Grunnlovsforslag
fra Michael Tetzschner, Erik Skutle og Torhild Aarbergsbotten gjelder
endring i § 21 annet punktum om avgivelse av ed eller forsikring
som vilkår for å bli beskikket som embetsmann.
Forslagsstillerne
fremmer med dette forslag om endringer i Grunnloven § 21 annet punktum
om avgivelse av ed eller forsikring som vilkår for å bli beskikket som
embetsmann. I stedet foreslås at embetsmenns lydighets- og troskapsplikt
følger direkte av Grunnloven.
Grunnloven § 21 første
og annet punktum lyder:
«Kongen velger og
beskikker, etter å ha hørt sitt statsråd, alle sivile og militære
embetsmenn. Disse skal før beskikkelse finner sted, sverge eller,
hvis de ved lov er fritatt for edsavleggelse, høytidelig tilsi konstitusjonen og
kongen lydighet og troskap; dog kan de embetsmenn som ikke er norske
borgere, ved lov fritas for denne plikt.»
Grunnloven stiller
altså krav om at embetsmenn før «beskikkelse» enten aktivt skal
avgi ed om lydighet og troskap eller, hvis de ved lov er unntatt
fra plikten til å avgi ed, avgi forsikring om det. Personer som
ikke er norske borgere, kan ved lov fritas fra denne plikten. Det
siste er lite praktisk i dag (se Grunnloven § 114 annet ledd sammenholdt
med første ledd).
Det å avgi ed innebærer
å påkalle Gud for å bekrefte at et utsagn er riktig. Forsikring
innebærer å gi en erklæring. Embetseden har i dag en slik ordlyd:
«Jeg (…) lover og
sverger, å vise Konstitusjonen og Kongen lydighet og troskap, så
sant hjelpe meg Gud den Allmektige og Allvitende.»
Forsikring avgis
med slik ordlyd:
«Jeg (…) lover høytidelig,
at jeg vil vise Konstitusjonen og Kongen lydighet og troskap.»
I praksis avgir embetsmenn
ed eller forsikring ved at vedkommende embetsmann undertegner et
utferdiget formular. Statsministerens kontor har det administrative
ansvaret knyttet til underskrivingen.
Nærmere regler om
tidspunktet for avgivelse av embetsed og forsikring og unntak fra
kravene om å avgi ed og forsikring er gitt i lov 22. mai 1981 nr.
23 om embedsed etter Grunnloven § 21 (embetsedloven). Kravet etter Grunnloven
§ 21 annet punktum om at ed eller forsikring må være avgitt før
beskikkelse, er i embetsedloven presisert til at ed eller forsikring
må være avgitt før embetsbrev er utferdiget og før vedkommende tiltrer
embetet, jf. embetsedloven § 3 første punktum. Hvis avgivelsen av
ed eller forsikring ikke er gitt innen en frist som departementet
fastsetter, faller utnevnelsen bort, jf. § 3 siste punktum. Personer
som ikke er norske statsborgere, kan gis unntak fra vilkåret om
å avgi ed eller forsikring dersom personen «risikerer å tape sitt
fremmede statsborgerskap» ved å avlegge ed eller forsikring, eller dersom
«andre særlige grunner foreligger», jf. embetsedloven § 2.
Kravet om å avgi
ed eller forsikring bygger på en forutsetning om at embetsmenn har
en grunnlovsforankret plikt til lydighet og troskap. Embetsmenn
har, som andre ansatte, en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver
etter ulovfestede regler. Den plikten som forutsettes i Grunnloven
§ 21 annet punktum, går neppe vesentlig lenger enn lojalitetsplikten
embetsmenn har etter ulovfestede regler, og som uansett må forstås
under hensyn til de aktuelle stillingenes eller embetenes art. Det
kan likevel ikke sees bort fra at bestemmelsen kan ha en viss rettslig
betydning. I Rt. 1946 side 1139, som blant annet gjaldt straffeutmåling
for landsforræderi under krigen, synes Høyesterett å ha tillagt
det vekt i straffeskjerpende retning (jf. dommens side 1144) at
tiltalte i kraft av sin embetsed var
«… særlig forpliktet
til å vise konstitusjonen og Kongen lydighet og troskap».
Det foreslås at Grunnloven
§ 21 annet punktum endres til å slå fast at embetsmenn skal vise
konstitusjonen lydighet og troskap. Forslaget medfører at det ikke
lenger skal være et krav at embetsmenn forut for beskikkelse skal
avgi ed eller forsikring om å tilsi konstitusjonen og kongen lydighet
og troskap. Forslaget innebærer ingen materielle endringer i den
lojalitetsplikt embedsmenn forutsetningsvis har etter gjeldende
§ 21 annet punktum i Grunnloven og ulovfestede regler.
