Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, understreker betydningen av Paris-avtalen
som en ny plattform for verdenssamfunnets felles innsats mot global
oppvarming. Målet om å holde temperaturstigningen godt under 2 °C
sammenliknet med førindustrielt nivå, og tilstrebe å begrense temperaturøkningen
til 1,5 °C, innebærer en betydelig økning i ambisjonsnivået for det
internasjonale klimaarbeidet, og vil måtte legge grunnlaget for
framtidig norsk klimapolitikk.
Komiteen viser spesielt til målet
om å oppnå en balanse mellom menneskeskapte utslipp fra kilder og
opptak av klimagasser i naturen andre halvpart av århundret.
Komiteen mener dette vil tilsi
vesentlige og økende utslippsreduksjoner av klimagassutslipp fra fossile
kilder så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at dette i praksis vil innebære at man må ha en ambisjon om
full utfasing av klimagassutslipp fra fossile kilder i alle land
så raskt som mulig, for å ha god sikkerhet for å oppnå klimamålene.
Komiteen støtter regjeringens
ønske om en rask ratifikasjon og ikrafttredelse av Paris-avtalen, og
oppfordrer regjeringen til å arbeide for at andre land ratifiserer
avtalen så raskt som mulig.
Komiteen viser til at Paris-avtalen
etablerer felles forpliktelser for alle land, men at avtalen samtidig
bygger på klimakonvensjonens prinsipper om rettferdighet, felles,
men differensiert ansvar og respektive muligheter, sett i lys av
ulike nasjonale omstendigheter.
Komiteen understreker at rike
land fortsatt har et spesielt ansvar i klimaarbeidet, både når det
gjelder å gå foran med egne utslippsreduksjoner, og for å bidra
til å finansiere nødvendige klimatiltak i utviklingsland. Komiteen viser
spesielt til at Paris-avtalen i artikkel 4, § 4 ber alle land sette
mål som utgjør deres høyest mulige ambisjonsnivå.
Komiteen merker seg samtidig
at sekretariatet for FNs klimakonvensjon har fastslått at utslippsmålene
som er innlevert i forbindelse med Paris-toppmøtet, ikke er tilstrekkelig
ambisiøse til å oppnå avtalens formål. I Paris-beslutningen uttrykker
partene sterk bekymring for at det estimerte samlede utslippsnivået
i 2025 og 2030 som følger av de planlagte nasjonalt bestemte bidragene,
ikke er forenlige med nødvendige utslippsreduksjoner for en kostnadseffektiv
overholdelse av togradersmålet. Komiteen viser til
at sekretariatet for FNs klimakonvensjon har estimert at samlede
globale utslipp i 2030 vil være om lag 55 gigatonn CO2-ekvivalenter dersom planlagte nasjonalt
bestemte bidrag gjennomføres, mens utslippene bør holdes under 40
gigatonn CO2-ekvivalenter for å være
i tråd med togradersmålet, og betydelig lavere for å tilstrebe å
begrense temperaturøkningen til 1,5 grader.
Komiteen viser til FNs klimapanels
femte hovedrapport som slår fast at dersom det skal være sannsynlig
å overholde togradersmålet, må verdens samlede utslipp av CO2 fra 2011 og framover holdes under om
lag 1 000 gigatonn. Det tilsvarende «karbonbudsjettet» for å tilstrebe
å begrense temperaturøkningen til 1,5 °C er på om lag 400 gigatonn CO2. Estimatene fra sekretariatet for FNs
klimakonvensjon viser at dersom utslippsmålene som ble meldt inn
til Paris-toppmøtet ikke skjerpes, vil karbonbudsjettet for 1,5
°C overskrides allerede før 2030, og karbonbudsjettet for to grader
vil være oppbrukt få år senere. På hvilket tidspunkt det skjer,
avhenger av hvilken risiko for å mislykkes man er villig til å ta.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at Paris-avtalen etablerer et system for jevnlig gjennomgang
og oppjustering av landenes klimaforpliktelser.
