7. Oppfølging av Etikkutvalgets utredning

7.1 Sammendrag

Finansdepartementet innførte etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond utland (SPU) (den gang Statens petroleumsfond) i 2004. Retningslinjene bygget på forslag i NOU 2003:22 Forvaltning for fremtiden (Graver-utvalget). Siden den gang har fondets størrelse økt betydelig og investeringene er spredt til vesentlig flere land og selskaper. Samtidig har det funnet sted en betydelig utvikling forventninger og krav til ansvarlighet fra selskaper og investorer, og nye etiske utfordringer i forvaltningen av fondet er kommet til.

I lys av disse utviklingstrekkene oppnevnte regjeringen i 2019 et offentlig utvalg for å vurdere og eventuelt foreslå endringer i det etiske rammeverket for fondet. Utvalget ble bedt om å vurdere særlig følgende fire områder:

  • virkemidlene i retningslinjene og sammenhengen mellom dem

  • kriteriene for etiske minstekrav som bør stilles til selskaper

  • etiske hensyn knyttet til selskaper i enkelte land

  • hvordan svak tilgang på informasjon om selskaper skal håndteres

Utvalget, som ble ledet av professor Ola Mestad, avga sin utredning NOU 2020:7 Verdier og ansvar den 15. juni 2020. Utvalget mener det etiske rammeverket for SPU har fungert godt, men utvalget foreslo noen endringer i de gjeldende retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU. Departementets forvaltningsmandat til Norges Bank ble også foreslått justert på enkelte punkter.

Utredningen har vært på høring, med frist 20. oktober 2020. Det kom inn rundt 50 høringsuttalelser. De fleste innspillene ga uttrykk for at utvalgets forslag vil bidra til å styrke det etiske rammeverket for fondet. Samtidig pekte flere på enkelte områder der man bør gå lenger enn det utvalget har foreslått. Stortingets finanskomité hadde i Innst. 136 S (2020–2021) enkelte merknader til deler av utvalgets utredning og det etiske rammeverket.

Departementet legger i denne meldingen opp til at utvalgets forslag i hovedsak følges opp, men med enkelte justeringer. I dette kapittelet gjennomgås utvalgets utredning, høringsuttalelsene og departementets vurderinger av de ulike temaene. Finanskomiteens merknader er omtalt der komiteen har hatt innspill.

Det vises til meldingen for nærmere omtale.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteen viser til at regjeringen i april 2019 satte ned et utvalg for å vurdere det etiske rammeverket for SPU og foreslå eventuelle endringer. Utvalget avga sin utredning NOU 2020:7 Verdier og ansvar 15. juni 2020, og departementet mottok rundt 50 høringsinnspill til utredningen. Komiteen viser til at utvalget pekte på at det etiske rammeverket for SPU har fungert godt, men foreslo noen endringer i retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper samt enkelte justeringer i Norges Banks forvaltningsmandat. Komiteen viser til at også Stortingets finanskomité i Innst. 136 S (2020–2021) hadde enkelte merknader til deler av utvalgets utredning og det etiske rammeverket.

Komiteen viser at SPU er et redskap for å forvalte inntektene fra våre petroleumsressurser, slik at også fremtidige generasjoner får glede av ressursene.

Komiteen mener Etikkutvalgets arbeid har vært grundig og verdifullt, og mener at regjeringen med jevne mellomrom bør nedsette lignende utvalg i fremtiden, slik at det ansvarlige rammeverket holdes oppdatert.

Komiteen viser til at departementet i denne meldingen legger opp til at utvalgets forslag i all hovedsak følges opp, men med enkelte justeringer.

Komiteen vil understreke at det er en etisk forpliktelse å forvalte fondet med sikte på varig verdiskaping for nålevende og fremtidige generasjoner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at å etterleve handlingsregelen er en viktig forutsetning for at den etiske forpliktelsen overfor fremtidige generasjoner skal kunne overholdes.

