Sammendrag
Ved stortingsvedtak
av 15. juni 2017 ble lønn til stortingsrepresentanter og regjeringens
medlemmer økt med om lag 2,4 pst. med virkning fra 1. mai. Etter vanlig
praksis justeres lønn til statssekretærer og statsrådenes politiske
rådgivere tilsvarende. Bevilgningen på post 1 foreslås økt med 1,5
mill. kroner til lønnsjustering for regjeringens medlemmer, statssekretærer
og politiske rådgivere.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 24 Regjeringsadvokaten
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Bevilgningen på
posten skal dekke prosessutgifter og innleie av advokater. Antall
innkomne utlendingssaker har vært lavere enn budsjettert. Samtidig
har Utlendingsnemnda (UNE) en ordning for egenprosedyre, noe som
har ført til at et antall saker er blitt håndtert av UNE i stedet
for av innleide advokater. På bakgrunn av dette foreslås det at
bevilgningen på posten reduseres med 3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Stortingets presidentskap
foreslår at bevilgningen på kap. 41 post 1 reduseres med 15 mill.
kroner. Det reduserte behovet skyldes gjennomførte innsparingstiltak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Budsjettet for
granskningskommisjonen for Scandinavian Star ble ved Stortingets
behandling av revidert nasjonalbudsjett 2017 redusert med 5 mill.
kroner til 10 mill. kroner. I ettertid har det fremkommet utgifter
fra kommisjonen som overstiger dette, og det foreslås å øke bevilgningen
med 1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1600 Finansdepartementet
Sammendrag
På grunn av noe
lavere aktivitetsnivå enn tidligere anslått foreslås bevilgningen
på kap. 1600 post 1 redusert med 3 mill. kroner. Bevilgningsreduksjonen
utgjør inndekning for økte utgifter på kap. 1610 post 1, jf. omtale
nedenfor.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Det foreslås en
økning av bevilgningen på post 1 med 23 mill. kroner som følge av
opptak av nye kunder og endringer i tjenesteavtaler med eksisterende
kunder. Det foreslås tilsvarende inntektsøkning på kap. 4605 post
1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Det er for 2017
særskilt satt av 25 mill. kroner til Tolletatens arbeid
med utviklingen av bedre systemstøtte på kontrollområdet (TREFF-prosjektet).
Aktiviteten i prosjektet er imidlertid høyere enn forventet. Prosjektet
fortsetter i 2018. Det foreslås å øke bevilgningen til prosjektet
med 3 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1600 post
1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
For 2017 er det
satt av 4,6 mill. kroner til arbeidet med uførereformen, blant annet
nødvendige systemendringer. Skattedirektoratet opplyser
at kostnadene til arbeidet blir om lag 3 mill. kroner lavere enn
tidligere anslått, og bevilgningen på posten kan reduseres tilsvarende.
Det foreslås å
redusere bevilgningen på posten med 250 000 kroner. Forslaget må
ses i sammenheng med tilsvarende forslag om å øke bevilgningen på
kap. 480 Svalbardbudsjettet, post 50 Tilskudd under Justis- og beredskapsdepartementet,
jf. Prop. 24 S (2017–2018). Bakgrunnen er at ved innføringen av
ny ordning for premiebetaling til Statens pensjonskasse ble også
kompensasjonen for de ansatte ved Svalbard skattekontor lagt på kap.
1618 Skatteetaten. De foreslåtte endringene vil medføre at pensjonspremiekompensasjonen
til skattekontoret bevilges på riktig post.
Under kap. 4618
post 2 Andre refusjoner foreslås det en økning av bevilgningen med
2 mill. kroner. Det er knyttet en merinntektsfullmakt til posten.
Bevilgningen på kap. 1618 post 1 foreslås derfor økt tilsvarende
inntektsøkningen.
Samlet foreslås
det å redusere bevilgningen på kap. 1618 post 1 med 1,3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 22 Større IT-prosjekter
Sammendrag
EDAG-prosjektet
er avsluttet, og utgiftene til prosjektet er 3,1 mill. kroner lavere
enn forventet. Bevilgningen på kap. 1618 post 22 foreslås redusert
med 3,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1632 Kompensasjon for
merverdiavgift
Post 72 Tilskudd til private
og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall foreslås det en økning av bevilgningen på kap. 1632
post 72 med 10 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1633 Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Med virkning fra
1. januar 2015 ble det innført en ordning med nettoføring av merverdiavgift
i ordinære statlige forvaltningsorgan. Nettoføringsordningen innebærer
at forvaltningsorganene som er inkludert i ordningen, ikke belastes
merverdiavgift for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og
regnskaper, men kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt
kapittel for merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633
post 1). Det er knyttet usikkerhet til bevilgningsbehovet på posten.
