Søk

Innhold

1. Innledning

1.1 Sammendrag

Regjeringen legger hvert år frem en stortingsmelding om finansmarkedene. Kapittel 2 i meldingen omhandler utsiktene for finansiell stabilitet. Kapittel 3 omhandler kundene i finansmarkedene, både forbruker- og næringslivskunder. Kapittel 4 inneholder en omtale av det digitale finanssystemet, herunder digitale gevinster, digital sårbarhet og desentralisert finans. Kapittel 5 omhandler bærekraftig finans og klimarisiko, mens kapittel 6 gir en oversikt over andre regulatoriske forhold, herunder regelverksutviklingen i EU/EØS og vedtatte regelverks- og konsesjonssaker i 2021. Det fremgår av sentralbankloven § 1-8 første ledd første punktum at departementet minst årlig skal gi melding til Stortinget om virksomheten i Norges Bank. I tråd med dette redegjøres det i kapittel 7 for virksomheten i Norges Bank i 2021. Norges Banks årsrapport for 2021 følger som utrykt vedlegg til meldingen. En oversikt over virksomheten til Finanstilsynet, Folketrygdfondet og Det internasjonale valutafondet (IMF) i 2021 er gitt i kapitlene 8 til 10.

Det vises til meldingen for nærmere omtale.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, tar omtalen til orientering.

Komiteen viser til at det ble avholdt åpen høring om finansmarkedsmeldingen 28. april 2022, der sentralbanksjef Ida Wolden Bache var spesielt invitert for å redegjøre for Norges Banks utøvelse av pengepolitikken. Referatet fra høringen er vedlagt denne innstillingen.

Komiteen viser til at det går godt i norsk økonomi, med høy aktivitet, sterk økonomisk vekst, bedrifter melder om problemer med å få tak i arbeidskraft, og lønns- og prisveksten tiltar. Selv om krigen i Ukraina også påvirker norsk økonomi, ser utslagene i aktiviteten ut til å bli små. Men krigen i Ukraina øker usikkerheten om den økonomiske utviklingen fremover. Høyere råvarepriser gjør at eksportinntektene øker kraftig, men at økte priser på drivstoff, elektrisitet og matvarer samtidig trekker prisveksten opp og kjøpekraften ned.

Komiteen viser til at Norges Bank er i gang med å normalisere pengepolitikken fra det lave rentenivået gjennom lang tid. Samtidig som styringsrenten ble hevet til 0,75 pst. 24. mars 2022, ble det varslet betydelig høyere rente fremover. Ifølge banken vil høyere rente bidra til å dempe presset i norsk økonomi.

Komiteen viser til at høy gjeld i husholdningene og de høye eiendomsprisene fortsatt er de viktigste sårbarhetene i det norske finanssystemet. En gradvis renteøkning kan trekke gjeldsbetjeningsgraden ytterligere opp. Når husholdningene må stramme inn på konsumet ved høyere rente, kan dette påvirke bedrifters inntjening og deres evne til å betale gjeld, noe som igjen kan føre til økte tap i bankene.

Komiteen viser til at samtidig som gjeldsgraden i norske husholdninger er høy, har også veksten i forbrukslån og usikret kreditt over tid vært stor, noe som har gitt grunn til bekymring. De siste årene er det gjort en rekke grep for å bremse og stoppe gjeldsveksten, blant annet Gjeldsregisteret i 2019, som viser folks usikrede gjeld. Det gjør det enklere for bankene å gjennomføre en god kredittvurdering og vanskeligere å gi forbrukslån til folk som ikke kan betjene dem. Innstrammingene har virket, men gjeldsgraden og andelen misligholdte lån er fortsatt høy. Derfor bør det nå vurderes å utvide gjeldsregisterordningen til å inkludere billån og boliglån for en mer helhetlig oversikt for å kunne foreta en korrekt kredittvurdering og unngå at mennesker med gjeldsproblemer havner i ytterligere problemer.

Komiteen viser til at bankene må oppfylle minstekrav til egenkapital som skal gjenspeile evnen til å tåle potensielle tap. Norske banker har styrket sin soliditet betydelig de siste årene, og lønnsomheten er tilbake på omtrent samme nivå som før pandemien. Det motsykliske bufferkravet skal sikre at bankene under en lavkonjunktur ikke forsterker en nedgangskonjunktur gjennom å redusere sin kredittgivning, men kan skaffe finansiering til lønnsomme prosjekter og verdiskaping i andre deler av næringslivet. Komiteen merker seg at fastsettelsen av det motsykliske bufferkravet overfor bankene er flyttet til Norges Bank.

Komiteen støtter regjeringens arbeid med å sørge for likest mulig regulering for norske og utenlandske banker i Norge og for små og store banker. Her er innføringen av en utvidet SMB-rabatt, samme systemrisikobufferkrav for norske og utenlandske banker og en ny og mer risikofølsom standardmetode for kapitalkrav viktige tiltak.

