Partskonferansen under FNs klimakonvensjon vedtok
i desember 2015 Paris-avtalen med tilhørende beslutninger. Paris-avtalen
og dens beslutninger markerer et vendepunkt for internasjonalt samarbeid
på klimaområdet. Avtalen bygger på og videreutvikler det eksisterende
internasjonale rammeverket på klimaområdet, og styrker gjennomføringen
av FNs rammekonvensjon om klimaendring av 9. mai 1992 (FNs klimakonvensjon).
Både folkerettslig og politisk representerer avtalen, sammen med
klimakonvensjonen, et rammeverk for fremtidig global klimainnsats.
Som i FNs klimakonvensjon vil partene i Paris-avtalen være stater
og regionale organisasjoner for økonomisk integrasjon.
For å bedre gjennomføringen av klimakonvensjonen
og dens målsetting tar avtalen sikte på å styrke den globale responsen
på trusselen som klimaendringene utgjør. Formålet inkluderer å
1. holde økningen i
den globale gjennomsnittstemperaturen godt under 2 °C sammenlignet
med førindustrielt nivå og tilstrebe å begrense temperaturøkningen
til 1,5 °C
2. øke evnen til å tilpasse seg klimaendringene
og fremme klimarobusthet og en lavutslippsutvikling, på en måte
som ikke setter matproduksjonen i fare
3. gjøre finansieringsstrømmer forenlige
med en klimarobust lavutslippsutvikling
Formålet skal nås på en måte som tar hensyn
til bærekraftig utvikling og innsats for å utrydde fattigdom. Gjennomføringen
skal også reflektere prinsippet om rettferdighet og prinsippet om
felles, men differensiert ansvar og respektive muligheter, sett
i lys av ulike nasjonale omstendigheter.
For å oppnå målet om begrenset temperaturøkning
setter avtalen opp et kollektivt utslippsmål. Det går ut på at partene
tar sikte på at de globale klimagassutslippene når toppunktet så
hurtig som mulig og deretter at utslippene reduseres raskt, slik
at det blir balanse mellom menneskeskapte utslipp og opptak av klimagasser
i løpet av andre halvdel av dette århundret. Dette balansepunktet
kan beskrives som klimanøytralitet.
Paris-avtalen er ikke tidsbegrenset, og den
er den første klimaavtalen som etablerer juridisk bindende forpliktelser
for alle parter om at de skal ha nasjonalt fastsatte bidrag som
skal meldes inn hvert femte år. De nasjonalt fastsatte bidragene
skal inkludere utslippsreduksjoner, og partene kan også inkludere
tiltak for klimatilpasning, klimafinansiering, kapasitetsbygging
og teknologiutvikling og -overføring. Avtalen etablerer også en
juridisk bindende forpliktelse om at alle parter skal gjennomføre
nasjonale tiltak for å følge opp disse nasjonalt fastsatte bidragene. Nasjonale
bidrag kan gjennomføres både med innenlandske tiltak og ved frivillig
samarbeid med andre parter, for eksempel i form av overføring av
utslippsreduksjoner. Avtalen oppretter et styrket måle- og rapporteringssystem
for tiltak og støtte der hver part skal gi informasjon om utslipp
og opptak av klimagasser (nasjonalt regnskap) og informasjon om
gjennomføring og oppnåelse av sine nasjonalt fastsatte bidrag til
utslippsreduksjoner.
Avtalen inneholder også bestemmelser om at innsatsen
til alle parter vil utgjøre en progresjon over tid. Den sier også
at utviklingsland skal motta støtte til gjennomføringen av de nasjonalt
fastsatte bidragene, og erkjenner at økt støtte vil muliggjøre økte
ambisjoner.
Når Paris-avtalen trer i kraft, vil den bli
en juridisk bindende avtale under FNs klimakonvensjon. Klimakonvensjonen
er det sentrale rammeverket for globalt samarbeid for å begrense
klimaendringer og styrke tilpasning til et klima i endring. Det
endelige målet med klimakonvensjonen er å oppnå stabilisering i
konsentrasjonen av klimagasser i atmosfæren på et nivå som vil forhindre
farlig, menneskeskapt påvirkning av klimasystemet.
