Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslag om å oppheve kravet om førerkort i klasse B96 og BE for kjøring av tilhenger opp til 3 500 kg på klasse B-førerkort. Komiteen merker seg at intensjonen bak forslaget er å forenkle regelverket som omhandler førerkort klasse B og hva slags henger man kan benytte. I tillegg foreslås det et lastsikringskurs i førerkortopplæringen for klasse B.

Komiteen viser til at dagens regelverk tilsier at man med førerkort klasse B kan trekke henger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg. Samtidig kan du trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Komiteen påpeker at førerkortreglene i stor grad er harmonisert innenfor EU og EØS, gjennom direktiv 2006/126/EF (tredje førerkortdirektiv). Direktivet stiller minimumskrav til når førerkort i klassene B, B96 og BE kan utstedes, og hvilke kjøretøy de omfatter.

Komiteen merker seg statsrådens svarbrev av 5. desember 2022, som konkluderer med at det ikke er trafikksikkerhetsmessig forsvarlig å gjennomføre forslag 1, og at det heller ikke er mulig innenfor Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen merker seg videre høringssvaret fra Trygg Trafikk. De støtter ikke forslaget og begrunner dette med følgende:

«Kjøring med tilhenger påvirker og endrer stabilitet, veggrep, akselerasjon og bremsing, og stiller derfor økte krav til føreren. Formålet med å regulere kjøring med tilhenger i førerkortforskriften er at dette skal være så sikkert som mulig og helst like sikkert som kjøring uten tilhenger. Trygg Trafikk vurderer derfor dagens krav som både viktig og nødvendig for trafikksikkerheten.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at førerkortkrav rundt bruk av tilhenger i dag er vanskelig å forstå. For bilistene fremstår regelverket som kronglete, og det er også ressurskrevende å håndheve. Disse medlemmer mener at regelverket med fordel kan forenkles, noe som vil spare betydelige ressurser for både husholdninger og offentlig forvaltning. Ifølge statsrådens svarbrev er det hensynet til trafikksikkerhet som begrunner dagens tungrodde regelverk for bruk av tilhenger. Dette er en påstand som fremstår som udokumentert. Det er ingen holdepunkter for at et byråkratisk regelverk gir bedre sikkerhet på veiene. Disse medlemmer mener at særreglene i førerkortforskriften om førerkort i klasse BE eller fellesskapskode 96 for kjøring med tilhenger med tillatt totalvekt opp til 3 500 kg må oppheves. Et enklere regelverk kommer landets bilister til gode, samtidig som det sparer offentlige ressurser.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen oppheve kravet i førerkortforskriften om førerkort i klasse BE eller fellesskapskode 96 for kjøring med tilhenger med tillatt totalvekt opp til 3 500 kg, dette gitt at tillatt ‘vogntogvekt’, det vil si bilens og hengerens tillatte samlede vekt, ikke blir overskredet.»

«Stortinget ber regjeringen innføre obligatorisk lastsikringskurs i føreropplæringen for førerkortklasse B.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til dagens regelverk for kjøring med henger, der man med førerkort klasse B har en tillatt totalvekt på 3 500 kg for både bil og henger. Med førerkortklasse B96 kan man på bil og henger ha en tillatt totalvekt på 4 250 kg. Førerkortklasse BE gir tillatelse til å kjøre med totalvekt mellom 4 250 kg og 7 000 kg. Disse medlemmer bemerker at opplæringen i klasse B96 og BE er tilnærmet identisk. Førerkortet klasse B kan påføres kode 96 etter at du har gjennomført 7 timers obligatorisk opplæring. Alternativet er klasse BE etter den samme opplæringen, men med en praktisk førerprøve i tillegg. Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne i at gjeldende regelverk kan oppfattes litt komplisert og rigid, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig å forenkle regelverket for førerkort klasse B96 og BE, og om omfanget av opplæringen bør være det samme for disse førerkortklassene. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med vurderingen av dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere om det, i et trafikksikkerhetsperspektiv, er tilstrekkelig med et enkelt lastsikringskurs for å bli klassifisert for førerkort klasse B96 og BE, og komme tilbake til Stortinget med vurderingen i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.»