Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag om endring av forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag

Til Stortinget

Bakgrunn

Følgende forslag fremmes i representantforslaget:

«Stortinget ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik:

§ 5 c skal lyde:

eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte når hytta ikke ligger tilknyttet brøytet bilveg. Tillatelse gis av kommunene etter vurdering av topografi og faktisk kjørelengde.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund, Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til representantforslaget i Dokument 8:155 S (2017–2018).

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 35 L (2014–2015), jf. Innst. 253 L (2014–2015), om endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag mv.

Komiteen viser til brev fra statsråden av 23. mars 2018, hvor statsråden er enig med forslagstillerne i at det kan være nødvendig å anvende skjønn når avstanden mellom brøytet bilvei og hytte skal fastsettes i det konkrete tilfellet.

Komiteen viser videre til at selv om utgangspunktet for vurderingen er at avstanden måles i luftlinje, er topografiske forhold noe som skal vurderes i den enkelte sak, dette av hensyn til at fastsettelsen av avstandskravet på 2,5 km mellom hytte og brøytet bilvei ikke skal bli urimelig.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener dagens lovverk og øvrig regulering i all hovedsak balanserer de ulike hensyn tilknyttet motorferdsel i utmark på en tilfredsstillende måte. Flertallet registrerer at gjeldene lovverk og regulering i enkelte tilfeller har gitt uheldige utslag.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at § 5c i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag kan tolkes på ulike måter. Den statlige forvaltningen legger til grunn at luftlinje skal være hovedprinsippet når avstand mellom hytte og bilvei skal beregnes, samtidig som spørsmålet skal avgjøres konkret i den enkelte sak. Der det er «helt urimelig» å legge luftlinje til grunn, kan den aktuelle stien eller traseen for å ta seg frem legges til grunn. Det vil være en fordel med større klarhet i hvordan bestemmelsen skal tolkes og praktiseres.

Dette flertallet mener det må være den aktuelle stien eller traseen som hytteeier reelt sett kan bruke, og ikke en teoretisk luftlinje, som må være det viktigste grunnlaget når kommunen skal vurdere om eier har rimelig mulighet til å transportere nødvendig bagasje og utstyr på egen hånd uten motoriserte kjøretøy. Dette flertallet legger til grunn at fylkesmennene praktiserer en slik forståelse av § 5c i forskriften i sin oppfølging av kommunenes praksis.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at kommunene i dag kan gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet bilveg. Dette er hjemlet i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagt vassdrag § 5c.

Disse medlemmer viser til at flere kommuner har brukt selvstendig skjønn, basert på lokale forhold, i vurderingen av 2,5 km-grensen, og dermed ikke oppfattet den som et absolutt krav. Disse medlemmer er kjent med at Fylkesmannen nå har varslet flere kommuner om innskjerping av håndhevingen av denne bestemmelsen.

Disse medlemmer er bekymret for flere forhold dersom kommunenes mulighet til skjønnsutøvelse på dette området strammes inn eller fjernes.

Disse medlemmer viser til at en slik innstramming kan bety at hytteeiere som i årevis har hatt dispensasjon til å frakte nødvendig utstyr og bagasje til hytta, og innrettet seg etter dette, kan miste denne muligheten. Videre vil disse medlemmer understreke at Norge mange steder består av bratt og kupert terreng, hvor faktisk kjøreavstand langt vil overstige avstand i luftlinje. Disse medlemmer er kjent med at det i flere fylker nå er slik at stadig flere hytteeiere får avslag på sine søknader om tillatelse til scooterkjøring til og fra hytter med den begrunnelse at avstanden ikke er stor nok målt i luftlinje. Disse medlemmer viser til at dette er en lite praktisk, og unødvendig byråkratisk, håndheving av bestemmelsen i forskriften § 5c. Disse medlemmer er kjent med at mange kommuner mener denne form for innstramminger innebærer en mistillit til deres vurderinger.

Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at forskriften § 5c vedrørende tillatelse til frakt av nødvendig utstyr og bagasje til egen hytte er utdatert med hensyn til dagens samfunnskrav og bruksmønster.

Disse medlemmer viser til at det i dag er en stille praksis som tillater skjønn og muliggjør lempelige løsninger når det gjelder dette kravet, noe som blir krevende når Fylkesmannen varsler innskjerping. Disse medlemmer mener at den innskjerpingen som varsles, kan føre til at folk avskjæres fra å benytte hyttene sine. Disse medlemmer mener videre at dette innebærer at regelen vil virke mot sin hensikt, som var å stimulere til forbedret folkehelse og økt friluftsglede.

