Innstilling frå kommunal- og forvaltingskomiteen o m Endringar i statsbudsjettet 2016 under Justis- og beredskapsdepartementet

Dette dokument

  • Innst. 135 S (2016–2017)
  • Kildedok: Prop. 30 S (2016–2017), kap. 490, 496, 497, 3490, 3496 og 3497
  • Dato: 09.12.2016
  • Utgiver: kommunal- og forvaltingskomiteen
  • Sidetall: 5
Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Samandrag

1.1 Innleiing

Justis- og beredskapsdepartementet legg i proposisjonen fram forslag om endringar i løyvingane under diverse kapittel i statsbudsjettet 2016.

Kap. 490 Utlendingsdirektoratet

Post 1 Driftsutgifter

På bakgrunn av auka refusjonar frå andre etatar knytt til utvikling av IKT-system blir det i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på kap. 490, post 1 med 15 mill. kroner mot ein tilsvarande auke av løyvinga på kap. 3490, post 5.

I statsbudsjettet for 2016 er det planlagt for at Noreg kan ta imot 750 asylsøkjarar gjennom relokaliseringsprogrammet til EU i 2016. Det er gitt ei løyving på 56 mill. kroner til formålet over kap. 490, post 1. Justis- og beredskapsdepartementet har inngått avtaler med greske og italienske myndigheiter og Noreg vil ha 750 plassar tilgjengeleg i 2016. Fordi Hellas og Italia har inntil to månader på seg til å overføre søkjaren er det knytt noko uvisse til når personane kjem til Noreg. Regjeringa har varsla at løyvinga vil bli fordelt på andre kapittel og postar når opplegget for mottak av asylsøkjarar gjennom ordninga er nærare fastsett. Det blir i proposisjonen foreslått å omdisponere 11,3 mill. kroner av beløpet frå posten til kap. 440, post 01 til registrering hos politiet. Utgiftene knytt til mottak og opplæring i norsk og samfunnsfag blir anslått av Berekningsgruppa for utlendingsforvaltninga. Utgiftene knytt til relokalisering på disse postane er dermed tatt høgde for. Når det gjeld utgifter til behandling av saker blir det antatt at UDI først vil behandle desse sakene i 2017 og difor blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga med 44,8 mill. kroner knytt til relokalisering.

Samla blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 41 mill. kroner.

Post 21 Særskilde driftsutgifter, asylmottak

Anslaget for venta mengd asylsøkjarar i 2016 er redusert frå 25 000 til 3 550 samanlikna med anslag i samanheng med revidert nasjonalbudsjett 2016. Anslaget inkluderer asylsøkjarar gjennom relokaliseringsprogrammet til EU. Berekningsgruppa for utlendingsforvaltninga understrekar uvisse. Som følgje av dei låge innkomstane har mottakskapasiteten blitt redusert. Som følgje av den auka innkomsten av asylsøkjarar hausten 2015 blei det oppretta innkomstsentre i Østfold og i Finnmark. På grunn av færre asylsøkjarar i 2016 blei det i juni bestemt å avvikle drift på innkomstsenteret i Finnmark. Samtidig er driftsutgiftene til innkomstsenteret Østfold redusert.

Løyvingsbehovet på posten er høgare enn ei rein volumjustering av posten på grunn av fleire unytta mottaksplasser enn normalt. Dette kjem i hovudsak av at det inntil hausten 2016 har blitt utvist varsemd med å redusere mottakskapasiteten som følgje av oppseiingstid på eksisterande mottaksplassar. Innkomsten av asylsøkjarar aukar normalt i sommarmånadene, og den sterke auka i mengd asylsøkjarar i 2015 kom først utover hausten frå august. På grunn av dette har ein venta med å bygge ned deler av mottakskapasiteten for å forhindre same krevjande situasjon som hausten 2015, dersom ein liknande utvikling skulle oppstå i 2016. Vidare har utgiftene til innkvartering av asylsøkjarar i påvente av registrering blitt om lag 52 mill. kroner høgare enn tidlegare antatt.