Flertallet viser til at en første
dialog om de kollektive utslippsmålene skal finne sted i 2018, mens
en full gjennomgang av både utslippsmål, finansiering og andre bidrag
skal skje i 2023 og deretter hvert femte år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at felles innsats for det
kollektive utslippsmålet skal finne sted i 2018, som grunnlag for
å vurdere endrede nasjonale klimamål.
Disse medlemmer viser til klima-
og miljøministerens redegjørelse om Paris-avtalen i Stortinget den
12. april 2016. I redegjørelsen ble det bemerket følgende:
«Regjeringen vil (…) komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av dette spørsmålet [framskyndig av målet om karbonnøytralitet
fra 2050 til 2030] i forbindelse med at partene melder inn sine
endelige utslippsforpliktelser til FN etter at klimapanelets ekstrarapport
foreligger.»
Denne konklusjonen ble begrunnet som følger:
«Gjennom Paris-avtalen har vi fått en avtale med høyt
ambisjonsnivå. Den er et vendepunkt i det internasjonale klimaarbeidet.
Alle land skal nå være med å bidra, svært forskjellig fra den todeling
som har preget klimakonvensjonen og Kyotoprotokollen, der kun industriland
har hatt kvantitative forpliktelser. De femårige innmeldingene og
globale gjennomgangene vil gi progresjon i landenes bidrag over
tid og dermed bidra til å oppnå avtalens ambisiøse utslippsmål.
Regjeringen
mener likevel at premissene for å fremskynde Norges mål om karbonnøytralitet
ikke er oppfylt nå. Avtalen overlater til den enkelte stat å bestemme
sin utslippsforpliktelse. Foreløpig har statene kun meldt inn sine
indikative bidrag. Analyser presentert i Paris-beslutningen viser
at de indikative bidragene langt fra er tilstrekkelige til å være
på en bane i tråd med 2-gradersmålet. Hvilke forpliktelser landene
endelig og faktisk vil påta seg, vil vi først få klarhet i når statene
melder inn sine forpliktende utslippsbidrag til avtalen innen 2020.
Det er derfor i dag for tidlig å fastslå hvorvidt andre industriland også
vil påta seg store forpliktelser i den nye avtalen.
Det
betyr at det er naturlig å vurdere en fremskynding av Norges klimanøytralitetsmål
i sammenheng med den endelige bekreftelsen av det norske 2030-målet
under Paris-avtalen, som skal skje senest i 2020. Dette har flere
fordeler: For det første vil vi på den måten ta i bruk Paris-avtalens
eget system for økning av ambisjoner, der første gjennomgang av fremgang
mot de kollektive utslippsmålene skal skje i 2018. For det andre
vil vi ved å gjøre vurderingen på et slikt tidspunkt ha langt større
mulighet til å oppnå hensikten om å bidra til at andre land også
påtar seg store forpliktelser, enn i dag når både EU og andre har
slått fast at det ikke er aktuelt å øke sine ambisjoner før gjennomgangen
i 2018. For det tredje vil det også gjøre det mulig å se en eventuell
fremskynding i lys av prosessen med EU om felles oppfyllelse og
den spesialrapporten som FNs klimapanel skal legge frem i 2018 om
hva 1,5-gradersambisjonen vil kreve.»
Disse medlemmer er
av den formening at argumentene gitt i statsrådens redegjørelse
om å vente til etter gjennomgangen av framgangen mot det kollektive
utslippsmålet med å vurdere spørsmålet om å fremskynde norsk klimanøytralitet
fra 2050 til 2030, også bør gjelde i forbindelse med diskusjonen om
generell innstramming i 2030-målet.
Komiteen viser til
Innst. 211 S (2014–2015), der Stortinget ga sin tilslutning til
det nasjonalt bestemte bidraget Norge leverte inn i forkant av Paris-toppmøtet,
som ble forutsatt å være i tråd med det daværende målet om å holde
temperaturstigningen under to grader. Komiteen merker
seg at Paris-avtalen nå har skjerpet temperaturmålet til «godt under
to grader», og til å tilstrebe å begrense temperaturøkningen til
1,5 grader. Komiteen mener derfor Paris-avtalen må
få konsekvenser for de norske klimamålene.
