Vedlegg 2 - Brev fra Stortingets presidentskap v/Tone W. Trøen til finanskomiteen, datert 22. mars 2018

Vedlegg 2
Oversendelse av ytterligere dokumentasjon om byggesaken og videre behandling

Viser til stortingspresidentens redegjørelse i Stortinget om byggesaken tirsdag 6. mars 2018, hvor det ble varslet at presidentskapet vil oversende ytterligere dokumentasjon til finanskomiteen for å gi den et forsvarlig grunnlag for behandling av saken.

Administrasjonen engasjerte i mars Dovre Group Consulting AS for å kvalitetssikre basiskalkylen og usikkerhetsanalyse som er gjennomført av prosjektet. Dovre presenterte 14. mars resultatene fra første delleveranse for direktøren og prosjektrådet. I presentasjonen konkluderte Dovre blant annet med at det er usikkerhet knyttet omfanget og estimatene for de gjenstående arbeidene i Prinsens gate 26, samt at det er metodiske svakheter i beregningene. På dette grunnlaget anså Dovre det som nødvendig med en ytterligere informasjonsinnhenting for å kunne gjøre en kvalitativt god vurdering av eksisterende prognoser. De kommuniserte videre at prosjektets prognoser og foreliggende tallstørrelser bør brukes med varsomhet inntil ny analyse foreligger.

På grunn av den usikkerheten Dovre har avdekket rundt eksisterende prognoser fra prosjektet, vurderer administrasjonen at det kan være hensiktsmessig å avvente oversendelse av ytterligere tallmateriale til finanskomiteen til etter at kvalitetssikringen er ferdigstilt 10. april. Dette for å unngå at finanskomiteen starter behandling av saken med et tallgrunnlag som kan endre seg.

I den endelige oversendelsen til finanskomiteen har administrasjonen foreslått å oversende et notat som omfatter følgende:

  • En redegjørelse for de forhold som kan ha medført at den store økningen i kostnadsestimatene ble oppdaget på et sent tidspunkt. Herunder effekten av det høye antallet endringsordrer, svakhetene i rapporteringen, og de større uforventede kostnadspostene rundt årsskiftet.

  • En oversikt over de mest sentrale estimerte kostnadsøkningene i prosjektet med noe større detaljgrad enn tidligere, med tekstlige forklaringer fra prosjektledelsen.

  • Plan for fremtidig rapportering fra prosjektet og endret styringsinformasjon i tråd med modell fra Finansdepartementet.

  • Behovet for budsjettvedtak.

Som vedlegg til notatet vil Dovres rapport fra kvalitetssikringen og usikkerhetsanalysen legges ved, samt prosjektets egen redegjørelse for basiskalkylen og usikkerhetsanalyse fra januar/februar. I tillegg kan den kronologiske oversikten over informasjonsflyten i prosjektet oversendes.

Når det gjelder behovet for budsjettvedtak, foreslår presidentskapet at finanskomiteen behandler saken i to runder. Dette vil si at det først innstilles på en ny kostnadsramme som dekker prosjektets behov frem til Revidert nasjonalbudsjett vedtas i juni, og deretter behandler den totale kostnadsrammen og tilleggsbevilgningen for 2018 sammen med revidert nasjonalbudsjett i mai/ juni. Behovet for økt kostnadsramme i prosjektet for å kunne fortsette planlagt aktivitet frem til revidert nasjonalbudsjett er vedtatt i juni, er 90 mill. kroner.

En slik todelt behandling vil gjøre at budsjettsaken, både kostnadsrammen og tilleggsbevilgningen, i hovedsak behandles i Revidert nasjonalbudsjett. Dette kan være fordelaktig av hensyn til helhetlig behandling av budsjettet, finanskomiteens mulighet for en grundig behandling, og administrasjonens mulighet til å utarbeide en god og dekkende underlagsdokumentasjon.

Alternativt kan finanskomiteen velge å behandle den totale kostnadsrammen som enkeltsak i april. Prosjektet vil da arbeide for å ferdigstille underlagsdokumentasjon raskt etter at Dovre har levert sin rapport 10. april, som kan behandles i presidentskapets møte 12. april og deretter oversendes finanskomiteen.