Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jette F. Christensen, leiaren Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg,
Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, frå Høgre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, frå Framstegspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, frå
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, frå Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, frå Venstre, Abid Q. Raja, og frå Kristeleg Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til at meldinga gjer greie for omfanget
av eksporten av våpen, ammunisjon og anna militært materiell i 2017.
Det handlar om kva varer, tenester og teknologi knytt til desse
varene som blei eksportert, til kva mottakarland og verdien av eksporten.
Meldinga gjer også greie for norsk eksportkontrollpolitikk, gjeldande
regelverk samt Utanriksdepartementet si handsaming av søknader om
eksport av forsvarsmateriell, teknologi og tenester til militære
føremål. Det vert også i melding informert om det internasjonale
arbeidet når det gjeld eksportkontroll og ikkje-spreiing.
Komiteen ser positivt på arbeidet
som er gjort dei seinare år for å sikre størst mogleg innsyn i eksport
av forsvarsmateriell frå Noreg. Komiteen meiner at auka innsyn
og informasjon har medverka til ein opnare sektor og ein breiare
samfunnsdebatt om forsvarsmaterielleksporten. Komiteen ser det difor som
positivt at Noreg si rapportering innanfor ramma av FN-avtala om handel
med våpen og militært materiell (ATT) no er gjort offentleg, og
at eit engelsk samandrag av stortingsmeldinga vil medverke til større
openheit om våpeneksport også internasjonalt.
Komiteen vil peike på at eit
strengt regelverk, open informasjon om eksporten og brei debatt
gjennom stortingsmeldinga medverkar til transparens og sikrar legitimiteten
til norsk eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen understrekar at eksportkontrollen skal
sikre at forsvarsmateriell som blir utført frå Noreg berre skal
gå til mottakarar og mottakarland som er innanfor retningslinene
for Utanriksdepartementet sine retningsliner for handsaming av lisenssøknader. Komiteen viser
her til at hovudprinsippet i denne samanhengen er Stortinget sine
vedtak av 1959 og 1997.
Komiteen vil peike på at forsvarsindustrien
sine kontraktar ofte går over mange år. Ulik fordeling av leveransar
kan gjere at eksportverdien varierer frå år til år. I 2017 har dette
ført til sterk vekst i eksporten til særleg Polen og Oman, medan
eksporten til mellom anna USA, Canada, Tyskland og Australia er
noko redusert.
Komiteen noterer seg at den
samla verdien av eksport av forsvarsmateriell frå Noreg i 2017 var
i vel 6,3 mrd. kroner, av dette utgjorde i underkant av 5,4 mrd. kroner
sal av militære varer. Komiteen merkar
seg at av dette utgjorde eksporten av A-materiell (våpen og ammunisjon)
i overkant av 4,7 mrd. kroner og B-materiell (anna militært materiell)
om lag 680 mill. kroner. Komiteen merkar seg at verdien
av forsvarsrelaterte tenesteytingar, reparasjonar, produksjonsrettar
og formidling til utanlandske mottakarar var ca. 520 mill. kroner. Komiteen viser
vidare til at eksporten av fleirbruksvarer (sivile varer omtala
på UDs liste II) til militær mottakar, i 2017 summerer seg til 450
mill. kroner, ein auke på 54 pst. i høve til 2016.
Komiteen registrerer at den
samla eksporten av norsk forsvarsmateriell, fleirbruksvarer, tenesteytingar, reparasjonar
og formidling auka med 33 pst. samanlikna med 2016. Komiteen merkar
seg at dei største mottakarane av forsvarsmateriell frå Noreg er
NATO-landa, samt Sverige og Finland. I 2017 gjekk 63 pst. av Noreg
sin eksport av A-materiell til NATO landa, Finland og Sverige, medan
80 pst. av eksportert B-materiell gjekk til dei same landa. Komiteen merkar
seg at det blei gitt 25 avslag på søknader og kontraktar om eksportlisens
for forsvarsmateriell og tenester i 2017.
