Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Katrine Boel Gregussen, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, er enige med regjeringen
i at den raske utviklingen i romsektoren sammen med den strategiske
betydningen av rom- og satellittbaserte tjenester for alle nasjoner gir
behov for en fornyet strategi for norsk romindustri. Stortinget
bestilte en slik strategi ved utgangen av 2016, og i Innst. 97 S
(2016–2017) ble regjeringen bedt om å etablere et «Space Leadership
Council» underlagt næringsministeren for å understøtte utviklingen
av norsk romvirksomhet. Det ble bedt om en vurdering av et nasjonalt
romprogram, et romindustriprogram, en samordning og styrking av
utdanning og forskning på feltet og en langsiktig strategi for samarbeidet
med den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) med mål om å styrke
nasjonal retur fra programmene. Videre skulle Norge utvikles til
en ledende romnasjon i Arktis.
Komiteen understreker viktigheten
av norsk romvirksomhet sett i lys av Norges særskilte stilling som en
befolkningsmessig liten arktisk nasjon med et stort havområde med
betydelige økonomiske og strategiske interesser. Tilgang til satellitter
og informasjonen de henter, har betydning for Forsvaret, for samfunnssikkerhet
og beredskap, for miljøovervåking og for kommersiell virksomhet. Komiteen vil
understreke at Norges beliggenhet og vår historie med et sterkt
statlig engasjement i forsvars- og romindustrien har gjort at vi har
en romindustri av betydelig størrelse og med et stort vekstpotensial.
Komiteen viser til at den
både har mottatt skriftlige høringsinnspill i saken, og at komiteen i
tillegg den 30. april 2020 gjennomførte en digital høring med ni
høringsinstanser. Høringsinstansene understreket viktigheten av
en nasjonal strategi og etterspurte en konkretisering av mål og
virkemidler. De understreket behovet for at Norge tar del i EUs
romprogrammer. Alle høringsinstansene pekte på at bygging av Europas
første oppskytningsbase for satellitter på Andøya vil være en viktig
vekstimpuls for industrien og en strategisk kapasitet for Norge.
Videre ble det understreket at kompetanse gjennom utdanning og forskning
er viktig for industrien, og at det særlig er teknologisk kompetanse som
etterspørres av bedriftene. Flere høringsinstanser ba om at det
opprettes et rådgivende organ underlagt næringsministeren, et «Space
Leadership Council» etter mønster fra Storbritannia og i tråd med
Stortingets bestilling til regjeringen i Innst. 97 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Meld. St. 10 (2019–2020) har blitt utformet på bakgrunn av
et representantforslag i Dokument 8:122 S (2015–2016) fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet. Disse medlemmer mener romnæringen
opererer i et marked som er sterkt politisk styrt og avhengig av
offentlig politikk, og at det derfor er ekstra viktig at offentlige
og private aktører arbeider mot samme mål, i og utenfor Norge. Næringskomiteens
flertall ga sin tilslutning til dette synet i Innst. 97 S (2016–2017).
Aktiv næringspolitikk, som et nasjonalt romprogram og tilførsel
av statlig kapital, er avgjørende for at Norge skal kunne ta en
ledende posisjon innenfor jordobservasjon og kommunikasjon gjennom
småsatellitter.
Disse medlemmer mener at selv
om romstrategien setter fire gode overordnede mål, så er meldingen
i sin helhet for passiv og uklar i sine ambisjoner. Den bekrefter
ingen økt satsing og mangler konkrete tiltak som sikrer at Norge
når målene. Det skaper usikkerhet om markedstilgang og uforutsigbarhet
om betingelsene for næringslivet, noe som kan føre til manglende
næringssatsing. Disse
medlemmer etterlyser en økt satsing og en plan for hvordan
Norge skal bygge opp næringen og sikre nasjonale behov, slik flere
andre land har gjort i større grad.