Produktkriteriene

Komiteen viser til departementets forslag om at anvendelsen av kjernevåpenkriteriet skal omfatte visse typer leveringsplattformer som utelukkende kan benyttes for kjernevåpen.

Komiteen viser til at departementet fortsatt arbeider med spørsmålet om å innføre et kriterium for dødelige autonome våpen, blant annet i lys av det internasjonale arbeidet Norge deltar i på dette området.

Komiteen viser til at Etikkutvalget i sin rapport drøftet om det bør innføres et eget produktkriterium for cannabis, men ikke kom med forslag om dette. Komiteenmerker seg at departementet etter en samlet vurdering legger opp til at det innføres et produktkriterium for cannabis til rusformål, slik at selskaper som driver produksjon og salg av cannabis til rusformål, legges til listen av produkter som skal utelukkes fra SPUs investeringsunivers.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt, anerkjenner at fraværet av en klar og omforent definisjon av autonome våpen kan innebære krevende avgrensningsspørsmål for et eventuelt produktbasert kriterium. Flertallet forventer en innføring av et slikt kriterium når en har kommet frem til en tilstrekkelig presis definisjon, og imøteser en orientering om status på dette i neste fondsmelding.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag om at det innføres et produktkriterium for cannabis til rusformål.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar regjeringens forslag om at det innføres et produktkriterium for cannabis til rusformål, til orientering.

Disse medlemmer er bekymret for utviklingen hvor stadig flere forsøker å bruke SPU som et utenriks- eller klimapolitisk virkemiddel. Disse medlemmer mener at fondet skal sikre mest mulig avkastning, til norske skattebetalere som eiere, til en akseptabel risiko. Disse medlemmer frykter at presset skal føre til at stadig flere produktgrupper utelukkes, at dette kan føre til lavere avkastning, og at fondet skal bli oppfattet som et politisk virkemiddel. På generelt grunnlag ønsker ikke disse medlemmer at det skal stilles produktkriterier for lovlige produkter, og mener at både ledelse og forvaltere i SPU evner å gjøre gode etiske avveininger med sikte på å først og fremst sikre mest mulig avkastning til en akseptabel risiko.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at Etikkutvalget anbefaler at dødelige autonome våpen (AV) legges til listen av våpen som skal omfattes av produktkriteriet. Der Finansdepartementet viser til pågående internasjonale prosesser knyttet til regulering og definisjon av autonome våpen, er utvalget tydelig på at en eventuell avtale ikke er en forutsetning for at selskaper som utvikler og produserer AV, skal kunne utelukkes fra SPU. Disse medlemmer vil her minne om at klasevåpen ble inkludert i våpenlisten fire år før det forelå en internasjonal avtale som forbyr klasevåpen.

Disse medlemmer viser til at utvalget tar til orde for å ta utgangspunkt i våpensystemer som faller innenfor en rimelig forståelse av begrepet AV, og hvor det virker klart at deres intenderte bruk vil stride mot grunnleggende humanitære prinsipper for krigføring. Disse medlemmer vil understreke at autonome våpen bør legges til listen som omfattes av produktkriteriet, og er glad for at komiteen deler dette synet. Disse medlemmer mener dette må skje i neste fondsmelding.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med fondsmeldingen for 2022 innføre et produktbasert kriterium for autonome våpen.»

Atferdskriteriene

Komiteen understreker betydningen av at menneskerettighetskriteriet foreslås å gjelde alle typer grove eller systematiske krenkelser av menneskerettigheter. Komiteen vil understreke at dette også inkluderer rettighetene til arbeidstakere, urfolk og barn samt likestilling.

Komiteen viser til at utvalget mener miljøkriteriet har fungert godt, og at det ikke foreslår å endre dette. Komiteen legger til grunn at tap av naturmangfold sammen med andre former for alvorlig miljøskade vil ligge til grunn for Etikkrådets tilrådinger om observasjon og utelukkelse etter miljøkriteriet også fremover. Komiteen legger videre til grunn at Norges Bank i den ansvarlige forvaltningen vil fortsette arbeidet med naturmangfold.

