Barne- og familiedepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til lov om virksomheters åpenhet
og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
(åpenhetsloven). Lovproposisjonen følger opp Etikkinformasjonsutvalgets
rapport Åpenhet om leverandørkjeder og utvalgets forslag til lov
om virksomheters åpenhet om leverandørkjeder, kunnskapsplikt og
aktsomhetsvurderinger som ble overlevert til departementet høsten
2019.
Etikkinformasjonsutvalget
ble oppnevnt av regjeringen den 1. juni 2018 for å vurdere om næringsdrivende
bør pålegges en informasjonsplikt knyttet til samfunnsansvar og
oppfølging av leverandørkjeder. Bakgrunnen for dette var to anmodningsvedtak,
vedtak. nr. 890 (2015–2016) av 13. juni 2016 og vedtak nr. 200 (2017–2018)
av 12. desember 2017.
Etikkinformasjonsutvalgets
rapport og lovforslag ble sendt på alminnelig høring fra 19. desember
2019 til 23. mars 2020. Departementet mottok til sammen 76 høringssvar,
i tillegg til to høringssvar fra privatpersoner. Høringsuttalelsene
og departementets vurdering av disse fremgår av proposisjonen.
Høringen har avdekket
en bred støtte til en åpenhetslov, og flere høringsinstanser uttrykker
at Etikkinformasjonsutvalget har gjort et grundig arbeid. En del høringsinstanser
har likevel innspill til lovens saklige virkeområde, innretning
og hvordan det kan sikres at loven blir effektiv og praktisk gjennomførbar.
Enkelte høringsinstanser, som blant annet Regelrådet, mener at lovforslaget
er for byrdefullt og vanskelig å gjennomføre for virksomhetene,
særlig for mindre virksomheter.
Departementet viser
til at ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
i globale leverandørkjeder er en betydelig og kompleks utfordring i
mange land. Mange er opptatt av at produkter og tjenester produseres
under gode arbeidsforhold, og mange virksomheter er opptatt av å
bidra positivt gjennom sin virksomhet og leverandørkjeder ved å
skape verdier, arbeidsplasser og samfunnsnyttige produkter og tjenester.
De globale leverandørkjedene går imidlertid ofte gjennom flere land
med ulike utfordringer, og kan være svært komplekse. Mange virksomheter
har derfor ikke god nok oversikt over hvilke konsekvenser deres
virksomhet, leverandørkjeder og forretningspartnere har på menneskerettigheter
og arbeidsforhold. Mangelen på åpenhet gjør det også vanskelig for
forbrukere, sivilsamfunn, fagbevegelse, organisasjoner, media, investorer,
offentlige myndigheter og andre å få informasjon om disse forholdene,
og å etterprøve disse. Åpenhetsloven som foreslås i proposisjonen
vil etter departementets vurdering imøtekomme disse utfordringene.
Formålet med åpenhetsloven
som foreslås, er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med
produksjonen av varer og tjenester, og å sikre allmennheten tilgang
til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser
på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
For å oppnå lovens formål, foreslår departementet at virksomhetene
pålegges å utføre aktsomhetsvurderinger for å kunne stanse, forebygge
eller begrense negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter
og anstendige arbeidsforhold som virksomhetene enten har forårsaket,
bidratt til eller som er direkte knyttet til virksomhetenes forretningsvirksomhet,
produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere.
Departementet foreslår også at virksomhetene pålegges å offentliggjøre
redegjørelser for aktsomhetsvurderingene sine, og at virksomhetene
ved forespørsel fra allmennheten skal gi informasjon om hvordan
de arbeider for å håndtere negative konsekvenser på grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Departementet foreslår
at loven omfatter større norske virksomheter som tilbyr varer og
tjenester i Norge og i utlandet, og større utenlandske virksomheter
som tilbyr varer og tjenester i Norge og som er skattepliktige her.
Departementet foreslår at Forbrukertilsynet får ansvar for å føre tilsyn
med loven og å gi veiledning til virksomhetene.
