2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, merker seg at Arbeids- og velferdsetaten (Nav) har behov for å kunne innhente informasjon fra utdanningsinstitusjoner om ungdommens status som elev og eventuelle progresjon for å fastsette bidrag etter fylte 18 år. Alternativet faglig progresjon omfatter opplysninger om linjebytter, omfang av studiet, etc., men ikke informasjon om karakterer. Den nødvendige informasjonen er ungdommene i dag selv pliktige til å dokumentere, og i de tilfellene dette ikke gjøres, kan situasjonen være at søker får avslag, eller på den annen side at fastsatt bidrag løper selv om vilkårene ikke er oppfylt. I tillegg vil den foreslåtte endringen i lovens § 70 medføre en forenkling og effektivisering av saksbehandlingen.

Komiteen merker seg også at det er ønsket en utvidelse av motregningsadgangen, som nå er begrenset til å gjelde tilfeller der et bidrag blir satt ned etter barneloven enten som endring eller midlertidig vedtak. Den foreslåtte lovendringen medfører at adgangen til å motregne for mye betalt barnebidrag i framtidige betalingsterminer også gjelder i de tilfellene hvor barnebidragene er satt ned etter klage eller etter søknad. Dette har til hensikt å forenkle og effektivisere tilbakebetaling av utestående krav.

Komiteen anerkjenner at begge disse lovendringene sannsynligvis vil medføre effektivisering av saksbehandlingen hos Nav. Når det gjelder innhenting av informasjon fra utdanningsinstitusjoner, merker komiteen seg at departementet også mener at en slik hjemmel vil kunne motvirke misbruk av bidragsordningen og virke konfliktdempende. Komiteen viser til høringsuttalelsen fra Jussformidlingen, som påpeker at det kan anses som ubehagelig for den enkelte at Nav henvender seg til utdanningsinstitusjonen uten vedkommendes samtykke, og merker seg derfor behovet for å holde ungdommene informert om hvordan Nav vil innhente informasjon fra utdanningsinstitusjonene. Når det gjelder utvidelse av motregningsadgangen, viser komiteen til høringsuttalelsen fra Jussformidlingen, som etterlyser klare retningslinjer for hvordan Nav skal motregne i framtidige barnebidrag, gjerne inkludert en øvre grense for hvor mye det skal være adgang til å trekke månedlig. Dette for å tilrettelegge for en viss forutsigbarhet for ungdommene som får bidraget redusert som følge av motregningsadgangen.

Komiteen merker seg at i tillegg til de to ovenfor nevnte lovendringene har departementet også foreslått flere forskriftendringer, der flertallet av høringsinstansene har innvendinger til tre av disse forslagene. På bakgrunn av høringsuttalelsene har departementet valgt å bare gå videre med ett av disse tre forslagene, og det er forslaget om at skoleelevens egen inntekt over 45 900 kroner skal gis mer direkte betydning. Komiteen viser til at departementet har forsøkt å imøtekomme høringsinstansenes innvendinger ved å moderere sitt opprinnelige forslag og foreslå at bare en fjerdedel av barnets inntekt over 68 850 kroner går til fradrag i det fastsatte bidraget. Den andre fjerdedelen tilgodeses den andre forelderen, siden ungdommens kostnader skal deles mellom foreldrene. Slik mener departementet at de tydeliggjør foreldrenes hovedansvar for forsørgelsen gjennom ungdommens videregående skolegang, samtidig som ungdommen selv gis et økt ansvar for egen forsørgelse uten at insentivet til å jobbe ved siden av skolen forsvinner.