I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en utredning av konsekvensene av å bryte med anbefalingene i NOU
2006:5 ved å gi en privat markedsaktør ansvaret for lagring av sensitive
pasientopplysninger.»
Forslagsstillerne viser til at det er om lag
ti år siden NOU 2006:5 «Norsk helsearkiv – siste stopp for pasientjournalene»
ble overlevert Helse- og omsorgsdepartementet. Utredningen slår
fast at
«hovedoppgaven for Norsk helsearkiv – selve depotfunksjonen
– vil være å ta vare på eldre, bevaringsverdige pasientarkiver fra
spesialisthelsetjenesten og forvalte disse for ettertidens bruk
til forskning og andre dokumentasjonsformål.»
NOU 2006:5 anbefaler at «Norsk helsearkiv skal etter
forutsetningen etableres av staten og drives i statlig regi». Utredningen
gir en klar tilråding om at Norsk helsearkiv lokaliseres samlet
på ett geografisk sted og driftes statlig.
I forbindelse med Prop. 1 S (2015–2016) kom Kulturdepartementet
med en tilråding der man åpner for en privat løsning for arkivlagring,
gjennom leie av lokaler hos et aksjeselskap (Dora AS). Før regjeringen
inngår en eventuell leieavtale med en privat aktør om lagring av
det arkivverdige pasientjournalmaterialet, mener forslagsstillere
det er viktig at det gjøres en grundig vurdering av konsekvensene
av å gi et aksjeselskap dette ansvaret.
Pasientjournalene som skal lagres av Norsk helsearkiv,
inneholder svært følsomme helsedata og mye ettertraktet og sensitiv
informasjon. Forslagsstillerne stiller spørsmålstegn ved om vern
av pasientjournaler er et område som er egnet for markedskrefter
og private interesser, og peker derfor på at dette bør belyses gjennom
en egen utredning.