Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik Asheim, Mudassar Kapur, Anders Riise og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra venstre Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til redegjørelsen fra daværende stortingspresident Olemic Thommesen av 6. mars 2018, brev fra Stortingets presidentskap av 23. mars 2018, som er vedlagt denne innstillingen, og finanskomiteens svar i brev av 4. april 2018.

Komiteen viser videre til kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Riksrevisjonens undersøkelse av Stortingets byggeprosjekt; Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak og innkjøringstunnel, Dokument 3:12 (2016–2017), jf. Innst. 486 S (2016–2017).

Komiteen har fått oversendt Dovre Group Consultings kvalitetssikring av basisestimat og usikkerhetsanalyse for byggeprosjektet P26 og kulvert, og merker seg at de som resultat av usikkerhetsanalysen anbefaler en kostnadsramme på 2 320 mill. kroner for prosjektet. Komiteen mener det er svært alvorlig at kostnadene i byggeprosjektet ligger an til å overskride de fullmaktene som Stortinget har gitt. Komiteen forutsetter at de tilleggene som nå etterspørres fra presidentskapet, er tilstrekkelige til å dekke alle kostnadene i prosjektet, og at presidentskapet iverksetter de nødvendige tiltakene for å sørge for dette.

Komiteen mener det er mest hensiktsmessig å behandle en foreløpig, begrenset økning av fullmaktsrammen på 90 mill. kroner, slik presidentskapet har anbefalt. Dette vil dekke prosjektets behov frem til juni d.å. Den endelige kostnadsrammen vil bli behandlet i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2018.

Komiteen vil på denne bakgrunn foreslå følgende:

«Stortinget samtykker i at Stortinget i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre byggeprosjektet Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak og ny innkjøringstunnel under kap. 41 Stortinget post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, med 90 mill. kroner ut over tidligere vedtatte ramme på 1 838 mill. kroner til en samlet ramme på 1 928 mill. kroner.»

Komiteen mener Stortinget har et særlig ansvar for å forvalte fellesskapets penger på en god og forsvarlig måte. Byggeprosjektet og de gjentatte kostnadsoverskridelsene har på sin side svekket tilliten til Stortinget. Det påhviler presidentskapet et særlig ansvar for å gjenoppbygge tilliten ved å fullføre byggeprosjektet på en forsvarlig måte.

Komiteen viser til at et samlet storting ved behandlingen av Innst. 486 S (2016–2017) om saken «Riksrevisjonens undersøkelse av Stortingets byggeprosjekt; Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak og innkjøringstunnel» understreket at presidentskapets plikt til å påse at konstitusjonelle regler overholde også innebærer å legge til rette for at Stortinget kan ta reelle avgjørelser på et forsvarlig grunnlag. I tillegg ble det slått fast at presidentskapet pålegges å rapportere til Stortinget om den videre utvikling i økonomi og fremdrift i byggeprosjektene hver for seg og samlet. Komiteen mener det er svært alvorlig at det etter behandlingen av budsjettet for 2018 har vist seg at kostnadene ligger betydelig over det som da ble lagt til grunn.

Komiteens ansvarsområde i denne saken er de varslede kostnadsøkningene ut over gjeldende kostnadsramme for prosjektet, samt å finne grunnlag for en ny kostnadsramme for prosjektet.

Komiteen viser til at oversendelse av Dovre Group Consultings kvalitetssikring og usikkerhetsestimat og administrasjonens notat om byggeprosjektet først kom henholdsvis 16. og 18. april 2018, få dager før avgivelse av denne saken, og har derfor ikke vært mulig å behandle på en forsvarlig og helhetlig måte. Komiteen vil derfor understreke at de i denne omgang behandler en foreløpig, begrenset økning av fullmaktsrammen på 90 mill. kroner, slik presidentskapet har anbefalt, for å hindre at arbeidet stopper opp. Dette vil dekke prosjektets behov fram til juni d.å. og sørge for at Stortinget ivaretar sine forpliktelser og hindre økte kostnader og nye forsinkelser som følge av pengemangel. Saken i sin helhet, med presidentskapets redegjørelse og rapporten fra Dovre Consulting Group som utgangspunkt, vil bli grundig behandlet i forbindelse med komiteens behandling av den endelige kostnadsrammen i revidert nasjonalbudsjett for 2018.

