Luftfarten er sentral i et velfungerende samfunn. Luftfarten
er en del av kollektivtransporten i Norge. Flytrafikken er nødvendig
for effektiv mobilitet. Avinors samfunnsoppdrag er å eie, drive
og utvikle et landsomfattende nett av lufthavner og flysikringstjenester.
Luftfarten skal tilby et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportsystem
med god tilkomst for alle. I tillegg skal transportsystemet dekke
samfunnets behov for transport og fremme utvikling.
Flyselskapene har tatt viktige grep i mer miljøvennlig
retning, med tiltak som reduserer drivstoffbruken og økt bruk av
bærekraftig biodrivstoff. Forslagsstillerne mener denne utviklingen
bør stimuleres. Utredninger viser at produksjon av biojet er mulig
i Norge, men at kostnadene for produksjon i oppstartsårene vil ligge
høyere enn forventet markedspris for fossilt brennstoff. Forslagsstillerne
mener at staten må bidra med insentiver slik at en får fortgang
i etablering av bærekraftig jetdrivstoff i Norge.
Forslagsstillerne mener det er viktig at Norge
har et flytilbud som er riktig dimensjonert og godt tilpasset. Avinor
har i dag en forutsigbarhet og frihet til å møte et marked i endring. Forslagsstillerne
mener det er behov for en samlet kartlegging av flyplasskapasiteten
i Østlandsområdet, hvor blant annet Sandefjord Lufthavn Torp og
Moss Lufthavn Rygge inngår. Forslagsstillerne mener det vil være
behov for å se helhetlig på tilbringertjenester, ved at styrking av
flytogkapasitet til Moss Lufthavn Rygge og Sandefjord Lufthavn Torp
vurderes. Likeledes bør behovet for en tredje rullebane på Gardermoen
vurderes.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utarbeide et opplegg til en ordning som skal sørge for at produksjon
av bærekraftig biodrivstoff til norsk luftfart intensiveres. Målet
skal være at all innenlands luftfart skal ha minimum 50 prosent
innblanding av bærekraftig biodrivstoff innen 2030.
2. Stortinget ber regjeringen foreta en
kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandsområdet
i et fremtidsperspektiv.»