Disse medlemmer viser til
at flere høringsinstanser har påpekt vagheten og manglende føringer
for nasjonale ambisjoner. Norsk industriforum for romvirksomhet
(NIFRO) etterlyser en prosess for å identifisere «den norske modellen
for romvirksomhet» som skikker Norge til å gjennomføre en mer helhetlig,
strategisk og langsiktig rompolitikk. Et nasjonalt romprogram og
en tydelig handlingsplan vil være et viktig element for å få til
dette. Både Abelia og NIFRO har etterlyst en økning i de nasjonale
følgemidlene, som har blitt redusert de siste årene.
Disse medlemmer etterlyser
et nasjonalt romprogram med mål om å bygge en sterk norsk verdikjede for
satellitter både oppstrøms og nedstrøms. Et slikt program vil bygge
et viktig hjemmemarked for den norske romindustrien og kan bidra
til å legge til rette for vekst internasjonalt. Romprogrammet må
inneholde nasjonale følgemidler, adressere behovet for kompetanse
i næringen og peke ut retningen for videre forskningsaktiviteter.
Programmet må også legge til rette for at relevante offentlige innkjøp
kan brukes til å styrke og stimulere norsk romindustri.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en konkret handlingsplan for romindustrien
gjennom et nasjonalt romprogram.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en opptrappingsplan for de nasjonale
følgemidlene for romsatsing i forbindelse med statsbudsjettet for
2021.»
Komiteen merker
seg at regjeringen i meldingen uttaler at de vil gi høy prioritet
til arbeidet med å avklare om staten bør bidra til å finansiere
en oppskytningsbase for småsatellitter på Andøya. I Nærings- og fiskeridepartementets
brev av 3. april 2020 til komiteen framkommer det at en oppskytningsbase
for småsatellitter på Andøya vil ha stor betydning for utdanning, forskning,
innovasjon og oppbygging av industriell kapasitet i Norge. Basen
vil bidra betydelig til å synliggjøre norsk romindustri i Europa
og kan brukes til en oppbygging av helnorsk industri som kan levere
i hele næringskjeden. Dette omfatter alt fra design, utvikling og oppskytning
av småsatellitter til nedlastning og behandling av data. Oppskytningsbasen
vil styrke Norges autonomi og konkurransekraft, både sivilt og militært, på
områder der vi i dag er avhengige av utenlandske leverandører.
Komiteen viser til at Andøya
også har en svært gunstig plassering med tanke på oppskytning av
satellitter i polare baner for jordobservasjon. Dette vil gi Norge
et konkurransefortrinn framfor aktører med mindre gunstig beliggenhet.
Aktiviteten i rommet vil øke framover, og vi er fortsatt i en tidlig
fase av kommersiell romaktivitet. Potensialet for kommersielle oppskytninger
gjennom New Space er stort, og per i dag mangler det en europeisk
lokalitet for oppskytning. Dette betyr at Andøya Spaceport vil kunne
levere oppskytninger for ESA og NASA, så vel som for kommersielle
aktører. Forsvarsdepartementet uttaler i brevet av 3. april 2020:
«Det anses som sannsynlig
at angrep mot infrastruktur i verdensrommet vil kunne inngå som
del av fremtidige konflikter. Rask tilgang til oppskytningskapasitet
for å erstatte eller forsterke viktige militære eller samfunnskritiske
satellittbaserte tjenester kan derfor være av stor strategisk betydning
i krise, krig og fred.»
Komiteen ber om at Andøya
Spaceport bygges snarest for å gi en samlet norsk romindustri en
vekstimpuls. Norge har tre europeiske konkurrenter om å få den første
oppskytningsbasen for småsatellitter. Andøya er en den beste plasseringen
for satellittoppskytning i nordområdene og et viktig ledd i Norges
nordområdesatsing. En rask etablering er avgjørende for å gi den
norske romindustrien et viktig konkurransefortrinn og gi Norge en
infrastruktur som vil legge grunnlaget for ny industri i hele landet.
Komiteen vil også understreke
etableringens betydning for sikkerhet i våre havområder og den betydningen
den har for forsvaret av Norge. Signalene fra Forsvaret viser at
de vil kunne bli en betydelig kjøper av oppskytning fra Andøya.
