Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og forslaget om bompengefinansiering
av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal i Bamble og Porsgrunn kommuner
i Telemark. Strekningen fra Langangen til Dørdal betraktes som en
sammenhengende strekning, men bygges ut i to trinn. E18 Rugtvedt–Dørdal
er første utbyggingsetappe. Komiteen viser til at
E18 er et viktig bindeledd mellom Østlandet og Sørlandet. Dagens veg
har varierende standard med mye randbebyggelse og mange kryss og
avkjøringer. Strekningen har i tillegg stor trafikk, noe som i sum
har medført mange alvorlige ulykker og dårlig framkommelighet. Komiteen viser
til at utbyggingen av E18 Rugtvedt–Dørdal vil skje i regi av Nye
Veier AS. Vegutbyggingsavtalen mellom Samferdselsdepartementet og Nye
Veier AS regulerer omfanget av utbyggingsprosjektet for den pris
og de øvrige vilkår som framgår av avtalen.
Komiteen viser til at Nye Veier
har besluttet at strekningen E18 Langangen–Dørdal er en av de første delstrekningene
i selskapets portefølje som bygges ut. Komiteen viser
til at dette er i tråd med Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023,
der det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode forutsatt
tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen. Komiteen merker
seg at det nå legges opp til anleggsstart i 2017, og at det planlegges
for åpning av strekningen for trafikk i 2020.
Komiteen viser til at prosjektet
omfatter bygging av 16,8 km ny firefelts veg. Det vil i tillegg
bli bygd 1,2 km tofelts veg for sammenkopling med dagens veg. Den
nye vegen reduserer kjørelengden med 1,6 km for strekningen E 18
Rugtvedt–Dørdal.
Komiteen viser til at lokale
myndigheter i Bamble kommune og Telemark fylkeskommune gjennom vedtak
henholdsvis 9. og 10. desember 2015 har sluttet seg til det foreslåtte
opplegget for delvis bompengefinansiert utbygging av ny E18 Rugtvedt–Dørdal.
Komiteen har merket seg at det
i proposisjonen foreslås en bompengeandel på 40,6 pst., og at bompengeopplegget
videre baserer seg på en beregningsteknisk rente på 5,5 pst. Komiteen er
enig i at nøktern rentefastsettelse er viktig for å begrense risiko.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener videre at det i dette prosjektet bør
kunne legges en rentesikkerhet til grunn som er mer i tråd med det
som kan forventes i denne type prosjekt. Ut fra dagens markedssituasjon
vil en beregningsteknisk rente på 5,5 pst. virke unødvendig høyt
selv når en samlet risikovurdering legges til grunn. Flertallet mener
totaliteten i finansieringsplanen vil være tilstrekkelig robust
selv med en lavere beregningsteknisk rente.
Komiteen vil peke
på at dersom det legges til grunn en lavere beregningsteknisk rente,
kan det åpnes for lavere takster, kortere nedbetalingstid eller
en utvidelse av prosjektet, noe som vil gi mer vei for pengene. Komiteen legger
til grunn at det oppnås enighet med regionen og lokale myndigheter
om hvordan eventuelle ekstra midler som følge av lavere rentesats
kan disponeres optimalt. Komiteen vil derfor be departementet,
i samarbeid med Nye Veier AS, vurdere om det kan legges til grunn
en lavere beregningsteknisk rente i prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
Nye Veier AS, vurdere om det kan legges til grunn en lavere beregningsteknisk
rente med en tilstrekkelig risikoprofil i utbyggingsprosjektet E18
Rugtvedt–Dørdal i Telemark.
Stortinget legger til grunn at det oppnås enighet med
lokale myndigheter om hvordan ekstra midler som følge av lavere
rentesats kan disponeres, herunder eksempelvis lavere bompengesatser,
utvidelse av prosjektet, planleggingsmidler eller redusert innkrevingsperiode.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til svar på komiteens spørsmål i brev fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden av 31. mai 2016. I brevet fremgår det at Nye Veier
AS har foretatt beregninger av rentenivåets innvirkning på nedbetalingstid.
Beregningene er gjort ved isolert å endre rentenivået, alt annet
likt. Når rentenivået reduseres, og takstene holdes likt, reduseres
nedbetalingstiden i prosjektet. Ved et rentenivå på 2 pst. vil renteutgiften
reduseres til 300 mill. 2016-kroner. Innkrevingstiden vil bli redusert
med fire år. Ved et rentenivå på 3 pst. vil renteutgiften reduseres
til 600 mill. 2016-kroner. Nedbetalingstiden til prosjektet vil
med dette reduseres med 3 år.