Komiteen merker seg at korrupsjonskriteriet foreslås utvidet til å omfatte også annen grov økonomisk kriminalitet, og det presiseres i meldingen at dette omfatter blant annet hvitvasking og skatteunndragelse samt tilrettelegging for dette. Komiteen viser til at dette ble løftet som et viktig tema av finanskomiteen i innstillingen til fjorårets melding, Innst. 136 S (2020–2021), og ser positivt på at det følges opp med en utvidelse og innskjerping. Komiteen understreker at «annen grov økonomisk kriminalitet» må omfatte både hvitvasking og skatteunndragelse. I likhet med departementet understreker komiteen at også tilrettelegging må anses omfattet av kriteriet.

Komiteen viser til at retningslinjene for observasjon og utelukkelse fra SPU er fremoverskuende, og at motivet ikke er å straffe selskaper for hendelser i fortiden. Indikasjoner på tidligere handlingsmønstre må etter utvalgets mening derfor veies opp mot tiltak gjennomført for å hindre nye tilfeller av normbrudd. Samtidig påpeker utvalget at korrupsjon er straffbart og sanksjonert ellers på en annen måte enn medvirkning til brudd på andre kriterier, og at selskaper legger stor innsats i å holde hemmelig eventuell korrupt aktivitet. Utvalget påpeker videre at det for fremtiden derfor bør stilles mindre strenge krav til sannsynliggjøringen av nye korrupsjonshandlinger ved vurderingen av utelukkelse. Komiteen er enig i dette.

Komiteen merker seg meldingens drøftelse av kriteriet «andre særlig grove brudd på grunnleggende etiske normer» i SPUs etiske retningslinjer og at både Etikkutvalget og departementet anbefaler at dette videreføres. Komiteen merker seg at utvalget trekker frem brudd på dyrevelferd, herunder uforsvarlig transport av dyr som skal slaktes, og normbrudd innenfor utvikling eller bruk av kunstig intelligens, som eksempler på saksforhold som kan falle inn under dette kriteriet. Komiteen merker seg at utvalget i sin utredning omtaler dyrevelferd særskilt, og at det viser til både EUs Lisboa-traktat om dyrs velferd og til dyrevelferdsstandarder fra ISO og World Organization for Animal Health (OIE). Videre skriver utvalget at «dyr har rett til å bli behandlet uten unødige påkjenninger eller belastninger». Komiteen deler utvalgets syn på dette.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt, støtter departementets og utvalgets syn på at retningslinjene bør holdes på et tilstrekkelig overordnet nivå, og forventer at Etikkrådet følger med på og sikrer at relevante forhold, herunder de som er nevnt her, fanges opp i deres porteføljeovervåking.

