Søk

Innhold

4. Nærings- og fiskeridepartementet – havn og kyst. Budsjettkapitler og komiteens merknader til disse

4.1 Kap. 970 Kystverket

Komiteen vil peke på at Norge har en lang kystlinje, der forholdene ligger godt til rette for sjøtransport, og at det er viktig at en større andel av godstransport kan overføres fra veg til sjø. Kystverket er en etat for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning, samt lostjenester og meldings- og informasjonstjenester.

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) å endre nummereringen på postene knyttet til Kystverket. Denne endringen skjer som følge av at Kystverket er flyttet til Nærings- og fiskeridepartementet.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil fremheve regjeringen Solbergs store satsing på grønn skipsfart generelt og på null- og lavutslippsløsninger for ferge og hurtigbåter spesielt. Grønn skipsfart bidrar til å redusere norske utslipp, samtidig som satsingen skaper nye, lønnsomme arbeidsplasser i hele landet. Disse medlemmer viser til Meld. St. 10 (2020–2021) «Grønnere og smartere – Morgendagens maritime næring» samt Meld. St. 13 (2020–2021) «Klimaplan for 2021–2030», der det er lagt til rette for å innføre lav- og nullutslippskriterier i nye anbud for fergesamband i løpet av 2023 og i nye anbud for hurtigbåter i løpet av 2025. Disse medlemmer fremhever at regjeringen Solberg har hatt store satsinger rettet mot grønn omstilling i skipsfarten. Av dette er det bevilget midler spesifikt til fylkeskommunene for å støtte innfasingen av lav- og nullutslippsferger. Satsingen på 100 mill. kroner er videreført i budsjett for 2022. Det samme gjelder for fylkeskommunenes frie inntekter som er videreført med en satsing på 100 mill. kroner for å dekke økte utgifter med nye nullutslipps-anbud. Regjeringen Solberg har videre hatt en satsing på utslippsfrie hurtigbåter gjennom Klimasats og i budsjett for 2022 som en direktebevilgning til formålet.

4.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å korrigere en rekke bevilgninger for virkningen av endrede jobbreisevaner, herunder bevilgningen til Kystverket med 2 mill. kroner, og flertallet foreslår derfor at kap. 970 post 1 reduseres med 2 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under avsnitt 3.1.1 Post 1 Driftsutgifter, om at disse medlemmer støtter flertallets forslag i budsjettforliket om et flatt kutt i alle statlige virksomheters driftsbudsjetter, som er i tråd med ABE-reformen.

4.1.2 Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold

Komiteen mener havner og farleder er viktige for verdiskaping og bosetting langs kysten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å bevilge 40 mill. kroner til havner og farleder i tiltakssonen, og flertallet foreslår derfor å øke bevilgningen på kap. 970 post 30 med 40 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Flertallet viser til at regjeringen har varslet en opprusting av havner og farleder slik at vi kan nå målene om å få mer gods fra vei til sjø og sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn. Regjeringen vil derfor styrke satsingen på tiltak innen kyst, havn og farleder.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2022 som styrker avsetningen til havner og farleder med 310 mill. kroner. Med en svært lang kystlinje med mye aktivitet, blant annet med den viktige godstransporten på sjøveien, må det derfor satses mer på kystinfrastruktur. Den økte avsetningen vil muliggjøre planlegging og oppstart av mange viktige tiltak lang kysten, herunder utdyping av Ballstad havn i Lofoten, utdyping av Karmsundet ved bortsprenging av Trollholmen, utbedring av innseilingen til Arendal havn og mudring av Borg havn i Hvaler, Fredrikstad og Sarpsborg.

Stad skipstunnel

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for skipsfarten langs kysten og for regionalt næringsliv. Stortinget vedtok tidligere i år kostnadsramme for prosjektet. Videre merker disse medlemmer seg at Stad skipstunnel har forsinket fremdrift, og at bevilgningene derfor er redusert for 2022. Disse medlemmer forutsetter at prosjektet går videre som planlagt, og at Stortinget blir orientert fortløpende ved endringer i fremdrift.

U-864: Ubåtvraket ved Fedje

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er fornøyd med at det jobbes grundig med grunnlagsdokumentet for U-864, og tar til etterretning den utsatte fristen og de økte kostnadene som nå er varslet for å få frem et dokument som angir alle forhold omkring vraket. Flertallet imøteser den nedsatte komiteens endelige sluttrapport og regjeringens konklusjoner til videre arbeid.

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til videre behandling av U-864 basert på den faglige vurderingen gjort av den nedsatte komiteen.»

4.1.3 Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slår fast at fiskerhavnene skal være et statlig ansvar. For de fylkeskommunene som i dag har fått overført ansvar for fiskerihavnene, skal tilbakeføringen av ansvaret til staten skje i dialog med de berørte fylkeskommunene. Fiskerihavnene har stor betydning for verdiskaping og bosetting langs kysten. Dessverre ser vi at etterslepet på investeringer i fiskerihavnene er stort.

Komiteens medlemmer fra Høyre er positive til overføringen av fiskerihavner fra Kystverket til fylkeskommunene som ble gjort i forbindelse med regionsreformen. Dette har ført til fortgang i utbyggingen av fiskerihavner bl.a. i Vestland fylke med fiskerihavn i Langevåg. Disse medlemmer er derfor urolige for signalet i Hurdalsplattformen som går på å tilbakeføre ansvaret for fiskerihavnene til Kystverket og staten. Det vil medføre en sentralisering av oppgavene, og maktforflytting fra fylkeskommuner til staten.

4.1.4 Post 71 Tilskudd til effektive og miljøvennlige havner

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å bevilge 40 mill. kroner til tilskuddsordning for effektive og miljøvennlige havner, og flertallet foreslår derfor å øke bevilgningen på kap. 970 post 71 med 40 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

4.2 Kap. 3970 Kystverket

Komiteen merker seg at denne posten omfatter refusjoner, eksterne inntekter og inntekter knyttet til statens beredskap mot akutt forurensning.