Klimakonvensjonen inneholder ikke tallfestede, tidsbestemte
utslippsforpliktelser for de enkelte partene, men forplikter partene
til å sende inn informasjon om sine utslipp av klimagasser, og oppfordrer partene
til å ta hensyn til klimaet i sine nasjonale prosesser. Konvensjonen
etablerer et skille mellom industriland og utviklingsland gjennom
et eget vedlegg I. Den inneholder i tillegg ytterligere og mer spesifikke
forpliktelser for industrilandene, blant annet for rapportering,
utslippsbegrensninger og utvikling av nasjonale virkemidler og tiltak.
Partskonferansen er øverst besluttende organ
under klimakonvensjonen, og har til nå hatt årlige møter. På den
første partskonferansen i 1995 ble det erkjent at forpliktelsene
under konvensjonen ikke var tilstrekkelige til å nå konvensjonens
endelige mål. Det ble derfor vedtatt å igangsette forhandlinger
om en ny avtale under forutsetning av at dette ikke skulle føre
til nye forpliktelser for utviklingslandene.
Som et resultat av denne prosessen ble Kyotoprotokollen
vedtatt 11. desember 1997. Kyotoprotokollen er en juridisk bindende
avtale under klimakonvensjonen. Den har et omfattende system for
fleksibel gjennomføring og overholdelse av utslippsforpliktelsene.
Kyotoprotokollen trådte i kraft i 2005, og etablerte tallfestede
utslippsforpliktelser for perioden 2008–2012 for rundt førti parter
som den gang ble klassifisert som industriland. Disse er listet
opp i vedlegg B til protokollen, etter de samme hovedlinjer som
konvensjonens vedlegg I. Fremvoksende økonomier som Kina, India
og Brasil har ikke utslippsforpliktelser under Kyotoprotokollen.
Veksten i de globale klimagassutslippene har
de siste årene hovedsakelig funnet sted i utviklingsland. Utviklingslandenes
klimagassutslipp utgjør nå om lag to tredeler av de globale utslippene.
Dersom klimakonvensjonens langsiktige mål skal nås, vil det være
nødvendig å myke opp den rigide todelingen som følger av konvensjonen
og Kyotoprotokollen, slik at alle land stiller opp med sine bidrag
i en mer global avtale.
På partskonferansen for klimakonvensjonen i Durban
i 2011 ble det enighet om et mandat for å forhandle en protokoll,
et annet juridisk instrument eller et omforent juridisk bindende
resultat som skulle omfatte alle land (Durban-mandatet). Det var
også enighet om at den nye avtalen skulle være ferdig forhandlet
i 2015 og tre i kraft fra 2020. Kyotoprotokollen er ikke tidsbegrenset,
men dens andre forpliktelsesperiode utgår i 2020. Det er derfor
uvisst hvilken rolle Kyotoprotokollen vil ha etter 2020.
Forhandlingene under Durban-mandatet startet
i 2012 og ble avsluttet 12. desember 2015 med vedtaket av Paris-avtalen.
Den vil tre i kraft når minst 55 parter som til sammen står for
minst 55 pst. av de totale globale klimagassutslippene har ratifisert
eller på annen måte tiltrådt avtalen.
Ett av de mest grunnleggende elementene i Paris-avtalen
er at den gir hver part ansvaret for å fastsette sine nasjonale
bidrag. Den legger også opp til et system hvor partene må vurdere
sine nasjonale bidrag og oppdatere eller fornye disse regelmessig
i tråd med avtalens krav og prinsippene om at nye bidrag vil utgjøre
progresjon og høyest mulige ambisjon. Der Kyotoprotokollen fastslår
prosentvise mål om utslippsreduksjoner for industriland, pålegger
Paris-avtalen alle parter å utarbeide, melde inn og oppdatere nasjonalt
fastsatte bidrag som kan inkludere ulike former for mål eller tiltak
for utslippsreduksjoner. Partene er ikke juridisk bundet til å gjennomføre
bidragene, men partene skal gjennomføre nasjonale tiltak for å redusere
klimagassutslippene med sikte på å nå målene i sine bidrag. Avtalen
legger til rette for samarbeid mellom land om gjennomføring av de
nasjonalt nasjonal fastsatte bidrag, inkludert utslippsreduksjoner.
