1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

Det pekes i proposisjonen på at den er et tillegg til Prop. 113 LS (2021–2022) Deling av fylker og Ålesund kommune og endringer i inndelingslova (ny fylkesinndeling og nye fylkesnavn). I Prop. 113 LS fremmet regjeringen forslag om deling av fylkene Viken, Vestfold og Telemark og Troms og Finnmark, slik at:

  • Viken fylke deles i tre nye fylker: Østfold fylke, Akershus fylke og Buskerud fylke

  • Vestfold og Telemark fylke deles i to nye fylker: Vestfold fylke og Telemark fylke

  • Troms og Finnmark fylke deles i to nye fylker: Troms fylke og Finnmark fylke

Etter lov 22. juni 2018 nr. 83 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 3-1 første ledd hører hver kommune til et fylke. Forslaget om deling av fylker i Prop. 113 LS (2021–2022) inneholder derfor forslag til fylkestilhørighet for kommunene i de nye fylkene, og innebærer at Stortinget også tar stilling til hvilket nytt fylke den enkelte kommunen skal høre til etter delingen. Prop. 113 LS omtaler imidlertid ikke hvilke fylker Jevnaker og Hole kommuner skal høre til, og forslaget i proposisjonen om deling av Viken fylke er dermed ikke fullstendig.

I proposisjonen som behandles i innstillingen her, fremmer regjeringen et fullstendig forslag om deling av Viken fylke, som inkluderer avklaring av fylkestilhørighet for Jevnaker og Hole kommuner. Jevnaker kommune foreslås å høre til Akershus fylke. Dette er i samsvar med vedtak i kommunestyret, men ikke i samsvar med Viken fylkeskommunes søknad om deling. Hole kommune foreslås å høre til Buskerud fylke. Dette er i samsvar med Viken fylkeskommunes søknad om deling, men ikke i samsvar med vedtak i kommunestyret i Hole.

1.2 Begrunnelsen for proposisjonen

Kommunal- og distriktsdepartementet mottok 7. mars 2022 søknad fra fylkestinget i Viken fylkeskommune om deling av fylket i tre enheter: Akershus fylke, Buskerud fylke og Østfold fylke. Etter søknaden vil Jevnaker og Hole kommuner høre til nye Buskerud fylke.

Etter at Viken fylkeskommune sendte inn sin søknad om deling til departementet, har flere kommuner i Viken behandlet sak i kommunestyrene om hvilket nytt fylke de ønsker å høre til. Jevnaker kommunestyre fattet 31. mars 2022 vedtak om at kommunen ønsker å høre til Akershus fylke etter delingen av Viken. Kommunestyret i Hole kommune fattet tilsvarende vedtak 4. april 2022.

Det pekes i proposisjonen på at kommunenes vedtak ikke er å anse som søknader om fylkesgrensejustering etter lov 15. juni 2001 nr. 70 om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova). Vedtakene fra Jevnaker og Hole handler om hvilket nytt fylke den enkelte kommunen skal høre til ved deling av Viken fylke, jf. Prop. 113 LS (2021–2022).

Viken fylkeskommune har ikke utredet en inndeling av de nye fylkene med Jevnaker og Hole tilhørende Akershus fylke i stedet for Buskerud fylke. Det vises i proposisjonen til at det på den korte tiden fra kommunestyrevedtakene ble oversendt departementet til Prop. 113 LS (2021–2022) ble fremmet for Stortinget, ikke var mulig for regjeringen å ta stilling til fylkestilhørigheten til Jevnaker og Hole kommuner. I proposisjonen ble det derfor varslet at departementet innen kort tid ville fremme en egen proposisjon med et fullstendig forslag om deling av Viken som inkluderer fylkestilhørighet for Jevnaker og Hole kommuner.

1.3 Deling av Viken fylke – fylkestilhørighet for Jevnaker og Hole kommuner

1.3.1 Jevnaker kommune

Det gis i proposisjonens punkt 3.1.1 en omtale av Jevnaker kommune.

I punkt 3.1.2 gis en omtale av bakgrunnen for at Jevnaker kommune hører til Viken fylke og Buskerud valgdistrikt.

I proposisjonens punkt 3.1.3 gis en omtale av fylkestilhørighet for Jevnaker i søknaden fra fylkestinget i Viken.

Deretter gis det i proposisjonens punkt 3.1.4 en omtale av prosessen i Jevnaker kommune om fylkestilhørighet ved deling av Viken.

I proposisjonens punkt 3.1.5 gis departementets vurdering og forslag.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av punktene over.

1.3.2 Hole kommune

Det gis i proposisjonens punkt 3.2.1 en omtale av Hole kommune.

I proposisjonens punkt 3.2.2 gis en omtale av fylkestilhørighet for Hole i søknaden fra fylkestinget i Viken.

Deretter gis i punkt 3.2.3 en omtale av prosessen i Hole kommune om fylkestilhørighet ved deling av Viken fylke.

I proposisjonens punkt 3.2.4 gis departementets vurdering og forslag.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av punktene over.

1.3.3 Forslag til deling av Viken

Det vises i proposisjonen til at det fremmes et nytt og fullstendig forslag om deling av Viken fylke som erstatter forslag A til vedtak om deling av fylker og Ålesund kommune romertall I om Viken fylke i Prop. 113 LS (2021–2022).

1.3.4 Samlet oversikt over ny fylkesstruktur

Det pekes i proposisjonen på at forslagene i proposisjonen innebærer justeringer av framstillingen i Prop. 113 LS (2021–2022) av den samlede oversikten over ny fylkesstruktur. Antall innbyggere, kommuner og areal i fylkene etter ny fylkesstruktur framgår av tabell 3.1 i proposisjonen.

1.3.5 Konsekvenser for valgordning og mandatfordeling

Det pekes i proposisjonen på at hvilket valgdistrikt Jevnaker og Hole skal tilhøre, vil ha betydning for innbyggertallet og arealet til valgdistriktene. I den gjeldende valgordningen for stortingsvalg vil begge disse faktorene ha betydning i fordelingen av mandater mellom valgdistrikter. Ettersom mandatfordelingen gjøres for hele landet, vil flytting av innbyggere og areal mellom valgdistrikter påvirke hele beregningen.

Det pekes i proposisjonen på at det ikke er mulig på forhånd å si hvilke konsekvenser det vil få om Jevnaker flyttes fra Buskerud valgdistrikt til Akershus valgdistrikt.

Det vises i proposisjonen til at det er fremmet en rekke grunnlovsforslag knyttet til valgordningen som ventes behandlet i Stortinget i løpet av juni 2022, og pekes på viktige momenter Stortinget må ta stilling til.

Se proposisjonen for nærmere omtale.

1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

Departementet viser til omtalen av økonomiske og administrative konsekvenser i Prop. 113 LS (2021–2022), og omtalen av konsekvenser for valgdistriktsinndelingen og mandatfordeling i punkt 3.5. Fylkestilhørighet for Jevnaker kommune i Akershus og Hole kommune i Buskerud innebærer ingen øvrige konsekvenser enn det som framgår der. Det vises også til omtale der av at regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal vurdere inntektssystemet for fylkeskommunene.