Komiteen ser det som viktig
at Noreg skal ha ein eigen forsvarsindustri, både av omsyn til beredskap
for vårt eige forsvar og for eksportinntekter. Komiteen vil også understreke
at produksjon og eksport av forsvarsmateriell står for ei stor verdiskaping
i Noreg og medverkar til forsking og utvikling av teknologi som også
kan brukast sivilt. Komiteen viser
til at mange av bedriftene er lokalisert i dei same områda, men
at det finst underleverandørar i nær alle fylka. For desse bedriftene
er produksjon av forsvarsmateriell avgjerande for næringsutvikling
og arbeidsplassar lokalt. Komiteen vil peike på viktigheita
av at norsk forsvarsindustri kan drive eksportverksemd basert på
føreseielege og langsiktige rammevilkår.
Komiteen meiner samstundes
det er viktig at Noreg praktiserer eit strengt eksportkontrollregelverk.
Våpen og ammunisjon skal ikkje seljast til land der det er krig
eller krig truar, eller til land der det er påvist alvorlege brot
på menneskerettane. Komiteen meiner
det er viktig å ha felles internasjonale reglar om sal av våpen og
teknologi. Komiteen stør
regjeringa sitt arbeid i relevante fora for å fremje høge internasjonale
kontrollstandardar når det gjeld eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen viser til at eit
ekspertpanel oppretta i høve til FNs sikkerheitsråd sin resolusjon
2140 (2014) i januar 2016, og på ny i februar 2017, la fram rapportar der
ein uttrykkjer sterk uro for dei humanitære konsekvensane av konflikten
i Jemen og for brot på humanitærretten. Komiteen viser til at ytterlegare
eskalering og ein alvorleg, uoversiktleg situasjon hausten 2017
førte til at gyldige lisensar for sal av A-materiell til De forente
arabiske emirater vart suspenderte. Praksis i høve søknader om eksport
av B-materiell og fleirbruksvarer til militær bruk vart også stramma
inn.
Komiteen er kjent med at det
gjennom media er hevda funn av mindre mengder norsk materiell i
Jemen. Komiteen ser
det som svært viktig at regjeringa sikrar ein praksis som hindrar
at våpen og ammunisjon frå Noreg vert eksportert til land som intervenerer
i Jemen og krenker humanitærretten.
Komiteen er kjent med at det
er etablert eit nært samarbeid med Politiets sikkerheitsteneste
(PST) og Tollvesenet, samt med Forsvaret og Statens strålevern. Komiteen ser
det som viktig at eksportkontrolltenestene har tilstrekkeleg økonomiske
ressursar til å utøve ein ansvarleg og sikker kontroll samt delta
i multilateralt arbeid og informere om eksportkontrollen på ein god
måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at det ikke
er bekreftet at norskprodusert forsvarsmateriell har blitt anvendt
til militære formål av partene i konflikten i Jemen, og at Utenriksdepartementet
har gjennomført undersøkelser av disse påstandene uten å finne grunnlag
for dem. Disse
medlemmer viser til at regjeringen den 9. november 2018 besluttet
å ikke utstede nye lisenser for eksport av noe forsvarsmateriell
til Saudi-Arabia, heller ikke såkalt B-materiell, på grunn av konflikten
i Jemen, og at behandlinger av søknader om eksportlisenser allerede
en stund har vært stanset i påvente av en slik beslutning. Disse medlemmer har forventning
om, og tillit til at regjeringen påser at eksport av norskprodusert
forsvarsmateriell overholder Norges strenge regelverk.
Disse medlemmer mener det
er viktig at regjeringen håndhever eksisterende regelverk som innebærer
en forsvarlig føre-var-praksis med sikte på at våpen og ammunisjon
fra Norge ikke avledes til bruk i den pågående konflikten i Jemen
eller andre steder det begås brudd på den internasjonale humanitærretten. Disse medlemmer viser
til at retningslinjene som følges i dag, er både omfattende og strenge,
og at det blir foretatt grundige vurderinger for salg av våpen eller
ammunisjon fra Norge.