Da norske myndigheter innførte ny systemrisikobuffer i norske bankers kapitalkrav i 2019, og systemrisikobufferkravet ble økt fra 3 pst. til 4,5 pst., fikk de største norske bankene samtidig redusert andre kapitalkrav. Små og mellomstore banker fikk ikke tilsvarende lettelser, men fikk utsatt innføringen av økningen til utgangen av 2022. Systemrisikobufferkravet er viktig for å fremme soliditet i bankene og redusere sårbarheter i det norske finansielle systemet. Men det er forventet at EU vil vedta innstramminger i bruken av IRB-metoden og innføring av en ny standardmetode i 2025, som kan bidra til likere krav for standardmetode- og IRB-banker. Den nye standardmetoden kan gi betydelige lettelser i bankenes kapitalkrav, avhengig av risikoen på den enkelte banks utlån. Selv om overgangsregelen for økt systemrisikobufferkrav for standardmetodebankene ikke har koblinger til denne prosessen, bør norske myndigheter vurdere å videreføre overgangsregelen frem til denne prosessen er avsluttet.

Komiteen viser til at Norge er blant de mest digitaliserte landene i Europa, og at finansnæringen var tidlig ute med å bruke digitale løsninger. Fremveksten av finansiell teknologi, FinTech, endrer aktørbildet globalt og derfor også i Norge. Innen betalingstjenester og finansiering kommer det nye aktører og tjenester utenfor det etablerte finanssystemet. Komiteen mener at denne utviklingen først og fremst byr på muligheter for den norske finansnæringen og konkurranse som kommer kundene til gode. Men nye forretningsmodeller og måter å tilby finansiell tjenesteyting på vil også utfordre eksisterende reguleringer, person- og forbrukervern og betydningen for finansiell stabilitet.

Komiteen viser til fremveksten av finansielle produkter og tjenester som benytter desentralisert teknologi, såkalt desentralisert finans, herunder kryptovaluta. Desentralisert finans kan bli en plattform for mer innovative, inkluderende og transparente finansielle tjenester i fremtida. Samtidig utfordrer uregulert kryptovaluta både forbrukeres rettssikkerhet og nasjonal finansiell stabilitet og er i dag er svært risikable og spekulative produkter. Derfor er det viktig at norske myndigheter jobber internasjonalt for felles reguleringer og samtidig sørger for oppdatert regelverk nasjonalt.

Komiteen viser til at det antas at 420 000 nordmenn eide kryptovaluta i mars 2022, men det var kun 14 000 personer som rapporterte inn verdier i kryptovaluta i skattemeldingen for 2021. Skatteetaten mener det er rimelig å anslå at det er snakk om flere titalls milliarder kroner som ikke beskattes korrekt.

Komiteen viser til at Skatteetaten har gode systemer for automatisk utveksling av opplysninger fra skatteytere både nasjonalt og internasjonalt, og at det derfor bør utvikles systemer for automatisk utveksling av informasjon om kryptoverdier, slik at disse underlegges korrekt beskatning.

Komiteen viser til at Norges Bank har utredet bruken av digitale sentralbankpenger og nå skal gjennomføre eksperimentell testing av tekniske løsninger.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at pengepolitikken er førstelinjeforsvaret i konjunkturstyringen, der det overordnede målet er lav og stabil prisvekst. Pengepolitikken og finanspolitikken bør dra i samme retning for å unngå at renten må økes mer enn nødvendig for å få prisveksten under kontroll.

Flertallet mener det er viktig for norsk næringsliv at Norge har en solid finansnæring som bidrar med verdiskaping i egen sektor og skaffer finansiering til verdiskapingen i andre deler av næringslivet. En sterk bank- og finansbransje er en forutsetning for økonomisk utvikling og omstilling av norsk økonomi. Det er viktig med en helhetlig næringspolitikk for bransjen og at politikken overfor finansmarkedet er en sentral del av den økonomiske politikken som skal fremme bærekraftig omstilling i norsk økonomi.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at når det gjelder håndtering av klimarisiko og naturrisiko, vil tiltak for å begrense klimaendringer og måloppnåelse i henhold til dette også være avgjørende for finansiell stabilitet. For svake tiltak for å begrense klimaendringer på kort sikt kan føre til behov for kraftigere tiltak på litt lengre sikt. Dette kan gi brå endringer i markedsverdier og øke risikoen for finansiell ustabilitet. Raske avklaringer og regelverksendringer knyttet til EUs klassifiseringssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, taksonomien, er nødvendig for både finansnæringen og næringslivet for øvrig. Det er viktig at myndigheter og næringene samarbeider godt om dette.