Komiteen konstaterer at oppdraget Dovre Group Consulting har forholdt seg til, er avgrenset til Stortingets byggeprosjekt, som består av delprosjektene P26, PVM og Kulvert. Dette er i tråd med slik prosjektet har vært definert og som har ligget til grunn for den vedtatte kostnadsrammen. Det innebærer, så langt komiteen kan se, at enkelte kostnader som er knyttet til realiseringen av prosjektet, ikke er tatt med. Det gjelder blant annet løst inventar som møbler, sikkerhetsinstallasjoner, flyttekostnader, tilpasninger av bygningsmasse som brannvinduer og sprinkelanlegg, i tillegg til opparbeidelsen av Wessels plass. Komiteen forstår det dithen at kostnadene for disse prosjektene ikke ligger inne i prosjektets kostnadsramme, da disse tiltakene har vært planlagt behandlet utenfor prosjektet. Komiteen antar at disse kostnadene er planlagt finansiert over 2019-budsjettet. Det vil likevel etter komiteens mening være hensiktsmessig å få et anslag også på disse kostnader og komiteen ber presidentskapet snarlig fremskaffe en oversikt over de planlagte tiltak som har en tilknytning til prosjektet og som er planlagt gjennomført ved siden av dette.

Komiteen imøteser en grundig gjennomgang og behandling i forbindelse med behandling av endelig kostnadsramme for prosjektet i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2018.

Komiteen viser til at et samlet storting ved behandling av Innst. 486 S (2016–2017) ba presidentskapet sørge for at det i etterkant av byggeprosjektet lages en evalueringsrapport med læringspunkter Stortinget kan ta med seg inn i senere byggeprosjekter. Komiteen påpeker at komiteens ansvarsområde i denne saken er de varslede kostnadsøkningene ut over gjeldende kostnadsramme for prosjektet samt å finne grunnlag for en ny kostnadsramme for prosjektet.

Komiteen viser til signaler fra presidentskapet om at en del av de økte utgiftene i prosjektet bør dekkes inn av utgiftsreduksjoner på Stortingets øvrige budsjett. Komiteen stiller seg positiv til dette. Komiteen påpeker imidlertid at finanskomiteen har ansvaret for bevilgninger til Stortinget, men at det er presidentskapet og Stortingets administrasjon som må finne konkrete forslag til innsparinger på Stortingets budsjett.

Komiteen understreker at komiteen i denne omgang behandler en foreløpig, begrenset økning av fullmaktsrammen på 90 mill. kroner, som følge av at rapporten fra Dovre Group Consulting om kvalitetssikring og usikkerhetsestimat og administrasjonens notat om byggeprosjektet først kom få dager før avgivelse av denne saken, og komiteen viser derfor til at komiteen ikke har gjennomgått hele prosjektet. Komiteen mener derfor det ikke har vært mulig å gjennomgå hele prosjektet på en forsvarlig og grundig måte. Dette er også i tråd med det presidentskapet har anbefalt for å hindre at arbeidet stopper opp før komiteen kan behandle en helhetlig økning av fullmaktsrammen for prosjektet. Komiteen viser videre til at en helhetlig gjennomgang av prosjektets økonomi vil skje som en del av budsjettprosessen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2018.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at skandalen Stortingets byggeprosjekt for lengst er blitt, har pågått i flere år til tross for advarsler fra blant annet Senterpartiet.

Disse medlemmer minner om at Senterpartiet allerede i merknad i Innst. 10 S (2015–2016), avgitt 4. desember 2015, kritiserte flere sider ved prosjektet og prosjektledelsen. Bekymringen den gang ble ikke tatt til følge. Helt siden prosjektet lå på 1,4 mrd. kroner i februar 2016 har Senterpartiet tatt opp spørsmålet om å redusere ambisjonene for prosjektet. Men det var ikke enkelt å ta dette opp i møte med presidentskapet og de parlamentariske lederne, og det var heller ikke gehør å få.