Komiteen ønsker
også å understreke at norsk forsvarsindustri er en integrert del
av norsk høyteknologisk industriproduksjon, og at denne næringen
må sikres gode og forutsigelige rammer for produksjon og eksport
for å være levedyktig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at norsk
forsvarsindustri vil utsettes for betydelig usikkerhet om den skal
underlegges regulering etter uspesifiserte eller udokumenterte anklager
om menneskerettighetsbrudd, som tidvis kan rettes mot de fleste
av verdens land på ulike tidspunkter.
Komiteens flertall,
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, er tilhengere av at Norge skal ha
en egen forsvarsindustri – av beredskapshensyn for vårt eget forsvar,
for viktige arbeidsplasser og eksportinntekter og for å kunne utnytte forsvarsindustriens
teknologiutvikling i andre bransjer. Samtidig skal Norge ha et meget
strengt regelverk for eksport av forsvarsmateriell. Våpen skal ikke
selges til land hvor det er krig eller krig truer, eller til land
hvor det er påvist alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Komiteens medlemmer
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den svært alvorlige humanitære situasjonen i Jemen. Ifølge FNs
nødhjelpssjef er Jemen verdens mest alvorlige humanitære krise.
Tre fjerdedeler av befolkningen trenger nødhjelp for å overleve.
En Saudi-Arabia-ledet koalisjon av gulfstater – med De forente arabiske
emirater som nest største militære bidragsyter – har siden mars
2015 vært militært involvert i konflikten i Jemen. Både i januar
2016 og i februar 2017 framkom det i rapporter fra ekspertpanelet
opprettet i henhold til FNs sikkerhetsråds resolusjon 2140 (2014) sterk
bekymring for de humanitære konsekvensene av konflikten i Jemen
og for at det har foregått brudd på humanitærretten.
Disse medlemmer har merket
seg at Utenriksdepartementet 3. januar 2018 offentliggjorde en suspensjon
av eksportlisenser til De forente arabiske emirater. Likevel ble
det i 2017 eksportert våpen og ammunisjon (A-materiell) til De forente
arabiske emirater til en verdi av 63 mill. kroner. Disse medlemmer har merket
seg at Utenriksdepartementet 9. november 2018 offentliggjorde en
suspensjon av eksportlisenser til Saudi-Arabia. Likevel ble det
i 2017 eksportert forsvarsmateriell (B-materiell) til Saudi-Arabia
til en verdi av 41 mill. kroner.
Etter disse medlemmers oppfatning
kom begge Utenriksdepartementets beslutninger om suspensjon av eksportlisenser
for sent. Utviklingen i Jemen etter mars 2015, kombinert med et
føre-var-prinsipp, burde tilsagt en svært streng praksis for utstedelse
av eksportlisenser til land som deltar i militære handlinger i Jemen.
Disse medlemmer er opptatt
av at norsk forsvarsindustri skal kunne drive eksportvirksomhet
basert på forutsigbare og langsiktige rammebetingelser. Regjeringens
praksis siden mars 2015 for eksport til land involvert i Jemen-krigen
bærer dessverre mer preg av uforutsigbarhet, usikkerhet og inkonsekvens:
Med henvisning til en streng føre-var-linje besluttet regjeringen
i starten av 2016 midlertidig å holde tilbake en utførsel av ammunisjon
til De forente arabiske emirater (FAE). I løpet av 2016 og 2017
ble det likevel eksportert våpen og ammunisjon til en verdi av 163
mill. kroner til FAE. Ved årsskiftet 2017/2018 besluttet så Utenriksdepartementet,
igjen med henvisning til en føre-var-linje, å suspendere gyldige
eksportlisenser til FAE. Beslutningen om å suspendere lisenser også
til Saudi-Arabia kom imidlertid først et snaut år senere, i november
2018.
