Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
A.
vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven mv.
(innstramninger II)
I
I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her gjøres følgende endringer:
§ 28 femte ledd skal lyde:
Retten til anerkjennelse som flyktning etter første leddgjelder ikke dersom utlendingen kan få
effektiv beskyttelse i andre deler av hjemlandet enn det området
søkeren har flyktet fra.
§ 32 nytt sjette ledd skal lyde:
Beslutninger som treffes av Kongen i statsråd i medhold
av femte ledd skal fortrinnsvis gjelde for to uker og maksimalt
seks uker. Nevnte beslutninger kan fornyes én gang. Beslutningen
kan fornyes ytterligere én gang dersom behovet oppstår når Stortinget ikke
er samlet.
§ 34 annet ledd skal lyde:
En utlending som omfattes av massefluktsituasjonen som
nevnt i første ledd, og som kommer til riket eller er her når denne
paragrafen får anvendelse, kan etter søknad få en midlertidig oppholdstillatelse på
grunnlag av en gruppevurdering (kollektiv beskyttelse). Tillatelsen
danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Tillatelsen
gjelder forett år og kan fornyes eller
forlenges i inntil treårfra
det tidspunktet utlendingen første gang fikk oppholdstillatelse.
Deretter kan det gis en midlertidig tillatelse som kan danne grunnlag
for permanent oppholdstillatelse.Etter tre år
med slik tillatelse skal det gis permanent oppholdstillatelse såfremt
vilkårene for å inneha tillatelsen fortsatt er til stede og vilkårene
for øvrig er oppfylt, jf. § 62.
§ 40 annet ledd skal lyde:
Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter første ledd
at begge parter er over 18 år, med mindre partene er omfattet
av 24-årskravet, jf. § 41 a.
§ 41 fjerde ledd skal lyde:
Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter denne paragrafen
at begge parter er over 18 år, med mindre partene er omfattet
av 24-årskravet, jf. § 41 a. Det er videre et vilkår at ingen av
partene er gift. Selv om en av partene er gift, kan det
gis oppholdstillatelse hvis det har vært varige hindringer for å
oppfylle dette vilkåret.
Ny § 41 a skal lyde:
§ 41 a 24-årskrav for familieetablering
Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter §§ 40 (ektefeller)
og 41 (samboere) at begge parter har fylt 24 år, med mindre
a) ekteskapet var inngått eller samlivet var etablert før
tidspunktet for referansepersonens innreise i Norge, eller
b) partene har inngått ekteskap eller levd i et etablert samliv
i Norge mens begge har hatt oppholdstillatelse eller norsk eller
nordisk statsborgerskap.
Det kan gjøres unntak fra vilkåret dersom det er åpenbart
at ekteskapet eller samlivet er frivillig.
§ 51 nytt tredje og fjerde ledd skal lyde:
Oppholdstillatelse etter bestemmelsene i kapittelet her
kan nektes dersom familielivet kan utøves i et trygt land som familien
samlet sett har sterkere tilknytning til, og referansepersonen har
a) oppholdstillatelse som flyktning, jf. § 28,
b) oppholdstillatelse etter innreisetillatelse som overføringsflyktning,
jf. § 35 tredje ledd, eller
c) kollektiv beskyttelse i en massefluktsituasjon, jf. § 34.
Kongen kan fastsette nærmere regler i forskrift, herunder
unntak fra tredje ledd.
§ 60 nytt femte ledd skal lyde:
Det er et vilkår for oppholdstillatelse at utlendingen
skal oppholde seg i Norge minst seks måneder i en tillatelsesperiode
på ett år. Dette gjelder likevel ikke dersom formålet med tillatelsen
eller andre forhold ved tillatelsen tilsier det. Kongen kan fastsette nærmere
regler og unntak i forskrift.
§ 60 nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.