På bakgrunn av regnskapstall og forventet utvikling foreslås bevilgningen
på posten redusert med 200 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
Senterpartiet viser til at det etter forslag fra regjeringen
er innført nøytral merverdiavgift for helseforetakene fra 1. januar 2017.
Disse medlemmer mener innføring
av nøytral moms i helseforetakene må reverseres. Disse medlemmer mener konkurransenøytralitet
mellom egenproduksjon og kjøp fra private er i direkte motstrid
til at sykehusene bør være hele organisasjoner og felleskap av ulike
fagprofesjoner og ansattgrupper. Disse medlemmer mener sykehusene
i all hovedsak bør drive sine tjenester i egenregi, og at momssystemet
bør understøtte dette. Disse medlemmer viser til
at følgende forslag er framsatt i forbindelse med behandlingen av
statsbudsjettet for 2018 i Innst. 11 S (2017–2018):
«Stortinget ber
regjeringen reversere ordningen med nøytral merverdiavgift i helseforetakene.»
Kap. 1650 Statsgjeld, renter
mv.
Post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningsbehovet
er usikkert og varierer med størrelsen på og sammensetningen av
statsgjelden og endringer i rentenivåene. Bevilgningen på posten
foreslås redusert med 2 750,9 mill. kroner, i hovedsak som følge
av renteendringer.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Sammendrag
Bevilgningen er
motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor
staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette
utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen
på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året.
I saldert budsjett 2017 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 4 181,9
mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 240 mill. kroner ved
Stortingets behandling av Prop. 129 S (2016–2017), jf. Innst. 401
S (2016–2017).
Ved behandlingen
av Prop. 143 S (2016–2017) vedtok Stortinget en bevilgning under
kap. 2315 post 1 på 759 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret
i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen
på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene
viser at virkningene for statsbudsjettet for 2017 av lønnsoppgjøret
i 2017 er 85 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg
4. Ved behandlingen av Prop. 139 S (2016–2017) ble det vedtatt utgiftsøkninger
på 8 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Ved behandlingen av Prop. 147 S (2016–2017) fikk regjeringen fullmakt
til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2017 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening,
Norsk Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening
og Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund. Det er blitt oppnådd enighet
mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2017
med 116,6 mill. kroner. Merutgiftene til lønnsoppgjør mv. utgjør
samlet sett 798,6 mill. kroner i 2017.
Bevilgningen dekker
også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på
kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke
fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene
fremkommer ved fremleggelsen av statsregnskapet.
Det legges opp
til at bevilgningen på posten skal utgjøre 50 mill. kroner etter
nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 3 891,9 mill.
kroner i nysalderingen, hvorav inntektsoppgjør mv. utgjør 798,6
mill. kroner.
Sammendrag
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2315 Lønnsregulering for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet
Sammendrag
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 143 S (2016–2017), jf. Innst. 482
S (2016–2017), ble det bevilget 759 mill. kroner på kap. 2315 til
dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det
statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å
fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet
for 2017 av lønnsoppgjøret i 2017 er 85 mill. kroner lavere enn
tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen
på kap. 2315 post 1 reduseres med 85 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
I saldert budsjett
2017 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 138 271 mill. kroner.
Grunnlaget for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås økt
med 29 207 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning
på kap. 2800 post 50 blir 167 478 mill. kroner. Overføringen til
Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse
med avleggelsen av regnskapet for 2017, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 2 Diverse refusjoner
Sammendrag
Posten dekker i
hovedsak refusjoner for utgifter Statsministerens kontor har lagt
ut for andre. Refusjonsbeløpene varierer fra år til år, og det er
bevilget 0,1 mill. kroner i 2017. Det foreslås at bevilgningen økes
med 0,2 mill. kroner til 0,3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Kap. 3024 Regjeringsadvokaten
Post 1 Erstatning for utgifter
i rettssaker
Sammendrag
Posten dekker inntekter
som følge av at staten er tilkjent saksomkostninger i saker der
Regjeringsadvokaten har vært prosessfullmektig. Inntektene varierer, blant
annet på grunn av omfang, utfall av saker og forskyvninger av innbetalinger
over år. På bakgrunn av regnskapsførte inntekter på posten og anslag
for resten av året foreslås det at bevilgningen økes med 6 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 96 (Ny) Tilbakeføring
egenkapital Folketrygdfondet
Sammendrag
Folketrygdfondet
gikk 1. januar 2016 over fra en ytelsesbasert pensjonsordning i
Statens pensjonskasse til en ny, innskuddsbasert pensjonsordning.
Som ledd i dette har Folketrygdfondet foretatt et sluttoppgjør for fremtidig
regulering av ytelser, noe som samlet har medført en betydelig reduksjon
i netto pensjonsforpliktelser i Folketrygdfondets regnskapsbalanse.