Flertallet viser til at departementet foreslår å innføre et nytt atferdskriterium for salg av våpen til parter i væpnede konflikter som benytter våpnene til å begå alvorlige og systematiske brudd på humanitærretten. Flertallet understreker i likhet med departementet og Etikkutvalget at betegnelsen «våpen» omfatter både ammunisjon og militært materiell, og at det sentrale er bruken og konsekvensene for sivile. Videre viser flertallet til at når brudd skal være både «alvorlige» og «systematiske», så tydeliggjør det at kriteriet skal anvendes når det er dokumentasjon på at en væpnet konflikt foregår, og at våpen brukes i strid med humanitærretten.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at «alvorlige brudd» er ensbetydende med krigsforbrytelser. Videre skal kriteriet, i likhet med de øvrige kriteriene, være rettet mot risikoen for brudd fremover. Dette flertallet viser til at hvis for eksempel en kjøper av våpen ikke har et mottakerapparat for å håndtere risikoen for at våpen brukes på måter som bryter med humanitærretten, kan dette indikere at det er en betydelig risiko for at slike brudd også kan gjenta seg. Dette flertallet viser til at kriteriet «systematiske» dermed fanger opp en slik systemisk svikt hos mottaker.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til det nye foreslåtte adferdskriteriet for salg av våpen til parter i væpnede konflikter som benytter våpnene til å begå alvorlige og systematiske brudd på humanitærretten. Disse medlemmer viser til at flere høringsinstanser har påpekt at kriteriet avgrenses til tilfeller hvor våpnene brukes på en måte som utgjør «alvorlige og systematiske» brudd på folkerettens regler for stridighetene. Ifølge International commission of jurists (ICJ) Norge er terskelen er her satt høyere enn Genevékonvensjonenes krav til stater om å forfølge krigsforbrytelser. ICJ anbefaler komiteen at «systematisk» fjernes, eller at man endrer til «alvorlige eller systematiske». Disse medlemmer er enige i dette og ber regjeringen følge dette opp.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker på at mangel på åpenhet og informasjon om produkter, produsenter og sluttbruk gjør det tilnærmet umulig å overvåke selskapers atferd på en systematisk måte. Våpenselskaper følger som hovedregel regelverket i produksjonslandet, og det er stor variasjon i åpenhet og tidspunkt for offentliggjøring av kontrakter og salg på tvers av land. Disse medlemmer vil derfor understreke at disse medlemmer mener våpenindustrien i sin helhet bør utelukkes fra SPU. Så lenge en forblir investert i produsenter av våpen og nøkkelkomponenter til våpen, er det risiko for at en investerer i pågående eller fremtidige brudd på krigens regler.

Disse medlemmer merker seg regjeringens definisjon av hvilke typer våpen som vil omfattes av kriteriet. Disse medlemmer er enige i at militært materiell skal omfattes av kriteriet, men er bekymret for at definisjonen av våpen vil føre til at uetiske våpensalg ikke vil fanges opp av fondets etiske retningslinjer. Disse medlemmer understreker at definisjonen av våpen må følge FNs globale våpenhandelsavtale Arms Trade Treaty, uten ytterligere avgrensing.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til en ny gjennomgang fra Fagforbundet og Norsk Folkehjelp som viser at SPU har investert over 165 mrd. kroner i 64 selskaper med virksomhet knyttet til den folkerettsstridige okkupasjonen av Palestina. Det utgjør over 30 000 kroner per norske statsborger som ifølge undersøkelsen kan bidra direkte til beslaglegging av jord og naturressurser, riving av hjem og tvangsflytting, skade på eiendom og livsgrunnlag, innskrenket bevegelsesfrihet og voldelige angrep og trakassering.

Disse medlemmer viser til at Norges vedtatte politikk er å støtte folkeretten, og mener det er på høy tid å trekke SPU ut av selskaper knyttet til den folkerettsstridige okkupasjonen av Palestina.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre atferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»

Investeringer i land med et annet normgrunnlag

Komiteen merker seg departementets drøfting av etisk og regelbasert eller mekanisk forhåndsfiltrering av selskaper og at departementet i tråd med utvalgets vurdering ikke foreslår å innføre dette. Komiteen merker seg at Etikkutvalget har vurdert bruk av ulike indekser for å filtrere fondets investeringsmuligheter, men mener slike indekser ikke er egnet som utgangspunkt for en mekanisk, regelbasert avgrensning. Komiteen viser til at departementet mener utvalget har gjort gode og grundige analyser.

Komiteen viser videre til meldingens omtale av bruk av ESG-indekser. Departementet peker på at dette er et felt i stor utvikling, men hvor det er betydelige utfordringer knyttet til blant annet datagrunnlaget, dette fordi indeksene i stor grad baseres på selskapers egenrapportering om hvordan ESG-forhold hensyntas i virksomheten.

