Representantforslag
om å gjennomføre ny levekårsundersøkelse for studenter og en kartlegging
av studentenes læringsmiljø
1.Jeg deler forslagsstillernes
oppfatning om at det er viktig å sikre god og relevant kunnskap
om studentenes levekår som grunnlag for beslutninger om politikk
og virkemidler på området studentvelferd.
De tidligere levekårsundersøkelsene,
i 1998, 2005 og 2010/2011, ble alle gjennomført av Statistisk sentralbyrå
og finansiert av KD. Det ble vurdert å foreta en ny undersøkelse
i 2016/2017, til en estimert kostnad på 15 mill. kroner i 2016.
I dag er det grunn til å anta at prisen vil være enda høyere. Man
konkluderte til slutt med at det ikke var sannsynlig at en så stor
og kostbar undersøkelse ville gi et kunnskapsutbytte som sto i forhold
til kostnaden.
Utover levekårsundersøkelsen
finnes en del kilder til kunnskap om levekår for politikkutviklingen:
-
Studentenes helse-
og trivselsundersøkelse – SHoT – som ble offentliggjort i september
2018, viste oss blant annet at det er grunn til å følge med på utviklingen
av studentenes psykiske helse. Undersøkelsen var delvis finansiert
av tilskudd fra programmet Styrking av studentenes psykiske
helse under Helsedirektoratet, initiert av KD.
-
Regjeringen har
levert forslag om å lovfeste at alle studenter skal ha tilgang på
studentombud, og noen læresteder har allerede oppnevnt slike ombud.
De vil være en viktig kanal til kunnskap om læringsmiljøet.
-
Studentsamskipnadene
er hovedaktører for studentvelferd, og får store offentlige tilskudd.
Derfor har vi løpende tett kontakt med dem og med Samskipnadsrådet,
som er samarbeidsorganet for alle samskipnadene.
-
Statistisk Sentralbyrå
koordinerer den internasjonale Eurostudent-undersøkelsen på norsk
side. Undersøkelsen kartlegger studenters levekår i Norge og Europa.
Den forrige rapporten kom ut i 2018, og neste planlegges i 2021.
Regjeringen
har trappet opp tilskudd til arbeid med studentenes psykiske helse,
til 18,4 mill. kroner i året, samskipnadene får ca. 90 mill. kroner
til studentvelferd og det gis store tilskudd til bygging av studentboliger med
nye tilskuddssatser. I tillegg fases 11 måneders studiestøtte inn,
og forslag til endringer i systemet for studentboligbygging er på
høring. Alt dette er viktige løft og mulige endringer som ventelig
vil påvirke studenters levekår vesentlig i tiden som kommer.
En ny levekårsundersøkelse
estimeres til å koste mellom 15 og 20 millioner kroner, og bør håndteres
i ordinære budsjettprosesser.
2.Forslagsstillerne
mener at universitets- og høyskolelovens bestemmelser om læringsmiljø
er lite konkrete. Jeg viser til at regjeringen har oppnevnt et lovutvalg
som nå gjennomgår universitets- og høyskoleloven. Jeg vil likevel
peke på at i tillegg til det overordnede ansvaret for læringsmiljøet,
nevnes i § 4-3 nevnes en rekke konkrete elementer som skal etterses
og det gis konkrete anvisninger om hvordan dette ansvaret skal organiseres.
Jeg mener loven så langt gir et godt utgangspunkt for å iverksette
et dekkende system for å bevare og utvikle læringsmiljøet.
Naturligvis er det
vesentlige forskjeller mellom institusjonene og mellom enheter innad
i institusjonene. Fra fagfelt til fagfelt, fra grunnstudier til
avansert fordypning og fra teoretiske til praksistunge fagområder
må arbeidet med læringsmiljø forankres lokalt. Det er derfor vi
har lagt så mye av ansvaret for læringsmiljø til lærestedene. For
å stimulere til satsing på læringsmiljøet er det nå lovpålagt at
alle institusjoner skal ha et læringsmiljøutvalg (LMU), som
rapporterer til styret. Temaet læringsmiljø inngår i den løpende
etatsstyringen, og dette gir gode mulighet for dialog om tilstand
og resultater og eventuelle tiltak det er behov for. LMUene ble
evaluert av Oxford Research på bestilling av KD i 2017/2018. Evalueringen
peker på stor variasjon i bruken av ordningen ved forskjellige institusjoner,
og i effekten av arbeidet.
I forslaget vises
det til arbeidet med revisjon av universitets- og høyskoleloven,
og det foreslås å se læringsmiljøarbeidet i sammenheng med dette.
Det er jeg enig i, og jeg har merket meg at universitets- og høyskolelovutvalget
tydelig har inkludert læringsmiljøspørsmål i sin kunnskapsinnhentning,
sist i Innspillsmøte
6. mars om studentrettigheter i Bergen. Det er dermed ingen
tvil om at læringsmiljøaspektet tas med i lovarbeidet. Å gjennomføre
en egen undersøkelse av læringsmiljøet i UH-sektoren vil lett komme
i konflikt med utvalgets stramme tidsplan.
En kartlegging av
studentenes læringsmiljø kan tenkes å gi ny innsikt. Jeg er likevel
opptatt av at vi allerede nå har en hel del kunnskap som vi må fortsette
å følge opp fremover.
-
Som nevnt foreslås
det at alle studenter skal ha lovfestet tilgang til studentombud
ved lærestedene. Dette vil gi muligheter til kunnskapsinnhenting
og være et godt utgangspunkt for dialog om utvikling og sikring
av et godt læringsmiljø.
-
Både SHoT-undersøkelsen,
Eurostudent, der SSB er norsk partner, og Studentbarometeret er
undersøkelser som gir innsikt i både levekår og læringsmiljø. Disse
resultatene vil jeg følge og legge vekt på i utforming av videre
politikk.
Jeg mener altså
at vi har en del kilder til nyttig informasjon. Jeg vil fortsatt
vurdere behovet for å innhente tilstandsdata på området, men vil
ikke anbefale en kartlegging som foreslått i denne omgang. En eventuell
undersøkelse må vurderes i tilknytning til behandlingen av fremtidige
statsbudsjett.