Dette gir et redusert behov for egenkapital i selskapet. Finansdepartementet
har besluttet å redusere statens innskutte egenkapital fra 75,3
mill. kroner til 60 mill. kroner. Det foreslås at 15,3 mill. kroner
bevilges på kap. 4600 (Ny) post 96.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Endringer i kundemassen,
herunder nye kunder og kunder som endrer omfanget av tjenestene,
tilsier et endret inntektsnivå for Direktoratet for økonomistyring.
Det foreslås en økning på kap. 4605 post 1 med 23 mill. kroner,
mot tilsvarende økning på kap. 1605 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 85 Overtredelsesgebyr
og tvangsmulkt
Sammendrag
Posten ble ved
budsjettrevisjonen våren 2017 endret til å gjelde overtredelsesgebyrer
o.l. for flere bestemmelser i tolloven. Samtidig ble postbetegnelsen
endret fra Overtredelsesgebyr – valutadeklarering til Overtredelsesgebyr.
Ileggelse av tvangsmulkt iht. tolloven § 16-16 er én av disse bestemmelsene,
men det er ikke innkrevet etter denne bestemmelsen så langt i 2017.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 4610 post 85
med 7,5 mill. kroner. For å gi en mer presis betegnelse av inntektene
som samles på posten, foreslås det samtidig å endre postbetegnelsen
til Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 1 Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr
Sammendrag
Utviklingen i innbetalinger
på posten tilsier at bevilgningen bør økes. Det foreslås å øke bevilgningen med
2 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Inntektene på posten
er i hovedsak knyttet til innkreving av misligholdt betaling av
NRK-lisens. Basert på utviklingen i regnskapet foreslås det en økning
i bevilgningen på 2 mill. kroner, mot tilsvarende økning på kap. 1618
post 1. Skatteetaten har merinntektsfullmakt knyttet til posten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Sammendrag
Det har de siste
årene vært en forskyvning av inntekter fra post 1 til post 5. Gjeldende
bevilgning på posten tar høyde for at denne utviklingen fortsetter
i 2017. Dette har imidlertid ikke skjedd så langt i år. Inntekten på
posten er lavere enn på samme tid i fjor. Bevilgningen foreslås
redusert med 3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Sammendrag
Det er en betydelig
nedgang i innbetalt gebyr på posten hittil i år. Nedgangen skyldes
at merverdiavgift ved innførsel ikke lenger inngår i tolldeklarasjonen
for merverdiavgiftsregistrerte virksomheter som følge av at utsatt
avregning av merverdiavgift ble innført 1. januar 2017. Det foreslås
at bevilgningen på posten reduseres med 13 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 85 Misligholdte lån i
Statens lånekasse for utdanning
Sammendrag
Inntektene på posten
består av tvangsinnkreving av krav fra Lånekassen. Utviklingen i
regnskapet tilsier økt bevilgning, og det foreslås derfor en økning
med 15 mill. kroner på posten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger
mv.
Sammendrag
Bevilgningen på
posten ble i 2017 økt grunnet økte satser på forenklede forelegg.
Nåværende anslag for inntekter fra forenklede forelegg tilsier imidlertid
at inntektsøkningen som ble lagt til grunn, var for høy. Dette skyldes
blant annet at det ikke var tatt hensyn til at inntektseffekten
vil komme noe ut i året. Videre har det vært et etterslep i innregistreringen
av saker. Det foreslås at bevilgningen på kap. 4618 post 86 reduseres
med 51,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 87 Trafikantsanksjoner
Sammendrag
På bakgrunn av
utviklingen hittil i år foreslås det at bevilgningen økes med 7
mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
Sammendrag
Det er vanskelig
å gi korrekte prognoser for posten. Inntektene hittil i år er noe
høyere enn ved samme periode i 2016, og nye krav blir hovedsakelig
mottatt i fjerde kvartal. Det foreslås dermed at bevilgningen på
posten økes med 80 mill. kroner på bakgrunn av utviklingen hittil
i år.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 89 Overtredelsesgebyr
Sammendrag
Det foreslås en
reduksjon i bevilgningen med 6 mill. kroner på bakgrunn av inntektsutviklingen
hittil i år.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
Sammendrag
På dette kapitlet
inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett 2017 er det bevilget 150
mill. kroner på kap. 5309 post 29. Bevilgningen ble økt med 200
mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017.