Komiteen vil understreke at
staten som 90 pst. eier av Andøya Space Center sitter med nøkkelen
til at Europas første spaceport etableres i Norge. Tre andre europeiske
land har uttrykt at de ønsker å realisere et slikt prosjekt: Portugal
på Azorene, Storbritannia i Skottland og Sverige i Kiruna. Det å
være først med en slik etablering er viktig for å knytte til seg
industrielle interesser også internasjonalt. Komiteen er kjent med at utbyggingen
er et industrielt prosjekt med høy risiko, men viser til en prosjektgjennomgang
ved Oslo Economics som har fastslått at prosjektet er samfunnsøkonomisk
lønnsomt.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av å bygge opp nye næringer og arbeidsplasser og at
romindustrien er en næring som i betydelig grad kan gi nye kompetansearbeidsplasser
i Norge. Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Andøya Spaceport blir realisert så
raskt som mulig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
å opprette et strategisk råd for utvikling av norsk romvirksomhet
(Space Leadership Council). Rådet skal ha som oppgave å sikre samhandling
mellom bedrifter, akademia og statlige aktører innen romvirksomheten
i Norge. For å sikre at rådet har fokus på verdiskaping og utvikling
av den norske klyngen bør rådet underlegges Nærings- og fiskeridepartementet.
Rådet må gis mandat til å utvikle nasjonale satsingsforslag for
hvordan målene i romstrategien skal nås. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest mulig etablere et strategisk råd for utvikling
av norsk romvirksomhet, i tråd med Stortingets tidligere vedtak.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen har
blitt bedt om å opprette et Space Leadership Council. Disse medlemmer peker
på at det er ulike måter å organisere dette på, og at norsk praksis,
industrikultur, politisk system og norsk virkemiddelapparat må være førende
for hva som anses som beste måte å organisere et slikt råd på.
Disse medlemmer mener at oppgavene
et slikt råd skal ivareta, langt på vei er de som i dag ivaretas
på en god måte av Norsk Romsenter. Norsk Romsenter har tett kontakt
med industrien, akademia og viktige brukergrupper. Disse medlemmer viser også
til at Norsk Romsenter i tildelingsbrev for 2020 ble gitt fullmakt
til å etablere et faglig råd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, mener det er positivt at regjeringen
vil videreføre norsk deltakelse i europeiske romprogrammer, men
etterlyser tydeligere forpliktelser i det internasjonale samarbeidet.
Aktiv deltakelse i europeiske romprogrammer og økt tilgang til internasjonale
markeder er avgjørende for utviklingen av norsk romindustri.
Flertallet viser til at Norge
allerede har en betydelig satsing på romvirksomhet, som kan sies
å bære preg av å være en programsatsing. I tillegg til de generelle
støtteordningene for næringslivet var de foreslåtte bevilgningene
til romvirksomhet i Nærings- og fiskeridepartementets budsjettproposisjon
for 2020 på nær 1,34 mrd. kroner. Norge deltar i store internasjonale
romprogrammer (ESA og EU). Næringslivets deltakelse i disse programmene
muliggjøres gjennom at norsk oppstrøms og nedstrøms romvirksomhet
kan nyttiggjøre seg både følgemidler og de generelle virkemidlene
for næringslivet.