Forhåndsvurdering av nye selskaper i referanseindeksen

Komiteen viser til at under høringen om fondsmeldingen den 3. mai 2021 orienterte leder av NBIM om at fondet fremover vil utvide egne systemer til å vurdere bærekraftsrisiko i samtlige selskaper som skal legges til i fondets referanseindeks. Det ble understreket at dette skiller seg fra en mekanisk forhåndsfiltrering. Komiteen viser til at flere høringsinstanser og komitémedlemmer i etterkant av høringen uttrykte et ønske om mer informasjon om dette, ettersom dette ikke er omtalt i meldingen. Sakens ordfører, representanten Aleksander Stokkebø, stilte da et skriftlig spørsmål der finansministeren bes redegjøre for det pågående arbeidet med å utvide aktsomhetsvurderingene i forkant av SPUs investeringer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt, viser til svaret fra finansministeren av 11. mai 2021, som inkluderer et lengre innspill fra Norges Bank til representantens spørsmål.

Flertallet registrerer at departementet mener en etisk, regelbasert avgrensning av fondets investeringer med utgangspunkt i indekser ville kunne treffe feil og gi et annet resultat enn det som kan være ønskelig ut fra en etisk vurdering. Departementet mener dessuten at en slik ordning ville være lite transparent og etterprøvbar. Flertallet noterer seg at departementet på denne bakgrunn mener at indeksene ikke egner seg som begrunnelse for tilrådinger om utelukkelse eller observasjon.

Flertallet viser til at Norges Bank i sitt innspill skriver følgende:

«Dette er relatert til, men likevel forskjellig fra spørsmålet om forhåndsfiltrering på etisk grunnlag. En beslutning om å ikke investere i et selskap som skal inn i indeksen vil tas med utgangspunkt i at selskapenes håndtering av miljømessige og samfunnsmessige forhold vil kunne påvirke fondets finansielle risiko og avkastning over tid. Formålet er dermed noe annet enn for en utelukkelse på etisk grunnlag.»

Flertallet viser til at Norges Bank som investor gjør aktsomhetsvurderinger, slik det blant annet er beskrevet i OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Flertallet viser til at dette arbeidet blant annet består av risikovervåking, risikobaserte nedsalg og særskilt eierskapsarbeid.

Flertallet viser til at risikobaserte nedsalg skiller seg fra utelukkelser basert på atferds- og produktkriteriene. Formålet med slike utelukkelser er å unngå at fondet er investert i selskaper som selv er ansvarlige for eller medvirker til grove etiske normbrudd. Når et selskap blir utelukket ut fra slike hensyn, vil selskapet tas ut av både den faktiske porteføljen og den referanseindeksen forvaltningen måles mot. Flertallet viser til at dette vil skje uavhengig av hvilken betydning utelukkelsen har for fondets avkastning og risiko. Flertallet understreker at formålet med de risikobaserte nedsalgene på sin side er fondets finansielle avkastning og risiko over tid. Videre vil disse gjennomføres innenfor rammen for avvik fra referanseindeksen fastsatt av departementet. I den forbindelse viser komiteen til at sentralbanksjefen i høringen kommenterte at banken per i dag ikke opplever denne rammen som begrensende.

Flertallet merker seg at der banken tidligere bare har vurdert bærekraftsrisikoen i selskaper fondet er investert i, vil de nå også gjøre slike vurderinger for nye selskaper i indeksen før de eventuelt investerer. Flertallet vil understreke at denne beslutningen er en naturlig videreutvikling av Norges Banks ansvarlige forvaltning av fondet. Den er også i tråd med den revisjonen av strategiplanen som hovedstyret i Norges Bank nylig har vedtatt, der banken blant annet går inn for å redusere fondets eksponering mot selskaper som ikke har bærekraftige forretningsmodeller. Flertallet påpeker at en slik beslutning også er i tråd med departementets vurderinger beskrevet i meldingen, av viktigheten av å kunne være en ansvarlig investor i markeder med en forhøyet risiko, herunder knyttet til samfunns- og miljømessige forhold.

Flertallet viser til at Norges Bank vil benytte de samme metodene og vurdere de samme risikoene som i dag brukes i bankens risikovurderinger og risikobaserte nedsalg. Flertallet viser til at det imidlertid kan være mindre informasjon tilgjengelig om de selskapene som kommer inn i referanseindeksen, enn de som allerede er der. Videre viser flertallet til at tidsvinduet mellom når indeksleverandøren FTSE gir en foreløpig oversikt over hvilke nye selskaper som skal inkluderes i indeksen, og ikrafttredelse er kort, og at dette kan begrense hvilke vurderinger som kan gjøres av bærekraftsrisiko før fondet tar en beslutning om å eventuelt ikke investere.