Reduserte utgifter knytt til behov for kapasitet i mottak er anslått til 485,6 mill. kroner og det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten tilsvarande.

Post 22 Særskilde driftsutgifter, tolk og omsetting

På grunn av færre asylsøkjarar, meir effektiv avvikling av intervju og auka forskyving av utbetalingar til 2017 blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 3,4 mill. kroner.

Post 60 Tilskot til vertskommunar for asylmottak

Som følge av reduserte asylinnkomstar blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 114,1 mill. kroner.

Post 70 Stønadar til bebuarar i asylmottak

Som følge av reduserte asylinnkomstar blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 71,9 mill. kroner.

Post 75 Reiseutgifter for flyktningar til og frå utlandet, kan overførast

Som følge av lågare utgifter per reise blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 3,3 mill. kroner.

Kap. 3490 Utlendingsdirektoratet

Post 1 Retur av asylsøkjarar med avslag og tilbakevending for flyktningar, ODA-godkjende utgifter

På bakgrunn av auka del returar til ODA-land blir det i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på posten med 5,6 mill. kroner.

Post 3 Reiseutgifter for flyktningar til og frå utlandet, ODA-godkjende utgifter

På bakgrunn av forslag om reduksjon på kap. 490, post 75, blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 3,3 mill. kroner.

Post 4 Asylmottak, ODA-godkjende utgifter

På bakgrunn av forslag om reduserte løyvingar på kap. 490, post 21, post 60 og post 70, blir det i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 105,6 mill. kroner.

Post 5 Refusjonsinntekter

På bakgrunn av auka refusjonar frå andre etatar knytt til utvikling av IKT-system blir det i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på posten med 15 mill. kroner mot tilsvarande auke på kap. 490, post 01.

Kap. 496 Busetting av flyktningar og tiltak for innvandrarar

Post 60 Integreringstilskot

Det blir i proposisjonen vist til at det er behov for å busette færre einslege mindreårige flyktningar i 2016 enn det Integrerings- og mangfaldsdirektoratet oppmoda kommunane om å busette. Departementet er kjent med at nokre kommunar som av denne grunn likevel ikkje skal busette einslege mindreårige, har hatt utgifter knytt til førebuing av busettinga. Regjeringa vil vurdere nærmare desse kommunane sine kostnader knytt til førebuing av busetting av einslege mindreårige flyktningar, og vil kome tilbake til dette i samband med revidert nasjonalbudsjett 2017.

Behovet for 2016 er anslått redusert med 403,9 mill. kroner samanlikna med gjeldande budsjett. Reduksjonen skuldast i hovudsak at ein lågare del av år 1-tilskot for busette i 2016 vil bli utbetalt inneverande år samanlikna med gjeldande budsjett 2016.

Det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 403,9 mill. kroner.

Post 61 Særskilt tilskot ved busetting av einslege mindreårige flyktningar

Behovet i 2016 er anslått redusert med 96,7 mill. kroner samanlikna med gjeldande budsjett. Reduksjonen skuldast i hovudsak ein reduksjon i prognosen for busettingsbehovet for einslege mindreårige, og dermed reduksjon i prognosen for talet på busette einslege mindreårige som utløyser særskilt tilskot.

Det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 96,7 mill. kroner.

Post 62 Kommunale innvandrartiltak

Det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 0,5 mill. kroner mot tilsvarande auke av kap. 496, post 71, jf. omtale under denne posten.

Post 71 Tilskot til innvandrarorganisasjonar og anna frivillig verksemd

Det blei i Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2016 vedtatt å gi 1 mill. kroner til Just Unity og 2 mill. kroner til Fargespill Bergen frå posten. Løyvinga på posten blei i den samanheng auka med 2,5 mill. kroner. Resterande 0,5 mill. kroner skulle dekkjast innanfor eiga ramme.

Det blir i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på posten med 0,5 mill. kroner mot tilsvarande reduksjon av kap. 496, post 62.