Flertallet viser til at disse
aktivitetene blant annet har skapt det teknologiske og kompetansemessige grunnlaget
for utviklingen av nasjonale satellitter for skipsdeteksjon, hvor
norske oppstrøms- og nedstrømsbedrifter har vunnet oppdrag. Flertallet vil
også påpeke at relevante offentlige innkjøp kan nyttes som et virkemiddel,
så fremt det ikke er i strid med anskaffelsesregelverket. Det gjennomføres
videre en rekke aktiviteter for å bidra til å fremme verdiskaping
i næringslivet. Blant annet ble det etablert et innovasjonssenter
(ESA Business Incubation Centre Norway) for utvikling av nye produkter,
applikasjoner eller tjenester basert på forskning eller teknologi
fra rommet i 2018. Flertallet viser
til at oppstartsbedriftene som velges ut av ESA BIC Norway, får
hjelp til å utvikle ideen sin og administrativ og finansiell støtte
fra European Space Agency og Innovasjon Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at flere høringsinstanser, blant annet Kongsberg Gruppen, LO
og Abelia, har påpekt viktigheten av fortsatt deltakelse i EUs romprogram
og andre internasjonale programmer og samarbeid. Dette må også innebære
økt innsats for at norske forskningsmiljøer skal få forskningsmidler
gjennom relevante EU-programmer.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre fortsatt norsk deltakelse i EUs romprogram
i perioden 2021–2027.»
«Stortinget
ber regjeringen arbeide for å videreutvikle internasjonale samarbeid
om romvirksomhet for å sikre økt markedsadgang for norsk romfartsnæring.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at Norge
allerede har en betydelig satsing på romvirksomhet. Norge deltar
i internasjonale romprogrammer (ESA og EU) i tillegg til en rekke
nasjonale aktiviteter, som for eksempel følgemidler og nasjonale
satellitter for skipsdeteksjon. Disse medlemmer viser til
at regjeringen fortløpende må vurdere hvorvidt det er behov for
ytterligere satsing på romvirksomhet, inkludert om det er behov
for nasjonale satellitter. Det er slik disse medlemmer ser det, en
etablert politikk for norsk romvirksomhet at disse vurderingene
gjøres opp mot nasjonale behov.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen vil videreføre et aktivt engasjement i ESAs romprogrammer
for å støtte opp under norsk næringsutvikling og norske brukerbehov.
Tilsvarende gjøres vurderinger av øvrig internasjonalt samarbeid
opp mot nasjonale behov, herunder også med tanke på å sikre markedsadgang
for norsk næringsliv. Videre har regjeringen sagt at man skal vurdere
å videreføre Norges deltakelse i EUs romprogrammer. Innretning og
omfang av EUs romprogrammer 2021–2027 er fremdeles under utvikling
i EU, og det er dermed ikke klart ennå hvor stort budsjettet vil
bli. Disse medlemmer viser
til at regjeringen kan ikke forskuttere arbeidet med statsbudsjettet
for 2021.
Disse medlemmer understreker
at gode utdannings- og kompetansemiljøer er en forutsetning både for
en levedyktig industri og for Norges evne til å identifisere, utvikle
og forvalte rombaserte løsninger på viktige samfunnsbehov. Disse medlemmer viser
til at meldingen gjør det klart at man vil arbeide for at norsk romforskning
og romkompetanse skal være på et høyt internasjonalt nivå. STEM-fagene
er prioritert, men det er slik disse medlemmer ser det, ikke
ønskelig å peke på konkrete studiesteder eller retninger.
Disse medlemmer viser til
at romvirksomhet er en bred og svært sammensatt sektor, og for å
kunne utnytte eksisterende teknologi, samt bidra til å styre utviklingen
av fremtidens teknologi, kreves det kontinuerlig fokus på forskning,
utdanning og utvikling av tjenester. Disse medlemmer viser til
det NIFRO skriver i sitt innspill i 2017 til regjeringens arbeid
med rommeldingen:
«Rekruttering til,
og god utdanning innenfor, basalfagene matematikk og fysikk er vesentlig
for videreutvikling av romindustrien. I tillegg må det sikres god utdanning
innenfor relevante fag som elektronikk, radio- og datateknologi,
materialteknologi, kjemi, kybernetikk og andre tilsvarende fag.
For industrien er romfysikkfag gode støttefag, men ikke vesentlig
for rekrutteringen.»