Disse medlemmer viser til
det skriftlige innspillet om eksport av forsvarsmateriell datert 3. november
2018 fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter, Stortingets
eget organ for å ivareta og beskytte menneskerettighetene. I det
skriftlige innspillet reises det en rekke alvorlige spørsmål ved
det norske eksportkontrollregelverket sett opp mot Norges internasjonale
forpliktelser. Konkret argumenteres det for at regjeringens tolkning
av eksportkontrollregelverket er problematisk gitt Norges folkerettslige
forpliktelser: I tolkningen av FNs våpenhandelstraktat (ATT) anser
for eksempel regjeringen at det er tillatt å eksportere forsvarsmateriell
til parter i borgerkriger som støtter de lovlige myndighetene, men
ATT henviser til alle situasjoner omfattet av internasjonal humanitærrett,
altså et rettssystem som ikke tar hensyn til hvem som har «rett» i
en væpnet konflikt.
Disse medlemmer vil oppfordre
regjeringen til at den neste årlige stortingsmeldingen inneholder
en grundig vurdering av det skriftlige innspillet fra Norges nasjonale
institusjon for menneskerettigheter, inkludert eventuelle forslag
til konkrete endringer av regelverket (lov, forskrift, retningslinjer)
og/eller endringer i praktiseringen av regelverket.
Disse medlemmer viser til
at den foreliggende stortingsmeldingen inneholder ikke mindre en
49 referanser til tidligere stortingsmeldinger, men ikke en eneste
henvisning til tidligere innstillinger fra Stortinget. I vår statsskikk
er den til enhver sittende regjering tillagt ansvar for forvaltning
av den løpende utenrikspolitikken. På feltet eksportkontroll har
imidlertid Stortinget en betydelig mer framtredende rolle enn i
andre deler av utenrikspolitikken, konkret illustrert ved at Stortingets
prinsippvedtak om forsvarsmaterielleksport av 1959 og Stortingets
presisering av 1997 om vektlegging av demokrati og menneskerettigheter
til sammen utgjør grunnsteinene for det norske eksportkontrollregelverket.
En ren kvantitativ opptelling av referanser til tidligere dokumenter
er i seg selv ingen fullgod indikator, men disse medlemmer vil likevel
anbefale regjeringen om aktivt å forholde seg til – og om nødvendig
rette seg etter – Stortingets føringer og vedtak slik de framkommer
i innstillingene til de årlige stortingsmeldingene om eksportkontroll.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger til grunn at Stortingets
kontroll av Utenriksdepartementets utstedelse av eksportlisenser
for forsvarsmateriell ikke kan foregå i sanntid, men for at systemet
skal fungere etter hensikten, kan det heller ikke bli for lang avstand
i tid mellom beslutningene om utstedelse av eksportlisenser og Stortingets
kontroll gjennom behandlingen av de årlige stortingsmeldingene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget ved flere anledninger gjennom anmodningsvedtak
har bedt regjeringen om å legge fram de årlige eksportkontrollmeldingene
senest i løpet av andre kvartal etter at eksportåret er gjennomført. Disse medlemmer legger
til grunn at det i denne omgang ikke skal være nødvendig å fremme
forslag om et slikt anmodningsvedtak, men vil likevel uttrykke en
klar forventning om også eksportmeldingen for 2018 legges fram innen
utgangen av andre kvartal 2019.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil presisere at eksisterende regelverk
for eksportkontroll innebærer at det skal tas hensyn til en rekke
politiske spørsmål, herunder spørsmål knyttet til demokratiske rettigheter
og respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Disse medlemmer understreker
at eksisterende regelverk og praksis vektlegger humanitærrettslige
forhold for å sikre forsvarlige vilkår for eksport av forsvarsmateriell.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Saudi-Arabia leder