Flertallet merker seg at det
i de lokalpolitiske vedtakenes punkt 5 kommer klart frem at et eventuelt økt
økonomisk handlingsrom ønskes benyttes til lavere takster, bedre
rabattordninger eller kortere innkrevingstid.
Flertallet deler den lokalpolitiske
innstillingen, og mener at et eventuelt økt handlingsrom på prosjektet
må komme bilistene til gode gjennom reduserte bomtakster, raskere
nedbetalingstid eller mer vei for pengene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til Innst. 2 S (2015–2016),
vedtak 71, der det blant annet står:
«Regjeringen bes snarest mulig og senest i statsbudsjettet
for 2017 vurdere andre alternative innretninger for å oppnå lavere
finansierings- og innkrevingskostnader i tråd med intensjonen i
bompengereformen. Grunnlaget for å redusere beregningsteknisk rente
og en vurdering av statlige lån til etablerte og nye bompengeprosjekter
inngår i vurderingen.»
Disse medlemmer merker seg at
det i de lokalpolitiske vedtakenes punkt 5 kommer klart frem at et
eventuelt økt økonomisk handlingsrom ønskes benyttes til lavere
takster.
Disse medlemmer deler den lokalpolitiske innstillingen,
og mener at et eventuelt økt handlingsrom på prosjektet må komme
bilistene til gode gjennom reduserte bomtakster eller raskere nedbetalingstid.
Disse medlemmer merker seg videre
at det gjennom lokalpolitiske vedtak er ønsket 10 pst. rabatt på
bompengetakstene ved bruk av brikke, men at Samferdselsdepartementet
legger til grunn en rabatt på 20 pst. Disse medlemmer mener
dette er svært bra, og viser til at den økte rabatten er en del
av regjeringens bompengereform.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at strekningen E18 Rugtvedt–Dørdal
er en del av utbyggingsporteføljen til Nye Veier AS. Disse
medlemmer viser til at en av begrunnelsene fra regjeringspartiene
Høyre og Fremskrittspartiet for å opprette selskapet, var å sørge
for sammenhengende og helhetlig utbygging. Disse medlemmer registrerer
imidlertid nå at selv om intensjonen er å betrakte strekningen fra
Langangen til Dørdal som en sammenhengende enhetlig strekning, skal
Nye Veier AS altså bygge strekningen ut i to trinn.
Disse medlemmer viser til at
kostnaden for strekningen E18 Rugtvedt–Dørdal i Nasjonal transportplan
2014–2023 er oppgitt å være kr 3 320 mill. 2013-kroner. Disse
medlemmer registrerer nå at kostnaden for prosjektet oppgis
å være 4 460 i 2016-kroner, dvs. en nominell økning på 1 120 mill. kroner,
om lag 30 pst. opp fra kostnadsanslaget i Nasjonal transportplan. Disse
medlemmer er bekymret for den relativt store kostnadsøkningen
i dette prosjektet, og i veiprosjektene for øvrig. Disse medlemmer imøteser
tiltak for å få kostnadene ned.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet før stortingsvalget i 2013 garanterte å fjerne bompengene
på norske veier. Disse medlemmer merker seg at regjeringens
forslag i Prop. 128 S (2015–2016) Bompengefinansiering av E18 på
strekningen Rugtvedt–Dørdal i Telemark, innebærer en bompengeandel
for strekningen på 40,6 pst, totalt 1 811 mill. kroner. Disse
medlemmer merker seg at Fremskrittspartiet ikke lenger vedstår
seg valgløftet fra 2013, og at partiet har endret standpunkt i spørsmålet
om bompenger. Disse medlemmer vil understreke at
den mest effektive måten å få ned bompengeandelen i veiprosjekt
på, er å øke den statlige bevilgningsandelen til veiprosjekter,
noe regjeringen har full mulighet til.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet syner
til gjeldande NTP der strekninga er føreslege bygd med ein lægre
bompengeandel enn det regjeringa legg opp til i proposisjonen. Denne
medlemen meiner ein bør halde seg på det nivået Stortinget
tidlegare har fastsett, noko som fordrar eit høgare statleg bidrag
i prosjektet.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
«Bompengeandelen i prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal
skal samsvare med nivået som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan
2014–2023.»