Flertallet viser til at Norges Bank mener et krav om å offentliggjøre hvilke selskaper som omfattes av bankens risikobaserte nedsalg, vil kunne begrense omfanget av slike nedsalg. Flertallet merker seg Norges Banks påpekninger og understreker at både risikobaserte nedsalg og forhåndsvurderinger av selskaper må kunne være et anvendelig og praktisk virkemiddel i forvaltningen. Flertallet ser det likevel som ønskelig med en årlig rapportering på hvordan fondet har vurdert bærekraft i sine forhåndsvurderinger, eksempelvis fordelt på sektor og tematikk, slik at en sikrer tilstrekkelig transparens overfor Stortinget.

Flertallet merker seg at ved gjennomføring av risikovurderinger i forkant av at selskaper går inn i indeksen, kan det være at Norges Bank unngår å kjøpe enkelte aksjer som siden ville blitt solgt etter de regelmessige gjennomgangene som banken allerede gjennomfører i dag. Flertallet merker seg at dette ifølge banken vil kunne bidra til en marginal reduksjon av transaksjonskostnadene

Flertallet merker seg at Norges Banks tilnærming til og overvåking av fondets risiko knyttet til bærekraft og ESG-forhold har utviklet seg over tid. Flertallet understreker at det ser positivt på at Norges Bank løpende videreutvikler sitt arbeid på dette området.

Flertallet påpeker at innføringen av forhåndsvurderinger av bærekrafts- og ESG-risiko, herunder risiko knyttet til menneskerettigheter, kan bidra til å redusere slik risiko i fondets portefølje. Flertallet understreker at det ser positivt på at Norges Bank løpende videreutvikler sitt arbeid på dette området. Flertallet følger arbeidet med interesse og ber departementet i neste fondsmelding redegjøre for hvordan arbeidet har utviklet seg i praksis.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt vil innledningsvis bemerke at det er en uvanlig situasjon at leder for NBIM i Stortingets høring om den årlige fondsmeldingen kommer med vesentlige nyheter om praksisendringer i forvaltningen som ikke er omtalt overhodet i stortingsmeldingen fra regjeringen, dette til tross for at endringene skjer på et område med betydelig offentlig og politisk diskusjon og interesse. Det er tilsvarende uvanlig at det dernest er behov for å få oppklarende svar fra statsråden om hva dette betyr for forvaltningen.

Videre vil disse medlemmer vise til at komitémedlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt i Innst. 344 S (2018–2019) uttrykte at etiske risikovurderinger og vurderinger av klimarisiko før investeringer kan være en god strategi for fondet på lengre sikt, og at slik forhåndsfiltrering kan gjøres ut fra vurderinger av land og/eller sektorer. Partiene ba også regjeringen utrede hvorvidt det er hensiktsmessig å innføre forhåndsfiltrering i Statens pensjonsfond utland, hvor selskaper vurderes særlig med vekt på etiske risikovurderinger og vurdering av klimarisiko før investeringsbeslutning fattes.

Disse medlemmer mener det på denne bakgrunn er skuffende at regjeringen ikke har gjennomført en utredning av en slik forhåndsfiltrering, men kun omtaler en såkalt «mekanisk forhåndsfiltrering». Disse medlemmer vil understreke at hverken komiteens mindretall eller sivilsamfunnet har gått inn for en «mekanisk forhåndsfiltrering», og heller ikke bedt om at risikobasert forhåndsfiltrering skal settes ut til eksterne indeksleverandører. Disse medlemmer viser her til at forslagene har gått ut på at banken kombinerer informasjonen slike leverandører kan gi, med den informasjonen de selv sitter på, og ut fra dette fatter egne beslutninger basert på et sett med kriterier.