§ 62 første ledd bokstav d til f skal lyde:
d) utlendingen har gjennomført pliktig norskopplæring
i henhold til introduksjonsloven og ved avsluttende prøve
i norsk behersker et minimum av norsk muntlig,
e) utlendingen har gjennomført pliktig opplæring
i samfunnskunnskap i henhold til introduksjonsloven og har bestått
avsluttende prøve i samfunnskunnskap på et språk han eller hun forstår,
og
f) utlendingen har vært selvforsørget de siste
tolv månedene.
§ 62 nytt annet ledd skal lyde:
En søknad om permanent oppholdstillatelse kan avslås
dersom det foreligger tungtveiende, innvandringsregulerende hensyn,
herunder at utlendingen aktivt har motarbeidet avklaring av egen
identitet etter ankomst til landet.
§ 62 nåværende annet til sjette ledd blir tredje
til syvende ledd.
§ 62 nytt sjette ledd annet punktum skal lyde:
Oppholdet utenfor riket anses å være sammenhengende selv
om utlendingen har hatt ett eller flere opphold av en viss varighet
i riket, jf. syvende ledd.
§ 62 syvende ledd skal lyde:
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift, herunder om bortfall
av permanent oppholdstillatelse etter sjette ledd.
Kongen kan også fastsette nærmere regler om hvor langvarig et mellomliggende
opphold i Norge må være for at opphold i utlandet ikke skal regnes
som sammenhengende etter sjette ledd. Kongen
kan fastsette i forskrift at permanent oppholdstillatelse kan gis
i andre tilfeller enn nevnt i første ledd. Kongen kan i
forskrift fastsette nærmere regler om kravene om å beherske et minimum
av norsk muntlig og bestått prøve i samfunnskunnskap og om innholdet
i vilkåret om selvforsørgelse etter første ledd bokstav d, e og
f, herunder om unntak fra kravene. Kongen kan også fastsette nærmere
regler i forskrift om hva som regnes som tungtveiende, innvandringsregulerende
hensyn etter annet ledd.
§ 66 første ledd bokstav d, e og ny bokstav f skal
lyde:
d) når en administrativ myndighet i et Schengenland
har truffet en endelig avgjørelse om bortvisning eller utvisning
av utlendingen på grunn av manglende overholdelse av landets bestemmelser
om utlendingers innreise eller opphold,
e) når utlendingen har overtrådt straffeloven kapittel 18,
eller har gitt trygt tilholdssted til noen som utlendingen kjenner
til at har begått et slikt lovbrudd, eller
f) når utlendingens søknad om beskyttelse er nektet realitetsbehandlet
i medhold av § 32 første ledd bokstav a eller d, og søkeren også
tidligere har fått søknad nektet realitetsbehandlet, og søknaden
fremstår som et misbruk av asylsystemet.
§ 66 annet ledd bokstav a og b skal lyde:
a) når utlendingen ikke har overholdt plikten
til å forlate riket innen utreisefristen gitt i medhold av § 90 sjette ledd,
eller
b) når utlendingen ikke er gitt en utreisefrist
fordi det er fare
for unndragelse, jf. § 90 sjette ledd bokstav
a og § 106 a,
fordi en søknad er avslått som åpenbart
grunnløs eller som følge av vesentlig uriktige eller åpenbart villedende
opplysninger, jf. § 90 sjette ledd bokstav
b,
fordi utlendingen er funnet å utgjøre en
trussel mot offentlig orden, jf. § 90 sjette ledd
bokstav c, eller
fordi utlendingen er funnet å utgjøre en
trussel mot grunnleggende nasjonale interesser, jf. § 129 femte
ledd.
§ 90 skal lyde:
§ 90 Iverksetting av vedtak
Vedtak om bortvisning eller utvisning av en utlending som
ikke har oppholdstillatelse eller oppholdsrett etter kapittel 13,
eller en nordisk borger som ikke har hatt opphold i riket i mer
enn tre måneder, kan iverksettes straks. Vedtak om bortvisning eller utvisning
av en utlending med oppholdsrett etter utlendingsloven § 111 kan
iverksettes straks.