Kap. 3496 Busetting av flyktningar og tiltak for innvandrarar

Post 1 Integreringstilskot for overføringsflyktningar, ODA-godkjende utgifter

Løyvinga på posten er anslått auka med 30,6 mill. kroner. Auken kjem av ein auke i prognosen for overføringsflyktningar i 2016 samanlikna med det som ligg til grunn i gjeldande budsjett.

Det blir i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på posten med 30,6 mill. kroner.

Post 2 Særskilt tilskot ved busetting av einslege mindreårige flyktningar, ODA-godkjende utgifter

Løyvinga på posten er anslått redusert med 14,2 mill. kroner. Reduksjonen kjem av ein reduksjon i prognosen for talet på busette einslege mindreårige i 2016 samanlikna med det som ligg til grunn i gjeldande budsjett.

Det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 14,2 mill. kroner.

Kap. 497 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

Post 22 Prøver i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

Det har blitt avlagt fleire prøver enn det som låg til grunn for løyvinga.

Det blir i proposisjonen foreslått å auke løyvinga på posten med 0,3 mill. kroner til fleire prøver som er avlagt.

Post 60 Tilskot til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

Behovet er anslått redusert med 220,3 mill. kroner samanlikna med gjeldande budsjett. Reduksjonen kjem i hovudsak av ein reduksjon i talet på asylsøkjarar i målgruppa for norskopplæring i mottak for 4. kvartal 2015, samt reduksjon i talet på asylsøkjarar i målgruppa for norskopplæring i mottak for 1.–3. kvartal 2016. I tillegg er det ein reduksjon i talet på personar som utløyser persontilskot for år 1 med ankomstår 2016.

Det blir i proposisjonen foreslått å redusere løyvinga på posten med 220,3 mill. kroner.

Kap. 3497 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

Post 1 Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter

Løyvinga på posten er i proposisjonen anslått redusert med 179,2 mill. kroner. Reduksjonen kjem av at prognosen for talet på asylsøkjarar i målgruppa for norskopplæring i mottak er redusert, både for 4.kvartal 2015 og 1.–3. kvartal 2016.

2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen, og Eirin Sund, frå Høgre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N. Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, handsamar i innstillinga Prop. 30 S (2016–2017), budsjettkapitla 490, 496, 497, 3490, 3496 og 3497.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter endringsforslagene i proposisjonen. Samtidig vil dette medlem vise til at de 662 mill. kroner som foreslås omdisponert på bistandsbudsjettet i Prop. 23 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Utanriksdepartementet, kun utgjør en del av de totale innsparingene som følge av lavere ankomsttall til Norge i 2016. Totalt har lavere ankomsttall av asylsøkere ført til innsparinger på 1,4 mrd. kroner, hvorav 662 mill. kroner er innsparinger i ODA-godkjente asyl og flyktningutgifter i Norge. Dette medlem understreker at den totale summen på 1,4 mrd. kroner, som ble bevilget av Stortinget for å bistå flyktninger og asylsøkere, bør brukes til dette formålet. Dette medlem mener derfor at alle disse innsparingene også under andre rammeområder, i sin helhet skal omdisponeres til å bistå flyktninger. Dette medlem viser til at FN nylig har bedt om 190 mrd. kroner til nødhjelp i 2017. Aldri før har det vært innmeldt et tilsvarende stort behov for humanitær hjelp. Å omdisponere midler som skulle blitt brukt til flyktninger i Norge for å hjelpe flyktninger der de er, er etter dette medlems syn, et lite, men viktig bidrag til å avhjelpe den svært akutte situasjonen.