Paris-avtalen pålegger industriland en plikt
til å bistå utviklingsland med finansiering av utslippsreduserende
tiltak og tilpasning, i tråd med industrilandenes eksisterende forpliktelser
vedtatt under konvensjonen. Samtidig blir andre land oppfordret
til å bidra med slik støtte på frivillig basis.
Videre heter det i avtalen at industrilandene
bør fortsette å lede an i å mobilisere klimafinansiering fra flere
kilder, instrumenter og kanaler som en del av en felles global innsats.
Avtalen etablerer ikke en forpliktelse for hvert enkelt industriland
til å styrke mobiliseringen over tid, men oppfordrer til at dette
gjøres.
Paris-beslutningen sier at industrilandene tar
sikte på at det kollektive målet om mobilisering av 100 mrd. USD
årlig skal fortsette til 2025, og at partsmøtet for Paris-avtalen
før den tid skal vedta et nytt tallfestet mål med 100 mrd. USD årlig
som gulv.
Klimafinansiering er også en integrert del av
avtalens rapporteringssystem og den globale gjennomgangen.
Paris-avtalen ble åpnet for undertegning i New York
den 22. april 2016, og den ble undertegnet av Norge samme dag. Paris-avtalen
antas å være av særlig stor viktighet, slik at Stortingets samtykke
til ratifikasjon er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet
ledd.
Avtalen nødvendiggjør ikke lov- eller forskriftsendring
for å kunne ratifiseres, men vil legge juridiske og politiske føringer
på Norges nasjonale og internasjonale klimaarbeid.
Avtalen i engelsk originaltekst, med oversettelse til
norsk, følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Norge har meldt inn som et nasjonalt fastsatt
bidrag et betinget mål om å redusere utslippene av klimagasser med
minst 40 pst. i 2030 sammenlignet med nivået i 1990, jf. Meld. St.
13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse for 2030 – en felles løsning
med EU. Norge er i dialog med EU om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen,
og intensjonen om felles oppfyllelse ble formelt bekreftet på EUs
miljørådsmøte i september 2015.
Norge deltar i EUs kvotesystem gjennom EØS-avtalen.
Kvotesystemet setter et tak for de samlede klimagassutslippene som
er omfattet av systemet. Dette taket vil bli gradvis redusert, og
i 2030 vil utslippene være 43 pst. lavere enn nivået i 2005.
Felles oppfyllelse med EU betyr at også ikke-kvotepliktige
utslipp vil bli inkludert i samarbeidet med EU. Regjeringen arbeider
for at Norges mål for utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig sektor
fastsettes på samme grunnlag som for EU-landene, og i størst mulig
grad parallelt med EU-landene. Det forutsettes at Norge får samme
tilgang til fleksibilitet i gjennomføringen som EUs medlemsland.
EU-kommisjonen forventes å legge frem et forslag
til EU-landenes nasjonale mål for ikke-kvotepliktig sektor til sommeren
2016. Endelig avtale mellom Norge og EU forventes først i 2017/2018,
etter at EU har fastsatt relevant regelverk. Norge følger regelverksutviklingen
nøye og gir innspill i relevante prosesser.
Dersom en felles løsning ikke fører frem, vil
målet om minst 40 pst. utslippsreduksjon i 2030 sammenliknet med
1990 være Norges nasjonalt fastsatte bidrag til Paris-avtalen. Dette
målet er betinget av tilgang på fleksible mekanismer i avtalen og
en godskriving av Norges deltakelse i EUs kvotesystem som bidrag
til å oppfylle vårt bidrag.
Paris-avtalen åpner eksplisitt for at land og
regionale organisasjoner, som EU, kan samarbeide om nasjonalt fastsatte
bidrag. Norges intensjon om å gjennomføre bidraget sammen med EU
legger ingen føringer på hvor raskt Norge kan ratifisere Paris-avtalen.
Departementet viser til at avtalen er i tråd
med norsk politikk og med forhandlingsmandatet som ble fastsatt
i forkant av partskonferansen.