Vedtak om avslag på søknad om første gangs oppholdstillatelse,
og søknad om fornyet oppholdstillatelse fremsatt etter utløpet av
fristen i § 61 sjette ledd, kan iverksettes før det er endelig dersom
utlendingen har fått mulighet til å fremsette klage. Slikt vedtak
kan tidligst iverksettes 48 timer etter at meldingen om vedtaket
er kommet frem til utlendingen. Dersom Utlendingsdirektoratet anser
søknaden åpenbart grunnløs, kan vedtaket likevel
iverksettes så snart fristen for å begjære utsatt iverksetting er
utløpt, og direktoratet har tatt stilling til begjæringen.
Vedtak om å nekte realitetsbehandling etter § 32 første
ledd bokstav a, c og d og femte ledd, kan iverksettes straks. Dersom
det ikke er åpenbart at søknaden bør nektes realitetsbehandlet etter
de angitte bestemmelser, skal utlendingen gis en frist til å begjære utsatt
iverksetting, og vedtaket kan ikke iverksettes før fristen er utløpt
eller Utlendingsdirektoratet har tatt stilling til begjæringen.
Er søknaden nektet realitetsbehandlet etter § 32 første ledd bokstav
b, jf. fjerde ledd, og utlendingen har begjært utsatt iverksetting,
kan vedtaket ikke iverksettes før Utlendingsnemnda har tatt stilling
til begjæringen eller behandlet klagen på vedtaket.
Vedtak om avslag på søknad om fornyet oppholdstillatelse
eller permanent oppholdstillatelse fremsatt innen utløpet av fristen
i § 61 sjette ledd, kan ikke iverksettes før det er endelig. Tilsvarende
gjelder vedtak om tilbakekall etter § 63 og vedtak om utvisning
av en utlending som har oppholdstillatelse, eller en nordisk borger
som har hatt opphold i riket i mer enn tre måneder. Dersom det er
mest sannsynlig at utlendingen vil begå en straffbar handling overfor eller
forfølge en annen person eller på annet vis alvorlig krenke en annen
persons fred, kan vedtaket iverksettes på et tidligere tidspunkt
enn det som følger av første og annet punktum.
Påberoper en utlending seg rett til beskyttelse,
jf. §28, eller
for øvrig gir opplysninger som tyder på at vernet mot utsendelse
etter § 73 vil komme til anvendelse, kan et vedtak bare iverksettes
før det er endelig dersom
a) søknaden om opphold er nektet realitetsbehandlet i
medhold av § 32,
b) søkeren tidligere har fått avslag på søknad om beskyttelsei annet land, eller
c) vilkårene for opphold etter §§ 28 eller 73 åpenbart ikke
er oppfylt
Vedtak som innebærer at en utlending må forlate riket,
iverksettes ved at utlendingen pålegges å reise innen en fastsatt
frist. Fristen skal settes til mellom sju og tretti dager. Dersom
det anses nødvendig, kan det settes en lengre frist. Det kan settes
en kortere frist enn sju dager eller unnlates å gi en utreisefrist når
a) det er fare for unndragelse, jf. § 106 a,
b) en søknad er avslått som åpenbart grunnløs eller som
følge av vesentlig uriktige eller åpenbart villedende opplysninger,
c) utlendingen er funnet å utgjøre en trussel mot offentlig
orden,
d) utlendingen omfattes av § 32,
e) utlendingen bortvises eller utvises ved Schengenyttergrensen,
eller
f) utlendingen utvises etter § 66 første ledd bokstav b,
c, e eller annet ledd eller §§ 67 eller 68.