Komiteen mener at Norge, på linje
med andre rike land – og i tråd med avtalen – har et spesielt ansvar
for å bidra til et økt ambisjonsnivå i tråd med de nye og mer ambisiøse
temperaturmålene som Paris-avtalen fastsetter. Komiteen peker
særlig på at målene vi rapporterer inn til FN skal være uttrykk
for Norges høyest mulige ambisjonsnivå.
Komiteen viser til at dialogen
som skal gjennomføres i 2018, blir avgjørende for å bidra til økte ambisjoner
og for å oppnå Paris-avtalens formål.
Komiteen foreslår:
«Stortinget ber regjeringen, før dialogen om
økte ambisjoner i 2018, komme til Stortinget med en sak om Norges
forslag til forsterkede mål – som utgangspunkt for prosessen for
å oppnå Paris-avtalens formål.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener
Norge bør arbeide for å gjøre dialogen i 2018 til et viktig skritt
framover i klimaarbeidet, og ser det derfor som naturlig å bruke
denne anledningen til å skjerpe Norges målsettinger i tråd med Paris-avtalens
skjerpede temperaturmål.
Komiteen viser til
at dialogen under partskonferansen mot slutten av 2018 skal være
en vurdering av partenes samlede (kollektive) innsats mot Paris-avtalens
langsiktige utslippsmål om karbonnøytralitet i andre halvdel av
dette århundre. Denne gjennomgangen skal partene se hen til når
de innen 2020 melder inn eller oppdaterer sine nasjonalt bestemte bidrag.
Rapporten fra IPCC som skal vurdere utslippsbaner i tråd med å tilstrebe
å begrense temperaturøkningen til 1,5 graders oppvarming, er berammet å
foreligge høsten 2018.
Komiteen foreslår:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
til Stortinget om Norges endelige nasjonalt fastsatte bidrag for
perioden 2021–2030 så raskt som mulig etter at forhandlingene med
EU om felles oppfyllelse er avsluttet, og i god tid før fristen
for innmelding av slike bidrag i 2020.»
Komiteen viser til
Innst. 211 S (2014–2015) om ny utslippsforpliktelse for 2030 – en
felles løsning med EU. Komiteen har merket seg at
klima- og miljøministeren anslår at en mulig avtale med EU neppe
er på plass før mot slutten av 2017.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener
det er en risiko for at prosessen kan ytterligere forsinkes. Flertallet understreker
at Norge står fritt til å følge opp Paris-avtalen gjennom å øke sitt
ambisjonsnivå i klimapolitikken uavhengig av EU. En slik økning
i ambisjonsnivå vil kreve tiltak og virkemidler som går ut over
de som følger av en eventuell tilknytning til EUs beslutning om
innsatsfordeling.
Flertallet peker videre på at
landenes nasjonalt bestemte bidrag under Paris-avtalen ikke er begrenset
til et mål om utslippsreduksjoner, men også bør inneholde blant
annet mål for bidrag til klimafinansiering og tiltak for klimatilpasning.
Som del av en vurdering av økt ambisjonsnivå i klimapolitikken vil
det også være aktuelt å øke innsatsen på disse områdene.
Komiteen merker seg at Paris-avtalen
og den tilhørende Paris-beslutningen inneholder en rekke oppfordringer
til avtalens medlemsland generelt, og til de rikere landene spesielt.
Komiteen vil be regjeringen på
egnet måte legge frem for Stortinget en oppsummering av de oppfordringene
Paris-avtalen og Paris-beslutningen inneholder, med en oversikt
for hvordan hver enkelt oppfordring skal følges opp.
Komiteen foreslår:
«Stortinget ber regjeringen – på egnet måte
innen våren 2017 – legge frem for Stortinget en oppsummering av
de oppfordringene Paris-avtalen og Paris-beslutningen inneholder,
og en oversikt over hvordan oppfordringene skal følges opp videre.»