Disse medlemmer mener det er flere viktige problemstillinger knyttet til Norges Banks nye praksis med utelukkelse av nye selskaper før de inngår i indeks. For det første innebærer dette at banken fortsatt vil la finansielle hensyn veie tyngst og potensielt overprøve risiko knyttet til miljø og menneskerettighetsbrudd. For det andre legger banken og regjeringen opp til et betydelige lavere nivå av innsyn enn det Stortinget trenger for å kunne etterse at banken opererer i tråd med fondets etiske forpliktelser og Stortingets intensjon. Disse medlemmer mener dette er et skritt i en retning hvor banken «privatiserer» ansvaret for et etisk rammeverk for SPU. Disse medlemmer mener det er maktpåliggende at kriteriene for bankens vurderinger av hva som er «innenfor» og «utenfor», legges fram for Stortinget og blir tilgjengeliggjort for sivilsamfunnet. Disse medlemmer mener Stortingets innsyn og kontroll med fondets forvaltning er avgjørende for at fondet skal kunne ivareta sitt forvalteransvar overfor fondets eiere, det norske folk.

Disse medlemmer viser til at Norges Bank har uttalt at de vil gjøre vurderinger av «miljømessige og samfunnsmessige forhold ved selskaper» før de kommer inn i fondets referanseindeks. Nettopp hva disse miljømessige og samfunnsmessige forholdene er, fremstår uklart. Disse medlemmer viser her til at leder for NBIM i sin redegjørelse for komiteen under høringen sa at fondet vil kvantifisere indikatorene i forventningsdokumentene og bruke dette som utgangspunkt for forhåndsvurderinger. Dette elementet mangler i finansministerens svar til saksordfører. Disse medlemmer mener dette må klargjøres, og at det er behov for konkrete indikatorer som fondet måler selskapene etter i sine ESG-vurderinger.

Disse medlemmer viser til finansministerens svar til saksordfører, hvor det er klargjort at motivasjonen for utelukkelse av nye selskaper før de inngår i indeks, er å redusere fondets finansielle risiko, og ikke etiske motiver. Banken vil unngå å investere i selskaper som har størst risiko for brudd på fondets forventninger på ESG-feltet. Disse medlemmer vil understreke at dette ikke vil redusere risikoen for at fondet investeres i selskaper som bryter de etiske retningslinjene. Disse medlemmer frykter også at regjeringen her åpner for et uakseptabelt smutthull for at kortsiktige finansielle og omdømmemessige hensyn får forrang når fondet vurderer miljømessige og samfunnsmessig risiko.

Disse medlemmer mener at innføringen av risikovurderinger i forkant av investeringer også må redusere risikoen for at selskaper som bidrar til brudd på menneskerettighetene og andre etiske normbrudd, kommer inn i porteføljen.

FNs bærekraftsmål og forvaltningen av SPU

Komiteen viser til at FNs bærekraftsmål definerer de mest sentrale utfordringene for en bærekraftig utvikling, og at et ansvarlig næringsliv er en forutsetning for at bærekraftsmålene kan nås. Komiteen viser til at selv om SPU har en klar finansiell målsetting, er fondet på lang sikt tjent med en bærekraftig verdiskaping der hensyn til miljø, samfunn og god selskapsstyring ivaretas. Komiteen mener den ansvarlige forvaltningen av SPU underbygger og støtter bærekraftsmålene gjennom å fremme bærekraft og et ansvarlig næringsliv.

Annet

Komiteen viser til at det i meldingen foreslås at også FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) skal tas inn i mandatet til Norges Bank. Komiteen viser til at dette er blitt en ledende standard på menneskerettighetsområdet, og støtter dette.

Komiteen understreker betydningen av at fondet ved investeringer i statsobligasjoner har tilstrekkelig tilgang på informasjon om utsteders finansielle situasjon, og at hovedstyrets godkjenning av utstederland krever nødvendig aktsomhet og tilstrekkelig informasjonstilgang.

