Søk

Innhold

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Nancy P. Anti og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Meld. St. 1 (2017–2018) Nasjonalbudsjettet for 2018, og Prop. 1 S (2017–2018) Statsbudsjettet medregnet folketrygden, ble lagt frem av regjeringen Solberg den 12. oktober 2017.

Komiteen viser videre til at regjeringen den 10. november 2017 la frem en tilleggsproposisjon til Prop. 1 S (2017–2018) Statsbudsjettet 2018.

Kapitler og romertallsvedtak i Prop. 1 S (2017–2018) ble fordelt til næringskomiteen i henhold til Innst. 18 S (2017–2018) av 19. oktober 2017.

Komiteen viser videre til at Stortinget den 19. juni 1997, ved behandlingen av Innst. S. nr. 243 (1996–1997), vedtok at bevilgningsreglementet og forretningsordenen for Stortinget skulle endres i forbindelse med den nye budsjettreformen.

Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2018 under de rammer og kapitler som er fordelt til komiteen, jf. Innst. 1 S (2017–2018).

Følgende rammeområder er behandlet av næringskomiteen:

  • Rammeområde 9: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.

  • Rammeområde 10: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Nærings- og fiskeridepartementet.

  • Rammeområde 11: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Landbruks- og matdepartementet.

Komiteen viser også til brev fra Nærings- og fiskeridepartementet av 30. november 2017 (vedlagt) med korreksjoner i Prop. 1 S (2017–2018) for Nærings- og fiskeridepartementet.

Komiteen viser til behandlingen av Innst. 2 S (2017–2018) 4. desember 2017, samt til de respektive merknader i denne innstillingen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning for kapitler og poster under rammeområdene 9, 10 og 11 der annet ikke fremkommer av de konkrete merknadene i innstillingen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertall i rammeområdene 9, 10 og 11 der annet ikke fremkommer av de konkrete merknadene i innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det 22. november 2017 ble inngått en avtale om statsbudsjettet for 2018 mellom regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet og Venstre og Kristelig Folkeparti.

Flertallet viser til at regjeringen bygger sin politikk på en effektiv bruk av samfunnets ressurser.

Flertallet mener det også i offentlig forvaltning er et potensial for å bli mer effektiv, og at regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform legger til rette for dette. Flertallet viser i denne sammenheng til budsjettavtalen mellom de fire samarbeidspartiene og til Innst. 2 S (2017–2018), der prosentsats i avbyråkratiseringsreformen ble endret fra 0,5 pst. til 0,7 pst. Flertallet viser til at bevilgningen til statlige institusjoner blir redusert som følge av dette.