1. Bakgrunn

1.1 Utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (Harberg-utvalget)

Stortinget vedtok 25. mai 2019 å nedsette et utvalg til å utrede Stortingets kontrollfunksjon.

Utvalget avga sin rapport 1. februar 2021.

På tidspunktet for utvalgets avgivelse av rapporten hadde utvalget følgende medlemmer:

Stortingsrepresentant Svein Harberg (H) (leder)

Stortingsrepresentant Ruth Grung (A) (nestleder)

Stortingsrepresentant Dag Terje Andersen (A)

Stortingsrepresentant Norunn Tveiten Benestad (H)

Stortingsrepresentant Marit Arnstad (Sp)

Stortingsrepresentant Petter Eide (SV)

Stortingsrepresentant Geir Jørgen Bekkevold (KrF)

Stortingsrepresentant Carl-Erik Grimstad (V)

Stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes (R)

Stortingsrepresentant Une Bastholm (MDG)

Vararepresentant til Stortinget Carl I. Hagen (FrP)

Professor Eirik Holmøyvik

Professor Benedikte Moltumyr Høgberg

Professor Jostein Askim

Tidl. ekspedisjonssjef i Riksrevisjonen Therese Johnsen.

Utvalgets mandat følger av Innst. 271 S (2018–2019). I mandatets innledning står det:

«Stortingets kontroll med regjeringen – den utøvende statsmakt – er en av Stortingets viktigste oppgaver og har sentral konstitusjonell og politisk betydning. Stortinget har ved flere tidligere anledninger tatt opp sider ved Stortingets kontrollfunksjoner til prinsipiell vurdering. I lys av at det nå snart er 20 år siden forrige større gjennomgang av dette, og ulike spørsmål knyttet til utøvelsen av Stortingets kontrollfunksjoner jevnlig er gjenstand for debatt, er det nå ønskelig med en ny prinsipiell gjennomgang av utvalgte spørsmål.»

Stortingets presidentskap besluttet 11. februar å sende kapittel 11, «Ny lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret» i Rapport til Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (Dokument 21 (2020–2021)) til behandling i utenriks- og forsvarskomiteen.

1.2 Mandat og føringer for utarbeidelsen av lovforslaget

I mandatets romertall IV, «Forholdet til eksterne organer tilknyttet Stortinget», vises det til at Stortinget har fem faste eksterne organer: Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste og Norges institusjon for menneskerettigheter. Disse har ulike former for tilknytning til Stortinget og Stortingets administrasjon. I henhold til mandatets romertall IV bokstav a skal utvalget vurdere om det bør fastsettes generelle prinsipper for hvordan de tilknyttede organene bør organiseres. Mandatet gjengis her:

«Utvalget skal vurdere i hvilken utstrekning Stortingets presidentskap og Stortinget administrasjon skal ivareta administrative og styringsmessige funksjoner for organene, særlig sett hen til organenes behov for uavhengighet fra Stortinget. Utvalget skal også vurdere om det bør fastsettes generelle prinsipper for hvordan de tilknyttede organene bør organiseres.»

Videre skulle utvalget, i henhold til mandatets romertall IV, utrede og vurdere om det bør utarbeides en egen lov for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, og i så fall utarbeide forslag til en slik lov. Mandatet gir sentrale føringer for utarbeidelsen av lovforslaget og gjengis her:

«Ny lov for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret. Virksomheten til Ombudsmannsnemnda for Forsvaret er i dag regulert gjennom instruks fastsatt av Stortinget, mens øvrige faste eksterne organer tilknyttet Stortinget er regulert enten gjennom lov eller ved en kombinasjon av lov og instruks. Utvalget skal vurdere om det bør utarbeides en egen lov også for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, og skal i så fall utarbeide forslag til en slik lov.»

1.3 Ny lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

Ombudsmannen og Ombudsmannsnemnda for Forsvaret ble opprettet av Stortinget i 1952 og var Norges første ombudsordning. Ombudsordningen skulle sikre de «allmennmenneskelige rettigheter» for Forsvarets personell og omfattet alle ansatte i Forsvaret.

Utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon satte ut et oppdrag om ekstern evaluering av ordningen til firmaet Rambøll, og evalueringsrapporten forelå i august 2020. På bakgrunn av evalueringen mener utvalget at ombudsordningen bør videreføres.

Utvalget foreslår ny lov om Ombudsnemnda for Forsvaret, som erstatter dagens instruks for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret. Utvalget foreslår at ordningen endres på enkelte punkter, blant annet slik at Ombudsnemnda for Forsvaret ikke skal behandle rettslige klager fra enkeltpersoner.

Det vises for øvrig til Dokument 21 (2020–2021), kapittel 11.

1.4 Komiteens behandling

Utenriks- og forsvarskomiteen har behandlet kapittel 11 i Dokument 21 (2020–2021), «Ny lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret». Som ledd i komiteens behandling åpnet komiteen for skriftlige innspill til loven som foreslås i kapittelet. Innen fristen 24. mars hadde det kommet ett skriftlig innspill fra Ombudsmannen for Forsvaret. Videre inviterte komiteen Forsvarsdepartementet til å gi uttalelse i saken. Uttalelsen er vedlagt innstillingen.