Disse medlemmer mener at en ved å fjerne kravet om 2,5 km vil sikre bedre etterlevelse av regelverket og redusert saksbehandling. Disse medlemmer mener videre at dette kan føre til færre tvistesaker på alle nivå, og at man styrker det kommunale ansvaret og råderetten i eget lokalmiljø.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik:

§ 5 c skal lyde:

eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte når hytta ikke ligger tilknyttet brøytet bilveg. Tillatelse gis av kommunene etter vurdering av topografi og faktisk kjørelengde.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil påpeke at en viss åpning for skjønnsutøvelse innenfor klare rammer er med på å sikre forståelse for en streng motorferdselspolitikk i utmark. Kommunene bør innenfor sin håndheving av reglene for dette kunne ta hensyn til topografi og reell adkomsttrasé, ikke bare avstand i luftlinje. Dette medlem ønsker en fortsatt restriktiv politikk for motorisert ferdsel i utmark, men mener dette må balanseres mot en sunn skjønnsutøvelse.

Dette medlem foreslår derfor:

«Stortinget ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vann slik:

§ 5c skal lyde:

eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet bilveg når det i området ikke er mulighet for leiekjøring etter bokstav a. Kommunestyret kan likevel avvike fra dette avstandskravet når topografiske forhold og/eller reell avstand langs egnet trasé i terrenget tilsier det.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen endre forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik:

§ 5c skal lyde:

eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte når hytta ikke ligger tilknyttet brøytet bilveg. Tillatelse gis av kommunene etter vurdering av topografi og faktisk kjørelengde.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen endre forskrift av 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vann slik:

§ 5c skal lyde:

eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ligger minst 2,5 km fra brøytet bilveg når det i området ikke er mulighet for leiekjøring etter bokstav a. Kommunestyret kan likevel avvike fra dette avstandskravet når topografiske forhold og/eller reell avstand langs egnet trasé i terrenget tilsier det.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:155 S (2017–2018) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sandra Borch, Heidi Greni, Kari Anne Bøkestad Andreassen og Geir Adelsten Iversen om endring av forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag – vedtas ikke.

Vedlegg

Brev fra Klima- og miljødepartementet v/statsråd Ola Elvestuen til energi- og miljøkomiteen, datert 23. mars 2018

Representantforslag 155 S (2017-2018) om endring av forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag

Jeg viser til brev fra energi- og miljøkomiteen 16. mars 2018 vedlagt representantforslag 155 S (2017-2018), om endring av forskrift for bruk av motorkjøretøy i utmark og islagte vassdrag. Forslaget går ut på å oppheve vilkåret i forskriften om at det må være 2,5 km mellom hytte og brøytet bilvei for at kommunen skal kunne gi tillatelse til bruk av snøscooter for transport av bagasje og utstyr.

La meg først si at jeg er enig med forslagstillerne i at det kan være nødvendig å anvende skjønn når avstanden mellom brøytet bilvei og hytte skal fastsettes i det konkrete tilfellet. Dette fremkommer også av veiledningen til regelverket fra mitt departement og Miljødirektoratet. Selv om utgangspunktet er at avstanden måles i luftlinje, vil topografiske forhold som større innsjøer og bratte fjell påvirke den faktiske kjørelengden. Dette må det tas høyde for i fastsettelsen av avstanden på 2,5 km mellom hytte og brøytet bilvei for at avstandskravet ikke skal bli urimelig. Jeg deler også forslagsstillernes syn på at det er viktig at fylkesmennene vektlegger hensynet til det kommunale selvstyret når de behandler klager og foretar lovlighetskontroll over kommunale vedtak. Det er de også pliktige til etter forvaltningsloven § 34.

Jeg vil samtidig påpeke at der hvor kommunen trekker skjønnsrommet lengre enn loven gir hjemmel for, vil vedtaket være i strid med forskriften og dermed ulovlig.

Jeg har forståelse for at det lokalt kan oppfattes krevende å stramme inn på en etablert, men ulovlig praksis, som har gitt befolkningen en forventning om at det kan gis tillatelser selv om lovens krav ikke er oppfylt. Jeg mener imidlertid at det at det er etablert en slik ulovlig praksis ikke er et argument for å endre regelverket.

For å bevare natur, miljø og friluftsliv er det et ønske om å begrense motorferdsel i utmark. Utgangspunktet etter motorferdselloven § 3 er derfor at motorferdsel i utmark er forbudt. Det finnes likevel noen unntak fra denne hovedregelen, og motorferdselforskriften

§ 5 bokstav c er ett eksempel på det. Bestemmelsen ble innført for å dekke transportbehovet til avsidesliggende hytter der det ikke finnes tilfredsstillende mulighet til å leie transport. Grensen for hva som er ansett som avsidesliggende er i forskriften satt til 2,5 km, men som nevnt med åpning for å anvende skjønn slik at det kan tas hensyn til topografiske forhold.

En avskaffelse av avstandskravet vil medføre en vesentlig økning i motorisert ferdsel i norsk natur. Økningen vil komme i områder hvor det er hytter, og som derfor må antas å være mye brukt i friluftslivssammenheng. For hytter som ligger nærmere enn 2,5 km fra vei, er man i dag henvist til å leie transport. Kravet om leiekjøring sikrer at kjøringen begrenses til et nødvendig minimum. Jeg mener det derfor ikke er hensiktsmessig eller ønskelig å oppheve avstandskravet i forskriften.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 15. mai 2018

Ketil Kjenseth

Gisle Meininger Saudland

leder

ordfører