Fordeling av Norsk Tipping sitt
overskot til samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar
Tippenøkkelen har
endra seg over tid, og samfunnsnyttige og humanitære formål har
vore ein del av tippenøkkelen sidan 2009. Fordelinga av midlar er regulert
i forskrift. Nye vilkår for at ein samfunnsnyttig og humanitær organisasjon
skal kunne få tippemidlar, blei fastsette i forskrift 9. august
2013. Samtidig blei det etablert ei overgangsordning for dei aktuelle
organisasjonane for perioden 2014–2017. Ei permanent ordning for
fordeling skal fastsetjast frå 2018.
I 2003 vedtok Stortinget
å forby gevinstautomatar og gi Norsk Tipping einerett til å drive
terminalar i Noreg. Forbodet mot gevinstautomatar tredde i kraft
i 2007. Reguleringa av spelmarknaden i Noreg medførte at mange organisasjonar
fekk eit vesentleg inntektstap.
Søknader om kompensasjon
for bortfall av gevinstautomatinntekter blei i 2008 behandla etter
mellombels forskrift. Fordelinga av midlar frå 2009 er regulert
i forskrift om tilskot til organisasjonar frå Norsk Tipping. Av
tilgjengelege midlar til samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar
går 82,9 prosent til dei ti humanitære organisasjonane som hadde
mest automatinntekter, 10H. Dei resterande 17,1 prosent blir fordelte
av Lotteritilsynet etter søknad til andre organisasjonar som fekk
inntekter frå lovleg oppstilte gevinstautomatar i 2002. Tilskot blir
berekna på bakgrunn av den enkelte organisasjon sin prosentdel av
det samla overskotet frå gevinstautomatar i 2001.
I 2015 fekk samfunnsnyttige
og humanitære organisasjonar til saman 636,5 mill. kroner frå overskotet
til Norsk Tipping. Av desse er over 76 mill. kroner fordelte til
nye organisasjonar i ordninga.
Ei permanent ordning
for fordeling av Norsk Tipping sitt overskot til samfunnsnyttige
og humanitære organisasjonar skal fastsetjast frå 2018. Målet med
ei permanent ordning for fordeling av Norsk Tipping sitt overskot
til samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar frå 2018 er å sikre
ein langsiktig og robust modell som bidreg til å vidareføre og tryggje
viktige samfunnsoppgåver som store landsdekkjande og humanitære
organisasjonar utfører på områda helse, sosiale tenester/krisehjelp,
og støttearbeid og natur- og miljøvern/dyrevern, i tillegg til å
sørgje for at sentrale rednings- og beredskapsoppgåver blir vidareførte.
Stortinget har gjennom
beredskapsmeldinga slått fast at det er viktig å sikre den frivillige
beredskapen. Noreg er avhengig av frivillige ressursar for å kunne sikre
ei nasjonal redningsteneste som når alle, uavhengig av kvar i landet
katastrofen skjer. Redningsselskapet, Røde Kors og Norsk Folkehjelp
har bygd opp kompetanse og beredskap over lang tid og har operativ
verksemd i heile landet.
Røde Kors, Redningsselskapet
og Norsk Folkehjelp utfører oppgåver som er sentrale for norsk redning
og beredskap, og som varetek vesentlege samfunnsoppgåver som må
vidareførast. Det er viktig å sikre at rednings- og beredskapsoppgåvene
til desse organisasjonane kan halde fram på tilsvarande nivå som
i dag. Det føreset at Røde Kors, Redningsselskapet og Norsk Folkehjelp
har føreseielege rammevilkår gitt oppgåvene dei har i ein krisesituasjon.
Departementet foreslår derfor at desse organisasjonane blir sikra
ein fast prosentdel i ein ny fordelingsmodell.
I dag får Røde Kors
34,9 prosent (215 mill. kroner), Redningsselskapet 21,5 prosent
(132 mill. kroner) og Norsk Folkehjelp 2,6 prosent (16 mill. kroner)
frå delar av ordninga. Andre organisasjonar som bidreg til nasjonal
beredskap innanfor redning, helse og omsorg, vil kunne søkje midlar
frå ordninga frå 2018 så sant dei fyller vilkåra.
Departementet tilrår
å vidareføre kriteria frå den mellombelse ordninga frå 2014 til
2017 i ordninga frå 2018, med enkelte mindre justeringar. Kriteria
avgrensar omgrepet «samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar»
i tilknyting til fordelinga av overskotet til Norsk Tipping og definerer
kva for organisasjonar som vil kunne falle innanfor ordninga under ein
ny modell. Det er lagt til grunn at for å kunne få midlar til samfunnsnyttige
og humanitære organisasjonar må organisasjonen oppfylle alle desse
kriteria:
-
lotteriverdig og
registrert i Lotteriregisteret
-
registrert i Frivilligregisteret
under oppgitte kategoriar
-
landsdekkjande
-
ikkje-fortenestebasert
og frivillig
-
andreorientert
Det er
foreslått å vidareføre fordelingsgrunnlaget for den enkelte søkjaren
(dei totale driftskostnadene til sentralleddet i samsvar med rekneskapen
frå førre året, redusert med frådragspostar) som i dagens forskrift
for nye søkjarar. På bakgrunn av dei fastsette vilkåra er det den
nasjonale verksemda knytt til den frivillige og ikkje-fortenestebaserte
delen av organisasjonsverksemda som blir lagd til grunn. Kvar godkjende
søkjar vil få ein del av beløpet til fordeling som svarer til søkjarens
del av det totale fordelingsgrunnlaget, etter at den faste delen
til dei tre beredskapsorganisasjonane er fordelt.
For å unngå at det
blir for få midlar til fordeling på den enkelte organisasjonen i
framtida, meiner departementet at det er formålstenleg å halde på
ei minstegrense i søknadsgrunnlaget. Departementet tilrår ei minstegrense
på 15 mill. kroner.
Departementet legg
opp til at overgangsordninga blir forlengd med eitt år (ut 2018)
for organisasjonar som hadde inntekter frå lovleg oppstilte automatar
i 2002. Røde Kors, Redningsselskapet og Norsk Folkehjelp vil inngå
i den permanente ordninga frå 2018 med ein fast del. Andre organisasjonar
søkjer på like vilkår i tråd med kriterium for å delta i ordninga
frå 2018.