Komiteen viser til utvalgets vurdering av at Etikkrådets oppgaver har blitt stadig mer omfattende etter hvert som antall selskaper har økt, investeringsstrategien har endret seg og de etiske retningslinjene har blitt innskjerpet. Komiteen understreker viktigheten av at Etikkrådet har ressurser og kompetanse til å forstå den etiske risikoen i de markeder og bransjer fondet er investert. Komiteen viser til at departementet ved fastsettelsen av Etikkrådets budsjett fremover vil legge vekt på utvalgets vurderinger, og legger til grunn at dette vil bety økte ressurser.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til Norges Banks system for å godkjenne utstedere av statsobligasjoner, som er basert på en konkret rutine i referanse til UNCTADs prinsipper for ansvarlig långivning og låneopptak. Disse medlemmer mener dette er et system som styrker ansvarligheten i investeringene i statsobligasjoner, men at det er sårbart at denne rutinen kun er en intern instruks. Disse medlemmer viser til de siste års innstillinger fra finanskomiteen som behandler forvaltningen av SPU. Her er det etablert en tverrpolitisk konsensus for Norges Banks rutiner for godkjenning av utstedere av statsobligasjoner. Disse medlemmer mener denne rutinen bør nedfelles i mandatet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland, for å formalisere gjeldende praksis og for å stadfeste at godkjenningsprosessen skal kreve aktsomhet fra utsteders side, og at aktsomhet forutsetter tilstrekkelig tilgang til informasjon om utsteders finansielle situasjon.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt legger merke til NBIMs siste arbeid med konfliktområder, men understreker behovet for at alle selskaper med virksomhet i høyrisikoområder gjennomgås med en forhøyet grad av aktsomhet – i tråd med de internasjonale retningslinjer for næringsliv og menneskerettigheter.

Disse medlemmer viser til at SPU er investert i 64 selskaper per 31. desember 2020 som har virksomhet på det okkuperte palestinske området. Disse medlemmer mener det er svært alvorlig at nesten halvparten av disse står på FNs høykommissær for menneskerettigheters liste over selskaper som driver med aktiviteter som høykommissæren beskriver som uforenlige med folkeretten og FNs veiledende prinsipper for ansvarlig næringsliv, prinsipper som nå tas inn i mandatet til Norges Bank.

Disse medlemmer henviser til Norsk Folkehjelps innspill til Stortingets behandling av Meld. St. 24 (2020–2021), hvor organisasjonen skriver at deres gjennomgang av fondets beholdninger per 31. desember 2020 viser at det er like mange selskaper som er involvert i virksomhet på okkupert palestinsk område med negativ innvirkning på den palestinske befolkningens rettigheter, som per 31. desember 2019.

Disse medlemmer mener SPU bør trekkes ut av selskapene som står oppført i FNs database over selskaper som har virksomhet i ulovlige bosettinger og bedriver aktiviteter som er uforenlige med UNGP og folkeretten.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener det på ny er behov for å foreta en grundig vurdering av om det bør utvikles egne etiske retningslinjer for fondets investeringer i statsobligasjoner, hvor kriterier om åpenhet og ansvarlighet i offentlige budsjettprosesser hos utstederlandene ligger til grunn, samt vurdere risiko knyttet til illegitim gjeld. Vurderingen bør diskutere hvorvidt det er mulig å innføre et slikt sett med retningslinjer, herunder mulige avgrensninger og omfang. Disse medlemmer viser til de siste års utvikling av denne typen retningslinjer som et resultat av finanskrisen og den påfølgende gjeldskrisen i Europa og ber regjeringen spesielt vurdere positiv filtrering gjennom eksisterende indekser eksempelvis fra IMF eller OECD. Disse medlemmer mener dette har blitt enda mer relevant i kjølvannet av koronapandemien. Disse medlemmer påpeker samtidig at en ikke ønsker at investeringspraksisen skal oppfattes som et utenrikspolitisk virkemiddel, og at objektive kriterier derfor er en sentral forutsetning for vurderingen av nye retningslinjer.