Søk

Innhold

3. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

3.1 Anslagsendringer for skatter og avgifter

Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Etter at Nasjonalbudsjettet 2022 og Gul bok 2022 ble ferdigstilt, har det kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinntektene i 2021. Den nye informasjonen tilsier at anslaget for faktiske skatter og avgifter til staten i 2021 settes opp med om lag 11,2 mrd. kroner sammenlignet med anslaget i Nasjonalbudsjettet 2022.

Avgiftene er oppjustert med om lag 7 mrd. kroner. Det er særlig en sterkere utvikling i merverdiavgiften. Direkte skatter er oppjustert med om lag 4,2 mrd. kroner. Det er særlig personskatter som trekker opp, mens anslaget på inntektene fra selskapsskattene er satt ned.

Etter dette anslås statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2021 til 1 086,0 mrd. kroner, en nominell vekst på 3,0 pst. fra 2020. Sammenlignet med saldert budsjett 2021 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge oppjustert med nærmere 46,7 mrd. kroner, jf. tabell 2.1.

Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter mv. satt ned med 0,4 mrd. kroner sammenlignet med anslagene i Nasjonalbudsjettet 2022.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2021 anslås til 91,7 mrd. kroner. Anslaget er med det 75,8 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Oppjusteringen må ses i sammenheng med høyere anslag på gasspriser og at innbetalte skatter hittil i år er vesentlig høyere enn ventet.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Tabell 2.1 Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

Mill. kroner

Kap.

Post

Endringer før nysalderingen

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Trinnskatt mv.

-69

8 349

8 280

72

Fellesskatt mv. fra personlige skattytere

-140

4 980

4 840

74

Selskapsskatter mv. fra upersonlige skattytere utenom petroleum

-240

8 780

8 540

75

Formuesskatt

-

15

15

76

Kildeskatt på utbytte

-

-710

-710

5502

Finansskatt

70

Skatt på lønn

-

30

30

71

Skatt på overskudd

-

440

440

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

-

40

40

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-

24 400

24 400

72

Særskatt på oljeinntekter

-

52 700

52 700

74

Arealavgift mv.

-

-500

-500

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-

-800

-800

5511

Tollinntekter

70

Toll

-

500

500

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

-

155

155

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

-4 432

12 295

7 863

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

-

4 510

4 510

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

-

2 725

2 725

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

-

-990

-990

75

Omregistreringsavgift

-

75

75

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

-

450

450

71

Veibruksavgift på autodiesel

-

1 100

1 100

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

-

-5

-5

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

-

-2

-2

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

-

10

10

71

Avgift på smøreolje mv.

-

-10

-10

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

-

433

433

71

Svovelavgift

-

6

6

5546

Avgift på forbrenning av avfall

70

CO2-avgift

-110

-

-110

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

0

-0

0

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

-

-10

-10

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet

70

Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum

-

0

0

71

Årsavgift knyttet til mineraler

-

4

4

5553

Avgift på viltlevende marine ressurser

70

Avgift på viltlevende marine ressurser

25

-

25

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

-

-50

-50

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

-450

150

-300

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

-

350

350

72

Miljøavgift på plast

-

10

10

73

Miljøavgift på metall

-

1

1

74

Miljøavgift på glass

-

-84

-84

5561

Flypassasjeravgift

70

Flypassasjeravgift

1

11

12

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

-

1 520

1 520

5568

Sektoravgifter under Kulturdepartementet

74

Avgift – forhåndskontroll av kinofilm1

-

-2

-2

75

Kino- og videogramavgift1

-

-14

-14

5570

Sektoravgifter under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

70

Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet2

5

1

6

5571

Sektoravgifter under Arbeids- og sosialdepartementet

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift3

-

-14

-14

5572

Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet

74

Tilsynsavgift4

-

-4

-4

75

Sektoravgift tobakk4

-

-8

-8

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

71

Avgifter immaterielle rettigheter5

-

-10

-10

74

Fiskeriforskningsavgift5

19

-17

2

75

Tilsynsavgift Justervesenet5

-

4

4

76

Kontrollavgift fiskeflåten5

-

-7

-7

5576

Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

70

Forskningsavgift på landbruksprodukter6

-

10

10

72

Jeger- og fellingsavgift6

8

-0

8

5577

Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

74

Sektoravgifter Kystverket7

-111

9

-102

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

70

Sektoravgifter under Svalbards miljøvernfond

-14

-

-14

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet

70

Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

-

2

2

5582

Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet

70

Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag8

3

20

23

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

-

-1

-1

5584

Diverse avgiftsinntekter mv.

