Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om bompengefinansiering av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal
i Telemark. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Strekningen
fra Langangen til Dørdal betraktes som en sammenhengende enhetlig
strekning, men bygges ut i to trinn. E18 Rugtvedt–Dørdal er første
utbyggingsetappe.
Prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal er bl.a. omtalt
i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, der
det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode forutsatt
tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.
Det legges nå opp til anleggsstart i 2017, og det er planlagt at
strekningen åpnes for trafikk i 2020.
Dagens veg har varierende standard med mye randbebyggelse
og mange kryss og avkjøringer. Sammen med stor trafikk fører dette
til mange alvorlige ulykker og dårlig framkommelighet, særlig i
helgene, og trafikken gir miljøulemper for randbebyggelsen. Årsdøgntrafikk
(ÅDT) på strekningen varierer mellom 10 000 og 11 000 kjøretøy.
Prosjektet omfatter bygging av 16,8 km ny firefelts
veg. Det vil i tillegg bli bygd 1,2 km tofelts veg for sammenkopling
med dagens veg. Kryssene bygges planskilte. Den nye vegen reduserer
kjørelengden med 1,6 km for strekningen Rugtvedt–Dørdal.
Reguleringsplanene for prosjektet ble vedtatt
av Bamble kommune i april 2013.
I vegutbyggingsavtalen for E18 Langangen–Rugtvedt–Dørdal
som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS,
har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk
ramme på 4 772 mill. 2016-kroner. Det er i prisen tatt utgangspunkt
i en forventet kostnad (P50) på 4 460 mill. 2016-kroner og lagt
til et risikopåslag på 7 pst.
Nytteberegningene i Meld. St. 25 (2014–2015) På
rett vei viser strekningen Rugtvedt–Dørdal som en av de mest samfunnsøkonomisk
lønnsomme strekningene i Nye Veiers portefølje. For strekningen Langangen–Rugtvedt
er det i meldingen til Stortinget ikke angitt nettonyttetall. Nye
Veier AS vil i sitt videre arbeid videreutvikle og komplettere samfunnsnytteberegningene
for hele prosjektporteføljen.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert
utbygging av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal ble behandlet av lokale
myndigheter i 2015.
Finansieringsopplegget for E18 Rugtvedt–Dørdal
omfatter statlige midler over kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer
i perioden 2011–2015 og kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet
for veg etter 2015, samt bompenger. Bompengeandelen utgjør 40,6
pst. Finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad
og vist i tabell nedenfor.
Finansieringsplan for
E18 Rugtvedt–Dørdal
| | Mill. 2016-kroner |
2011–2015 | | Etter 2015 | Sum |
Statens vegvesen | | | |
1320.30 | 94 | | 94 |
Nye Veier AS | | 2 555 | 2 555 |
1321.70 | | | |
Bompenger | 42 | 1 769 | 1 811 |
Sum | 136 | 4 324 | 4 460 |
I perioden 2011–2015 er det bevilget til sammen 94
mill. 2016-kroner til prosjektet innenfor kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer.
Siden prosjektet skal gjennomføres i regi av Nye Veier AS, forutsetter Samferdselsdepartementet
at resterende statlig bidrag bevilges innenfor kap. 1321 post 70
Tilskudd utbyggingsselskapet for veg.
Finansieringsopplegget bygger på innkreving
i begge retninger i en automatisk bomstasjon på ny E18, på strekningen
mellom Rugtvedt og Langrønningen. Innkrevingen vil starte opp når
den nye vegen åpnes for trafikk.
Det er lagt til grunn 20 pst. rabatt for lette
kjøretøy (takstgruppe 1) med brikke og gyldig avtale. Tunge kjøretøy
(takstgruppe 2) betaler tre ganger lettbiltakst, og det gis ikke
rabatt. Det er lagt til grunn følgende takster (2016-kroner): Takstgruppe
1: 42 kroner, takstgruppe 2: 126 kroner. Takstene forutsettes regulert
i samsvar med prisstigningen.
Eventuelle kostnadsøkninger over forventet kostnad
(P50) ut over prisstigning skal dekkes med statlige midler innenfor
rammen til Nye Veier AS og bompenger etter samme prosentvise fordeling
som innenfor prosjektets avtalte kostnad. Kostnadsreduksjoner fordeles
på samme måte.
Trafikkforutsetningene framgår av proposisjonens
kapittel 4. Følgende basisforutsetninger er for øvrig lagt til grunn
for finansieringsanalysen:
Lånerente: 5,5 pst.
Årlig prisstigning: 2,5 pst.
Årlige innkrevingskostnader: 6 mill. 2016-kroner
Andel som bruker brikke: 80 pst.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15
år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til 2 520 mill. 2016-kroner,
der 1 811 mill. 2016-kroner er forutsatt benyttet til å dekke deler
av investeringskostnader, 619 mill. 2016-kroner til å dekke finansieringskostnader
og 90 mill. 2016-kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader
til drift av bompengeselskapet.
Samferdselsdepartementet har gitt tillatelse
til at bompengeselskapet kan ta opp et lån på om lag 180 mill. 2016-kroner
til planlegging/prosjektering inkludert arkeologiske undersøkelser
i 2015. Telemark fylkeskommune har påtatt seg garantiansvar for
127 mill. 2016-kroner.
Ny firefelts veg vil redusere reisetiden. Prosjektet
gir dermed store framkommelighetsgevinster for trafikantene. I tillegg
gir redusert trafikk langs dagens E18 tryggere forhold for lokaltrafikken
og myke trafikanter samt reduserte nærføringsulemper for bebyggelsen.
Det ventes nedgang i antall ulykker.
Både Telemark fylkeskommune og Bamble kommune
har sluttet seg til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging
av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal. Samferdselsdepartementet slutter
seg til opplegget. Det omfatter også foreslått opplegg med vurdering
av trafikkregulerende tiltak på dagens E18 dersom trafikken blir
for høy.