Åpenhetsloven som
foreslås, vil være nyttig for mange ulike aktører i samfunnet. Offentlig
sektor foretar betydelig innkjøp av varer og tjenester hvert år
og vil gjennom åpenhetsloven få et enklere arbeid med å ettergå
at selskaper etterlever de forpliktelser som følger av anskaffelsesloven
§ 5. Sivilsamfunn, media og akademia vil få tilgang til informasjon
som vil kunne bidra til å avdekke, påvirke og videreformidle samfunnsviktig
informasjon. Investorer som etterstreber høye standarder innen miljø,
samfunnsansvar og selskapsstyring (ESG) i sine investeringsobjekter,
vil kunne bruke loven til å få informasjon for å kunne foreta etiske
investeringer. Loven vil også kunne bidra til å imøtekomme forbrukernes
forventninger om innsikt i hvorvidt menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold ivaretas i produksjonen av varer og tjenester. Dette
vil gjøre det enklere for forbrukere å ta informerte kjøpsvalg,
noe som vil kunne bidra til at det selges og dermed produseres færre produkter
under kritikkverdige forhold.
Forslaget til åpenhetslov
tar utgangspunkt i anbefalingene som følger av FNs veiledende prinsipper
for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer
for flernasjonale selskaper, og i at regjeringen i dag forventer
at alle norske selskaper opptrer ansvarlig og kjenner til og etterlever
disse anbefalingene. Åpenhetsloven som foreslås, skal fungere sammen
med disse. Dette innebærer at selv om loven kun gjelder større virksomheter,
forventes det fortsatt at andre virksomheter kjenner til og etterlever
UNGP og OECDs retningslinjer, inkludert aktsomhetsvurderingene som
følger av disse. Dette innebærer også at selv om loven kun gjelder
grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold,
forventes det fortsatt at virksomhetene også arbeider med andre
områder som omfattes av de internasjonale prinsippene og retningslinjene,
for eksempel miljø.
Åpenhetsloven som
foreslås, vil sammen med andre tiltak bidra til Norges arbeid med
å møte FNs bærekraftsmål nr. 8 om anstendig arbeid og økonomisk vekst,
og mål nr. 12 om ansvarlig forbruk og produksjon. Myndigheter, næringsliv
og organisasjoner har gjennom disse målene forpliktet seg til å
avskaffe tvangsarbeid, få slutt på moderne slaveri, sikre at de
verste formene for barnearbeid forbys og avskaffes, og fremme trygt
og sikkert arbeidsmiljø for alle arbeidstakere. Lovforslaget følger
opp tre mål som regjeringen nedfelte i Granavoldenplattformen. For
det første bidrar loven til å styrke forbrukernes rett til informasjon
om hvordan produktene de kjøper, er produsert. For det andre bidrar
loven til å motvirke at varer som importeres til Norge er produsert
ved barne- og slavearbeid, under andre kritikkverdige arbeidsforhold,
eller på måter som krenker menneskerettigheter. For det tredje dekker
loven tiltakspunktet i Granavoldenplattformen om å utrede en antislaverilov
etter modell fra Storbritannia.
Departementet legger
opp til at åpenhetsloven skal evalueres etter at den har virket
en periode. Evalueringen vil blant annet ha som hensikt å vurdere
effekten av loven, vurdere om mindre virksomheter også skal inkluderes
som pliktsubjekter og om lovens saklige virkeområde skal utvides
til å gjelde miljøpåvirkning og eventuelt andre områder som omfattes
av OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.
Departementet har
innhentet en vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser
av Etikkinformasjonsutvalgets lovforslag. Konsekvensutredningen, utarbeidet
av Oslo Economics og KPMG, bygger på utvalgets vurderinger av økonomiske
og administrative konsekvenser, men konkretiserer og tallfester
i større grad hvilke konsekvenser en slik lov kan få for ulike virksomheter
innenfor ulike bransjer. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for næringslivet og det offentlige er nærmere omtalt
i proposisjonen.