70

Utgåtte avgifter, og renter og tvangsmulkt på særavgifter

10

-

10

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

-28

5 398

5 370

72

Arbeidsgiveravgift

-490

2 250

1 760

Sum

-6 014

128 495

122 482

Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

-6 014

52 695

46 682

1Jf. Prop. 25 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2021 under Kulturdepartementet.

2Jf. Prop. 24 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2021 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

3Jf. Prop. 17 S (2021–2022) Endringar i statsbudsjettet 2021 under Arbeids- og sosialdepartementet.

4Jf. Prop. 20 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2021 under Helse- og omsorgsdepartementet.

5Jf. Prop. 27 S (2021–2022) Endringar i statsbudsjettet 2021 under Nærings- og fiskeridepartementet.

6Jf. Prop. 26 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2021 under Landbruks- og matdepartementet.

7Jf. Prop. 29 S (2021–2022) Endringar i statsbudsjettet 2021 under Samferdselsdepartementet.

8Jf. Prop. 28 S (2021–2022) Endringar i statsbudsjettet 2021 under Olje- og energidepartementet.

Kilde: Finansdepartementet.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen har iverksatt mer omfattende smitteverntiltak. De nye smitteverntiltakene kan gjøre at flere levedyktige virksomheter får problemer med å betale skatter og avgifter. Komiteen har merket seg at regjeringen har varslet at den vil vurdere muligheten for å gjøre det enklere å søke om utsettelser av skatte- og avgiftsinnbetalinger.

Komiteen viser til at det ble innført en midlertidig utsettelsesordning for skatter og avgifter som varte fra 10. juni 2020 til 30. juni 2021. Utsatte krav skal betales inn over en periode på 12 måneder med første innbetaling 31. oktober 2021. Komiteen antar at det kan bli krevende for mange levedyktige bedrifter å betale neste avdrag 31. desember 2021. Komiteen foreslår derfor at fristen for å betale neste avdrag bør skyves på til 31. mars 2022 og at gjenstående avdrag deretter betales månedlig frem til 31. desember 2022. Endret innbetaling gjør at skatte- og avgiftsinntektene reduseres med om lag 320 mill. kroner som teknisk føres på kap. 5501 post 72, kap. 5521 post 70 og kap. 5700 post 72.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt mv. fra personlige skattytere,økes med

4 960 000 000

fra kr 107 320 000 000 til kr 112 280 000 000

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift,økes med

12 035 100 000

fra kr 320 204 900 000 til kr 332 240 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift,økes med

2 210 000 000

fra kr 202 900 000 000 til kr 205 110 000 000»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om å utsette fristen for innbetaling av skatt og avgift fra desember til mars, men vil samtidig vise til følgende forslag fremmet i forbindelse med behandlingen av Innst. 4 L (2021–2022) om utsatt innbetaling av skatt og avgift grunnet inntektsbortfall som følge av koronasituasjonen:

«Forslag nr. 4 fra Steffensen, Roy på vegne av Fremskrittspartiet:

Stortinget ber regjeringen raskt gjeninnføre den tidligere ordningen med utsatt innbetaling av skatt- og avgift grunnet inntektsbortfall som følge av koronasituasjonen.

Forslag nr. 5 fra Steffensen, Roy på vegne av Fremskrittspartiet:

Stortinget ber regjeringen snarest mulig utvide tilbakebetalingsperioden fra 12 til 36 måneder etter den midlertidige ordningen med betalingsutsettelse på grunn av koronasituasjonen.»

Disse medlemmer mener at petroleumssektoren har en helt avgjørende betydning for norsk økonomi og for finansieringen av velferdsstaten. Disse medlemmer viser til at økende oljepris og særlig gassprisene bidrar til store ekstra inntekter for landet. Anslaget for skatteinntekter fra petroleumsvirksomheten for 2021 er nå økt med så mye som 75,8 mrd. kroner siden saldert budsjett. Disse medlemmer vil legge til grunn stabile og gode rammebetingelser for næringen og mener at med dette er det god grunn til å forvente høye inntekter og solid vekst for petroleumsnæringen i tiden fremover. Disse medlemmer er imidlertid bekymret for signalene fra budsjettforliket mellom Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen og Sosialistisk Venstreparti for 2022. Høyere avgifter, midlertidig stans i nye konsesjonsrunder og redusert aktivitet for petroleumsforskning er alle grep som over tid er egnet til å svekke rammevilkårene for Norges absolutt viktigste næring.