Dersom slikt pålegg som nevnt i femte ledd ikke blir fulgt,
utreisefrist ikke er gitt, eller det er konkrete holdepunkter for
å anta at utlendingen ikke vil forlate riket innen utløpet av fristen,
kan politiet føre utlendingen ut. Når særlige grunner taler for
det, kan utlendingen bli ført til et annet land enn det vedkommende
kom fra. Utlendinger som ikke har gyldig reisedokument, har plikt
til å skaffe seg dette. Beslutninger som gjelder iverksetting, regnes
ikke som enkeltvedtak, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav
b.
Tvungen utsendelse av en enslig mindreårig skal bare skje
til et familiemedlem, utnevnt verge eller til et annet forsvarlig
omsorgstilbud. Kongen kan gi nærmere regler i forskrift.
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om fastsettelse
av utreisefrist og om innføring av et system for kontroll av tvangsreturer.
Når Utlendingsnemnda har truffet et vedtak som innebærer
at utlendingen må forlate riket, kan den instruere politiet om å
utsette iverksettingen. Utlendingsdirektoratet kan instruere politiet
om å utsette iverksettingen dersom slikt vedtak er truffet av direktoratet.
Utlendingsnemnda kan instruere politiet om å utsette iverksettingen
av et vedtak truffet av direktoratet på nemndas saksområde, når
vedtaket innebærer at utlendingen må forlate riket. Departementet
kan instruere Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda om å utsette
iverksettingen av en bestemt type vedtak som innebærer at utlendingen
må forlate riket, i påvente av endringer i lov eller forskrift.
Dersom en utlending påberoper seg omstendigheter som nevnt
i § 28 på tidspunktet for iverksetting av et vedtak som innebærer
at utlendingen må forlate riket, og det ikke fremgår at det allerede
er tatt standpunkt til de forholdene som påberopes, skal politiet forelegge
spørsmålet om utsatt iverksetting for den myndigheten som har truffet
vedtaket.
§ 92 annet ledd fjerde punktum oppheves.
§ 92 sjette ledd annet punktum oppheves.
§ 92 nytt syvende ledd skal lyde:
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om unntak
fra retten til fritt rettsråd etter første ledd første punktum og
annet ledd første punktum. Det kan også gis regler til utfylling
av bestemmelsen, herunder regler om rett til fritt rettsråd uten
behovsprøving i første instans og regler om erstatningskrav etter
sjette ledd.
Ny § 94 a skal lyde:
§ 94 a Klagefrist ved åpenbart
grunnløse asylsøknader
Dersom Utlendingsdirektoratet ved behandlingen av en søknad
om beskyttelse anser det som åpenbart at vilkårene i §§ 28 og 73
ikke er oppfylt, er fristen for å klage én uke fra det tidspunktet
underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part. For
øvrig gjelder reglene i forvaltningsloven § 29 annet til fjerde
ledd.
§ 100 skal lyde:
§ 100 Biometrisk personinformasjon
i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk
For identifisering og verifisering av identitet
kan det opptas og behandles biometrisk personinformasjon i form
av ansiktsfoto og fingeravtrykk av en utlending som
a) ikke kan dokumentere sin identitet, eller som
det er grunn til å mistenke for å oppgi uriktigidentitet,
b) søker om oppholdstillatelse etter
loven,
c) søker om Schengen-visum, jf. § 10, visum av
humanitære grunner, jf. § 11, eller nasjonalt visum, jf. § 12.
d) søker om grenseboerbevis etter avtale mellom Norge
og Russland
e) er blitt innvilget eller har fått
avslag på søknad om oppholdstillatelse etter loven, eller
f) er bortvist eller utvist, eller som
antas å oppholde seg ulovlig i riket.
Med behandling menes enhver bruk av opplysningene,
som for eksempel registrering i et elektronisk register, lagring,
søking, gjenfinning, sletting eller en kombinasjon av ulike bruksmåter.
Politiet kan bruke registeret i forbindelse med etterforskningen av
en eller flere handlinger som samlet kan medføre høyere straff enn
fengsel i 6 måneder.