Disse medlemmer poengterer
at bredden av STEM-fagene er viktig for utvikling av kunnskap og kompetanse
i sektoren. Norske studenter og nyutdannede har for øvrig også anledning
til å delta i ulike traineeprogrammer og kurs av kortere og lengre
varighet i regi av ESA, som del av det norske medlemskapet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at en satsing på romvirksomhet medfører behov for kompetanse
og arbeidskraft, og at det derfor også trengs utdanningspolitiske
grep for å imøtekomme dette. Disse medlemmer ønsker flere forskningsprosjekter
som involverer norske bedrifter, og å legge bedre til rette for
å kunne kommersialisere gode forskningsresultater. Norge må også
tiltrekke seg flere talenter gjennom å gjennomføre studentsatellittprogrammer
knyttet til ESAs Rexus-program. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for å styrke studietilbudet med
særlig relevans for romvirksomhet, slik som ingeniørretninger inkludert
romsatellitt og IKT og romfysikk, og vurdere om det skal opprettes egne
tverrfaglige studieprogram innen romvirksomhet.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke fagmiljøene rundt norsk romvirksomhet gjennom
investeringer i bedre laboratorier, tilgang på relevant infrastruktur
og flere øremerkede studieplasser.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det sikres praksisplasser med høy kvalitet
innen romvirksomhet i relevante utdanninger, og legge til rette
for mobilitet av kompetanse mellom universitets- og høyskolesektoren og
arbeidslivet.»
Disse medlemmer viser
til at Norge har et sterkt kompetansemiljø i Tromsø knyttet til
jordobservasjon gjennom K-SAT, UiTs romfysikkompetanse og Norsk
Polarinstitutt. Disse
medlemmer ber regjeringen vurdere å legge et senter for jordobservasjon knyttet
til Norges deltakelse i Copernicus til Tromsø.
Disse medlemmer viser videre
til høringsinnspill fra Kongsberg Gruppen, hvor det foreslås å etablere et
nasjonalt senter for rombasert virksomhet i Tromsø, som de mener
vil
«bidra til en kostnadseffektiv
samling, lagring og distribusjon av satellittbasert informasjon
til nasjonale brukere. Et slikt senter vil styrke Tromsø-miljøets
posisjon som leverandør av integrerte romteknologibaserte overvåkingstjenester
for et globalt marked, og med spesielt fokus på Nordområdene. Dette
vil igjen kunne gi økt verdiskapning for de nasjonale aktørene.
Et nasjonal senter vil hjelpe romsektoren med å oppnå de nasjonale
utviklingsmålene gjennom god dialog og godt samarbeid med nasjonale
myndigheter, brukere og industri, men også ved internasjonal tilstedeværelse og
synlighet i form av internasjonale kontrakter og leveranser.»
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette et nasjonalt senter for rombasert virksomhet
i Tromsø.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at enkelte
av oppgavene som skisseres i forslaget om et nasjonalt senter for
jordobservasjon, i dag ivaretas gjennom Norsk Romsenters sekretariatsfunksjon
knyttet til Copernicus og er en myndighetsoppgave. Videre har Barentswatch, som
er lokalisert i Tromsø, ansvar for å utvikle integrerte overvåkingstjenester
for nordområdene, hvor satellittdata er en viktig innsatsfaktor.
I en del tilfeller er det ønskelig at slike overvåkingstjenester
er under statlig kontroll. For disse medlemmer er det viktig
at dette allikevel ikke er til hinder for at kommersielle aktører tilknyttet
jordobservasjonsmiljøet i Tromsø på eget initiativ kan gå sammen
med kompetansemiljøene i Tromsø om å levere integrerte romteknologibaserte
tjenester for et voksende globalt marked, dersom de anser dette
som kommersielt interessant.
Disse medlemmer mener at det
er et interessant forslag med et nasjonalt senter for rombasert
virksomhet, men at dette skal ha en beliggenhet i Tromsø må ikke
bli et mål i seg selv. For disse medlemmer er det viktig
at det også finnes et klart mål for hva et slikt senter skal være
og ikke. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende alternative forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede behovet for et nasjonalt senter for rombasert
virksomhet, og hva som eventuelt kan være en hensiktsmessig lokasjon
for et slikt senter.»