Disse medlemmer mener at avgjørelsen om at Stortinget selv skulle ta byggherreansvaret for prosjektet, har vært meget uheldig og har vært sterkt medvirkende til overskridelsene og den negative utviklingen for prosjektet.

En annen vesentlig svakhet er etter disse medlemmers syn at Stortinget i plenum ikke har vært godt nok orientert om prosjektet, noe Riksrevisjonen har påpekt svært tydelig.

Disse medlemmer anerkjenner at det til tross for at det ikke er ønskelig, likevel nå er nødvendig med en økning av fullmakten på 90 mill. kroner for å unngå at prosjektet blir enda dyrere og enda mer forsinket.

Disse medlemmer imøteser en grundig behandling i forbindelse med revidert budsjett og viser for øvrig til Senterpartiets merknader i Innst. 486 S (2016–2017) og Innst. 10 S (2015–2016).

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti finner det nødvendig å støtte forslaget om en økning av fullmaktsrammen, da byggearbeidet risikerer å stoppe opp på grunn av pengemangel, med de økte kostnader og nye forsinkelser det medfører. Likevel vil dette medlem understreke at Stortinget med denne raske behandlingen av en stor økning av fullmaktsrammen er kommet i en svært uheldig situasjon som burde vært unngått. Dette medlem imøteser en grundig gjennomgang og behandling i forbindelse med behandling av endelig kostnadsramme for prosjektet i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2018.

Dette medlem er enig at det bør etterstrebes betydelige utgiftsreduksjoner på Stortingets øvrige budsjett som følge av økte utgifter i prosjektet. Dette medlem vil understreke at besparelser må ramme partigrupper og politikernes privilegier, og ikke gå på bekostning av Stortingets ansatte og deres arbeidshverdag. Dette medlem mener en generell bestilling på administrative innsparinger vil være en blankofullmakt for kutt som rammer ansatte som for eksempel renholdere, sikkerhetsvakter og sekretærer. Dette medlem mener derfor forslaget fra representanten fra Rødt vil ramme svært skjevt, og vil advare mot dette. Dette medlem viser ellers til at det er presidentskapets ansvar, i samarbeid med Stortingets administrasjon, å finne konkrete forslag til innsparinger på Stortingets budsjett.

Komiteens medlem fra Rødt vil understreke at håndteringen av byggesaken har påført fellesskapet en stor ekstraregning. Dette medlem mener det er sterkt kritikkverdig at Stortinget ikke ble holdt løpende orientert om kostnadsutviklingen i prosjektet, og at dette derfor heller ikke ble del av den ordinære behandlingen av statsbudsjettet for 2018.

Dette medlem viser til at daværende stortingspresident Olemic Thommessen uttalte til NTB 27. februar 2018 at han var enig med dem som mener at Stortinget selv må dekke deler av kostnadssprekken over eget budsjett. I tillegg sa presidenten at han ville be om at Stortingets administrasjon forbereder og legger fram en plan med sikte på «betydelige administrative besparelser». Flere partier uttrykte støtte til at Stortinget på denne måten kan vise at det er villig til å ta deler av denne regningen selv.

Dette medlem vil understreke at det er Stortinget som ansvarlig byggherre som har ansvar for å holde kontroll på kostnadene. Stortinget må derfor bidra til inndekning gjennom forpliktende føringer, ikke kun gjennom signaler i media om innstramminger i egne budsjetter.

Dette medlem vil understreke viktigheten av at innsparingene som foreslås, rammer rettferdig, slik at arbeidsforholdene til ordinært ansatte ikke blir unødvendig skadelidende på grunn av presidentskapets mangelfulle prosjektstyring. Kutt i politikernes godtgjørelser og frynsegoder må etter dette medlems mening vurderes, og Rødt vil fremme forslag om dette i den kommende behandlingen av godtgjørelsen for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber presidentskapet innen utgangen av inneværende stortingssesjon gjennomføre en kritisk gjennomgang av Stortingets pengebruk og utarbeide en plan for betydelige administrative besparelser innenfor Stortingets eget budsjett. Dette skal også gjelde for inneværende budsjettår.»