For behandling av fingeravtrykk i henhold til Dublin-samarbeidet,
jf. § 32 fjerde ledd, gjelder reglene i § 101.
Politimesteren eller den politimesteren
gir fullmakt, kan avgjøre at fingeravtrykk og ansiktsfoto skal
tas med tvang. Utlendingen kan kreve spørsmålet om rettmessigheten
av et slikt tvangsinngrep brakt inn for retten. Politiet sørger
for at utlendingen blir gjort kjent med denne retten.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om hvem
det skal opptas biometrisk personinformasjon fra og behandlingen
av opplysningene.
§ 100 a skal lyde:
§ 100 a Innhenting og lagring
av biometrisk personinformasjon i standardisert oppholdskort
For utstedelse av standardisert oppholdskort, jf. § 64
a, skal det innhentes og lagres biometrisk personinformasjon i form
av ansiktsfoto og fingeravtrykk i oppholdskortet av alle utlendinger
over 6 år, med mindre slik biometrisk personinformasjon
allerede er opptatt og lagret, jf. § 100. Utlendingen
har plikt til å medvirke til opptak av slik biometrisk personinformasjon.
Informasjonen lagres elektronisk eller på annen måte i oppholdskortet
slik at hensynet til informasjonens ekthet, integritet og konfidensialitet
blir ivaretatt.
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om at det kan
innhentes og lagres biometrisk personinformasjon i form av ansiktsfoto
og fingeravtrykk også i kort som dokumenterer andre typer tillatelser
eller rettigheter enn oppholdstillatelse, for eksempel grenseboerbevis
utstedt til beboere i det russiske grenseområdet.
Beslutning om at det skal innhentes og lagres biometrisk
personinformasjon som nevnt i første og annet ledd, treffes av Utlendingsdirektoratet,
Utlendingsnemnda, Utenriksdepartementet, politiet eller utenriksstasjon.
Den som oppholdskortet er utstedt til, har rett til innsyn
i personopplysninger som er innført i oppholdskortet, herunder den
biometriske informasjonen, og kan kreve uriktig informasjon rettet
eller slettet. Tilsvarende gjelder for den som har fått utstedt kort
med registrert biometrisk personinformasjon etter annet ledd.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler, herunder
om tidspunktet for når fingeravtrykk og ansiktsfoto skal opptas
og regler om sletting av biometrisk personinformasjon.
§ 105 første ledd bokstav e skal lyde:
e) utlendingens søknad om beskyttelse har blitt
eller mest sannsynlig vil bli nektet realitetsbehandlet i medhold
av § 32 første ledd bokstav a eller d eller femte ledd.
§ 106 første ledd bokstav g skal lyde:
g) utlendingens søknad om beskyttelse mest sannsynlig
vil bli nektet realitetsbehandlet i medhold av § 32 første ledd
bokstav a eller d eller femte ledd.Dette gjelder ikke hvis utlendingen er
mindreårig eller har mindreårige barn som også har søkt beskyttelse
§ 106 a første ledd bokstav k skal lyde:
k) utlendingens søknad om beskyttelse er nektet
realitetsbehandlet etter § 32 første ledd bokstav a eller d eller
femte ledd.
I § 108 annet ledd bokstav a erstattes «§ 90 femte ledd»
av «§ 90 sjette ledd».
II
I lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og
norskopplæring for nyankomne innvandrere gjøres følgende endringer:
§ 17 første ledd skal lyde:
Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring i norsk
og samfunnskunnskap i til sammen 600 timer gjelder for utlending
mellom 16 og 67år
som har fått
a) oppholdstillatelse etter utlendingsloven som
danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, eller
b) kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon etter utlendingsloven
§ 34.