koalisjonen som intervenerer i Jemen. Krigføringen har vist seg gjentatte
ganger å være i strid med internasjonal humanitær rett og menneskerettighetene,
og fått katastrofale konsekvenser for sivilbefolkningen. Regjeringen
understreker at den fører en «føre var»-politikk når det gjelder eksport
av militært utstyr og strategiske varer til landene i koalisjonen,
noe som har resultert både i stans av eksport av våpen og ammunisjon
til de forente Arabiske Emirater (FAE), og en nylig beslutning om
at Norge ikke vil utstede noen nye eksportlisenser på forsvarsmateriell
eller flerbruksvarer til Saudi-Arabia. Dette medlem mener det er
et viktig steg på veien. Samtidig har utenriksministeren på direkte
spørsmål ikke kunnet garantere at norsk militærmateriell ikke ender
opp i den brutale krigen, selv om UD sier at de «ikke er kjent med at
norsk forsvarsmateriell er benyttet i Jemen», og at de ikke har
kunnet verifisere påstander fra media om at norsk materiell er blitt
benyttet av de krigførende partene. UD har heller ikke svart på
om Norge har undersøkt eksporten til landene etter eksporten er
funnet sted. Dette
medlem mener at bevisbyrden må ligge på departementet som
forvalter regelverket, ikke på kritikerne for om norsk materiell
har blitt benyttet i krigen. Dette medlem mener videre
at regjeringen bør offentliggjøre den konkrete begrunnelsen for
hvorfor inngåelse av nye lisenser til Saudi-Arabia er frosset. Avhengig
av hvilken begrunnelse som brukes, og hvilken del av regelverket
det henvises til, kan dette få konsekvenser for annen eksport.
Dette medlem viser til at
industrien selv er kritiske til å stanse eksport til enkelte land
og begrunner dette i at Norge må bli sett på som en forutsigbar
og pålitelig aktør. Dette
medlem mener at økt åpenhet rundt lisensinngåelser er viktig
nettopp for å skape en slik forutsigbarhet ved at det trekkes klare
grenser for når Norge tillater eksport.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunnen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre den konkrete begrunnelsen for hvorfor
Norge fryser nye lisenser for eksport av forsvarsmateriell til Saudi-Arabia.»
Dette medlem viser
videre til innspillet fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter (NIM)
til Meld. St. 19 (2017–2018), hvor de drøfter det norske eksportkontrollregelverket
og Norges internasjonale forpliktelser sett i forhold til dagens
praksis knyttet til landene som intervenerer i Jemen. NIM konkluderer
blant annet at
«Fra et folkerettslig
synspunkt kan det se ut som om Norges gjennomføring av ATT artikkel
7 og EUs kriterium 2 (c), når det gjelder eksport av våpen og ammunisjon
til stater som kriger i Jemen, kan være mangelfull.»
Dette medlem mener derfor
at en naturlig konsekvens av politikkendringen som nå er varslet,
er å stanse all eksport til alle landene som deltar i koalisjonen,
å stanse eksport også når det gjelder allerede utstedte lisenser,
og å sette i gang en gransking av den eksporten som har funnet sted
siden krigens begynnelse for å sikre at norsk militærmateriell ikke
er blitt brukt i konflikten. Dette medlem viser til Dokument
8:42 S (2018–2019) som for tiden er til behandling i Stortinget hvor
dette foreslås. Dette
medlem merker seg at Stortinget ikke ble informert da eksport
av ammunisjon til De forente arabiske emirater ble gjenopptatt i
2016, og at den nylige kunngjøringen om frys av nye lisenser til
Saudi-Arabia ble kjent for Stortinget gjennom medieoppslag. Dette medlem viser
videre til at Norge har falt på Small Arms Surveys åpenhetsrangering. Dette medlem påpeker
at det er behov for økt åpenhet om og innsyn i begrunnelser for
innvilgelser av søknader om eksportlisens, samt at disse begrunnelsene
må knyttes til kriterier som legges til grunn for norsk eksportkontroll.