Den nye klimaavtalen innebærer økte krav over tid
også for Norge. Forutsatt Stortingets samtykke til ratifikasjon
vil Norge, sammen med andre parter til avtalen, måtte bidra til
å begrense den globale oppvarmingen i tråd med avtalens formål.
Det kollektive overordnede temperaturmålet er skjerpet sammenlignet
med beslutningen fra partskonferansen for klimakonvensjonen i Cancún
i 2010, der det ble vedtatt et mål om å holde temperaturøkningen
under 2 °C.
Paris-avtalen fremmer en prosess hvor partene vil
føre en gradvis mer ambisiøs klimapolitikk. Norge vil være forpliktet
til å melde inn nasjonalt fastsatte bidrag, som inkluderer utslippsmål,
innen 2020, og deretter hvert femte år. Hvert suksessive bidrag
vil utgjøre en progresjon i forhold til gjeldende bidrag og høyest
mulig ambisjon. Det spesifiseres ikke hva som menes med mer ambisiøst,
men av dette følger at det er nødvendig at innsatsen øker over tid
ut over det som gjøres i dag.
Alle parter oppfordres til å formulere og melde inn
langsiktige lavutslippsstrategier. I beslutningene fra partskonferansen
inviteres parter til å melde inn slike strategier innen 2020.
Norge skal også rapportere til klimakonvensjonen
hvordan de nasjonalt fastsatte bidragene følges opp. På dette, og
mange andre punkter, står Norge godt rustet til å oppfylle forpliktelser
gjennom eksisterende forpliktelser under klimakonvensjonen og Kyotoprotokollen.
Norge sendte inn informasjon om vårt indikative nasjonalt
fastsatte utslippsbidrag for perioden frem til 2030 i mars 2015,
der målet oppgis å være å redusere utslippene med minst 40 pst.
i 2030 sammenlignet med 1990, og at dette skal gjennomføres sammen med
EU.
Paris-beslutningen slår fast at industrilandene samlet
tar sikte på at mobilisering av 100 mrd. USD årlig fra 2020 skal
fortsette til 2025, og at partsmøtet for avtalen før den tid skal
vedta et nytt tallfestet mål.
Det må påregnes at avtalen over tid vil medføre samfunnsøkonomiske
og administrative konsekvenser. Kostnadene for Norge vil, som i
dag, mest sannsynlig bestå dels av kostnader knyttet til å redusere klimagassutslipp
gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner,
kvotehandel og prosjektbasert samarbeid, og dels av kostnader knyttet
til finansiell og annen støtte til utviklingsland for at disse skal
klare å gjennomføre sine nasjonalt fastsatte bidrag og strekke seg
utover dette.
Norge er i dialog med EU om felles oppfyllelse av
utslippsmålet for 2030, i tråd med avtalens artikkel 4 nr.16, som
gir rom for slikt samarbeid. I Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse
for 2030 – en felles løsning med EU, er det gjort rede for mulige
økonomiske og administrative konsekvenser av en forpliktelse frem
mot 2030.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med en sak, etter at innsatsfordelingen i EU er klar, som beskriver
hvordan regjeringen vil arbeide for å nå utslippsmålene.
Klimaendringene er en global utfordring som krever
internasjonalt samarbeid. Regjeringen mener Norge bør bidra i den
globale innsatsen ved å bli part til avtalen. Avtalen er den første
juridisk bindende klimaavtalen hvor alle parter skal ha nasjonalt
fastsatte bidrag. Avtalens formål er ambisiøst, og kan bare oppnås
dersom alle store utslippsland blir part til avtalen og leverer
og følger opp sine bidrag. Oppslutningen under vedtaket av avtalen
under FNs klimakonferanse i Paris gir grunn til å tro at mange land
vil signere og ratifisere avtalen. Selv om avtalen er en folkerettslig
avtale og således juridisk bindende for landene, er de individuelle
forpliktelsene begrenset. Det enkelte lands bidrag skal fastsettes
nasjonalt, og partene skal gjennomføre nasjonale tiltak for å redusere
klimagassutslipp med sikte på å nå målene i sine bidrag. Avtalen
legger til rette for samarbeid mellom land om gjennomføring av de
nasjonalt fastsatte bidrag, herunder utslippsreduksjoner.