Ved Prop. 100 S (2015-2016) foreslås samtykke til
deltakelse i åtte beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen
av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem og enkelte
andre rettsakter mv. Ved innlemmelsen i EØS-avtalen av disse vil
EFTAs overvåkingsorgan få en ny rolle på området for finansielle
tjenester, som et supplement og tillegg til den eksisterende oppgaven
med å overvåke at EØS/EFTA-statene gjennomfører og etterlever sine
EØS-forpliktelser. Det vises til nærmere omtale av EFTAs overvåkingsorgans
nye rolle i Prop. 100 S (2015-2016) kapittel 9.
Parallelt med arbeidet med utkast til EØS-komitébeslutningene
om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem, har
EØS/EFTA-statene forhandlet frem utkast til en avtale om endring
av avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan
og en domstol (ODA). Endringsavtalen tilføyer en ny artikkel 25a og
en ny protokoll 8 til avtalen. Bestemmelsene gir nærmere retningslinjer
for EFTAs overvåkingsorgans saksbehandling ved utøvelsen av den
nye kompetansen EFTAs overvåkingsorgan blir tilført ved innlemmelse
i EØS-avtalen av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem
og enkelte andre rettsakter. I tillegg presiseres den kompetansen EFTA-domstolen
vil få til å overprøve vedtak fattet av EFTAs overvåkingsorgan på
området for finansielle tjenester.
Ny artikkel 25a i ODA omhandler de oppgavene EFTAs
overvåkingsorgan skal ha i egenskap av finanstilsynsmyndighet, og
er bygd opp på samme måte som eksisterende regler i artikkel 23
til 25 i ODA. Utkastet til en ny protokoll 8 til ODA regulerer nærmere
EFTAs overvåkingsorgans rolle og myndighet, og angir og konkretiserer
prosedyrer og saksbehandlingsregler for EFTAs overvåkingsorgan når det
utøver myndighet på området for finansielle tjenester som beskrevet
i artikkel 25a.
Selve overføringen av myndighet til EFTAs overvåkingsorgan
og EFTA-domstolen vil følge av beslutningene i EØS-komiteen omtalt
i Prop. 100 S (2015-2016) om innlemmelse i EØS-avtalen av de nevnte
rettsaktene. Stortingets samtykke til deltakelse i disse EØS-komitébeslutningene
er vurdert å måtte innhentes i medhold av Grunnloven § 115. Avtalen om
endringer i ODA innebærer ikke slik myndighetsoverføring, men er
nært knyttet til de fremforhandlede utkastene til EØS-komitébeslutninger,
og utfyller og delvis presiserer gjennomføringen i EFTA-pilaren
av de aktuelle EØS-komitébeslutningene på enkelte punkter. På denne
bakgrunn vurderes endringsavtalen å være en sak av særlig stor viktighet,
slik at Stortingets samtykke til inngåelse er nødvendig etter Grunnloven
§ 26 annet ledd.
Avtalen om endring av ODA er ennå ikke undertegnet.
Etter planen skal denne undertegnes i forbindelse med vedtakelsen
av EØS-komiteens beslutninger om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som
etablerer EUs tilsynsmyndigheter og tilhørende rettsakter. For ikke
å forsinke ikrafttredelsen av avtalen fra norsk side, legges proposisjonen
om samtykke til inngåelse av avtalen frem før denne er undertegnet,
det vil si på grunnlag av et utkast til avtaletekst.
Utkast til endringsavtale i engelsk originaltekst med
uoffisiell oversettelse til norsk følger som trykt vedlegg til Prop.
101 S (2015–2016), som behandles i denne innstillingen.
Endringene i ODA medfører ikke i seg selv behov
for endringer i norsk rett. Det vises til omtalen av behov for lovendringer
ved innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem
mv. i Prop. 100 S (2015-2016) kapittel 11.
Endringene i ODA antas ikke i seg selv å innebære
økt ressursbruk eller administrative kostnader av betydning. Det
vises til omtalen av administrative og økonomiske konsekvenser i
Prop. 100 S (2015–2016) punkt 12.2.
For øvrig vises det til Prop. 101 S (2015–2016) for
oversikt over bestemmelsene i endringsavtalen (kapittel 2), nærmere
om innholdet i enkelte av bestemmelsene i protokoll 8 (kapittel
3) og forholdet til Grunnloven (kapittel 4).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Torstein
Tvedt Solberg, Vegard Grøslie Wennesland og Truls Wickholm, fra Høyre,
Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby
Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi,
Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til redegjørelsene i Prop. 100 S (2015–2016) og Prop. 127
L (2015–2016), og komiteens merknader til disse i Innst. 382 S (2015–2016)
og Innst. 386 L (2015–2016).
