Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 67 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Lan Marie Nguyen Berg og Kathy Lie om å endre regelverket for parkeringstillatelse for forflytningshemmede.

Komiteen viser til departementets vurdering av forslaget i brev av 16. januar 2023, der statsråden skriver at vi har et regelverk som ivaretar de forflytningshemmedes behov for mobilitet. Statsråden erkjenner at det er et tiår siden forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede (forskriften) sist ble gjennomgått, og at det vil være hensiktsmessig med en ny gjennomgang. Komiteenviser til at statsråden i svarbrevet understreker at det er behov for en ny totalgjennomgang av forskriften, og at statsråden vil be Statens vegvesen om å sørge for en slik gjennomgang.

Komiteenviser også til at statsråden presiserer at det er viktig at de som er mest berørt av regelverket, de forflytningshemmede og kommunene, involveres tett i et slikt arbeid. Statsråden beskriver også de berørtes behov for veiledning, og at det tas sikte på en rask ferdigstillelse av retningslinjene etter gjeldende forskrift. Statsrådens brev følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen imøteser en totalgjennomgang at forskriften og er positive til signalene fra statsråden om at de som er mest berørt av regelverket, blir involvert i arbeidet. Komiteen vil også vise til behovet for at forskriften som gjelder i dag, må ferdigstilles raskt da den nasjonale veilederen for praktisering av forskriften ikke har blitt oppdatert siden forskriften ble revidert i 2017.

Komiteen støtter forslagsstillerne i at det er uheldig at det er ulik praksis i kommunene knyttet til vilkårene for at søker skal få tildelt HC-kort.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er fornøyd med statsrådens initiativ til ny gjennomgang, og at det også tas initiativ til ferdigstillelse av retningslinjene etter gjeldende forskrift. Dette sikrer at den tiden det nødvendigvis må ta for å få en ny forskrift på plass, ikke blir et hinder for at retningslinjene etter gjeldende forskrift ferdigstilles så snart som mulig.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det var regjeringen Solberg som tok initiativ sist det var en helhetlig gjennomgang av parkeringsregelverk for forflytningshemmede. Disse medlemmer mener det er uholdbart at veiledningsmateriell til forskriften fortsatt ikke er ferdigstilt etter så lang tid, og det er grunn til å bemerke at det har vært et utkast klart i lang tid. Disse medlemmer forventer at retningslinjene fastsettes så snart som mulig og senest innen utgangen av 2023. Disse medlemmer støtter initiativet til en revidering av forskriftsregelverket og forventer at dette igangsettes snarlig.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er glad for at statsråden vil sørge for at den påbegynte veilederen etter gjeldende forskrift ferdigstilles i løpet av 2023, slik at kommunene og de som har behov for HC-parkering, lettere kan orientere seg etter gjeldende regelverk.

Disse medlemmer mener det er unødvendig byråkrati at personer med varig nedsatt funksjonsevne skal måtte søke på nytt, når HC-kort først er innvilget.

Disse medlemmer mener at det ikke kan være antall tilgjengelige HC-parkeringsplasser som avgjør hvem som får HC-parkeringstillatelse i en kommune. Disse medlemmer mener det alltid må være den funksjonsnedsatte innbyggerens behov for tilrettelagt parkering som ligger til grunn.

Disse medlemmer viser til at regelverket for tildeling av HC-parkeringstillatelse gjelder i hele landet, og disse medlemmer mener det må vektlegges at det praktiseres likt i alle kommuner. Disse medlemmer mener det ikke kan være hvor du bor som avgjør om du kan benytte HC-parkering.

Disse medlemmer mener det er vesentlig at man ved utarbeiding av en ny forskrift legger vekt på at HC-parkering er et likestillingsverktøy som skal bidra til at alle kan leve mest mulig frie og likestilte liv og kunne delta i samfunnet, få gjort nødvendige ærender og ha tilgang til de samme sosiale arenaer som alle andre.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstreviser til statsrådens signaler om en totalgjennomgang av forskriften, og mener forslagene som er til behandling i denne saken, bør tas med i det arbeidet.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i revisjonen av forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede vurdere å endre § 1 Formål, slik at det fremgår at formålet er å gi mennesker med behov for parkeringsbistand mulighet til å leve fullverdige og likestilte liv på lik linje med andre.»

«Stortinget ber regjeringen påse at den nasjonale veilederen for praktisering av forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede oppdateres og bekjentgjøres innen kort tid, og senest i løpet av 2023.»

«Stortinget ber regjeringen påse at praktiseringen av forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede legger til rette for at de som har behov for parkeringstillatelse for forflytningshemmede, får det, uavhengig av hvilken kommune de bor i, og hvor mange parkeringsplasser kommunen eventuelt måtte ha.»

«Stortinget ber regjeringen påse at forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede legger til rette for at mennesker med kroniske fysiske skader kun skal trenge å søke om parkeringstillatelse for forflytningshemmede én gang.»

«Stortinget ber regjeringen påse at forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede legger til rette for at HC-kortet er gyldig enten den som har behov for det, er passasjer eller sjåfør, slik at det blir mulig for den som innehar HC-kortet, å bringes og hentes.»

«Stortinget ber regjeringen påse at forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede legger til rette for at det ikke kommer krav om regelmessighet eller hyppighet for bruk av HC-kort.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i revisjon av forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede vurdere å stryke vilkåret om særlig behov, slik at forskriftens § 3 første ledd bokstav a og b blir lydende:

  • a. fører av motorvogn som har behov for parkeringslettelser fordi vedkommende ikke kan gå eller har store vansker med å bevege seg over noen lengde.

  • b. passasjer som regelmessig trenger hjelp av fører utenfor motorvognen fordi vedkommende ikke kan gå eller har store vansker med å bevege seg over noen lengde.»