Komiteen har særlig
merket seg at Paris-avtalen ber om at alle land innen 2020 leverer
en strategi for omstillingen til et lavutslippssamfunn. Komiteen mener
utarbeidelsen av en slik strategi er en god anledning til å fastsette
langsiktige mål for omstilling og utslippsreduksjoner i alle samfunnssektorer,
og at dette bør gjøres gjennom en bred prosess som legger til rette
for offentlig debatt om veien til et norsk lavutslippssamfunn.
Komiteen ber regjeringen om å
gjennomføre en slik prosess med sikte på å legge fram en sak for Stortinget,
og ber om at regjeringen kommer nærmere tilbake til gjennomføringen
av denne prosessen i forbindelse med statsbudsjettet for 2017.
Komiteen merker seg Norsk Industris
«Veikart for prosessindustrien – Økt verdiskapning med nullutslipp
i 2050», og mener veikartet må være et viktig bidrag for regjeringen
i utarbeidelsen av lavutslippsstrategier.
Komiteen viser til klimaforliket
i Innst. 390 S (2011–2012), der flertallet i komiteen skriver:
«Som en del av en global og ambisiøs klimaavtale
der også andre industriland tar på seg store forpliktelser, skal
Norge ha et forpliktende mål om karbonnøytralitet senest i 2030.
Det innebærer at Norge skal sørge for utslippsreduksjoner tilsvarende
norske utslipp i 2030.»
Komiteen viser til Prop. 115
S (2014–2015), der det slås fast:
«Parisavtalen er ikke tidsbegrenset og er den første klimaavtalen
som etablerer juridisk bindende forpliktelser for alle parter om
at de skal ha nasjonalt fastsatte bidrag som skal meldes inn hvert
femte år. De nasjonalt fastsatte bidragene skal inkludere utslippsreduksjoner,
og partene kan også inkludere tiltak for klimatilpasning, klimafinansiering,
kapasitetsbygging og teknologiutvikling og -overføring. Avtalen
etablerer også en juridisk bindende forpliktelse om at alle parter
skal gjennomføre nasjonale tiltak for å følge opp disse nasjonalt
fastsatte bidragene. Nasjonale bidrag kan gjennomføres både med
innenlandske tiltak og ved frivillig samarbeid med andre parter,
for eksempel i form av overføring av utslippsreduksjoner. Avtalen
oppretter et styrket måle- og rapporteringssystem for tiltak og
støtte der hver part skal gi informasjon om utslipp og opptak av
klimagasser (nasjonalt regnskap) og informasjon om gjennomføring
og oppnåelse av sine nasjonalt fastsatte bidrag til utslippsreduksjoner.
Avtalen
inneholder også bestemmelser om at innsatsen til alle parter vil
utgjøre en progresjon over tid. Den sier også at utviklingsland
skal motta støtte til gjennomføringen av de nasjonalt fastsatte
bidragene og erkjenner at økt støtte vil muliggjøre økte ambisjoner.
Når
Parisavtalen trer i kraft, vil den bli en juridisk bindende avtale
under FNs klimakonvensjon.»
I Prop. 115 S (2014–2015) står det videre:
«Parisavtalen er et gjennombrudd for globalt klimasamarbeid.
Avtalen er global og peker ut en ambisiøs og langsiktig retning
for det globale klimasamarbeidet.»
Komiteen mener at
regjeringen godt dokumenterer at Stortingets forutsetning om «en
global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland tar på
seg store forpliktelser», er innfridd gjennom Paris-avtalen.
Komiteen mener derfor at Norge
må legge til grunn et mål om klimanøytralitet for 2030, forstått slik
det er formulert i klimaforliket i Innst. 390 S (2011–2012), om
at Norge sørger for utslippsreduksjoner tilsvarende norske utslipp
i 2030.