§ 17 annet ledd oppheves. Nåværende tredje ledd blir annet
ledd og skal lyde:
Rett til deltakelse etter første ledd gjelder ikke for utlending
med oppholdstillatelse etter utlendingsloven §§ 23 og 25 og deres
familiemedlemmer med tillatelse etter utlendingsloven kapittel 6.
Utlending mellom 16 og 67 år med tillatelse som
nevnt i første punktum som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
har plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
i til sammen 300 timer, jf. § 18 første ledd annet punktum.
Nåværende fjerde og femte ledd blir tredje og fjerde ledd.
§ 18 første og annet ledd skal lyde:
Kommunen skal så snart som mulig og innen tre måneder etter
folkeregistrering i kommunen eller at krav om deltakelse blir framsatt,
sørge for tilbud om opplæring i norsk og samfunnskunnskap i henhold
til § 17 for personer som er bosatt i kommunen eller bor midlertidig
på asylmottak i kommunen. Kommunen kan kreve at personer som omfattes
av § 17 annet ledd, betaler for opplæringen.
Kommunen skal så snart som mulig og innen tre måneder etter
at søknad om deltakelse blir fremsatt, sørge for tilbud om ytterligere
gratis opplæring i norsk til personer som omfattes av § 17 første ledd innenfor
rammen av 2400 timer, dersom vedkommende har behov for det. Kommunen
kan kreve at vedkommende gjennomfører tester for å fastslå om det
er behov for slik opplæring. Kommunens plikt etter dette leddet
gjelder i fem år fra det tidspunktet rett og plikt til deltakelse
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap inntrer, jf. § 17 fjerde ledd.
III
B.
I
Stortinget ber regjeringen delta aktivt i felleseuropeisk
arbeid med å sikre Schengens yttergrenser, og videreføre engasjementet
med redningsfartøy i Middelhavet.
II
Stortinget ber regjeringen bidra til å styrke mottaksapparatet
i Hellas med bruk av EØS-midler.
III
Stortinget ber regjeringen bidra til å styrke fredsprosessen
i Syria og sørge for en planmessig og målrettet bruk av humanitær
bistand i Syria og nærområdene.
IV
Stortinget ber regjeringen opprettholde god dialog
med Russland for å sikre fortsatt kontroll ved grensen på Storskog.
V
Stortinget ber regjeringen sikre målrettet informasjonsarbeid
i situasjoner med økte ankomster av asylsøkere fra land hvor et
stort flertall får avslag.
VI
Stortinget ber regjeringen styrke informasjonsarbeid
og målrettede tiltak i Afghanistan for å forebygge at barn sendes
på en farefull ferd gjennom Europa.
VII
Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt kontantytelser
til enslige mindreårige asylsøkere kan erstattes av betalingskort
som bare kan benyttes i Norge.
VIII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endret
lov- og regelverk for familiegjenforening hvor gjeldende unntak
fra underholdskravet videreføres, og hvor kravet til inntektsnivå
i bestemmelsene om underholdskrav tilbakeføres til tidligere nivå.
IX
Stortinget ber regjeringen sikre at det ikke skal henvises
til familiegjenforening i flyktningleire.
X
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med ytterligere forslag om tiltak mot tvangsekteskap etter at saken
er utfyllende belyst faglig gjennom faktisk dokumentasjon og forskning.
XI
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til lovendring
om seks års krav til arbeid eller utdanning i Norge før familieetablering
kan finne sted.
XII
Stortinget ber regjeringen styrke ordninger med assistert
retur gjennom IOM.
XIII
Stortinget ber regjeringen styrke arbeidet med realitetsorientering
av personer som har fått avslag, herunder oppfølging av Realitetsorienteringsprosjektet
i UDI.
XIV
Stortinget ber regjeringen styrke UDIs saksbehandlingskapasitet
for å sikre en mer effektiv saksbehandling.
XV
Stortinget ber regjeringen vurdere hurtigspor for saksbehandling
i klare innvilgelsessaker for å frigjøre saksbehandlingskapasitet.