Det har tidligere,
i 1908 og 1920, vært fremsatt forslag om å oppheve Grunnloven § 21
første og annet punktum om krav om avgivelse av embetsed eller forsikring.
Stortinget behandlet i 1976 også et forslag om å oppheve kravet
om avgivelse av embetsed eller forsikring, jf. Innst. S. nr. 191
for 1975–76, forslag nr. 4 i Dokument nr. 13 for 1971–72 og Stortingsforhandlinger 1975–76,
7b Tidende side 2671 til 2678. Forslaget fikk ikke tilstrekkelig
to tredels flertall (71 stemte for, 64 imot), jf. Stortingsforhandlinger
1975–76, 7b Tidende side 2678. De stortingsrepresentantene som stemte imot
å oppheve bestemmelsen, begrunnet sitt standpunkt blant annet med
betydningen av å understreke det spesielle ansvar som knytter seg
til å inneha de høyeste stillingene i staten, jf. Stortingsforhandlinger
1975–76, 7b Tidende side 2671 til 2673.
Forslaget inneholder
ikke noe unntak fra kravet til lydighets- og troskapsplikt for embetsmenn
som ikke er norske statsborgere. Bakgrunnen for gjeldende unntaksadgang
er at utenlandske statsborgere kunne risikere å tape sitt eget statsborgerskap
dersom de avlegger ed eller forsikring om troskap til et annet land,
jf. Ot.prp. nr. 56 for 1980–81 på side to annen spalte. Den plikten til
lydighet og troskap som i dag er forutsatt i Grunnloven og som nå
foreslås kodifisert, går neppe vesentlig lenger enn det som ville
følge av lojalitetsplikten som gjelder for ansatte ellers, tilpasset
de aktuelle embetenes art. Det vil kunne skape uklarhet om utenlandske embetsmenns
lojalitetsplikt, og gi et uheldig signal, å oppstille et unntak
fra lydighets- og troskapsplikten etter Grunnloven for embetsmenn
som ikke er norske statsborgere.
For å understreke
de plikter embetsmenn har, bør lydighets- og troskapsplikten fortsatt
følge direkte av Grunnloven. Forslaget om å oppheve kravet om at
embetsmenn skal avgi ed eller forsikring om å tilsi konstitusjonen
og Kongen lydighet og troskap, er begrunnet i administrative hensyn
og hensynet til rettslig klarhet. Forslaget om å fjerne vilkåret
om at embedsmannen skal avgi ed, er i tillegg begrunnet i at den
norske stat etter endringer i Grunnloven § 2 ikke lenger har noen statsreligion,
se om bakgrunnen for endringen Dokument nr. 12:10 (2007–2008), Innst.
233 S (2011–2012), St.meld. nr. 17 (2007–2008) Staten og Den norske
kirke, jf. Innst. S. nr. 287 (2007–2008). Når staten ikke lenger har
en statsreligion, er det ingen grunn til å ha som krav at embetsmenn
skal avgi ed.
Dersom Stortinget
vedtar forslaget til endringer i Grunnloven § 21, vil ikke embetsedloven
lenger ha noen funksjon, da den gjelder ed og forsikring som avgis etter
reglene i Grunnloven § 21. Såfremt forslaget vedtas, bør derfor
embetsedloven oppheves. Endringen berører ikke Stortingets adgang
til å gi lovregler som stiller som vilkår for å inneha et embete
at embetsmenn avgir forsikring om lydighet og troskap.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«§ 21 annet punktum
skal lyde:
Alternativ 1:
Disse skal vise
konstitusjonen og kongen lydighet og troskap.
–
Dei skal vere lydige
og tru mot konstitusjonen og kongen.
§ 21 tredje punktum
på nynorsk oppheves. Nåværende fjerde punktum på nynorsk blir tredje
punktum.
Alternativ 2:
Disse har lydighets-
og troskapsplikt til konstitusjonen og kongen.
–
Dei har plikt til
å vere lydige og tru mot konstitusjonen og kongen.
§ 21 tredje punktum
på nynorsk oppheves. Nåværende fjerde punktum på nynorsk blir tredje
punktum.
Alternativ 3:
Disse skal være
lydige og tro mot konstitusjonen og kongen.
–
Dei skal vere lydige
og tru mot konstitusjonen og kongen.
§ 21 tredje punktum
på nynorsk oppheves. Nåværende fjerde punktum på nynorsk blir tredje
punktum.»