Søk

Innhold

3. Merknader fra Stortingets presidentskap

Komiteens utkast til innstilling ble 15. april 2021 oversendt Stortingets presidentskap, jf. vedtak i Stortinget 11. februar 2021. Presidentskapet uttalte følgende i brev av 22. april 2021:

«Presidentskapet viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens utkast til innstilling til Dokument 21 (2020–2021) Rapport til Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon kapittel 10.

Presidentskapet har merket seg at det i lovforslaget § 28 femte ledd bestemmes at Stortingets administrasjon er klareringsmyndighet for Sivilombudets ansatte, mens Stortingets presidentskap er klagemyndighet for avgjørelser truffet av Stortingets administrasjon. Dette samsvarer med den modellen som presidentskapet selv foreslo for EOS-utvalgets medlemmer og sekretariat i Innst. 252 L (2019–2020) om lov om endringer i riksrevisjonsloven og EOS-kontrolloven. Presidentskapet slutter seg til at en slik bestemmelse tas inn også i sivilombudsloven.

Presidentskapet har videre merket seg at lovforslaget § 29 første ledd første punktum innebærer at ‘øverste ledernivå under sivilombudet’ vil ansettes av ombudet selv etter innstilling fra ombudets ansettelsesråd, og ikke lenger av Stortingets presidentskap. Presidentskapet slutter seg til en slik endring.

Presidentskapet viser videre til at det i lovforslaget § 34 fremgår at Stortingets presidentskap skal fastsette godtgjørelse for setteombud antatt etter § 32 tredje ledd. Presidentskapet foreslår at det åpnes opp for delegering av denne myndigheten, og at bestemmelsen utvides med Stortingets presidentskap ‘…eller den det gir fullmakt’.

Presidentskapet anbefaler for øvrig at komiteen før avgivelse av innstillingen får bistand fra administrasjonen til en lovteknisk gjennomgang av lovutkastet.

Et flertall i presidentskapet, Stortingets president Tone Wilhelmsen Trøen, andre visepresident Morten Wold og femte visepresident Ingjerd Schou, har merket seg at komiteen i utkastet til innstilling s. 97-98 har sluttet seg til at ombudet i utgangspunktet skal ha uinnskrenket tilgang til opplysninger fra forvaltningen.

Dette flertallet mener at regjeringsnotater og dokumenter direkte knyttet til dette skal være unntatt og ønsker følgende presisering i lovens § 20 første ledd; ‘Unntatt fra dette er regjeringsnotater og dokumenter knyttet til dette.’»