Komiteen viser til at utkastet
til avtalen om endring av avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse
av et overvåkingsorgan og en domstol (ODA) er vedlagt Prop. 101 S (2015–2016).
Komiteen viser ellers til den
nærmere beskrivelsen av bestemmelsene i endringsavtalen i proposisjonen
i kapitlene 2 og 3.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at ved innlemmelse i EØS-avtalen
av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem og enkelte
andre rettsakter mv. som foreslått i Prop. 100 S (2015–2016), vil
EFTAs overvåkingsorgan få en ny rolle på området for finansielle
tjenester, som skal inkluderes i avtalen mellom EFTA-statene om
opprettelse av et overvåkingsorgan og en domstol (ODA). EØS/EFTA-statene
har derfor parallelt med arbeidet med utkast til EØS-komitébeslutningene
forhandlet frem utkast til en avtale om endring av denne avtalen.
Endringsavtalen tilføyer en ny artikkel 25a og en ny protokoll 8
til avtalen.
Flertallet har merket seg regjeringens
vurdering av at endringsavtalen ikke i seg selv anses å innebære
myndighetsoverføring, men at endringene i ODA utfyller og delvis
presiserer de aktuelle EØS-komitébeslutningene på enkelte punkter,
og at utkastet til endringsavtale derfor vurderes å være en sak
av særlig stor viktighet slik at det anmodes om Stortingets samtykke
til inngåelse etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Flertallet har også merket seg
at avtalen ennå ikke er undertegnet, som omtalt til slutt i proposisjonens
kapittel 1:
«Avtalen om endring av ODA er ennå ikke
undertegnet. Etter planen skal denne undertegnes i forbindelse med
vedtakelsen av EØS-komiteens beslutninger om innlemmelse i EØS-avtalen
av rettsaktene som etablerer EUs tilsynsmyndigheter og tilhørende rettsakter.
For ikke å forsinke ikrafttredelsen av avtalen fra norsk side, legges
proposisjonen om samtykke til inngåelse av avtalen frem før denne
er undertegnet, det vil si på grunnlag av et utkast til avtaletekst.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til disses respektive
merknader og forslag i Innst. 382 S (2015–2016) til Prop. 100 S
(2015–2016). Disse medlemmer har merket seg at regjeringen
foreslår å behandle Prop. 101 S (2015–2016) i henhold til Grunnloven
§ 26. Disse medlemmer vil videre vise til at den
nye artikkel 25a hjemler ESAs kompetanse til å «håndheve de relevante
bestemmelser i EØS-avtalen og sikre at bestemmelsene blir anvendt».
Dette inneholder kompetanse ikke kun til håndheving, men også sanksjonsmidler. Disse medlemmer viser
til at det følger av EU-praksis at det her kan bli tale om ofte
strenge reaksjoner og store bøter. Disse medlemmer understreker
at uansett forholdet i dag, så vil EUs enekompetanse til lovreguleringer
på finansmarkedet komme til å innføre nye og strengere ordninger
over tid, noe som fort vil lede til at forhold som i 2016 tilsynelatende
var «ubetydelige», ender opp som sterkt inngripende.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget behandler Prop. 101 S (2015–2016) etter
bestemmelsene i Grunnloven § 115, som krever tre fjerdedels flertall
og at minst to tredjedeler av Stortingets medlemmer er til stede
ved behandling.»
Disse medlemmer vil
videre gå imot samtykke til inngåelse av avtale om endring av avtalen mellom
EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan og en domstol
(ODA) av 2. mai 1992.
Komiteen har forelagt
innstillingsutkastet for utenriks- og forsvarskomiteen, som i brev
av 2. juni 2016 opplyste følgende:
«Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til finanskomiteens utkast til innstilling til Prop. 101 S (2015–2016)
og har for øvrig ingen merknader.»
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget behandler Prop. 101 S (2015–2016)
etter bestemmelsene i Grunnloven § 115, som krever tre fjerdedels
flertall og at minst to tredjedeler av Stortingets medlemmer er
til stede ved behandling.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i inngåelse av avtale
om endring av avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan
og en domstol (ODA) av 2. mai 1992.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. juni 2016
Hans Olav Syversen | Irene Johansen |
leder | ordfører |