Søk

Presidentskapets merknader

Presidentskapets flertall, stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og visepresidentene Ingjerd Schou og Morten Wold, mener at Stortinget kun helt unntaksvis bør benytte sin mulighet til å avgradere informasjon utstedt av andre. Flertallet mener på prinsipielt grunnlag at Stortinget ikke bør overprøve forvaltningens vurderinger av behovet for gradering med utgangspunkt i de skadefølger dette kan ha for nasjonale sikkerhetsinteresser. Et eventuelt unntak fra dette må forbeholdes helt ekstraordinære situasjoner. Stortingets behandling av en rapport fra et av Stortingets eksterne kontrollorganer er etter flertallets vurdering ikke å anse som en slik ekstraordinær situasjon, selv om den aktuelle saken har fått stor offentlig oppmerksomhet. Flertallet viser til at Forsvarsdepartementet har vurdert sammendraget fra EOS-utvalget, og at departementet vanskelig kan se at de hensyn som skulle tilsi avgradering, veier tyngre enn hensynet til skjerming av nasjonale sikkerhetsinteresser i denne saken. Flertallet viser videre til at EOS-utvalget er oppnevnt av Stortinget for å føre kontroll med virksomhetene til de hemmelige tjenestene på Stortingets vegne. EOS-utvalget er derfor gitt vid rett til innsyn i tjenestenes virksomhet. Flertallet legger også vekt på at Stortinget har mulighet til å gjennomføre en fullverdig parlamentarisk behandling av EOS-kontrollutvalgets konklusjoner uten at dokumenter i saken offentliggjøres. Hensynet til Stortingets kontroll med forvaltningen nødvendiggjør derfor ikke avgradering. Flertallet viser videre til at en beslutning om avgradering fra Stortinget vil kunne danne presedens for senere saker og bringe spørsmålet om avgradering inn i Stortingets løpende politiske arbeid på en uheldig måte. En eventuell overprøving av regjeringens vurderinger i spørsmål som gjelder skadefølger for nasjonale sikkerhetsinteresser, vil også kunne ha alvorlige konsekvenser for både Stortingets egen, EOS-utvalgets og andre kontrollorganer for Stortinget sin tilgang til gradert informasjon i fremtiden.

Presidentskapets mindretall, visepresidentene Eva Kristin Hansen, Magne Rommetveit og Nils T. Bjørke, vil understreke at det ikke er aktuelt å avgradere EOS-utvalgets graderte sluttrapport, men kun et sammendrag EOS-utvalget har laget med sikte på avgradering. Disse medlemmer legger til grunn at det må foreligge tungtveiende hensyn for at Stortingets skal beslutte å avgradere informasjon utstedt av andre, men mener at slike hensyn gjør seg gjeldende i saken om Frode Berg. Disse medlemmer legger betydelig vekt på at Stortingets eget kontrollorgan, EOS-utvalget, mener at sammendraget har et innhold som kan gjøres kjent for offentligheten, og mener at Stortinget bør stille seg bak utvalgets vurdering. Disse medlemmer vil vise til at dette er første gang i løpet av EOS-utvalgets 25-årige historie at utvalgets overordnede konklusjoner har måttet oversendes Stortinget i form av et gradert dokument. Disse medlemmer mener derfor at denne saken er så ekstraordinær at eventuelle konsekvenser for fremtidige saker ikke kan tillegges avgjørende vekt. Disse medlemmer mener videre at det er viktig at det kan være en åpen og demokratisk debatt om den parlamentariske kontrollen. Allmennheten har derfor en berettiget interesse i å kunne seg gjøre seg kjent med EOS-utvalgets hovedkonklusjoner, selv om også disse medlemmer er innforstått med at det finnes informasjon i saken som det er riktig å skjerme for innsyn av nasjonale sikkerhetsinteresser.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Lov om avgradering av dokument i forbindelse med Stortingets behandling av Dokument 7:2 (2020–2021) Særskilt melding fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) om graderte opplysninger

§ 1

I forbindelse med Stortingets behandling av Dokument 7:2 (2020–2021) Særskilt melding fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) om graderte opplysninger avgraderes sammendraget av EOS-utvalgets graderte sluttrapport, overlevert Stortinget 24. mars 2021.

§ 2

Loven trer i kraft straks.

§ 3

Loven oppheves 1. juli 2021.»