Dette er en nødvendig forutsetning for å kunne etterprøve vurderingene
på en hensiktsmessig måte. Dette medlem viser til praksisen
i Nederland, der tilslag på eksportlisenser over en viss sum, unntatt
til de nærmeste allierte, rapporteres til parlamentet i et offentlig
brev med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot søknaden innen
to uker fra søknaden er innvilget.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre begrunnelser for avslag på og innvilgelser
av lisenssøknader til land utenfor NATO.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke åpenheten i norsk eksportkontroll. Som et
ledd i dette skal regjeringen utrede muligheten for å innføre en
lignende praksis som den i Nederland, der parlamentet informeres
offentlig om tilslag på eksportlisenser over en viss sum med detaljer
om vurderingen av kriterier opp mot søknaden, unntatt til de nærmeste
allierte, innen to uker fra søknaden er innvilget.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en ordning med et parlamentarisk utvalg eller
etikkråd for eksport av norsk forsvarsmateriell. I en slik utredning
er det naturlig å se nærmere på erfaringene fra Sverige, England,
Belgia og andre land med ordninger for økt parlamentarisk innsyn.»
Dette medlem merker
seg at norsk juridisk teori og rettspraksis tilsier at det ikke
er av direkte rettslig betydning for forvaltningens kompetanse om
ATT-artiklene kun inngår i Utenriksdepartementets retningslinjer,
eller om de også kommer til uttrykk i lov eller forskrift. Samtidig
vil dette medlem understreke
at det å inkludere den internasjonale våpenhandelsavtalens bestemmelser
i nasjonal lovgivning kan ha en viktig signaleffekt overfor andre
land med et svakere embetsverk enn vi har i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som sikrer
at ATT artikkel 6 og 7 inkluderes i lov eller forskrift.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti påpeker at sluttbrukererklæring
skal sikre at norske strategiske varer ikke havner på avveier. For
at en sluttbrukererklæring skal oppfylle formålet, er det essensielt
at eksporten kontrolleres også i etterkant av at eksporten har funnet
sted. Dette medlem påpeker
at kontrollmekanismene for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring
bør styrkes, og viser til et notat fra Stortingets utredningsseksjon
datert 12. februar 2016, som konkluderer:
«[...] Norge ser
ut til å ha et betydelig større spillerom enn det vi hittil har
brukt når det gjelder å utforme krav til våpenkontroll, sluttbrukererklæringer og
kontrollregimer. Slik vi tolker det vil det også gjelde de kravene
vi setter til eksport av forsvarsmateriell til andre land innenfor
NATO-alliansen.»
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at krav om sluttbrukerdokumentasjon blir praksis
ved all eksport av forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære
allierte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å utvikle kontrollmekanismer
som muliggjør håndheving av sluttbrukererklæring.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at ifølge dagens regelverk
skal ikke eksporteres forsvarsmateriell dersom det er en åpenbar fare
for at utstyret kan bli brukt til intern undertrykking. Dette medlem viser
videre til at denne meldingen viser at eksporten til undertrykkende
regimer, deriblant Saudi-Arabia og Oman, har økt kraftig siste år. Dette medlem viser
til at sikkerhetsapparatet i Saudi-Arabia er instrumentelt i omfattende
trakassering, fengsling og tortur av menneskerettighetsforkjempere, systematisk
diskriminering av kvinner og minoriteter og hundrevis av henrettelser
hvert år. Militæret og sikkerhetsapparatet er knyttet tett sammen,
og et hvert bidrag til å styrke militæret styrker regimets evne
til å begå menneskerettighetsbrudd. Dette medlem viser også til
at Oman lenge har blitt kritisert for alvorlige brudd på fundamentale
menneskerettigheter. Dette medlem mener
dette viser at regelverket tolkes for svakt.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av norsk militært materiell til
stater der militæret og det øvrige sikkerhetsapparatet er instrumentelle
i systematiske og alvorlige menneskerettighetsbrudd.»
«Stortinget
ber regjeringen tolke kriterie 2 i UDs retningslinjer for eksportkontroll
vedrørende menneskerettighetssituasjonen i mottakerland strengere
enn i dag, og sikre at Norge ikke eksporterer militært utstyr til regimer
som er ansvarlige for utstrakte menneskerettighetsbrudd.»