Søk

Innhold

5. Oppfølging av Nasjonal transportplan 2022–2033

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Nasjonal transportplan 2022–2033 som ble lagt fram 19. mars 2021. Disse medlemmer viser videre til at prosjektporteføljen som ligger inne i regjeringen Solbergs forslag og totalrammen, hadde bred tilslutning i Stortinget. Disse medlemmer merker seg at statsråden også har stilt seg bak dette. Disse medlemmer viser samtidig til at det var bred tilslutning rundt de ekstra prosjektene som regjeringspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn underveis i behandlingen i Stortinget, og at disse prosjektene derfor også har flertall bak seg.

Disse medlemmer viser til at statsbudsjettet for 2022 er det første i oppfølgingen av Nasjonal transportplan 2022–2033. I Prop. 1 S (2021–2022) setter regjeringen Solberg av 81,5 mrd. kroner til oppfølging av Nasjonal transportplan. Disse medlemmer merker seg at oppfølgingen av Nasjonal transportplan er dårligere etter Prop. 1 S Tillegg (2021–2022) og regjeringens budsjettforlik med Sosialistisk Venstreparti.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022–2033 – Meld. St. 20 (2020–2021), jf. Innst. 653 S (2020–2021) – som dessverre ikke klarte å samle et bredt flertall, hovedsakelig på grunn av stort sprik blant de daværende regjeringspartiene og Fremskrittspartiet til tross for at de hadde det parlamentariske flertallet. Bortsett fra noen få enkeltvedtak ble hele planen til slutt vedlagt protokollen, og flertallet viser i den forbindelse til vedtak 1236: Meld. St. 20 (2020–2021) – Nasjonal transportplan 2022–2033 – vedlegges protokollen.