Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til rapporten fra Evalueringsutvalget for EOS-utvalget, forslaget til lovtekst og saksfremstillingen over. I komiteens innstilling til Evalueringsutvalgets rapport drøftes hvorfor komiteen ønsker å beholde dagens ordninger på enkelte punkter der utvalget har foreslått endringer. Forslagsstillerne har fulgt opp komiteens synspunkter.

I uttalelsene til representantforslaget fra Forsvarsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, PST og EOS-utvalget, blir spesielt spørsmål om innsyn i særlig sensitiv informasjon drøftet. Departementene og PST peker på behovet for begrensninger i innsynsretten når det gjelder særlig sensitiv informasjon i tilknytning til PSTs kildeførsel, og foreslår en lovendring for å ivareta dette. Et slikt forslag foreligger ikke fra Evalueringsutvalget, og har derfor ikke vært gjenstand for komiteens vurdering før innspillene ble mottatt.

Komiteen vil understreke at kildevern er avgjørende for en operativ tjeneste og er opptatt av at dette ivaretas. Komiteen er av den oppfatning at kildevernet i dag fungerer etter hensikten. Kilder som samarbeider med PST og dem som er på oppdrag for Etterretningstjenesten, kan være trygge på at deres identitet har et godt vern. I Justis- og beredskapsdepartementets forslag til lovendring kommer det frem at intensjonen med forslaget er at «identiteten til menneskelige kilder» i PST ikke skal være tilgjengelig for EOS-utvalget. Det er den ikke i dag, og det foreligger ikke et ønske om å få slik informasjon. Den demokratiske kontrollen av bruk av kilder dreier seg om metodebruk og årsaken til registrering. Det er etter komiteens syn i dag mulig å ivareta denne samtidig som kildevernet sikres. Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet foreslår et nytt fjerde ledd i § 8, om begrensning i adgang til sensitiv informasjon, med oppstilling etter de samme kriterier som for E-tjenesten.

Komiteen viser til ulikhetene i tjenestenes oppdrag, mandat, tilrettelegging for kontroll og informasjonshåndteringssystemer. Komiteen viser til forsiktighetsregelene som den mener EOS-utvalget overholder i sine kontroller. Der fremgår det at EOS-utvalget skal

  • Iaktta hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter (jf. forslaget § 2 annet ledd)

  • Innrette kontrollen slik at den er til minst mulig ulempe for tjenestene (jf. forslaget § 2 annet ledd)

  • Ikke søke mer omfattende innsyn i gradert materiale enn nødvendig ut fra kontrollformålene (jf. forslaget § 8 tredje ledd)

  • Så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet (jf. forslaget § 8 tredje ledd)

I representantforslaget viser forslagsstillerne til at

«PST har ikke funnet å kunne tilrettelegge systemene slik at EOS-utvalget kan få tilgang til informasjon om tjenestens kilder uten å få kjennskap til deres identiteter. Forslagsstillerne vil påpeke at en forutsetning for å gi EOS-utvalget tilgang til PSTs register for kildeopplysninger er at det vil være praktisk mulig og forsvarlig av hensyn til kildevernet. Forslagsstillerne vil videre vise til at utvalget etter forslaget til § 8 tredje ledd annet punktum så vidt mulig skal iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet».

Hva som er praktisk mulig og forsvarlig av hensyn til kildevernet, er det behov for å ha transperante kriterier for. Komiteen viser til at det er statsrådenes ansvar å sette tjenestene i stand til å utføre sitt virke på en måte som gjør det tilgjengelig for kontroll, og samtidig ivareta kildevernet. Komiteen ber derfor om at dette arbeidet prioriteres og at PSTs register innrettes slik at kontroll av metode er mulig å gjennomføre uten å avdekke identitet.

Kontrollen er kildens identitet uvedkommende. Kontrollbehovet knytter seg blant annet til:

  • Nødvendigheten av nedtegning av opplysninger om kildens nærstående.

  • Nødvendigheten av nedtegning av negative opplysninger om kilden selv (som nedtegnes for å vurdere kildens troverdighet).

  • Nødvendigheten av lagring av opplysninger om overvåkede personer som ikke anses relevante for overvåkingsformål, men som lagres i kildeføringssystemet for å håndtere kildeføringen som metode.

  • Om tjenestens kildeføring trår over grensen for ulovlig provokasjon.

  • Om kildeføringen er i tråd med PSTs interne rutiner.

Komiteen er av den oppfatning at dagens innsynsrett, sammen med forsiktighetsregelen, fungerer etter hensikten med å ivareta kildevernet og kontrollbehovet for metodebruk og ønsker å opprettholde denne.

Komiteen viser til at lovforslaget, med unntak av noen tilføyelser i § 6 og enkelte språklige og mindre lovtekniske justeringer, er i samsvar med forslaget som ble fremsatt i Dokument 8:63 L (2016–2017). I §§ 17 og 21 er det foretatt opprettinger i henvisninger.