Komiteen vil peke på at Paris-avtalen
åpner for bruk av frivillig samarbeid i gjennomføringen av nasjonalt
fastsatte bidrag, internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner,
kvotehandel og prosjektbasert samarbeid.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at Norge skal sørge for klimareduksjoner tilsvarende norske utslipp
fra og med 1. januar 2030, og at klimanøytralitet kan oppnås gjennom
EUs kvotemarked, internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner, kvotehandel
og prosjektbasert samarbeid.»
Komiteen ber regjeringen
legge frem forslag til retningslinjer for hvilke mekanismer som
kan brukes i forbindelse med fastsettelsen av de endelig nasjonalt
fastsatte bidragene for perioden 2021–2023. Komiteen mener
det er viktig at innfrielsen av målet om klimanøytralitet følger
standarder som garanterer reelle og permanente utslippsreduksjoner
og miljømessig integritet.
Komiteen viser til
at Paris-avtalen ber partene bevare reservoarer og opptak av klimagasser,
herunder skog, og framhever det som særlig positivt at tiltak for
å redusere avskoging i utviklingsland (REDD+) er gitt en framtredende
plass i avtalen. Dette understreker betydningen av at Norge viderefører
sin satsing på slike tiltak, som et tillegg til innsatsen for å
redusere egne klimagassutslipp.
Komiteen merker seg samtidig
at et nærmere regelverk for skogens rolle i nasjonalt fastsatte
bidrag foreløpig ikke er utarbeidet under Paris-avtalen, og at EU
heller ikke har avklart hvordan utslipp og opptak av klimagasser
fra skog og arealbruk skal håndteres fram mot 2030. Komiteen viser
i denne sammenheng til Innst. 211 S (2014–2015), der en samlet komité
understreket at «inkludering av skog ikke må skje på en måte som
senker ambisjonsnivået for utslippsreduksjoner».
Komiteen mener gapet mellom eksisterende utslippsmål
og nødvendige utslippsreduksjoner for å overholde Paris-avtalens
overordnede målsettinger taler for at skog og arealbruk heller bør
bidra til å øke ambisjonene ut over dagens nivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener
dette best kan håndteres ved å etablere egne mål for klimainnsatsen
i skog- og arealbrukssektoren, som et tillegg til målene som er
etablert for øvrige klimagassutslipp. Flertallet ber
regjeringen legge dette til grunn i dialogen med EU om utforming
av regelverk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er av den formening at tiltak for
reduserte utslipp og bevaring av karbon i skog og landarealer er
helt nødvendige tillegg til, og ikke til erstatning for reduksjoner
i fossile klimagassutslipp.
Disse medlemmer viser til at
dette innebærer at utslippsreduksjoner bør måles, rapporteres og
verifiseres på sektor- og landnivå. Dette gjelder også for utslippsreduksjoner
fra skog- og landarealer, der klimakonvensjonens REDD+-rammeverk
må legges til grunn.
Komiteen viser til
Prop. 115 S (2015–2016), der det heter:
«Klimagassutslippene fra internasjonal luftfart og
sjøfart er ikke eksplisitt nevnt i Parisavtalen, men er omfattet
av avtalens formål og kollektive utslippsmål.»
Komiteen understreker betydningen
av at Paris-avtalens formål, kollektive utslippsmål og øvrige regelverk
må legge rammene for at de internasjonale luftfarts- og sjøfartsorganisasjonene
ICAO og IMO utarbeider et regelverk for reelle reduksjoner av disse sektorenes
utslipp. Komiteen ber regjeringen orientere Stortinget
om framdriften i dette arbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at dersom ICAO og IMO ikke treffer tiltak som sikrer at internasjonal
luftfart og sjøfart bidrar i tråd med Paris-avtalens overordnede
mål, bør Norge arbeide for at det etableres ytterligere regulering
av disse sektorene. Dette kan for eksempel gjøres ved å etablere
en avgift på internasjonal luftfart, som både kan fungere utslippsreduserende
og bidra til å finansiere nødvendige klimatiltak i utviklingsland,
slik det er beskrevet av FNs generalsekretærs høynivågruppe for
klimafinansiering (Stoltenberg/Meles-rapporten).
