjerde
kvartal 2015 til og med tredje kvartal 2017. Forslaget skal behandles
på generalforsamlingen i Statoil 11. mai 2016 og på Statoils generalforsamling
i 2017, gitt at styret ikke har avsluttet ordningen. Utbytteaksjeprogrammet
er en kapitalforhøyelse i selskapet og må vedtas av generalforsamlingen
i Statoil med 2/3 flertall. Utbytteaksjeprogrammet forutsetter således
at staten stemmer for forslaget.
Olje- og energidepartementet har benyttet rådgiver
Arctic Securities, som mener Statoils forslag er sammenlignbart
med den modellen selskapets internasjonale konkurrenter benytter. Departementet
har vektlagt at Statoil skal ha tilgang på de samme finansielle
verktøyene som sine internasjonale konkurrenter.
Departementet mener staten bør delta i utbytteaksjeprogrammet
i Statoil, og det vises til rådgivers vurdering om at staten bør
søke å velge den samme aksjeandel og kontantandel som de andre aksjeeierne
gjør i sum. Dette vil ivareta statens eierinteresser, og vil holde
statens eierandel konstant gjennom hele programmet. Statens eierandel
i selskapet holdes konstant ved at staten speiler den andelen aksjer
og kontanter øvrige aksjeeiere velger.
Departementet viser til at det ikke er mulig
å forutse hvor mange av aksjeeierne utenom staten, som eier 67 prosent,
som vil ta kontantutbytte, og hvor mange som velger å ta aksjer
gjennom aksjeutbytteprogrammet. Statens andel aksjer og kontantutbytte
vil variere mellom kvartalene avhengig av øvrige aksjeeieres valg.
Det er derfor vanskelig å anslå budsjettmessige konsekvenser av
utbytteaksjeprogrammet i Statoil for staten for det enkelte budsjettår.
Departementet viser til at den delen av utbyttet som
blir utbetalt i kontanter, vil på vanlig måte bli budsjettert og
regnskapsført under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA, post 85 Utbytte.
Olje- og energidepartementet vil orientere Stortinget om utviklingen
i programmet og innarbeide de budsjettmessige konsekvensene for
staten i de ordinære budsjettprosessene. Redusert kontantutbytte
for staten vil redusere overføringen til Statens pensjonsfond utland
i perioden 2016 til 2018. Aksjer som staten mottar gjennom programmet,
vil forvaltes av Olje- og energidepartementet.
Deltakelsen i kapitalforhøyelsen vil ikke påføre staten
økte utgifter til eierforvaltning. Utgifter til Olje- og energidepartementets
eksterne rådgivere i 2016 i forbindelse med deltakelsen i programmet
forutsettes dekket innenfor gjeldende bevilgning under kap. 1800
Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 84 S (2015–2016)
Deltakelse i utbytteaksjeprogram og kapitalforhøyelse i Statoil
ASA.
Komiteenviser
til at styret i Statoil ASA annonserte på selskapets kapitalmarkedsdag
4. februar 2016 at styret vil legge frem forslag om et toårig program
for utbytteaksjer til behandling på Statoils generalforsamling 11.
mai d.å.
Komiteen viser til at forslaget
om utbytteaksjer vil være et tilbud til selskapets aksjeeiere om
å motta hele eller deler av sitt kontantutbytte i nyutstedte aksjer
til en rabattert pris. I praksis gjennomføres dette ved at mottatt
utbytte benyttes til å tegne nye aksjer gjennom kapitalforhøyelse
i selskapet.
Komiteen vil bemerke at hvis
aksjeeiere velger å motta utbytte i form av nyutstedte aksjer, vil selskapets
totale utbyttebetaling i kontanter reduseres.
Komiteen er av den formening
at utbytteaksjeprogrammet som styret i Statoil ASA foreslår, vil
kunne gi selskapet større finansiell kapasitet til å foreta lønnsomme
investeringer som vil generere positiv kontantstrøm over tid.
Komiteen viser til at Olje- og
energidepartementet i proposisjonen legger til grunn at staten skal
opprettholde sin eierandel på 67 pst. i Statoil ASA, jf. Meld. St.
27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap.
Komiteen er av den formening
at staten bør delta i utbytteaksjeprogrammet i Statoil ASA. Komiteen mener
at staten bør søke å velge den samme aksjeandel og kontantandel
som de andre aksjeeierne gjør i sum. Dette vil ivareta statens eierinteresser
og vil holde statens eierandel konstant gjennom hele programmet.
Komiteen viser til at den delen
av utbyttet som blir utbetalt i kontanter, vil på vanlig måte bli budsjettert
og regnskapsført under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA, post 85 Utbytte.
Komiteen viser til at regjeringen
bemerker i proposisjonen at deltakelsen i kapitalforhøyelsen ikke
vil påføre staten økte utgifter til eierforvaltning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at staten ved Olje-
og energidepartementet kan delta i utbytteaksjeprogram og kapitalforhøyelse
i Statoil ASA på følgende vilkår:
1. Olje- og energidepartementet
stemmer for det foreslåtte utbytteprogrammet på generalforsamlingene
2016 og 2017.
2. Olje- og energidepartementet deltar
proratarisk i utbytteaksjeprogrammet som innebærer at staten i stedet
for kontantutbytte helt eller delvis kan motta nyutstedte aksjer
i Statoil ASA på like vilkår som øvrige aksjeeiere og slik som det
er redegjort for i proposisjonen.
3. Statens eierandel holdes konstant på
67 prosent gjennom hele utbytteaksjeprogrammets varighet.
4. Utbytteaksjeprogrammet gjelder for utbyttet fra
og med fjerde kvartal 2015 til og med tredje kvartal 2017.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 3.
mai 2016
Ola Elvestuen | Øyvind Korsberg |
leder | ordfører |