Dette flertallet understreker også at når det gjelder den såkalte SMB-rabatten, vil lavere kapitalkrav for utlån til små og mellomstore bedrifter som ikke er begrunnet i faktiske risikoforhold, ha begrenset virkning for prisingen av lån til små bedrifter. Bankenes soliditet vil i stedet bli svekket over tid. Utlånspraksis og utlånsrenter som ikke gjenspeiler risiko, vil også fort kunne slå tilbake som økte tap i bankene. Likest mulig regulering må ikke gå på bekostning av finansiell stabilitet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at politiske klimareguleringer innebærer finansiell risiko, og at nasjonale særreguleringer først og fremst har symbolverdi og ikke kutter verdens utslipp. Disse medlemmer mener at særnorske klimareguleringer har negativ økonomisk påvirkning på husholdninger gjennom særavgifter som gir høyere priser og fare for inflasjon. Klimaregulering gjennom særavgifter er usosialt, og prisøkninger rammer mest folk med middels og lave inntekter.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at en av finansmarkedenes viktigste roller, ved siden av å sørge for effektive betalinger og låne- og sparemuligheter til publikum, er å sørge for at kapital er tilgjengelig og investeres i realøkonomien, fortrinnsvis i ny produksjon. Finanssektoren må være underordnet og støtte opp under realøkonomien. Disse medlemmer mener den nye regjeringens politikk så langt og årets finansmarkedsmelding ikke reflekterer dette. Disse medlemmer mener at selv om vi har en relativt velfungerende finanssektor i Norge, er den ikke innrettet for å bidra til å oppnå samfunnets økonomiske mål.

Disse medlemmer viser til at regjeringen skriver at «[f]inansmarkedene skal kanalisere samfunnets kapital dit den kaster mest av seg», men at dette ikke tar opp i seg verken at det som kaster mest av seg i pekuniær forstand, ikke nødvendigvis er det som kaster mest av seg i realøkonomisk forstand eller er i tråd med det som vil kaste av seg dersom vi for eksempel lykkes med klimapolitikken. Selv om klimarisiko er omtalt i meldingen, kan regjeringens forståelse av finansmarkedene legge til rette for forurensende produksjon i tillegg til uproduktiv spekulasjon. Disse medlemmer vil understreke at markedet ikke er i stand til å løse opp i «eksternaliteter» alene ved hjelp av prising av risiko. Når vi fremover skal leve av klimavennlige varer og tjenester, må også finanssektoren legges om, slik at kapitalen finner veien dit samfunnet trenger den.

Disse medlemmer vil understreke at finanssektoren i betydelig grad omfordeler verdier fra realøkonomien, og at det derfor er et mål at finanssektoren ikke er større enn det som trengs for at den skal løse sine grunnleggende oppgaver effektivt.

Disse medlemmer viser til at pengepolitikken lenge har vært det økonomiske førstelinjeforsvaret. Koronakrisen har imidlertid vist at finanspolitikken er den viktigste og mest treffsikre grenen av den økonomiske politikken. Bevilgninger til inntektssikring, tilskudd til bedrifter og investeringer kan ofte ha en mer direkte og forutsigbar effekt på etterspørselen enn rentesetting har gjennom transmisjonsmekanismen, og er mer målrettet i sin stabiliserende effekt. Videre har vi nå gått inn i en dyrtid der enkelte varer som energi og matvarer er særskilt dyre – noe som rammer husholdningene økonomisk. I en slik situasjon er både finanspolitikken – gjennom målrettede utgiftsreduksjoner og omfordelende skattegrep – og markedsregulerende tiltak, for eksempel i strømmarkedet og dagligvarebransjen, mer treffsikre enn å overlate oppgaven med å regulere priser og aktivitet til pengepolitikken. Disse medlemmer viser til at pengepolitikken har ett generelt virkemiddel, nemlig styringsrenten, som virker gjennom flere kanaler og med tidsetterslep. Økte renter vil ramme de utsatte husholdningene ytterligere, og gjennom finanspolitikken bør man gjøre det man kan for å lette på behovet for å øke renten.

Disse medlemmer mener finanspolitikken i større grad må i førersetet i stabiliseringspolitikken i årene som kommer. Man får en mer målrettet økonomisk politikk ved å bruke storstilte offentlige investeringer, i ny grønn industri og nødvendig infrastruktur, i lavkonjunktur enn å være avhengig av rentekutt i pengepolitikken som i betydelig grad kan skape etterspørsel i uproduktive eller forurensende sektorer av økonomien. I tillegg har de siste årene vist at pengepolitikken i flere land har krysset grensen til finanspolitikk gjennom kvantitative lettelser som har gitt store stimuli til enkelte selskaper og næringer, uten at dette har vært underlagt demokratisk kontroll. Disse medlemmer vil videre vise til at renteøkninger rammer de som er mest sårbare, fører til omfordeling fra skyldner til kreditor og øker den systemiske risikoen i den norske økonomien med svært høy gjeldsgrad. Disse medlemmer mener derfor vi i det store og det hele bør føre en finanspolitikk som sørger for at renten kan holdes lav. Så lenge en uavhengig sentralbank og et velregulert finansmarked jobber for de samme målene, vil vi kunne bruke samfunnets ressurser mer effektivt for å oppnå de sentrale økonomiske målene om grønn omstilling, full sysselsetting, finansiell stabilitet og stabil pengeverdi.

Disse medlemmer merker seg at finansialisering ikke er nevnt en eneste gang i meldingen, selv om vi lever i en tid der finanssektoren har fått større strukturell makt og dominerer produksjonslivet, ikke minst globalt, samtidig som gjelden har vokst dramatisk, særlig nasjonalt.