Komiteen merker seg
at Paris-avtalens artikkel 6 åpner for utvikling av nye markedsmekanismer, og
at regelverket for disse mekanismene gjenstår å utarbeide. Dersom
forhandlingene med EU om felles gjennomføring ikke fører fram, er
Norges utslippsmål for 2030 betinget av tilgangen på markedsmekanismer
for handel med klimakvoter.
Komiteen mener det er avgjørende
at en eventuell bruk av klimakvoter for å oppfylle Norges utslippsmål
følger standarder som garanterer reelle og permanente utslippsreduksjoner
og miljømessig integritet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, vil peke på at regjeringen
i proposisjonen peker på målet om å «gjøre finansieringsstrømmer
forenlige med en klimarobust lavutslippsutvikling», som ett av tre
hovedformål med avtalen. Flertallet vil også peke
på at klimafinansiering er omtalt i proposisjonen som ett av flere mulige
nasjonalt fastsatte bidrag.
Flertallet viser til
at Paris-beslutningen sier at industrilandene tar sikte på at det
kollektive målet om mobilisering av 100 mrd. USD årlig fra 2020
skal fortsette til 2025, og at det skal vedtas et nytt mål for de
påfølgende årene.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne mener Norge bør melde inn et ambisiøst bidrag for
klimafinansiering. Dette medlem mener derfor at Norge
bør innføre en klimaprosent, noe som vil innebære at Norge skal
bruke tilsvarende 1 pst. av Norges samlede nasjonalinntekt (BNI)
per år til klimatiltak i utlandet. En slik forpliktelse tilsvarer
i overkant av 30 mrd. kroner. Dette medlem mener
klimaprosenten bør foreslås finansiert hovedsakelig gjennom å hente
penger fra Statens pensjonsfond utland (SPU), og betale disse inn
til FNs grønne klimafond. Dette medlem mener at en
klimaprosent er et rimelig norsk bidrag til den globale klimadugnaden.
Dette medlem vil peke på at SPU
er et resultat av at Norge har bidratt med en, relativt sett, svært stor
andel av verdens klimagassutslipp gjennom vår petroleumsproduksjon. Dette
medlem vil også peke på at råderetten over SPU gir Norge
et unikt politisk og økonomisk handlingsrom i en tid der en svært
omfattende global omstilling må skje svært raskt. Dette medlem understreker
også at forslaget innebærer årlige utgifter på rundt 0,5 pst. av
den samlede kapitalen i SPU. Dette medlem viser videre
til Dokument 8:64 S (2013–2014) om en klimaprosent.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskest mulig melde inn
innføring av en årlig norsk klimaprosent til klimatiltak i utlandet
som bidrag til Paris-avtalen.»
Dette medlem viser til at verden
har funnet mellom 5 og 10 ganger mer fossile ressurser enn vi kan
brenne innenfor rammen av togradersmålet. Dette medlem mener
derfor at det ikke bør åpnes for ny oljeleting på norsk sokkel,
og at regjeringen bør iverksette en gradvis og kontrollert utfasing
av norsk petroleumsproduksjon over en tjueårsperiode. Dette
medlem mener derfor at Norge bør melde inn en tilleggsforpliktelse
om utfasing av norsk petroleumsvirksomhet til FNs klimakonvensjon.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag;
«Stortinget ber regjeringen melde som tilleggsforpliktelse
til Paris-avtalen at norsk olje- og gassvirksomhet skal fases ut
over en 20-årsperiode.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
peke på at det er flere sider ved konsekvensene av regjeringens oppfølging
av en ratifikasjon av Paris-avtalen som står ubesvart, og som disse
medlemmer vil mene det hadde vært fordelaktig å få avklart
før avgivelse av saken etter planen.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi-
og miljøkomiteens utkast til innstilling datert 2. juni vedrørende
Prop. 115 S (2015–2016) Samtykke til ratifikasjon av Paris-avtalen
av 12. desember 2015 under FNs rammekonvensjon om klimaendring av 9. mai
1992.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop.
115 S (2015–2016) og har ingen ytterligere merknader.