Blant annet i lys
av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2017 anslås
inntektene nå til 1,2 mrd. kroner i 2017. Bevilgningen på kap. 5309
post 29 foreslås derfor økt med 850 mill. kroner. Økningen skyldes
hovedsakelig regnskapsførte inntekter fra frekvensauksjoner på om
lag 800 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5506 (Nytt) Avgift av
arv og gaver
Sammendrag
Arveavgiften ble
tidligere budsjettert under kap. 5506 post 70. Arveavgiften ble
avviklet i forbindelse med budsjettet for 2014, og den tidligere
posten er ikke oppført med bevilgning i saldert budsjett 2017. Det
blir imidlertid fortsatt innbetalt arveavgift, bl.a. på grunn av tidkrevende
saksbehandling i private og offentlige skifter. Til og med oktober
2017 er det innbetalt 67 mill. kroner. Det foreslås derfor bevilget
80 mill. kroner under nytt kap. 5506 Ny post 70 i 2017.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5580 Sektoravgifter under
Finansdepartementet
Post 70 Finanstilsynet, bidrag
fra tilsynsenhetene
Sammendrag
Bevilgningen på
kap. 5580 post 70 foreslås økt med 4 mill. kroner. Økningen skyldes
enkelte endringer fra opprinnelig budsjettanslag. Budsjettet på
posten er frem til 2017 fastsatt ut fra foreløpige anslag over utgiftene
i forbindelse med tilsynsvirksomheten foregående år, og det er derfor
behov for noe endring av anslaget for 2017. Praksisen for beregning
av posten vil endres fra og med 2018, jf. Prop. 1 S (2017–2018).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5584 (Nytt) Andre avgifter
Post 70 (Ny) Etterslep, netto
tilbakebetaling av utgåtte avgifter
Sammendrag
Posten benyttes
til utgåtte avgifter, og posten er uten bevilgning i 2017. Det forventes
likevel inntekter på posten inneværende år. I tråd med dette foreslås
det bevilget 4,1 mill. kroner på nytt kap. 5584 ny post 70 i 2017.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5603 Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
Post 80 Renter av statens faste
kapital
Sammendrag
På denne posten
inntektsføres summen av renter av statens kapital, som bevilges
på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn
av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap.
5603 post 80 redusert med 0,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5605 Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statens foliokonto
i Norges Bank
Sammendrag
Forventede renteendringer
tilsier økte inntekter på posten. Bevilgningen på kap. 5605 post
80 foreslås økt med 113,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Sammendrag
Det forventes renteendringer
på innenlandske verdipapirer. Bevilgningen på posten foreslås økt
med 100,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 84 Av driftskreditt til
statsbedrifter
Sammendrag
Posten foreslås
redusert med 61,1 mill. kroner. Reduksjonen skyldes renteendringer.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag
På kap. 5800 post
50 ble det i saldert budsjett 2017 bevilget 259 506,1 mill. kroner
som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på
231 393,2 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler
til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
2017. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor redusert
med 28 112,9 mill. kroner i denne proposisjonen, til 231 393,2 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslag om å bevilge 300 000 kroner til ICAN Norge knyttet
til utgifter i forbindelse med tildeling av fredsprisen for 2017. Flertallet foreslår
derfor at bevilgningene på kap. 5800 post 50 forhøyes med 300 000
kroner sammenliknet med regjeringens forslag, tilsvarende en nedsetting
på 28 112 619 000 kroner sammenliknet med tidligere vedtatt budsjett.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2017 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, nedsettes med
|
28 112 619 000
|
|
|
fra
kr 259 506 128 000 til kr 231 393 509 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt slutter seg til regjeringens forslag.
Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag
Bevilgningen knyttet
til statslånemidler, er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer
dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Siden nysaldert
budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 43 763,7 mill.
kroner, foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.2 Utenriksdepartementet
Kap. 100 Utenriksdepartementet
Post 71 Diverse tilskudd
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at ICAN Norge, i forbindelse med utdelingen av fredsprisen
til ICAN, gjennomførte flere arrangement og var vertskap for flere
hundre tilreisende som ikke deltok i det offisielle programmet, bl.a.
en gruppe tilreisende «hibakushaer», atomvåpenoverlevende
fra Hiroshima/Nagasaki.
Flertallet foreslår derfor
at ICAN Norge får et tilskudd på 300 000 kroner for å dekke kostnader
i forbindelse med fredsprisutdelingen 2017.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2017 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
71
|
Diverse
tilskudd, forhøyes med
|
300 000
|
|
|
fra
kr 29 255 000 til kr 29 555 000»
|
|
Forslag til fullmakt for å
nettoføre refusjoner for Stortinget
Sammendrag
Stortinget har
bedt om at det i proposisjonen her legges frem forslag om en fullmakt
til å nettoføre refusjoner fra Oslo kommune og andre aktører for
bygge- og sikringsarbeider, jf. forslag til romertallsvedtak. Gitt
at det er Oslo kommune og øvrige aktører som skal belastes utgiftene,
vil nettoføring kunne medføre at statens faktiske utgifter fremstilles
mer korrekt i budsjettet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak III under
kapittel 5 Komiteens tilråding.