Dette medlem viser til merknad og forslag fra Sosialistisk Venstrepartis medlem i utenriks- og forsvarskomiteen i komiteens innstilling vedrørende Prop. 23 S (2016–2017), hvor det foreslås at de totalt anslagsvis 700 mill. kroner som er innspart på ulike poster knyttet til utlendingsfeltet på Justis- og beredskapsdepartementets budsjett omdisponeres til kap. 163 Naudhjelp, humanitær hjelp og menneskerettar. Midlene foreslås brukt til tiltak for å bistå flyktninger i Syria og nærområdene, avhjelpe den svært akutte situasjonen for flyktninger i Sør-øst Europa, blant annet Hellas og Italia, i tillegg til å gi ekstra midler til organisasjoner som jobber i andre områder der den humanitære situasjonen er særlig akutt, som Jemen og Sør-Sudan. Det understrekes at midlene må bevilges til organisasjoner som er i stand til å motta disse ekstra bevilgningene før utgangen av 2016.

3. Tilråding frå komiteen

Tilrådinga frå komiteen blir fremja av ei samrøystes komite.

Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2016 blir det gjort følgande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

490

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, blir redusert med …

41 000 000

frå kr 1 233 797 000 til kr 1 192 797 000

21

Særskilte driftsutgifter, asylmottak, blir redusert med …

485 594 000

frå kr 5 767 834 000 til kr 5 282 240 000

22

Særskilte driftsutgifter, tolk og omsetting, blir redusert med …

3 356 000

frå kr 90 589 000 til kr 87 233 000

60

Tilskot til vertskommunar for asylmottak, blir redusert med …

114 074 000

frå kr 706 695 000 til kr 592 621 000

70

Stønadar til bebuarar i asylmottak, blir redusert med …

71 889 000

frå kr 720 018 000 til kr 648 129 000

75

Reiseutgifter for flyktningar til og frå utlandet, kan overførast, blir redusert med …

3 302 000

frå kr 20 672 000 til kr 17 370 000

496

Busetting av flyktningar og tiltak for innvandrarar

60

Integreringstilskot, kan overførast, blir redusert med …

403 870 000

frå kr 10 046 310 000 til kr 9 642 440 000

61

Særskilt tilskot ved busetting av einslege, mindreårige flyktningar, overslagsløyving, blir redusert med …

96 696 000

frå kr 763 136 000 til kr 666 440 000

62

Kommunale innvandrartiltak, blir redusert med …

500 000

frå kr 198 157 000 til kr 197 657 000

71

Tilskot til innvandrarorganisasjonar og anna frivillig verksemd, blir auka med …

500 000

frå kr 83 708 000 til kr 84 208 000

497

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

22

Prøver i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar, blir auka med …

272 000

frå kr 13 782 000 til kr 14 054 000

60

Tilskot til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar, blir redusert med …

220 333 000

frå kr 2 371 113 000 til kr 2 150 780 000

Inntekter

3490

Utlendingsdirektoratet

1

Retur av asylsøkjarar med avslag og tilbakevending for flyktningar, ODA-godkjende utgifter, blir auka med …

5 559 000

frå kr 128 313 000 til kr 133 872 000

3

Reiseutgifter for flyktningar til og frå utlandet, ODA-godkjende utgifter, blir redusert med …

3 302 000

frå kr 22 672 000 til kr 19 370 000

4

Asylmottak, ODA-godkjende utgifter, blir redusert med …

105 561 000

frå kr 4 677 780 000 til kr 4 572 219 000

5

Refusjonsinntekter, blir auka med …

15 000 000

frå kr 11 557 000 til kr 26 557 000

3496

Busetting av flyktningar og tiltak for innvandrarar

1

Integreringstilskot for overføringsflyktningar, ODA-godkjende utgifter, blir auka med …

30 625 000

frå kr 285 175 000 til kr 315 800 000

2

Særskilt tilskot ved busetting av einslege, mindreårige flyktningar, ODA-godkjende utgifter, blir redusert med …

14 183 000

frå kr 71 295 000 til kr 57 112 000

3497

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for vaksne innvandrarar

1

Norskopplæring i mottak, ODA-godkjende utgifter, blir redusert med …

179 228 000

frå kr 397 147 000 til kr 217 919 000

Oslo, i kommunal- og forvaltingskomiteen, den 9. desember 2016

Helge André Njåstad

leiar og ordførar